2101 nestartuje
Moderátor: Moderátoři
2101 nestartuje
Ahoj, se synem dáváme dohromady 2101. Na podzim nestartovala, byly špatné kabely od cívky k rozdělovací. Vyměnily jsme je za nové měděné a pak chytla.
Dnes jsme se pokusili nastartovat a opět nesla, motor točí, svíčky nedávají jiskru . Na indukčce jde 12 v a na rozdělovač také. Z cívky do rozdělovače mi přijde že není VN. Připojil jsem na cívku přímo kabel se svíčkou a nebyla jiskra. Vyměnil jsem asi 3 indučky a pořád nic. Měřil jsem mezizavitovy odpor a ten byl cca 6 kohm.
Neví někdo co by to mohlo být?
Předem díky za odpověď. Tomáš
Dnes jsme se pokusili nastartovat a opět nesla, motor točí, svíčky nedávají jiskru . Na indukčce jde 12 v a na rozdělovač také. Z cívky do rozdělovače mi přijde že není VN. Připojil jsem na cívku přímo kabel se svíčkou a nebyla jiskra. Vyměnil jsem asi 3 indučky a pořád nic. Měřil jsem mezizavitovy odpor a ten byl cca 6 kohm.
Neví někdo co by to mohlo být?
Předem díky za odpověď. Tomáš
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: 2101 nestartuje
Dopředu se omlouvám za blbou otázku: víš, jak funguje baterio-kladívkové zapalování? A že např. (nesprávná) kostra to celý znefunkční
Zapalování lze rozdělit na tyto podskupiny:
Indukční cívka
Palec rozdělovače
Uhlík (+ pružinka) v hlavě rozdělovače
Kladívko
Kondenzátor
Kabel rozdělovač x indukční cívka ( ne VN )
VN kabely
Svíčky
Prvořadě bych věnoval pozornost káblíku od cívky a připojení na rozdělovač, následně kladívko.
Pak bych prověřil fungování ostatních komponent.
L.
Zapalování lze rozdělit na tyto podskupiny:
Indukční cívka
Palec rozdělovače
Uhlík (+ pružinka) v hlavě rozdělovače
Kladívko
Kondenzátor
Kabel rozdělovač x indukční cívka ( ne VN )
VN kabely
Svíčky
Prvořadě bych věnoval pozornost káblíku od cívky a připojení na rozdělovač, následně kladívko.
Pak bych prověřil fungování ostatních komponent.
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
- Teepee
- Příspěvky: 4310
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: 2101 nestartuje
Soustředil bych se, jestli cívka dostane podnět z rozdělovače. Kladívko (odtrh, stav kontaktů, kabílku od kladívka, aby nebyl svod cestou k cívce), kondenzátor a svíčku samotnou. Jestli je měněný kondenzátor (obzvlášt za značku FSL, podezíral bych ten)
Teoreticky stačí kladívko odtahovat šroubovákem (vyzkoušeno z Jawy 350) a tím generovat impulzy na VN výstupu cívky. A když to nejde ani na jedné ze tří cívek, tak bych to v ní nečekal. Rozhodně vyzkoušet víc svíček, nebo ověřit funkci pokusné svíčky v jiném zapalování (stačí i motorová pila, moped atp.), jestli dává jiskru.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Re: 2101 nestartuje
Ahoj, tak dnes výměna kondiku. Očištěný kontakty ve víčku rozdělovače, středový uhlík pruží a je čistý. Očištěný kontakt na palci. Kontrola nízkého napětí od cívky až na kladívko 12 v všude. Kontrola ukostření vše ok. Vyšroubovaná svíčka z válce a zkouška startování - bez jiskry vyzkoušená jiná svíčka a zase nic. Zítra mi přijdou nové svíčky, palec, kladivko a víčko rozdělovače. Pokud to ani pak nepůjde tak si to asi hodím.
Není náhodou někdo z vás z okolí Ústí nad Labem nebo Teplic? Předem díky za odpověď. T.
Není náhodou někdo z vás z okolí Ústí nad Labem nebo Teplic? Předem díky za odpověď. T.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: 2101 nestartuje
Počkej! To jako +12 V z cívky na rozdělovač (kladívko) To jako na tom tenkým černým kabílku?
Proč
Tam nemá být nic
Principem kladívkového zapalování je, že kladívko dá signál = sepne kostru. Tím dostane cívka pokyn, že má dát ±30.000 V na palec, ten to "posune" na svíčku a výsledkem je jiskra .
Na cívce jsou 2 kontakty/šroubky, pomíjím VN výstup. Jeden kontakt má označení 15, druhý kontakt má označení 1 .
Na kontakt 15 přivedeš bateriové napětí (+12V) = otočíš klíč do polohy 1 a rozsvítí se kontrolky.
Kontakt 1 je spojen s rozdělovačem. Tam proveď kontrolu, zda-li není svod na kostru. Z obou stran musí být pertinax. Na kontaktu 1 cívky se objeví kostra POUZE při sepnutí kladívka.
Ještě mě tak napadá ... spíná/rozepíná kladívko? = je nastaven správný odtrh 0,3 - 0,4 mm?
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: 2101 nestartuje
V rozdělovači je šroubek v plastovém výlisků, z tohoto šroubků jde drát na kladívko na tu pruzinu. Ten šroubek prochází tělem rozdělovače a venku je toto složení: rozdělovač, pertinaxova podložka, matička,kabel z indučky (1) kabel od kondiku, podložka, matka.
- Luděk Ondrůch
- Příspěvky: 1511
- Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: 2101 nestartuje
V okamžiku kdy kladívko sepne tak na tom šroubku musíš naměřit proti - pólu akumulátoru 0 V. Pokud budeš měřit proti + pólu akumulátoru tak musíš naměřit 12 V.
VAZ 1117
Re: 2101 nestartuje
Tak vyřešeno. Kladívko bylo ko.
Díky všem.T.
Díky všem.T.
Re: 2101 nestartuje
Zkus to bez kladivka, mily Marconi!
Bezkontakt je dobra vec, doporucuji.
Bezkontakt je dobra vec, doporucuji.
VAZ 2104 1.3 1989
Re: 2101 nestartuje
Rozhodně nelze než doporučit, jak píše JmJ.
Kvalita dnešních náhradních dílů, které často vyrábí kdovíjaký garážník v zemi, kterou skoro ani nenajdete na mapě světa, je mírně řečeno mizerná. Bohužel kladívka do rozdělovače jsou mimořádně poruchovým dílem s poměrně nízkou životností. Sousedovi jsem během 10000 ujetých kilometrů měnil troje.
Výměna kladívek nespočívá jen v prosté výměně dílu, nýbrž poté také v jejich velmi přesném seřízení. Nesprávné seřízení kladívek má přímý vliv na výkon a životnost motoru a samozřejmě spotřebu paliva, protože ovlivňuje množství energie pro zážeh, životnost kontaktů a samozřejmě hodnotu předstihu.
Zapalování se spínaným kontaktem je zařízení velmi staré a mimořádně rizikové. Vyžaduje neustálou péči a velmi častou kontrolu, seřizování a udržování v bezvadném stavu.
Zkusím to celé malinko stručně:
Kontakty jsou rozpínané vačkou v rozdělovači, která má tolik vrcholů, jako je počet válců motoru, v našem případě 4, a dá se tedy říci, že je "čtvercová". Spínání kontaktů je zajištěno pružinou. Jakmile jsou kontakty sepnuté, v cívce se indukuje energie potřebná pro zážeh. Ten proběhne v okamžiku, kdy vačka v rozdělovači kontakty rozepne. A pořád dokola....
Problém je v tom, že motor mění otáčky a čím jsou otáčky vyšší, tím menší čas jsou kontakty sepnuté, čímž se v cívce indukuje mnohem menší množství energie k úspěšnému zážehu. Čím jsou vyšší otáčky, tím úměrně méně je indukované energie. A to je problém, protože motor významně ztrácí účinnost, tím výkon a také není schopen dosahovat vysokých otáček. K tomu vzrůstá spotřeba paliva.
Pečlivé nastavení odtrhu = mezery mezi maximálně rozepnutými kontakty, je mimořádně důležité pro spolehlivý chod a solidní životnost kontaktů. Z logiky věci by bylo nejlepší, aby odtrh byl co nejmenší, protože to by zajišťovalo po rozepnutí kontaktů jejich velmi rychlé opětovné sepnutí a tím velké množství energie k zážehu. Jenže malý odtrh má jednu nesmírně nepříjemnou odezvu, a to je hoření elektrického oblouku mezi nedostatečně vzdálenými kontakty a mimořádně rychlé opotřebení povrchu kontaktů.
Velký odtrh by sice lépe ochránil životnost kontaktů, ale kontakty by byly sepnuté velice krátkou dobu, tedy docházelo by naopak k indukci malého množství energie k zážehu, čili výkon dolů, spotřeba nahoru.
Hodnota odtrhu 0,4 mm je určitým kompromisem mezi solidní energetickou účinností systému a životností povrchu kontaktů. Tato hodnota se při výměně či pravidelném seřizování musí nastavit mimořádně přesně. A věřte mi, není to snadné, ač se to na první pohled může zdát jako trivialita. Pomocí listové měrky je to velmi orientační a nepřesné. Jediný přesný způsob je měření úhlu sepnutí kontaktů, a to lze provést jen s pomocí k tomu určeného měřícího přístroje. Navíc, a to je mimořádně nepříjemné, hodnota odtrhu kontaktů se při používání mění, snižuje. Je to dáno především opotřebením plastového (dříve pertinaxového) výčnělku na pohyblivém kontaktu, na který doléhá rozpínací vačka. I když budete mazat plst v rozdělovači olejem tak, jak se má, k opotřebení stejně dochází. Odtrh se snižuje a pokud se zanedbá kontrola a nové nastavení, dojde k opálení kontaktů.
Po nastavení odtrhu kontaktů vždy musí následovat kontrola a nastavení předstihu zážehu, protože velikost odtrhu předstih přímo ovlivňuje. Pokud odtrh zvýšíte, zvýšíte předstih, a samozřejmě to platí i naopak. Velký i malý předstih zážehu je pro motor špatně, a to hned z mnoha důvodů (které asi každý průměrný Evropan průměrné inteligence zná a pokud ne, rád vysvětlím).
_____
Bezkontaktní zapalování, u Lady řešené prostřednictvím Hallova snímače, je mimořádně spolehlivé a poměrně laciné - použije se rozdělovač bez kladívka (s Hallovým snímačem), indukční cívka s jiným odporem primárního vinutí 0,6-0,8 Ohm (použitelná je cívka ze Samary, případně Škody Favorit) a jako nový díl se mezi rozdělovač a cívku montuje modul zapalování. Nevím, kolik tyto tři díly stojí dneska, ale před nějakým časem to bylo kolem 2500 Kč.
Tato investice se rozhodně vyplatí, a to hned z několika důvodů:
Především se jedná o zařízení zcela bezúdržbové. Po montáži se nastaví předstih lampou (a následně zkontroluje jeho průběh v otáčkách) a už je to navěky nastavené.
Další nespornou výhodou je, že Hallův snímač neztrácí energii při vyšších otáčkách, narozdíl od kladívka, které bohužel energetickou účinnost ztrácí velmi rapidně - čím vyšší otáčky, tím je to horší. Důsledkem toho je skutečnost, že motor s bezkontaktním zapalováním dosahuje poměrně zásadně vyššího výkonu, a to minimálně o 5, někdy až o 10%. Ono mít nějakých pět až osm koní navíc fakt neškodí.
V neposlední řadě má motor vybavený bezkontaktním zapalováním nižší spotřebu, a to rovněž o poměrně zajímavou hodnotu - odhaduje se pokles spotřeby cca tak velký, jako je nárůst výkonu, tedy až 10%.
Nižší spotřeba = nižší emise, to je další ne úplně zanedbatelná skutečnost.
Kvalita dnešních náhradních dílů, které často vyrábí kdovíjaký garážník v zemi, kterou skoro ani nenajdete na mapě světa, je mírně řečeno mizerná. Bohužel kladívka do rozdělovače jsou mimořádně poruchovým dílem s poměrně nízkou životností. Sousedovi jsem během 10000 ujetých kilometrů měnil troje.
Výměna kladívek nespočívá jen v prosté výměně dílu, nýbrž poté také v jejich velmi přesném seřízení. Nesprávné seřízení kladívek má přímý vliv na výkon a životnost motoru a samozřejmě spotřebu paliva, protože ovlivňuje množství energie pro zážeh, životnost kontaktů a samozřejmě hodnotu předstihu.
Zapalování se spínaným kontaktem je zařízení velmi staré a mimořádně rizikové. Vyžaduje neustálou péči a velmi častou kontrolu, seřizování a udržování v bezvadném stavu.
Zkusím to celé malinko stručně:
Kontakty jsou rozpínané vačkou v rozdělovači, která má tolik vrcholů, jako je počet válců motoru, v našem případě 4, a dá se tedy říci, že je "čtvercová". Spínání kontaktů je zajištěno pružinou. Jakmile jsou kontakty sepnuté, v cívce se indukuje energie potřebná pro zážeh. Ten proběhne v okamžiku, kdy vačka v rozdělovači kontakty rozepne. A pořád dokola....
Problém je v tom, že motor mění otáčky a čím jsou otáčky vyšší, tím menší čas jsou kontakty sepnuté, čímž se v cívce indukuje mnohem menší množství energie k úspěšnému zážehu. Čím jsou vyšší otáčky, tím úměrně méně je indukované energie. A to je problém, protože motor významně ztrácí účinnost, tím výkon a také není schopen dosahovat vysokých otáček. K tomu vzrůstá spotřeba paliva.
Pečlivé nastavení odtrhu = mezery mezi maximálně rozepnutými kontakty, je mimořádně důležité pro spolehlivý chod a solidní životnost kontaktů. Z logiky věci by bylo nejlepší, aby odtrh byl co nejmenší, protože to by zajišťovalo po rozepnutí kontaktů jejich velmi rychlé opětovné sepnutí a tím velké množství energie k zážehu. Jenže malý odtrh má jednu nesmírně nepříjemnou odezvu, a to je hoření elektrického oblouku mezi nedostatečně vzdálenými kontakty a mimořádně rychlé opotřebení povrchu kontaktů.
Velký odtrh by sice lépe ochránil životnost kontaktů, ale kontakty by byly sepnuté velice krátkou dobu, tedy docházelo by naopak k indukci malého množství energie k zážehu, čili výkon dolů, spotřeba nahoru.
Hodnota odtrhu 0,4 mm je určitým kompromisem mezi solidní energetickou účinností systému a životností povrchu kontaktů. Tato hodnota se při výměně či pravidelném seřizování musí nastavit mimořádně přesně. A věřte mi, není to snadné, ač se to na první pohled může zdát jako trivialita. Pomocí listové měrky je to velmi orientační a nepřesné. Jediný přesný způsob je měření úhlu sepnutí kontaktů, a to lze provést jen s pomocí k tomu určeného měřícího přístroje. Navíc, a to je mimořádně nepříjemné, hodnota odtrhu kontaktů se při používání mění, snižuje. Je to dáno především opotřebením plastového (dříve pertinaxového) výčnělku na pohyblivém kontaktu, na který doléhá rozpínací vačka. I když budete mazat plst v rozdělovači olejem tak, jak se má, k opotřebení stejně dochází. Odtrh se snižuje a pokud se zanedbá kontrola a nové nastavení, dojde k opálení kontaktů.
Po nastavení odtrhu kontaktů vždy musí následovat kontrola a nastavení předstihu zážehu, protože velikost odtrhu předstih přímo ovlivňuje. Pokud odtrh zvýšíte, zvýšíte předstih, a samozřejmě to platí i naopak. Velký i malý předstih zážehu je pro motor špatně, a to hned z mnoha důvodů (které asi každý průměrný Evropan průměrné inteligence zná a pokud ne, rád vysvětlím).
_____
Bezkontaktní zapalování, u Lady řešené prostřednictvím Hallova snímače, je mimořádně spolehlivé a poměrně laciné - použije se rozdělovač bez kladívka (s Hallovým snímačem), indukční cívka s jiným odporem primárního vinutí 0,6-0,8 Ohm (použitelná je cívka ze Samary, případně Škody Favorit) a jako nový díl se mezi rozdělovač a cívku montuje modul zapalování. Nevím, kolik tyto tři díly stojí dneska, ale před nějakým časem to bylo kolem 2500 Kč.
Tato investice se rozhodně vyplatí, a to hned z několika důvodů:
Především se jedná o zařízení zcela bezúdržbové. Po montáži se nastaví předstih lampou (a následně zkontroluje jeho průběh v otáčkách) a už je to navěky nastavené.
Další nespornou výhodou je, že Hallův snímač neztrácí energii při vyšších otáčkách, narozdíl od kladívka, které bohužel energetickou účinnost ztrácí velmi rapidně - čím vyšší otáčky, tím je to horší. Důsledkem toho je skutečnost, že motor s bezkontaktním zapalováním dosahuje poměrně zásadně vyššího výkonu, a to minimálně o 5, někdy až o 10%. Ono mít nějakých pět až osm koní navíc fakt neškodí.
V neposlední řadě má motor vybavený bezkontaktním zapalováním nižší spotřebu, a to rovněž o poměrně zajímavou hodnotu - odhaduje se pokles spotřeby cca tak velký, jako je nárůst výkonu, tedy až 10%.
Nižší spotřeba = nižší emise, to je další ne úplně zanedbatelná skutečnost.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: 2101 nestartuje
V prípade kontaktného zapalovania odporúčam kladivko bosch 1 237 013 804 a kondenzátor 1 237 330 809.
VAZ 21061 - 1986 - 50 shades of orange
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 2105 - 1983 - expedičný špeciál
VAZ 21061 - 1980 - zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - fatal crash
VAZ 21011 2x - 1980/1976 - adoptívne deti
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
VAZ 21011 - 1976 - plyňák
VAZ 2105 - 1983 - expedičný špeciál
VAZ 21061 - 1980 - zožrali ju oxidi
VAZ 2101 - 1979 - fatal crash
VAZ 21011 2x - 1980/1976 - adoptívne deti
Felicia combi 1,3mpi - 2000 - prevoz ND
Repliky koncoviek výfuku
Re: 2101 nestartuje
Marek to krásně, logicky správně popsal. Já mám ale origo kladívka a u 01 má najeto 34tis. Výměnu a nastavení jen měrkou jsem dělal sám, a asi jsem měl štěstí, při nějaké následné kontrole bylo nastavení motoru OK. U 03 nemohu tvrdit, je tam jak jsem ji koupil a najel jsem s ním 14tis. Ale o současných šmejdech bych o poruchovosti věřil
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012