Vítej, jestli máš na mysli držáky dorazů přední nápravy, tak to jsem opravdu řešil já. Je to to, co je na přiložené fotce červeně lakováno?
Pokud jo, tak můžu říct, že to zas taková kalvárie není, ta výměna. V Ladě tady v Praze na Žižkově oba ty díly mívaj, dohromady vycházej na necelý dva tisíce, co se tak matně pamatuju. Horší je to se šroubama, já použil některý původní, jen jsem je zbavil rezu na té části co kouká ven, a namazal. Lada má bohužel nějaký unikátní stoupání závitu, takže tam, kde ti bude např. chybět už nepoužitelná matka, vyměň celej šroub. Hlavně se z prodavačů v Ladě snaž vyrazit matici, kterou se sešroubuje horní a spodní díl k sobě, ta původní bude asi v dost hrozným stavu. Já ji musel nakonec použít, ale nadšenej jsem z toho nebyl.
Doporučuju koupit v nějakým speciálním železářství šrouby odolný proti střihu, tj. že jdou mnohem hůř zlomit. Nejsou tak drahý. Dorazy sice seděj na takovým tom základním rámu karoserie, takže se ani nemůžou nějak hýbat, aby došlo ke zlomení šroubů, ale sichr je sichr.
Lakovat ty držáky nemusíš, ale dodávaj se v takový tý černý převozní barvě, takže základovka a nějaká vrchní barva jim určitě prodlouží životnost. Ty gumový dorazy doporučuju nasadit až po případným lakování. Chce to docela velkou sílu, normálně rukou by to tam nakroutil tak možná Železný Zekon.
Do horního dorazu gumu nasadíš jednoduše, stačí prostříknout lubrikantem (olej Konkor), dát do svěráku a tu gumu tam takhle narvat. Žádnej strach, ona se zas narovná, nic jí to neudělá. Spodní je rozměrnější, takže do svěráku nejde. Já to nakonec vyřešil tak, že jsem nadzvedl žigula, držák dorazu dal pod něj pod podlahu, gumu přidržel u podlahy v takovým přípravku z kusu tlustý fošny, do který jsem vydlabal díru na špičku gumy, aby neujížděla, a začal jsem auto spouštět, aby gumu do dorazu natlačilo vlastní vahou. Asi na třicátej pokus se to povedlo. Samozřejmě opět použít lubrikant
Na povolení těch vodorovnejch šroubů, co se lesknou na fotce za pružinou jsem si musel na radu Luďka Ondrůcha (ještě jednou thx) koupit takový prodlužovací tyčky na gola klíče, stačily mi dvě. Normálním očkem nemáš šanci to povolit, opět pouze práce pro Zekona, ale s těma tyčkama, který nasadíš na gola ořech, až ti koukaj ven z podběhu, nasadíš ještě nějakej zahnutej nástavec, na něj další tyč a díky délce tak máš při povolování takovej moment, že to jde povolit jen s o trochu větší silou než když povoluješ dobře utažený šrouby u kola. Ty gola přípravky taky nejsou dvakrát levný, ale když je máš v nářadí, tak můžu říct, že si na sebe setsakra vydělaj, takže nění třeba čehokoliv litovat. Naprostá lama jako já zvládla tu výměnu po večerech za tři dny, a dělal jsem to úplně sám.
Akorát při výměně bacha, když vytaháš všechny čtyři ty vodorovný šrouby, tak ti upadne nápravnice, takže je potřeba jí předtím podložit nebo přidržet druhým heverem. Na tohle vůbec budeš potřebovat minimálně dva hevery, nebo aspoň dostatek špalků, kusů fošen, cihel nebo podobnéhio podkladovacího materiálu.
Tak snad jsem to dal nějak dohromady, aby to mělo hlavu a patu. BTW, měnil jsem to zatím jen na levé straně, před cca dvěma lety, letos se chci v zimě konečně dokopat k tomu, že udělám i pravou.