Stránka 1 z 2
Otáčkoměr
Napsal: stř lis 07, 2007 20:02
od Wenca084
Ahoj, potřebuji Vaši vzácnou radu. Dnes jsem se rozhodl dát do svého druhého žigulíčka 2101 otáčkoměr. Jel jsem tedy na vrakovište a sehnal jsem budík ze škoda 120.Vše jsem namontoval, propojil ale ouha. Otáčkoměr ukazuje jen do 3000ot. a pak už více nestoupá ručučka. Ukazuje přesně - na volnoběh asi 800ot. a při přidání plynu přímo úměrně stoupá ručička do 3000ot. Poradte prosím proč mě to nechce fungovat. Děkuji za odpověd. Venca
Napsal: stř lis 07, 2007 20:54
od Saša
Půjde nejspíš o mechanickou vadu otáčkoměru asi nějaký kovový kousek "sedí" na magnetu a blokuje systém.
Skus s ním mechanicky rukou rychle otočit v ose hřídelky ,a podívej se jestli ručka "vyběhne" až na doraz (8000 ot/min.)
Napsal: stř lis 07, 2007 21:01
od Wenca084
No tu bych mohl vyzkoušet. Ale je tu problém jak ho rozebrat, Ma na sobě tu plechovou okrasnou lištu co vlastně drží sklo.A tu jak jednou sundám tak už to nedám zpátky do původního stavu.Pořád spíš ještě přemejšlím jestli to nemůže být ještě něčím jiným.Ja se stoho zvencnu.
Napsal: stř lis 07, 2007 21:34
od Hurikán
Saša určitě myslel, abys s otáčkoměrem otočil jako s celkem. Nikoliv jen s ručičkou. Na tento test není třeba měřák rozdělávat. Stačí když ho vezmeš celý do ruky a prudce s ním otočíš. Třeba tam a zpět, atd.
Napsal: stř lis 07, 2007 21:35
od Saša
Na tu skoušku to rozebírat není třeba ! jinak to jde rozebrat a složit bez zpředu viditelného poškození.
Napsal: stř lis 07, 2007 22:00
od Wenca084
Díky za radu, du to zkusit.
Napsal: stř lis 07, 2007 22:08
od Wenca084
Tak sem sním škubnul jak jste poradili a ručka šla až do 8000tis.Ale dyž jsem nastartoval tak to ukazovalo zase max. 3000ot. achjo !!
Napsal: stř lis 07, 2007 22:10
od Křečík Barbuška
Hurikán píše:Stačí když ho vezmeš celý do ruky a prudce s ním otočíš.
A možná otočíš tou rukou tak prudce, že se ti vysmekne a odletí pryč, ty jej pak vyhodíš. Mrkni, jestli někde uvnitř není nějaký stuďák, tuším, že uvnitř bude nějaký NDR šváb, možná bude kolem něho nějaká unavená součástka, možná mám pajšl někde ve stole v práci, pokud tam bude mrknu na něj a uvidímež.
Napsal: pon lis 12, 2007 00:44
od Honza 21061
Kdyby byl v otáčkoměru jediný šváb z NDR, popřípadě pokud by se německá konstrukční škola čímkoliv podílela na jeho vzniku, nikdy by budíky nekecaly až o 300 otáček za minutu a ručička by netancovala Čardáš při rychlé změně otáček, nebo přejezdu nerovností.
V přístroji budou tranzistory velké jako kostky cukru, rezistory o průměru propisky a typický ruský, ničím nechráněný tištěný spoj.
Dle obrázku v Jurčenkovi je tam ovšem umístěn trimr, kterým lze přesnost otáčkoměru doštelovat. I ve schématu je trimr vyznačen, avšak jakousi pozměněnou značkou pro potenciometr. (pokud to tedy není úplně něco jiného
)
Větší znalci elektrotechniky mě jistě poopraví, ale dle schématu mi obvod meřicích impulsů připadá jako zesilovač. Ten může být špatný a zesílení není úplné... Napadlo mě taky, že tam může být přecijen nějaké překážka v otáčení, kterou se škubnutím budíkem podaří překonat, ale síla vytvořená el. proudem ji nepřekoná
Nevím, hádám...
Napsal: pon lis 12, 2007 08:46
od Roman
Honza nahodil si pekne obrazky, lenze Venca pise, ze pouzil otackomer zo S120, takze s tou schemou a pouzitymi suciastkami to bude asi trochu inac.
Napsal: pon lis 12, 2007 11:18
od Honza 21061
Jo, už jsem si taky všiml, že jsem včera něco přehlédl...
No nic, nechám to tady, třeba ty obrázky pomůžou někomu jinému.
---------
Otáčkoměry ze Škodovek 120 bývají naopak velice přesné, troufám si tvrdit, že na otáčku. Poctivě se drží i na nerovnostech, při prudkých změnách otáček a sohlasím s Koko-Loko, možná je v tom nějaký ten NDR šváb.
K otáčkoměru PAL ovšem schéma nemám a ani v Andrtovi a Cedrychovi- dvou mistrech technické literatury ke Škodovkám, o otáčkoměru moc velké vysvětlování není.
Napsal: pon lis 12, 2007 14:09
od EMI
otáčkoměr ve škodovce používá stejně jako žiguláckej poměrovej měř. systém ("logometr"). Ten je docela proudově citlivej. Takže to vypadá že tam jde "málo" proudu..... příčina: buď studenej spoj (to by to asi nešlo nikdy) a nebo vst. obvod odešel do Si nebe
... toť muj názor
taky to ale může bejt úpně jinak ....
Napsal: pon lis 12, 2007 14:10
od Křečík Barbuška
Mno, našel jsem to torzo, není tam šváb z NDR, ale český MAF115. Jsou tam poměrně nekazící se součástky vyjma elektrolytu 20uF, který by jsi mohl prověřit a je tam ještě trimřík, ze kterým by se dalo lehce zavrtět, třeba je tam přechoďák. Ten trimr asi bude služit ke kalibraci, tím tedy nastavíš správné zobrazení. Pokud nedisponuješ generátorem můžeš místo něj použít zvonkový transformátor, jehož 8V střídavých připojíš na vstup proti zemi a mělo by ti to ukázat 1500 ot za minutu (50Hz), samozřejmě musíš mít přivedeno i napájení 12V. Původní polohu trimru si před experimenty poznač.
Napsal: pon lis 12, 2007 16:47
od Honza 21061
Jéje, tohle vědět dříve, že je tam MAF115... K tomuto obvodu totiž šéma mám.
Pokud bude tedy zájem, můžu opět přicvaknout fotku schématu.
Mimochodem, nemůže připadat v úvahu vada samotného magnetoelektrického přístroje? Prasklý magnet, něco s vedením cívky, něco uvolněného atd...
Napsal: pon lis 12, 2007 16:52
od Křečík Barbuška
Jestli ho máš, tak to sem prosím frkni, mě se to nechce "překreslovat" z tišťáku a stará amára mám ve sklepě.