Stránka 1 z 5
Hodiny
Napsal: pon bře 17, 2008 10:50
od Luděk Musil
V předchozích dvou vozech mi palubní hodiny fungovaly bez jediného problému. Jedny byly (napůl) mechanické - 2103 a druhé elektronické - 21073i (Quartz). Při koupi kombíka jsem zjistil, že v něm hodiny nejdou a to ani po připojení do palubní sítě. A protože mi zatím nedošly slíbené hodiny ze západu čech, do srazu je daleko (Mušketýr) - rozhodl jsem se tuto (pro mě poněkud nemilou) situaci nějak řešit.
I navštívil jsem ve středu "hřbitov" v Syrovicích. Našel jsem asi osmery hodiny, ale jen dvoje funkční. Ve čtvrtek jsem (celý v toužebném očekávání) hodiny "přifázoval" k palubní síti. Jaké bylo moje překvapení, když vteřinová rafička se ani nepohnula a to ani v těch druhých hodinách. Vypadlo ze mě pár sakrů a nadávek včetně několika slziček za zbytečně vyhozených 150 Kč ...... .
V sobotu mi to přece jen nedalo a s řečí: "... to přece néní možný když v Syrovicích to šlo, tak proč by to nemělo jít v Rašově ... a kde je ten zakopanej čokl?" Byl jsem smířenený se ztrátou dvou bankovek, ale prostě mi to nedalo a něco mě k tomu prostě nutilo ... , Připojil jsem ty hodiny znovu, tentokrát (za pomocí dvou káblíků s konektory) přímo k baterce. Jaké bylo moje překvapení, když se hodiny rozběhly!. Ale ..... ?
Poté, co jsem je z pozice "ciferníkem nahoru" přesunul do pozice "ciferníkem ke mě, šestkou dolů" udělaly ještě asi 4 vteřiny a zastavily se. Po přesunutí do pozice první se opět rozběhly, při opakování pozice 2 - stojí, pozice 1 - běží ..... . Sakra práca! Jak z toho? I vrtěl jsem milými hodinami doprava, doleva, nahoru, dolů .... až jsem našel pozici "ciferníkem ke mě, šestkou nahoru", ve které si spokojeně tikaly, vteřinová rafička si běhala pěkně dokolečka .... prostě pohodička.
Nezbylo mi nic jiného, než přístroj rozebrat ciferník otočit o 180°, předtím samozřejmě vyvrtat dírku pro osičku seřizování ... . Při té příležitosti jsem tedy trošku zvětšil původní dírku u číslice 6 a vlepil do ní zelené sklíčko ze starého tachometru.
Je zajímavé, že ty druhé hodiny mají tentýž problém - prostě: šestkou dolů nejdou, šestkou nahoru jdou.
Takže ... je to další z vyřešených a odladěných maličkostí. L.
Napsal: pon bře 17, 2008 11:01
od Luděk Musil
A při této příležitosti jsem ještě upravil elektroinstalaci dle (bývalé) 21073. Drobný rozdíl v umístění kolébkových vypínačů mi nedělal dobře. Jednalo se o kolébkový vypínač stěrače a ostřikovače zadního skla, který je v originále vedle páček topení. Kdežto já byl v tomto místě zvyklý na vypínač/přepínač ventilátoru, který je v kombíku umístěn u řadicí páky.
Prosté přehození vypínačů a přetažení kabeláže stačilo. Spínač stěrače s originální kabeláži dosáhl za řadicí páku, na kabeláž ventilátoru jsem udělal třípramenný prodlužovací kabel. Ve velmi volném tempu za cca hodinku ... . L.
Napsal: pon bře 17, 2008 11:36
od Miichaal
mě se zase děsně předcházej a to byli kupované fungl nové.Jeden den je nastavim a druhy den už jdou o hodinu napřed takže je to spis v autě jako dekorace
Napsal: pon bře 17, 2008 11:51
od Patrac
v 07 jsem měl hodiny origo a předcházely se za měsíc asi o 5minut možná ani to ne.
ve stávající 04 jsem měl opět ruské hodinky a opět šly přesně +-2-3minuty za měsíc jenže pak jsem dvakrát odpojil auto od baterky mi hodiny přestaly fungovat. tak jsem od Maysnera před měsícem pořídil quarzky a ty jdou na minutu přesně už měsíc.
takže já osobně s hodinama nět problema
Napsal: pon bře 17, 2008 12:48
od Luděk Musil
Co se táká přesnosti jejich chodu - zatím nemohu sloužit. V každém případě vím, že je tam seřizovací šroubek. Ale podle prvních pocitů (od večera do rána) by snad mohly jít přesně ..... . L.
Napsal: pon bře 17, 2008 12:55
od Dobi
Ahoj Luďku, tak tedy ono na tom asi něco je! Já tenhle problém s hodinami registruji od té doby, co jsem v Chýnově trochu porozebral 2107, r. v. údajně 85, ( konkrétně přístrojovku s celým příslušenstvím ) ale jak staré jsou tyhle hodiny a jaké je to provedení, ví asi nejlíp sám nejvyšší konstruktér. Možná novější, měněné. Dělají némlich to samé, co ty Tvoje. Ale: 1) opět se na základě Tvé zkušenosti do nich ponořím ( doposud mi byly ukradené ) a 2) pořídím foto a umístím na forum, abychom si případně mohli sdělit dojmy, resp. upřesnit provedení a rok výroby ( ještě jsem do nich nelezl). Další hodiny, co mám v 05, jsou původem z 2104 ( 1,5 Axtec, z r. 90, strašně cvakají, ale jdou bez problémů a docela přesně ).
Napsal: pon bře 17, 2008 13:03
od Luděk Musil
Jo-jo ......
ciferníkem nahoru, ciferníkem dolů, ciferníkem ke mně a šestkou nahoru šlapaly
. A při poloze ciferníkem dolů šly, ale cvakaly
. L.
Napsal: pon bře 17, 2008 13:05
od Patrac
Dobi píše: jsou původem z 2104 ( 1,5 Axtec, z r. 90, strašně cvakají, ale jdou bez problémů a docela přesně ).
to budou Quarzy.. ty cvakaj jak ty hodiny na nádražích..
Napsal: pon bře 17, 2008 13:17
od Dobi
Vyzkouším ( opět ) ty moje nové a sdělím dojmy. Myslím, že chod předstíraly ciferníkem dolů
, ale jak se na ně chtěl člověk podívat "en face", tak dělaly mrtvýho brouka,
jen to v nich maličko zacvakalo a zmlkly. Trochu jsem s nimi zavrtěl a zase předstíraly chod. Tak obnovím výzkum a zkušenosti sdělím.
Napsal: pon bře 17, 2008 15:13
od Michal Pokorný
Patrac píše:Dobi píše: jsou původem z 2104 ( 1,5 Axtec, z r. 90, strašně cvakají, ale jdou bez problémů a docela přesně ).
to budou Quarzy.. ty cvakaj jak ty hodiny na nádražích..
Tak to moje jdou také docela přesně, ale cvakají OPRAVDU HODNĚ - a to tak, že když zaparkuji na dvoře, zavřu auto, jdu zavřít vrata cca 10 m tak ty hodiny v zavřeném autě stále slyším. Ale jen každé druhé "cvaknutí" jednou to cvakne potichu ,podruhé chrochtnutí jak sviňa a tak pořád dokola, ale fungují ve všech polohách
Napsal: pon bře 17, 2008 18:25
od Saša
Ač tyhle hodiny v autě nechci , štvalo mně že nejdou . Mám doma troje a závada skoro stejná v určité poloze jdou a naopak . A dělají hluk.
Po přečtení dávněji napsaného příspěvku o opravě jsem skusmo jedny rozebral a pokusil se o opravu.
Ta se zdařila , jdou přesně a čekají na vhodné auto.
Gravitační závislost byla spůsobena dřením "nepokoje" o plíšek pod ním (seřízena vzdálenost). Na dolním fotu je šipka (červená) kde magnet drhnul o plech .(povolen šroub a nastavena poloha.
Na horním fotu je plastové kolečko (trochu opotřebené)a takový labirint který jsem vyčistil a trochu "nastavil" plíšky (ty náběhy).
Hodiny po opravě trochu vydávaly takový vrzavý zvuk , tak jsem ten plíšek (modrá šipka)Foto horní)) v místě styku s hřídelí namazal hodinářským olejem .
Šlapou OK ! a bezhlučně .
PS: Nejhorší je bez počkození rámečku a zranění sebe hodiny rozebrat !
Napsal: úte bře 18, 2008 07:16
od Patrac
Sašo je vůbec něco co si ještě neopravoval???
začínám si připadat ne jako kutil ale jako žabař...
Napsal: úte bře 18, 2008 07:36
od Luděk Musil
Napsal: úte bře 18, 2008 12:17
od Dobi
Nebudu nosit dříví do lesa ani sovy do Syrakus. Moje hodiny trpí jednou ze závad, kterou popisuje Saša. Tedy velká axiální vůle ( asi vyběhaná hřídelka ve futýrku a "nepokoj" dře o cívku. Proto v poloze " vzhůru nohama" jdou. Jediné, trochu drsnější řešení by mohlo být: pokusit se přihnutím dolního pouzdra posunout "nepokoj" směrem vzhůru a tím by se alespoň trochu vymezila vůle . Tohle řešení ale nebudu zmiňovat před hodinářem. Zase na druhou stranu sovětská technika vyžaduje průkopnická řešení. Zeshora se vůle nechá vymezit seřizovacím šroubkem, resp. horní futro má vymezovací závit. Ale ten je nám v tomhle případě k ničemu. Pokoušel jsem se to vyfotit, ale Saša je jasně lepší. Jinak hodiny asi pošlu do kopru.
Napsal: úte bře 18, 2008 15:23
od Saša
Dobi, Neklesej na duchu ! A hodiny neházej do kopru ! Povol dva sloupky držící destičku elektroniky a posuň jí celou níž . Na mezeře mezi cívkou a nepokojem kak nezáleží . Opravě zdar !
Patrac píše:Sašo je vůbec něco co si ještě neopravoval???
Je toho hodně ! na autě třeba převodovka ve které jsem nikdy nebyl ! Ale chystám se tam podívat a "kontaminovat" jí o trochu elektroniky