Stránka 1 z 2
Výměna kotoučů 2105
Napsal: čtv led 24, 2008 17:08
od hunt01
Zdravím, věřím že je tady hodně lidí co tomu rozumí, tak mi někdo prosím řekněte co všechno musím oddělat a jak abych sundal celou brzdu a kotouč a ještě z brzdy tu část s pístkem který tlačí na destičky, našel sem tam nějakej caplík které brání vysunutí ale nevím jak ho dostat ven(šetrně) Dík Martin
Napsal: čtv led 24, 2008 17:29
od Little Red Riding Hood
kotouč demontuješ tak že povolíš dva šrouby připomínající hrot (myslím 12 mm klíč, mě se osvědčili klíče palcové, ktere jsem na to vždy namlátil - zvolil jsem nejbližší menši a kladivo je největší kamarád), potom povolíš dva šrouby držící celej brzdíč (jsou to 17 mm klíč a jsou zezadu brzdiče), chytneš brzdíč a vytáhneš ho z kotouče a někem jsi ho v podběhu pověsíš, nebo položíš... kotouč je dole..
jo a ted mi to docvaklo.. myslíš caplík na prasátku ne??.. aby jsi ho mohl vysunout ten se musí zamáčknout a prase se "šetrně" vymlátí ven..
každopádně jestli to před tebou nikdo nikdy nerozdělával, bůh s tebou.. ja když rozebíral brzdiče chtělo to kua ránu kladivem..
Napsal: čtv led 24, 2008 17:32
od Luděk Musil
Takže si demontáž rozdělíme na několik části:
1. Přípravné práce
2. Sejmutí třmenu brzdy
3. Sejmutí kotouče
4. Sejmutí pístků z třmenu brzdy
Ad 1. Zakoupíme potřebný materiál. Dle rozsahu opravy se jedná o kotouče, pístky, destičky, závlačky, vlaštovky, tyčky, brzdové hadice příp. i trubice, měděné podložky. Je vhodné všechny spoje nastříkat nějakým sprejem pro snazší povolení.
Před vlastním sejmutím třmene sejmeme zavlačky, vlaštovky, vyjmeme tyčky a destičky
Ad 2. Třmen je upevněn 2 šrouby z vnitřní strany třmenu. Většinou bývají zajištěny ohnutou podložkou. Tyto vyšroubujeme a třmen sejmeme.
Ad 3. Kotouč je upevněn na náboji šteftem, který zároveň slouží jako trn pro kolo. Oba dva štefty vyšroubujeme a následně můžeme sejmout kotouč
Ad 4. Pístky jsou upevněny ke třmenu jednak zasunutím v drážce a jednak tím "caplíkem" Caplík tenkým šroubovákem zasuneme do těla pístku a potom můžeme pístek vysunout. Tolik teorie. Praxe je taková, že "caplík" je tak zrezlý, že pokud se nám ho podaří zasunout, zůstane zasunut a není síla, která by ho vytáhla. Navíc pístky bývají v drážkách zarostlé, takže je musíme vyklepat ven paličkou. Při tom se většinou zničí.
Proto na začátku píšu o přípravných pracech. Pokud máme v úmyslu sundávat pístky - je to většinou nevratná operace. Pokud chci jen vyměnit kotouč, stačí koupit kotouč. Ale když už to jednou mám rozdělané - tak to udělám celé.
Navíc si myslím, že pokud si přečteš příspěvek o brzdách v sekci FAQ - tak to hodně napoví.
S pozdravem L.
Napsal: čtv led 24, 2008 20:40
od hunt01
Klaním se před vámi, moc jste mi pomohli, děkuji
Napsal: pát led 25, 2008 06:42
od Luděk Musil
Ještě bych dodal k bodu 4:
Nejlépe se sundávají pístky ve svěráku. Proto vyjmene i dutý šroubek připevňující hadici k pístku a hadici zaslepíme. Hodí se k tomu šroub M8 s maticí, dvěma širšími podložkami a dvěma gumovými podložkami (vytvoříme je např. z duše bicyklu - vystřihneme kolečko a uděláme do něj průbojníkem díru) - předejdeme tím zdlouhavému odvzdušnění celého brzdového systému.
A upřesnění k bodu 1:
Pístky předních brzd - jsou 4 a každý jeden kus je jiný! Levý vnější a vnitřní, pravý vnější a vnitřní. Také je vhodné zakoupit spojovací trubku vnějšího a vnitřního pístku (také jsou rozdílné pro pravou a levou stranu).
L.
Napsal: pát led 25, 2008 10:47
od Jimmi
Little Red Riding Hood píše:kotouč demontuješ tak že povolíš dva šrouby připomínající hrot ...myslím 12 mm klíč...
U polského fiata byly tohle jedenáctky (většinou nebývají v žádné sadě). U žigulíka to nevím jistě. Ale Poláci mají klíče jedenáctky obecně rádi, třeba to nepocházelo z původní italské licence
Napsal: pát led 25, 2008 15:42
od Maysner
u ziga 12. ale dou spatne dolu pokud nebyli dlouho sundavany. casto se sjede sestihran. pak se veme sroubovak a zkusi se to povolit pres sroubovak kladivem. kdyz je nasazuju zpatky davam pod ne podlozky aby se dali lip povolovat
Napsal: pát led 25, 2008 18:22
od Little Red Riding Hood
Maysner píše:kdyz je nasazuju zpatky davam pod ne podlozky aby se dali lip povolovat
lepší nedávat zpátky.. rači vyvrtat zahloubení a dát tam šroub se zápustnou hlavou..
Napsal: pát led 25, 2008 18:27
od Vašátor
No já doporučím řádné navazelínování kolíčků a pouze citové dotažení. Pak jdou sundat i po X letech
Napsal: pát led 25, 2008 19:37
od hunt01
už to mám sundaný, a už mám oblíbený kamarády kladivo a hasák, ještě musím rozhýbat pístky protože drží jak přivařený tak su zvědavé jak to zítra dopadne
Napsal: pát led 25, 2008 19:46
od Hurikán
Tak jestli máš pístky zatuhlé tak jak píšeš, tak si ušetři čas i námahu a kup nové. Jestli se ti je podaří rozhýbat, tak to stejně nebude ono a vydrží to jen krátce. Pokud brzo nezatuhnou znovu, tak je vysoká pravděpodobnost, že začnou sáknout.
Takže moje doporučení: rozhýbávat pístky ano, ale jen pokud nechodí úplně ideálně a nejsou silně zatuhlé.
Napsal: pát led 25, 2008 21:46
od dmatej
Nový pístky - pozor, až je budeš dávat do brzdiče - lehko se zkříží a prasknou.
Brzdič napřed pořádně očisti v těch kolejničkách. Já to dělal konkorem, zoxidovanej hliník zlikviduje jako nic.
Pokud budeš měnit pístky, kup taky propojovací trubičky a možná dojde i na trubky k hlavnímu brzdovýmu válci. Nevyjde to draze a pak je na dlouho pokoj.
Při povolování trubky jsem kdysi leckterou ukroutil, praskla.
Pístek mi při rozhýbávání malinko prasknul - prasklinka byla vidět, až když jsem začal brzdy zkoušet, byl vidět průsak - bylo to docela k vzteku. Takže pozor.
Sundat kotouče je proti jiným věcem sranda
Napsal: sob led 26, 2008 14:08
od Vašátor
Pokud se rozhodneš prasátka rozhýbat, rovnou je zrepasuj. Já to již párkrát dělal a výsledek byl stejný, jako nové prasátko. Pístek vyndej ven - dá to docela dost zabrat. Poté vyhoď gumičku a vnitřek prasátka vylešti jemným smirkem, nejlépe brusnou pastou. Rovněž pístek řádně přelešti. Vyzkoušej bez gumiček jestli chodí hladce. Potom nasaď NOVÉ gumičky, do prasátka i na pístek stříkni nějaký olej (já používám konkor), pístek nasaď do prasátka a lehce zatlač (přes rovné prkénko, aby lezl rovně) tak, aby se dostal až za těsnící gumičku. Okolo dej vazelnínu, do prachovek dej rovněž vazelínu, zatlač pístek, nasaď prachovku a je to
.
Toto je můj oblíbený postup. Dá sice trošku práce, ale člověk má alespoň jistotu, že to je uděláno pořádně. Zrovna to také dělám
Pokud se rozhodneš koupit prasátka nová, uštetříš si dost práce. Ovšem doporučuju pod prachovku dát vazelínku.
Napsal: sob led 26, 2008 14:16
od Little Red Riding Hood
super nápad vašátore s tou vazelinou, ale (asi by se němala brzdovka dostat až ke gumičce) takže by to nemělo dělat nějaké broblémy že by se dostala vazelina do brzdovky... ????
Napsal: sob led 26, 2008 15:43
od Vašátor
Vazelína do brzdovky a obráceně se dostat nemůže, protože je tam těsnící gumička.