Denní světla/světla pro denní svícení:
- denní světla musí svítit ve dne (vod toho sou denní, ne?) nebo-li za nesnížené viditelnosti
- pokud svítí denní světla, nesmí svítit žádná jiná ( obrysovky, hlavní, mlhovky )
Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb.
- na jedno vozidlo se montují dva kusy (jeden pár) světel
- umísťují se ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla
- vzdálenost světel od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm)
- světla se rozsvítí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí
- při rozsvícení obrysových světel musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout
Běžná světla - obrysovky, potkávačky, dálkové:
- pokud svítí běžná světla, nesmí svítit světla pro denní svícení
- užívají se za snížené viditelnosti (rozuměj nejen mlha, déšť, husté sněžení)
- obrysovky musí při zapnutí běžných světel svítit trvale
- obrysovky je možno rozsvítit bez rozsvícení hlavních světel
- pokud svítí běžná světla, musí svítit i obrysovky
- hlavní světla musí svítit buď tlumená nebo dálková
- činnost světel musí být návěštěno kontrolní svítilnou zelené barvy
- činnost dálkových světel musí být návěštěna kontrolní svítilnou modré barvy
- umístění na automobilu je dáno výrobcem automobilu
Mlhová světla- přední a zadní:
- smí se použít pouze za snížené viditelnosti (déšť, mlha, husté sněžení) obecně platí že za sníženou viditelnost je považován dohled 50m a méně což je většinou i účinný dosvit mlhových světel. Ty jsou standardně osazována žárovkama H3/55W ( nemá smysl je měnit)
Mlhové světlomety (přední) musí být nejméně 250 mm od vozovky a smí být nejvíce 400mm od roviny vymezující největší šířku vozidla (od kraje vozidla).
-zapnutí předních mlhových světel musí být na palubní desce indikováno kontrolkou zelené barvy.
od 1.10.1997 musí mít každé motorové vozidlo (M1) minimálně jedno zadní světlo do mlhy - tak praví zákon 102/95. Pokud máte tedy jednu mlhovku musíte ji mít namontovánu na levé straně vozidla (na té co je řidič), maximální počet mlhových světel je 2, ty potom musí být umístěny vzhledem k ose vozidla. V zákoně je také uvedeno pár rozměrů pro instalaci:
-Minimální výška od vozovky je 250 mm.
-Maximální výška od vozovky je 1000 mm.
-Vzdálenost od brzdového světla min. 100 mm.
- vzdálenost světel od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm)
-koncové mlhové červené světlo musí svítit neustále tedy pokud svítí obrysovky
-koncové mlhové světlo musí svítit i se zapnutými dálkovými světly.
-koncové mlhové světlo musí svítit při zapuntých předních mlhových světel
-zadní mlhové světlo nelze zapnout bez zapnutých tlumených, dálkových a nebo předních mlhových světel.
- pokud svítí přední mlhovky, MUSÍ svítit zadní mlhovky
- zadní mlhovky mohou svítit samostatně
-zapnutí zadních mlhových světel musí být na palubní desce indikováno kontrolkou oranžové barvy
Přídavná světla:
Na každé vozidlo které není již standartně vybaveno přídavnými dálkovými světly se může namontovat jeden pár přídavných dálkových světel, alespoň tak to tedy hlásá vyhláška 102/95. Dálkové světlomety mají velký dosah, ale malý rozptyl, jsou úzce směrové. Nejčastěji se v nich používají žárovky H1 55W, případně žárovky H3 55W. Od mlohových světel se liší v podstatě čirou optikou.
Není příliš možností jak a kam dálkové světlo připevnit, zřejmně nejlepší je umístění nad nárazník směrem dovnitř od hlavních světlometů. Kvalita a životnost světlometů je zde přímo úměrná ceně, možná ještě hůře.
Do dálkových světlometů má význam dát silnější žárovky, skutečný nárůst svítivosti a dosahu sice není úměrný zvýšenému příkonu, ale přesto 100W světlomety svítí daleko lépe něž při standartních 55W , druhou stranou mince je, to co je povolené, což určitě tyto silnější žárovky nejsou.
- přídavná světla (dálková) nesmí svítit s obrysovými či potkávacími světly.
- zapnout přídavná dálková světla lze až po zapnutí hlavních dálkových světel
světelné soustavy nesmí být zdvojovány/násobeny.
Jestli se ještě někdo v nějakém tématu zeptá na umístění a nebo co s čím může svítit dostane bludišťáka.
Světla - denní, mlhová - umístění, zapojení
Moderátor: Moderátoři
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
Světla - denní, mlhová - umístění, zapojení
Naposledy upravil(a) Patrac dne úte pro 15, 2009 09:04, celkem upraveno 1 x.
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Denné svietenie / denní svícení - LED DLR zapojenie na 12V
Prosím moderátorov o doplnenie informácii, ktoré myslím chýbajú vo FAQ - denné svietenie
Homologizácia:
Denné LED svietenie musí byť homologizované ECE Directive R87 (pre výrobok) a ECE Directive R48 (montáž a umiestnenie). Na STK alebo pri cestnej kontrole budú kontrolované značky "RL" a "E" v krúžku+číslo.
Odporúčam tvrdiť, že LED boli namontované v odbornom servise (aj keď to bolo reálne doma pred domom), kvôli vyrývačom v zelenom a na STK.
Pozor na zámenu s homologizovanými pozičnými (parkovacími svetlami)! Tie sú výrazne lacnejšie kvôli výrazne nižšej svietivosti.
Správne umiesnenie:
Zapojenie na 12V:
LED svietenie musí svietiť samostatne (takže nie súčastne s parkovačkami, obrysovými, stretavacími alebo diaľkovými svetlami). Pri zapnutí parkovačiek sa musí LED svietenie automaticky vypnúť.
Kedže na trhu je viac druhov LED svietidiel, a tie lacnejšie nemajú vlastnú riadiacu jednotku (ktorá sníma voltáž na baterke a tým detekuje činnosť motora), ostáva otázkou, kam osvetlenie zapojiť.
Núka sa možnosť pripojenia na zapaľovač, no vtedy budú LEDky svietiť vždy pri zapnutom kľúči, čo nemusí byť žiadúce.
Druhou, zložitejšou možnosťou, je nájsť napätie 12V, ktoré sa objaví len pri bežiacom motore.
Tipy, kde také niečo nájsť:
- na vstrekovacej lište býva blokovanie prívodu paliva v prípade nehody. (tvári sa to ako snímač - krabička alebo gulička s káblami). Pri menších nízkoodberových LED možno zapojiť priamo, alebo cez relé.
(dalšie tipy sa budú pridávať - ak nejaký máte, napíšte moderátorom, alebo mne)
(moderátori: príspevok myslený ako všeobecná téma, nezávisle od typu auta. Ak sa nebud pozdávať táto sekcia, prosím o presunutie. Možno FAQ?)
Homologizácia:
Denné LED svietenie musí byť homologizované ECE Directive R87 (pre výrobok) a ECE Directive R48 (montáž a umiestnenie). Na STK alebo pri cestnej kontrole budú kontrolované značky "RL" a "E" v krúžku+číslo.
Odporúčam tvrdiť, že LED boli namontované v odbornom servise (aj keď to bolo reálne doma pred domom), kvôli vyrývačom v zelenom a na STK.
Pozor na zámenu s homologizovanými pozičnými (parkovacími svetlami)! Tie sú výrazne lacnejšie kvôli výrazne nižšej svietivosti.
Správne umiesnenie:
Zapojenie na 12V:
LED svietenie musí svietiť samostatne (takže nie súčastne s parkovačkami, obrysovými, stretavacími alebo diaľkovými svetlami). Pri zapnutí parkovačiek sa musí LED svietenie automaticky vypnúť.
Kedže na trhu je viac druhov LED svietidiel, a tie lacnejšie nemajú vlastnú riadiacu jednotku (ktorá sníma voltáž na baterke a tým detekuje činnosť motora), ostáva otázkou, kam osvetlenie zapojiť.
Núka sa možnosť pripojenia na zapaľovač, no vtedy budú LEDky svietiť vždy pri zapnutom kľúči, čo nemusí byť žiadúce.
Druhou, zložitejšou možnosťou, je nájsť napätie 12V, ktoré sa objaví len pri bežiacom motore.
Tipy, kde také niečo nájsť:
- na vstrekovacej lište býva blokovanie prívodu paliva v prípade nehody. (tvári sa to ako snímač - krabička alebo gulička s káblami). Pri menších nízkoodberových LED možno zapojiť priamo, alebo cez relé.
(dalšie tipy sa budú pridávať - ak nejaký máte, napíšte moderátorom, alebo mne)
(moderátori: príspevok myslený ako všeobecná téma, nezávisle od typu auta. Ak sa nebud pozdávať táto sekcia, prosím o presunutie. Možno FAQ?)
Vesta SW Cross 1.6, r.v. 2019 (2022 - na večné časy a nikdy inak)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží, momentálne v odpočinku)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží, momentálne v odpočinku)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.