Stránka 1 z 2

Problém s řazením prvního stupně

Napsal: čtv zář 10, 2020 21:36
od vojtech.cerny
Zdravím všechny,

mám problém zařadit jedničku - Lada Niva 2121 1.7i 59kW. Jediný způsob, jak to jde, je napřed dvojku a rovnou jednička.

Všechny ostatní rychlosti jdou řadit v pořádku.

Nenajde se někdo, kdo by byl ochotný poradit příčinu? Díky. :rolleyes: :mrgreen:

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: čtv zář 10, 2020 21:45
od Křečík Barbuška
Strelim od boku. Unasejici spojka respektive spatne nastavena vule?

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: čtv zář 10, 2020 22:01
od vojtech.cerny
Tomu říkám rychlost... :mrgreen:

Děkuji za typ, jestli se k tomu o víkendu dostanu, zkusím seřídit (jsem úplnej lada nováček, nivu jsem koupil nedávno).

Na řazení přes dvojku bych si i zvyknul, ale neni to správně a stejně mi to nedá. :)

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: pát zář 11, 2020 06:56
od Teepee
U NIVY? Jedno z kouzel = nepotřebuješ na to ani hever, záležitost na pár minut. 8) Páčka má mít tuším vůli 2-5 mm, pokud není, dostavíš maticemi, klíč 13 a 17...
A vřele doporučuji pravidelnou výměnu spojkové kapaliny. Pro jistotu zkus, když šlapeš na spojku, druhý bude koukat, jestli se v nádobce se spojkovou kapalinou neobjevují bublinky = přisávání vzduchu přes první kroužek hlavního spojkového válce = na 98% výměna hlavního válce.

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: ned zář 13, 2020 12:27
od vojtech.cerny
Moc díky za rady. Jakmile se k tomu dostanu, dám vědět, jak jsem pochodil a jestli už funguje. :) :D

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: sob led 23, 2021 13:39
od vojtech.cerny
Dává se na vědomí, že výše zmíněné seřízení vůle vážně pomohlo.
Teď jde jednička řadit "normálně". Jenom je zapotřebí trošku větší silou doleva a dopředu, ale to je asi u nivy normální. :roll:

Moc děkuji Teepemu a Křečíkovi za bleskurychlou radu a zdravím! :mrgreen:

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: sob led 23, 2021 14:12
od Křečík Barbuška
Tak to jsme radi, ze byl problem vyresen. Tez jsme radi, ze doslo i na zpetnou vazbu. Ta tu pomerne casto chybi coz je ke skode veci.

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: sob led 23, 2021 22:14
od Saša
Není to zkušenost z Nivy , ale z 5q převodovky v 04i . Když byla studená nešlo bez použítí sily zařadit dvojku . Prostě jí tam synchron nechtěl pustit . "Závadu" 100% odstranila výměna oleje + přidání aditiva do mechanických převodovek . Bohužel je to již víc než 15let tak si typ aditiva nepamatuji , pouze že bylo v tubě zlato černé barvy . Odezva byla okamžítá a bez dalších kontrol bezproblému najela 411ť Km .

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: ned led 24, 2021 15:45
od vojtech.cerny
Díky za poznatek, Sašo. Olej v převodovce by možná taky bylo záhodno vyměnit.

Aktuálně mám najeto něco přes 60 000 a netušim, jestli byl olej někdy vyměněn. Ale moc bych na to nesázel. Jaký je vlastně "ideální" interval pro výměnu oleje v převodovce na nivě - ví někdo?

Aditivum by mě nenapadlo tam dávat, jakou funkci by tam přesně mělo mít? :shock: Nejsem žádnej profík a na převodovce umím jenom vyměnit ten olej. :D
- Někde mám snad ve skříni 80w-90 MANNOL, to uváděla Lada jako typ oleje do nivy...

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: pon led 25, 2021 11:37
od Teepee
Z počátku měly LADY interval 30 000km. Pak asi vývojem olejů a poznáním v jakém stavu je po 30 000km uvádějí interval 60 000km.
Doporučuji neotálet s kontrolou hladiny, i zdánlivě těsné skříně můžou mít nějaké ztráty při jízdě.
Pokud pobrodíš hlubší vodu mohla by se dostat do diferenciálů. Olej pak vyměnit po brodění. Voda se tam může dostat přes odvzdušnění.
Měnil jsem olej po cca 55 000km silničních. Nejčernější byl v diferenciálech, převodovka tak napůl a v přídavné převodovce byl úplně čistý.
Pokud použiješ lehkoběžný 75W-90, auto krásně "ožije", ale můžou se víc projevit drobné úniky. S 80W-90 nic nezkazíš, za studena mi šla hůř řadit 2jka a auto ožívalo po cca 20km.
Stačí koupit 3litry GL5 a 2 litry GL4. Začneš s diferenciály (GL5) a převodovkou (GL4), do přídavné pak dáš zbytek GL4 a doleješ trochou GL5.
Pokud jde před rozjezdem jednička hůř, zkus jak píšeš, zařadit nejdřív třeba trojku nebo pětku a pak zase jedničku. Někdy si zuby "stoupnou proti sobě" a stačí je buď posunout zařazením jiného kvaltu a nebo puštěním a sešlápnutím spojky.

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: stř led 27, 2021 22:54
od vojtech.cerny
Díky za info, Teepee.
U mě brodění (zatím) nehrozí. Stupně mi jdou teď po seřízení řadit celkem pěkně.

Když říkáš interval 60 tis., tak mi to akorát vychází na výměnu, koukám. :-)
Myslím, že olej v diferenciálech bude vypadat podobně jako u tebe.

Ještě laická otázka, dá se vyměnit komplet s autem na kolech?
Zrovna niva mi na to přijde vysoká dost, ale radši si nechám poradit. :rolleyes:

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: čtv led 28, 2021 00:15
od Henry
Da sa to, ja sa pod Nivu zmestim aj s lehatkom, ale moc pohodlne to nie je. Lepsie je si vypomoct zdvihakom, obrubnikom, najazdovymi rampami alebo montaznou jamou, atd..

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: čtv led 28, 2021 12:07
od Teepee
vojtech.cerny píše:Ještě laická otázka, dá se vyměnit komplet s autem na kolech?
Zrovna niva mi na to přijde vysoká dost, ale radši si nechám poradit. :rolleyes:
Mám v garáži čistou podlahu takže jednoznačně ano! Kouzlo NIVY. Viz fotka z výměny. S kolečkovým lehátkem to jde hůř.

Otevřel jsem návod (NIVA 2009), dávám fotky - interval a množství náplní. Nevím, kde tam vzali, že do převodovky patří olej GL5, riskuješ tím likvidaci synchronizačních kroužků.
Zde ukázka intervalu ze staršího návodu k 2106: http://www.ladaklub.com/manualy/navod21 ... es/064.htm
Na nezkušeného opraváře číhají jen dvě nástrahy. Jak dostat olej do nalévacích otvorů (chce to trychtýř+hadičku+pomocníka, nebo velkou stříkačku na olej, atp.) a kolik utáhnout kónické zátky. Hlavně u vypoušťáku v přídavce mi přijde, že by se přetažením dala roztrhnout. Momenťákem bych dal max 15-20Nm. A ještě tyhle odkazy a už víš úplně všechno: 8) VALVOLINE GL 5 75W-90 | VALVOLINE GL 4 75W-90

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: čtv led 28, 2021 18:58
od Saša
Pro nalití oleje také stačí do víčka od oleje udělat díru větším šroubovákem (nevrtat) pak to netěsní a tím otvorem protáhnout na dno hadičku , pak stačí obal pouze mačkat a nemusí se obracet dnem vzhůru kde na to není místo .

Re: Problém s řazením prvního stupně

Napsal: ned led 31, 2021 12:59
od vojtech.cerny
Díky za materiály a tipy. Já na tom dělám na dvoře, tak jakmile bude lepší počasí a sucho, olej vyměním a rovnou spojím s novým nátěrem podvozku.

Ruční pumpu s hadičkou mám, tak snad půjde vše ok.

Co se týče olejů, tak mě překvapuje, že udávají "špatný" typ oleje do převodovky. :mrgreen: Takže zbývá ještě dokoupit GL 4 75W-90. :)