Stránka 1 z 2
Příčina spálení rotorového vinutí alternátoru
Napsal: pon led 28, 2008 21:17
od Vašátor
Tož by mě zajímalo, z jaké příčiny se spálí rotorové vinutí alternátoru. Alternátor chodil od r.1986 v 21061 a za celej jeho život se spálilo rotorové vinutí již podruhé. Diodový můstek, statorové vinutí, regler + elektroinstalace naprosto v pořádku.
Je to jen marnivost tohoto auta či prokletí?
Napsal: pon led 28, 2008 21:19
od Drobek81
špatný kontakt uhlíků...neodešel při té příležitosti uhlík?
Napsal: pon led 28, 2008 22:33
od Vašátor
Nevím jak při prvním spálení, ale při tomto jsou uhlíky naprosto v pořádku.
Ale co už ... právě jsem zakoupil fungl nový alternátor za 500Kč
Napsal: úte led 29, 2008 14:27
od Honza 21061
Možná je to prokletí ročníku 1986. Mně také zničehonic odešel alternátor, nepomohla ani výměna uhlíků- ty skutečně byly sjeté skoro na pružiny! Několik dní předtím jsem měnil akumulátor. (souvislost asi žádná)
Po hloubkovější kontrole jsem zjistil, že je v háji právě něco s buzením, které neodebíralo proud a na kroužcích jsem nemohl naměřit odpor vinutí.
Ale zcela jistě vinutí neshořelo, protože při jízdě na výměnu alt. mi několikrát dobíjení naskočilo v určitých otáčkách a potom zase za čas přestalo, takže asi se jen poškodil přívod od kroužků k rotoru nebo něco podobného. Zatím jsem to nerozebíral...
Mimochodem, téměř nejetý, originál, navíc 57 ampérový jsem pořídil za 300,-
Napsal: úte led 29, 2008 14:35
od Drobek81
pokud byly uhlíky na pružiny, pak v důsledku toho odešlo vinutí. Mně se stalo taky 2x, jednou ročník 86, jednou 90. Není to ale ročníkem, nýbrž údržbou
Napsal: úte led 29, 2008 15:19
od Saša
Přepálit vinutí rotoru se může jen když aliík stojí a je zapnuté buzení , když se točí stíhá se rotor chladit. To že přestane dobíjet a nejde naměřit odpor vinutí neznamená že shořelo ale je téměř 100%ně přerušené někde v místě spoje s "kroužky" vlivem tepelného namáhání.
Napsal: úte led 29, 2008 16:06
od Vašátor
Drobku, oni se dělají i nějaký uhlíky bez pružinek?
Honzo, toto je ročník 1986 a fakt mi to auto přijde prokletý. Co už jsem se na něm namakal (navíc v něm nejezdím, prohání ho bratránek Mirek, kterej je na opravy max. levej) a furt se tam vyskytuje jedna chyba za druhou ... zlatá moje 2101 (obě).
Sašo, je fakt, že při zapnutém zapalování a stojícím motoru se rotor nechladí. To by příčinou být mohlo, ovšem nejsem si vědom, že by bratránek nechával zapnutý klíček, když motor nejede. To nedělá. A pod pojmem "spálený" to ber prostě jako přerušené vinutí, nefunkční, nejede ... Na prvním spáleném rotoru ulítnul drát vinutí na první smyčce. Tento jsem ještě nerozdělával a ani na to nemám náladu. Bohatě mi stačila menší oprava altíku z Feldy v neděli večer.
P.S. Baterka se měnila v listopadu, ovšem nezdá se mi, že by to mělo mít vliv na větší namáhání rotorového vinutí.
Napsal: úte led 29, 2008 18:20
od Honza 21061
Drobek to s těmi pružinami zřejmě myslel v souvislosti se sjetím "na pružiny", ale to bylo možná ode mě špatné přirovnání, zkrátka jeden byl mimoředně sjetý a už podle mého nedoléhal dobře a druhý byl "běžně opotřebovaný", jak to bývá při těchto kilometrech a asi o 1/2 cm delší, než ten druhý.
Taktéž jsem nikdy nenechával zapnuté zapalování při vypnutém motoru, mohlo se mi to stát jednou dvakrát krátce a vím, že to bylo před necelými 3 lety při horlivých údržbách nově koupeného žigula. Altík odešel loni v Lednu, do té doby jsem na něm najel cca 30 tisíc km. Stalo se to tak, že se zkrátka za jízdy rozsvítila kontrolka a už nezhasla...
- - - - - - - - -
Vašátor: Já mám s ročníkem 1986 až na pár drobností dobré zkušenosti. Co už jsem se s ním najezdil a nemůžu tvrdit, že by byl vyloženě nepovedený a závadový. Je fakt, že v těchto letech začalo obecné šizení kulaté řady, věřím, že dřívější ročníky na tom byly i lépe...
Který měsíc, nebo alespoň čtvrtletí byl bratránkův Žigul vyroben? U mě to stihli ještě před Černobylem exportovat, vyroben byl zřejmě v únoru 86.
Napsal: úte led 29, 2008 18:26
od Drobek81
Vašátor píše:Drobek to s těmi pružinami zřejmě myslel v souvislosti se sjetím "na pružiny"
jj, slovíčkaření no...ale stačí když není kontakt z jakéhokoliv důvodu...
Napsal: úte led 29, 2008 18:38
od Laďuša
Honza 21061 píše:
Vašátor: Já mám s ročníkem 1986 až na pár drobností dobré zkušenosti. Co už jsem se s ním najezdil a nemůžu tvrdit, že by byl vyloženě nepovedený a závadový. Je fakt, že v těchto letech začalo obecné šizení kulaté řady...
Ano, ročníkem 86 zůstala ve výrobě už jen 2106, to je ošizení kulatých dost...
A to tomu tak vadí, zapnutí zapalování? Kolik tam jde proboha ampér??? Do buzení, myslim..
Napsal: úte led 29, 2008 18:43
od Hurikán
Laďuša píše:A to tomu tak vadí, zapnutí zapalování? Kolik tam jde proboha ampér??? Do buzení, myslim..
Přesně to nevím, ale podle mě to bude něco mezi 2 - 5. Při stání altecu to bude maximum, takže spíš kolem 5A. To je 60W a ty už docela hřejou.
Napsal: úte led 29, 2008 19:20
od Honza 21061
Hurikán píše:To je 60W a ty už docela hřejou.
Tolik??
Napsal: úte led 29, 2008 19:48
od Saša
Vyndej pojistku G67 a vraž místo ní ampérmetr a zapni zapalování. ...počkejte jdu to změřit
Napsal: úte led 29, 2008 20:18
od Saša
Pojistkou G 67 alespoň dle krytu pojistkovky (9tá zleva u 044) neteče ani milík !!!.Patrně to to nebude ona , zítra pokračování nebo to někdo změřte.
Napsal: úte led 29, 2008 22:10
od Vašátor
Mno, když to vezmeme teoreticky ... rotorové vinutí má odpor 4,5ohmu. Napětí máme 13V na nabité autobaterii. Při plném buzení (alternátor nedobíjí) má regulační relé nulový odpor. Pokud zanedbáme přechodové odpory na vedení, bude výslední proud z Ohmova zákona I=U/R = 13/4,5 = 2,9Ampér.