Otřesná zkušenost s autorizovaným servisem Ford
Napsal: pon pro 12, 2016 21:01
Protože člověka nejvíc potěší slyšet o cizím neštěstí, nabízím osobní zkušenost s dealerem Ford Bospor Mladá Boleslav. Nechť je moje zkušenost ostatním ku prospěchu.
Dne 14.11. 2016 jsem předal vozidlo Ford Focus combi 1.6 z roku 2002 do autorizovaného servisu Ford za účelem provedení servisní zakázky, mylně se domnívaje, že autorizovaný servis bude nejlepším řešením. K rozhodnutí mě vedly především tři důvody:
- požadavek originálních dílů a možnost čerpat 20% slevu v rámci programu 5+ pro starší vozy
- možnost uplatnění záruky na díly a práci v případě následných problémů (toto byla největší mýlka a už to nikdy neudělám)
- technologické zázemí servisu vzhledem k charakteru zakázky (výměna rozvodů s použitím výrobcem stanovených přípravků). Vozidlo chci ještě dlouho provozovat, proto jsem chtěl, aby oprava byla co nejkvalitnější.
Rozsah sjednaných prací dokládá přiložený výňatek ze zakázkového listu. Zásadní pro další průběh událostí je, že bylo vedoucímu servisu, který zakázku sepisoval, opakovaně zdůrazněno, že se motor skutečně přehřívá, do chladiče neteče teplá voda a nespouští se sahara. Teplota vzduchu z topení byla naopak pocitově o cca 10° C vyšší než je obvyklé, topení topilo bez výkyvů (nebyl náznak zavzdušnění chlazení). Jelikož se motor nahodile přehříval již asi 14 dní před opravou a nepomohla revize elektroinstalace ventilátoru chladiče a ze zkušeností uživatelů těchto vozidel z Ford Focus klubu bylo zřejmé, že tato závada není u daného typu vozidla jednoduchá a jednoznačně identifikovatelná a odstranitelná, upozorňoval jsem servis, že samotná dohodnutá výměna termostatu a vodní pumpy nemusí stačit. Že zde může být řada dalších faktorů (čidlo teploty motoru v hlavě válců, SW řídicí jednotky motoru, samotná ŘJ, ventilové vůle výfukových ventilů, průchodnost hadiček vedoucích do vyrovnávací nádržky chladicí kapaliny atd). V tuto chvíli jsem nezmiňoval možnost vadného těsnění pod hlavou nebo defekt hlavy, vzhledem k tomu, že vozidlo bezvýhradně topilo a motor měl jinak plný výkon.
Pominu skutečnost, že se mně nikdo nezeptal, jestli chci použité díly vrátit do vozu, náhradní vozidlo jsem si musel sehnat sám, přičemž servis byl informován o tom, že auto potřebuji denně k dojíždění do práce (jedna cesta 50 km) a nemám alternativní možnost dopravy (veřejnou dopravou jedna cesta cca 2,5 hodiny s přestupem a 30 min. čekáním v mrazu).
16.11. Průběh opravy se zdál být zcela v pořádku až na to, že mi nikdo nedal vědět, že je vůz připraven k vyzvednutí. Nevadí, zavolal jsem s dotazem sám. Oprava proběhla vcelku rychle, neboť servis měl čas objednat potřebné díly s týdenním předstihem, kdy byla zakázka předjednána. Převzal jsem vozidlo. S autem jsem ujel asi 3 km od servisu a bylo odstaveno až do 21.11. Vše se jevilo zcela v pořádku.
21.11. Při první jízdě s „opraveným“ vozem se již po prvních několika kilometrech začal motor přehřívat. Motor jsem „neuvařil“ jenom díky své duchapřítomnosti jízdou ve středních otáčkách, s naplno puštěným topením, ventilátorem topení nastaveným na nejvyšší stupeň a pootevřenými okny z důvodu komínového efektu a větší cirkulace vzduchu proudícího přes radiátor topení. Tímto způsobem se mi podařilo dojet 50 km domů rychlostí cca 80-90 km/h po dálnici… Z hlediska podezření na zavzdušněný okruh chlazení jsem se jej z nouze snažil odvzdušnit svépomocí, což problém částečně vyřešilo a bylo možné dojet.V tuto chvíli bylo vozidlo po autorizované opravě za 15 384,- Kč a mělo být opravené.
22.11. se při jízdě do práce začal motor opět přehřívat. S pěti zastaveními se podařilo dojet do servisu, který prováděl první „opravu“. Vůz byl předán na reklamaci a z mojí strany byl vznesen dotaz, jestli někdo s autem po první opravě dělal zkušební jízdu, když se mi motor začal přehřívat již po pár kilometrech. Bylo mi sděleno, že zkušební jízda proběhla, jen asi nebyla dostatečně dlouhá. Domluvil jsem se s vedoucím servisu, že mi budou volat, jaké je zjištění a dohodne se další průběh opravy. Odpoledne jsem se tedy vláčel autobusem znovu pro náhradní auto, které mi laskavě zapůjčili členové rodiny. Autorizovaný servis znovu nepokládal za nutné mi nabídnout náhradní vozidlo a co víc – na zakázkovém listu byl odhad ceny za opravu 5000,- Kč, což jsem v tuto chvíli ještě přešel taktním mlčením.
23.11.Volal mi vedoucí servisu se sdělením, že jde pouze o výkyv ručičky teploměru na palubní desce a motor se normálně uchladí. Toto jsem odmítal s ohledem na horký vzduch z topení. Bylo mi naznačeno, že o nic nejde, že vlastně „jen špatně ukazují budíky“, že se sahara normálně spíná, motor se uchladí a na dílně vše funguje. Toto jsem rezolutně odmítl řka, že mě se během pěti zastavení cestou nerozběhl elektroventilátor chladiče ani jednou. Bylo mi řečeno, že tedy ještě přezkouší funkce termostatu a dají vědět. Zároveň že je třeba objednat nový termostat pro případnou výměnu, pakliže by byl nově namontovaný termostat vadný. Dobře, může se stát. Bylo mi nabídnuto „rychlé“ doručení termostatu asi do dvou dnů, kde bych ale nemohl čerpat slevu v programu 5+ a ještě bych prý musel doplácet za rychlé dodání – celkem to nechápu, když by se z mého pohledu mělo jednat o reklamaci již jednou vyměněného termostatu.Nicméně jsme souhlasil s tím, že tedy počkám do úterý 29.11., kdy měl díl dorazit, měl být vyměněn a vozidlo opraveno. Bylo mi nabídnuto, zda-li si nechci do té doby vůz vzít k užívání, když prý jej nutně potřebuji, což jsem s díky odmítl vzhledem k tomu, že se motor stále přehříval a nikam by se s tím jet nedalo. Vskutku hodnotná nabídka.
29.11. Celý den čekám na zprávu ze servisu, jak bylo dohodnuto. Nikdo se neozval.
30.11.Stále se nikdo neozval. Volám proto do servisu, jak to vypadá. Je mi sděleno, že „mechanik na tom dělá“ a že se problém stále neodstranil a jestli souhlasím s výměnou čidla v hlavě válců za cca 1100,- Kč. S tím souhlasím, protože je to jedna z možných příčin problému, na kterou jsem sám na začátku upozorňoval. Mezitím mi na náhradním autě propadla desetidenní dálniční známka, kvůli nefunkčnímu Focusu se nestihly na náhradním voze vyměnit zimní gumy za nové a tak si užívám prvních přívalů sněhu v Jizerských horách na milimetrovém dezénu, čímž jsem nucen riskovat zdraví své i ostatních účastníků provozu. Kromě toho musel jiný člen rodiny používat další náhradní vůz, naprosto nevhodný pro zimní podmínky, který by za zhoršené povětrnosti neměl vůbec vyjíždět. Takže „práce“ autorizovaného servisu Ford už znepříjemňuje život celému okruhu lidí.
1.12.Ze servisu se opět nikdo neozval. Taková je realita komunikace se zákazníkem autorizovaného servisu Ford. Nevím proto,kdy mám čekat dokončení opravy, jestli si mám na náhradní auto koupit celoroční dálniční známku, na kdy mám naplánovat vrácení náhradního vozu, kolik bude oprava stát, na co už se podařilo přijít… od servisu nevím zhola nic. Osobně se proto jdu zeptat, jaká je situace. Od vedoucího servisu se dozvídám, že se jedná o komplikovanou závadu (23.11. šlo ještě jen o banální výkyv ručičky teploměru…), že se na jejím odstranění pracuje a že zrovna dnes (1.12.) by měl dorazit druhý termostat s nižší přepouštěcí teplotou (76° místo 82° C), který zkusí vyměnit, jestli to nepomůže (přitom druhý termostat tam měl být již dva dny předtím). Čili typická oprava způsobem pokus-omyl. Pídím se proto po informacích, co už se všechno zkoušelo udělat, jestli vzali mechanici v úvahu vadné těsnění pod hlavou,tlakování do vody, důvod, proč se nezapíná sahara atd. Dostávám neurčité odpovědi typu, že se zkouší různé možnosti a že to vypadá na termostat (který je nový, originální a byl měněn včetně plastového domečku za 903,- Kč a neměl by s ním proto být problém). Charakter závady je stále tentýž.
Odpoledne volám na infolinku Ford, abych si ověřil způsob zavážení dílů do autorizovaných servisů Ford, protože čekat na díl týden v době, kdy jsou neautorizované servisy zaváženy třikrát denně, mi přijde absurdní. Dále se ptám na standardy servisní přejímky vozidla. Následně mi volá vedoucí servisu, že dostal za úkol se mnou věc dořešit. V průběhu rozhovoru se dozvídám, a teď se podržte, že importér FORD v České republice nemá centrální sklad a že na díly se čeká tak dlouho proto, že se zaváží napřímo z Německa. Dokonce i Lada, která prodala v roce 2016 v České republice podle statistiky svazu dovozců automobilů 110 nových aut, zde má centrální sklad. Dále je mi sděleno, že jde o komplikovanou závadu na 14 let starém vozidle (jednoduchá konstrukce z 90. let) a že to není jen tak jako na nových autech. Takže je vlastně moje chyba, že mám tak starý vůz a chci mu dopřát autorizovanou kvalitu (že na takhle staré modely už se nedrží díly skladem – přitom nejrozšířenější model své kategorie s nejběžnějším motorem). To by mě zajímalo, jak by tahle partička opravovala soudobé mondeo nebo modely ST či nedej Bože RS… Reaguji suchým konstatováním skutečnosti, že autorizovaný servis by měl mít veškeré vybavení a know-how přímo od výrobce, aby uměl vozy dané značky opravovat nejlépe. Má mít školeného specialistu od importéra pro nestandardní poruchy a kontakt přímo na centrálu výrobce pro zasílání technických dotazů atd. Je mi nabídnuto, že si mohu vozidlo převzít neopravené. Stanovuji jiný postup – servis dostane čas do 5.11. závadu odstranit, protože náhradní termostat mají v tuto chvíli již mít naskladněn. Do té doby buď vůz opraví, nebo sdělí termín dokončení a nebo vůz předají neopravený, protože u nich je auto už třetí týden v kuse (!!!) a nebyli schopni s tím nic udělat.Odsouhlaseno.
5.12. Čekám na zprávu ze servisu, nikdo se neozval. V poledne náhodně spatřuji svoje vozidlo zamrzlé venku před dílnou servisu, očividně na něm nikdo nepracuje. Jdu proto osobně do servisu. Na dílně se mezitím činorodě pracuje na jiných zakázkách. Dozvídám se, že na autě od 1.12. nikdo nedělal (!!!) a že mechanik to měl dělat v sobotu a že nepřišel do práce a že už tady mají díly a že se na to snad nějak dostanou a… a už toho mám dost. Oznamuji, že si vůz okamžitě přebírám. Vedoucí servisu se omlouvá, že ho to moc mrzí a jaká je to škoda, když už tedy mají ten druhý termostat na vyzkoušení skladem (už se tam válí pátý den). Vypadá ukřivděně a chudák mechanik, že se tak snažil… je mi naúčtována výměna čidla na hlavě + práce na výměnu. Platím dalších zbytečných 1224,- Kč.
Dělám součet a říkám vedoucímu servisu, ať mě opraví, jestli se pletu (mlčí):
- auto jsem neměl skoro měsíc
- jsem o 16 600,- Kč lehčí, přičemž závada stále není odstraněna, s autem nejde jezdit (dodnes odstavené)
- nikdo mi ani jednou nenabídl možnost náhradního vozidla. 4x se mi ze servisu nikdo neozval
- s náhradním vozem z rodiny jsem za tu dobu ujel přes 1400 km, musel jsem koupit 2x dálniční známku (1x desetidenní a 1x celoroční = 1810,- Kč) a ještě se utrhla stahovačka okna (další 4000,- Kč), nestihla se včas zařídit výměna zimních pneu, do soli se tahalo vozidlo, které vůbec vyjet nemělo a kromě toho bylo vystaveno riziku poškození padajícím sněhem, protože do garáže se v přívalech sněhu nešlo vyškrábat, v ulicích parkovat nešlo – všude čtvrt metru na kost zmrzlého sněhu.
Odpoledne eskaluji na infolinku Ford s dotazem. Přislíbeno prověření případu.
6.12. Nikdo se neozval.
7.12. Znovu dotaz na infolinku. Příslib řešení, ovšem s tím, že se záležitost bude další týden projednávat. Z tohoto důvodu kontaktován přímo zástupce importéra.
Nečekám zázraky a chápu, že přijít na příčinu této konkrétní poruchy nemusí být záležitost na jedno odpoledne. Ze strany autorizovaného servisu by ale člověk za ty peníze čekal určitou štábní kulturu a úroveň komunikace se zákazníkem odpovídající cenové hladině, kdy na 14 let staré auto platíte přes 600,- Kč hodinovou sazbu servisu. Celkově mě anabáze ZATÍM stála 16 600 + náklady na vlastní náhradní vozidlo bez provize za zápůjčku (1800 + 4000) = 22 410,- Kč, přičemž s autem stále nejde jezdit. Vzhledem k tomu, že se střídavě staráme o nemohoucího člena rodiny, mohlo dlouhodobou absencí auta dojít k ohrožení jeho zdraví.
8.12. Vedoucí servisu dostal znovu za úkol mi volat. V rámci půlhodinového rozhovoru si připadám jako v blbém filmu. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí. Předně – servis nepochopil moji reklamaci. Měli za to, že se jedná jen o rozšíření zakázky, když přeci vyměnili rozvody, termostat a vodní pumpu, což jsem přeci chtěl. A co bych si jako víc představoval. Že prý jsem za svoje peníze dostal to, na co jsem měl nárok. Na to jsem reagoval, že mi ale vozidlo vrátili jako plně pojízdné a nikdo mi neřekl, že závada stále přetrvává. Pokud by s tím jela třeba matka, určitě by to uvařila jako začátkem 90. let Trabanta. Nový motor že by mi pak asi nedali. To vedoucí servisu nerozporoval. Dále mi bylo sděleno, že nějakými technikáliemi po stránce technické konzultace ze strany importéra je ochoten se Ford zabývat u auta do stáří tří měsíců, takže já mám se čtrnáctiletým autem jaksi smůlu. Ale že by mi nepomohlo, ani když bych měl půlroční auto. Na co jsem ale neměl co říct: mechanik sice dělal na autě během tří dnů třeba dvě hodiny, ale zbytek času nad tím přemýšlel… škoda, že na nic nepřišel. Dále mi byly sděleny věci, jako že zákazník má bohužel vždycky smůlu a že je vedoucí servisu unaven a potřeboval by si vzít dovolenou… to by nedali dohromady ani scénáristé od filmu. Resumé: servis zdarma vymění termostat za jiný, s nižší otevírací teplotou. Buď to pomůže, nebo ne. Pokud ne, budu řešit jinde. Chci tedy dát vozidlo do servisu. Nejbližší volný termín je 12.12.
12.12. Vozidlo předáno na výměnu termostatu. Odpoledne vyzvedávám, nikdo mi k tomu nic neřekne. Vyjedu na dálnici a po půl kilometru motor vaří, chvíli i svítí kontrolka chlazení/elektroniky. Naštěstí nezačala blikat, to by znamenalo poslední půl minutu jízdy, než by nouzový režim motor odstavil. 50 km domů jedu opět s otevřenými okny, topením naplno, rychlostí cca 70 km/h. Za Svijany stavím a otevírám kapotu. Dál jedu s pootevřenou. Chladič zcela studený, sahara mrtvá (což je zde už jedno). Za Turnovem přichází krize, Paceřický kopec jedu radši po staré, ve finále na dvojku rychlostí 30-40 km/h, ručička teploměru zaražená v červeném poli. Naštěstí nesvítí oranžová kontrolka chlazení. Dojeli jsme. Auto odstaveno u garážisty. Další osud nejasný.
Pokračování bude. Schválně, na co se nakonec přijde. Zatím tragédie a autorizovaný servis Ford za mě již nikdy více!!! Zítra jedu jako debil opět autobusem dvě a půl hodiny...
Dne 14.11. 2016 jsem předal vozidlo Ford Focus combi 1.6 z roku 2002 do autorizovaného servisu Ford za účelem provedení servisní zakázky, mylně se domnívaje, že autorizovaný servis bude nejlepším řešením. K rozhodnutí mě vedly především tři důvody:
- požadavek originálních dílů a možnost čerpat 20% slevu v rámci programu 5+ pro starší vozy
- možnost uplatnění záruky na díly a práci v případě následných problémů (toto byla největší mýlka a už to nikdy neudělám)
- technologické zázemí servisu vzhledem k charakteru zakázky (výměna rozvodů s použitím výrobcem stanovených přípravků). Vozidlo chci ještě dlouho provozovat, proto jsem chtěl, aby oprava byla co nejkvalitnější.
Rozsah sjednaných prací dokládá přiložený výňatek ze zakázkového listu. Zásadní pro další průběh událostí je, že bylo vedoucímu servisu, který zakázku sepisoval, opakovaně zdůrazněno, že se motor skutečně přehřívá, do chladiče neteče teplá voda a nespouští se sahara. Teplota vzduchu z topení byla naopak pocitově o cca 10° C vyšší než je obvyklé, topení topilo bez výkyvů (nebyl náznak zavzdušnění chlazení). Jelikož se motor nahodile přehříval již asi 14 dní před opravou a nepomohla revize elektroinstalace ventilátoru chladiče a ze zkušeností uživatelů těchto vozidel z Ford Focus klubu bylo zřejmé, že tato závada není u daného typu vozidla jednoduchá a jednoznačně identifikovatelná a odstranitelná, upozorňoval jsem servis, že samotná dohodnutá výměna termostatu a vodní pumpy nemusí stačit. Že zde může být řada dalších faktorů (čidlo teploty motoru v hlavě válců, SW řídicí jednotky motoru, samotná ŘJ, ventilové vůle výfukových ventilů, průchodnost hadiček vedoucích do vyrovnávací nádržky chladicí kapaliny atd). V tuto chvíli jsem nezmiňoval možnost vadného těsnění pod hlavou nebo defekt hlavy, vzhledem k tomu, že vozidlo bezvýhradně topilo a motor měl jinak plný výkon.
Pominu skutečnost, že se mně nikdo nezeptal, jestli chci použité díly vrátit do vozu, náhradní vozidlo jsem si musel sehnat sám, přičemž servis byl informován o tom, že auto potřebuji denně k dojíždění do práce (jedna cesta 50 km) a nemám alternativní možnost dopravy (veřejnou dopravou jedna cesta cca 2,5 hodiny s přestupem a 30 min. čekáním v mrazu).
16.11. Průběh opravy se zdál být zcela v pořádku až na to, že mi nikdo nedal vědět, že je vůz připraven k vyzvednutí. Nevadí, zavolal jsem s dotazem sám. Oprava proběhla vcelku rychle, neboť servis měl čas objednat potřebné díly s týdenním předstihem, kdy byla zakázka předjednána. Převzal jsem vozidlo. S autem jsem ujel asi 3 km od servisu a bylo odstaveno až do 21.11. Vše se jevilo zcela v pořádku.
21.11. Při první jízdě s „opraveným“ vozem se již po prvních několika kilometrech začal motor přehřívat. Motor jsem „neuvařil“ jenom díky své duchapřítomnosti jízdou ve středních otáčkách, s naplno puštěným topením, ventilátorem topení nastaveným na nejvyšší stupeň a pootevřenými okny z důvodu komínového efektu a větší cirkulace vzduchu proudícího přes radiátor topení. Tímto způsobem se mi podařilo dojet 50 km domů rychlostí cca 80-90 km/h po dálnici… Z hlediska podezření na zavzdušněný okruh chlazení jsem se jej z nouze snažil odvzdušnit svépomocí, což problém částečně vyřešilo a bylo možné dojet.V tuto chvíli bylo vozidlo po autorizované opravě za 15 384,- Kč a mělo být opravené.
22.11. se při jízdě do práce začal motor opět přehřívat. S pěti zastaveními se podařilo dojet do servisu, který prováděl první „opravu“. Vůz byl předán na reklamaci a z mojí strany byl vznesen dotaz, jestli někdo s autem po první opravě dělal zkušební jízdu, když se mi motor začal přehřívat již po pár kilometrech. Bylo mi sděleno, že zkušební jízda proběhla, jen asi nebyla dostatečně dlouhá. Domluvil jsem se s vedoucím servisu, že mi budou volat, jaké je zjištění a dohodne se další průběh opravy. Odpoledne jsem se tedy vláčel autobusem znovu pro náhradní auto, které mi laskavě zapůjčili členové rodiny. Autorizovaný servis znovu nepokládal za nutné mi nabídnout náhradní vozidlo a co víc – na zakázkovém listu byl odhad ceny za opravu 5000,- Kč, což jsem v tuto chvíli ještě přešel taktním mlčením.
23.11.Volal mi vedoucí servisu se sdělením, že jde pouze o výkyv ručičky teploměru na palubní desce a motor se normálně uchladí. Toto jsem odmítal s ohledem na horký vzduch z topení. Bylo mi naznačeno, že o nic nejde, že vlastně „jen špatně ukazují budíky“, že se sahara normálně spíná, motor se uchladí a na dílně vše funguje. Toto jsem rezolutně odmítl řka, že mě se během pěti zastavení cestou nerozběhl elektroventilátor chladiče ani jednou. Bylo mi řečeno, že tedy ještě přezkouší funkce termostatu a dají vědět. Zároveň že je třeba objednat nový termostat pro případnou výměnu, pakliže by byl nově namontovaný termostat vadný. Dobře, může se stát. Bylo mi nabídnuto „rychlé“ doručení termostatu asi do dvou dnů, kde bych ale nemohl čerpat slevu v programu 5+ a ještě bych prý musel doplácet za rychlé dodání – celkem to nechápu, když by se z mého pohledu mělo jednat o reklamaci již jednou vyměněného termostatu.Nicméně jsme souhlasil s tím, že tedy počkám do úterý 29.11., kdy měl díl dorazit, měl být vyměněn a vozidlo opraveno. Bylo mi nabídnuto, zda-li si nechci do té doby vůz vzít k užívání, když prý jej nutně potřebuji, což jsem s díky odmítl vzhledem k tomu, že se motor stále přehříval a nikam by se s tím jet nedalo. Vskutku hodnotná nabídka.
29.11. Celý den čekám na zprávu ze servisu, jak bylo dohodnuto. Nikdo se neozval.
30.11.Stále se nikdo neozval. Volám proto do servisu, jak to vypadá. Je mi sděleno, že „mechanik na tom dělá“ a že se problém stále neodstranil a jestli souhlasím s výměnou čidla v hlavě válců za cca 1100,- Kč. S tím souhlasím, protože je to jedna z možných příčin problému, na kterou jsem sám na začátku upozorňoval. Mezitím mi na náhradním autě propadla desetidenní dálniční známka, kvůli nefunkčnímu Focusu se nestihly na náhradním voze vyměnit zimní gumy za nové a tak si užívám prvních přívalů sněhu v Jizerských horách na milimetrovém dezénu, čímž jsem nucen riskovat zdraví své i ostatních účastníků provozu. Kromě toho musel jiný člen rodiny používat další náhradní vůz, naprosto nevhodný pro zimní podmínky, který by za zhoršené povětrnosti neměl vůbec vyjíždět. Takže „práce“ autorizovaného servisu Ford už znepříjemňuje život celému okruhu lidí.
1.12.Ze servisu se opět nikdo neozval. Taková je realita komunikace se zákazníkem autorizovaného servisu Ford. Nevím proto,kdy mám čekat dokončení opravy, jestli si mám na náhradní auto koupit celoroční dálniční známku, na kdy mám naplánovat vrácení náhradního vozu, kolik bude oprava stát, na co už se podařilo přijít… od servisu nevím zhola nic. Osobně se proto jdu zeptat, jaká je situace. Od vedoucího servisu se dozvídám, že se jedná o komplikovanou závadu (23.11. šlo ještě jen o banální výkyv ručičky teploměru…), že se na jejím odstranění pracuje a že zrovna dnes (1.12.) by měl dorazit druhý termostat s nižší přepouštěcí teplotou (76° místo 82° C), který zkusí vyměnit, jestli to nepomůže (přitom druhý termostat tam měl být již dva dny předtím). Čili typická oprava způsobem pokus-omyl. Pídím se proto po informacích, co už se všechno zkoušelo udělat, jestli vzali mechanici v úvahu vadné těsnění pod hlavou,tlakování do vody, důvod, proč se nezapíná sahara atd. Dostávám neurčité odpovědi typu, že se zkouší různé možnosti a že to vypadá na termostat (který je nový, originální a byl měněn včetně plastového domečku za 903,- Kč a neměl by s ním proto být problém). Charakter závady je stále tentýž.
Odpoledne volám na infolinku Ford, abych si ověřil způsob zavážení dílů do autorizovaných servisů Ford, protože čekat na díl týden v době, kdy jsou neautorizované servisy zaváženy třikrát denně, mi přijde absurdní. Dále se ptám na standardy servisní přejímky vozidla. Následně mi volá vedoucí servisu, že dostal za úkol se mnou věc dořešit. V průběhu rozhovoru se dozvídám, a teď se podržte, že importér FORD v České republice nemá centrální sklad a že na díly se čeká tak dlouho proto, že se zaváží napřímo z Německa. Dokonce i Lada, která prodala v roce 2016 v České republice podle statistiky svazu dovozců automobilů 110 nových aut, zde má centrální sklad. Dále je mi sděleno, že jde o komplikovanou závadu na 14 let starém vozidle (jednoduchá konstrukce z 90. let) a že to není jen tak jako na nových autech. Takže je vlastně moje chyba, že mám tak starý vůz a chci mu dopřát autorizovanou kvalitu (že na takhle staré modely už se nedrží díly skladem – přitom nejrozšířenější model své kategorie s nejběžnějším motorem). To by mě zajímalo, jak by tahle partička opravovala soudobé mondeo nebo modely ST či nedej Bože RS… Reaguji suchým konstatováním skutečnosti, že autorizovaný servis by měl mít veškeré vybavení a know-how přímo od výrobce, aby uměl vozy dané značky opravovat nejlépe. Má mít školeného specialistu od importéra pro nestandardní poruchy a kontakt přímo na centrálu výrobce pro zasílání technických dotazů atd. Je mi nabídnuto, že si mohu vozidlo převzít neopravené. Stanovuji jiný postup – servis dostane čas do 5.11. závadu odstranit, protože náhradní termostat mají v tuto chvíli již mít naskladněn. Do té doby buď vůz opraví, nebo sdělí termín dokončení a nebo vůz předají neopravený, protože u nich je auto už třetí týden v kuse (!!!) a nebyli schopni s tím nic udělat.Odsouhlaseno.
5.12. Čekám na zprávu ze servisu, nikdo se neozval. V poledne náhodně spatřuji svoje vozidlo zamrzlé venku před dílnou servisu, očividně na něm nikdo nepracuje. Jdu proto osobně do servisu. Na dílně se mezitím činorodě pracuje na jiných zakázkách. Dozvídám se, že na autě od 1.12. nikdo nedělal (!!!) a že mechanik to měl dělat v sobotu a že nepřišel do práce a že už tady mají díly a že se na to snad nějak dostanou a… a už toho mám dost. Oznamuji, že si vůz okamžitě přebírám. Vedoucí servisu se omlouvá, že ho to moc mrzí a jaká je to škoda, když už tedy mají ten druhý termostat na vyzkoušení skladem (už se tam válí pátý den). Vypadá ukřivděně a chudák mechanik, že se tak snažil… je mi naúčtována výměna čidla na hlavě + práce na výměnu. Platím dalších zbytečných 1224,- Kč.
Dělám součet a říkám vedoucímu servisu, ať mě opraví, jestli se pletu (mlčí):
- auto jsem neměl skoro měsíc
- jsem o 16 600,- Kč lehčí, přičemž závada stále není odstraněna, s autem nejde jezdit (dodnes odstavené)
- nikdo mi ani jednou nenabídl možnost náhradního vozidla. 4x se mi ze servisu nikdo neozval
- s náhradním vozem z rodiny jsem za tu dobu ujel přes 1400 km, musel jsem koupit 2x dálniční známku (1x desetidenní a 1x celoroční = 1810,- Kč) a ještě se utrhla stahovačka okna (další 4000,- Kč), nestihla se včas zařídit výměna zimních pneu, do soli se tahalo vozidlo, které vůbec vyjet nemělo a kromě toho bylo vystaveno riziku poškození padajícím sněhem, protože do garáže se v přívalech sněhu nešlo vyškrábat, v ulicích parkovat nešlo – všude čtvrt metru na kost zmrzlého sněhu.
Odpoledne eskaluji na infolinku Ford s dotazem. Přislíbeno prověření případu.
6.12. Nikdo se neozval.
7.12. Znovu dotaz na infolinku. Příslib řešení, ovšem s tím, že se záležitost bude další týden projednávat. Z tohoto důvodu kontaktován přímo zástupce importéra.
Nečekám zázraky a chápu, že přijít na příčinu této konkrétní poruchy nemusí být záležitost na jedno odpoledne. Ze strany autorizovaného servisu by ale člověk za ty peníze čekal určitou štábní kulturu a úroveň komunikace se zákazníkem odpovídající cenové hladině, kdy na 14 let staré auto platíte přes 600,- Kč hodinovou sazbu servisu. Celkově mě anabáze ZATÍM stála 16 600 + náklady na vlastní náhradní vozidlo bez provize za zápůjčku (1800 + 4000) = 22 410,- Kč, přičemž s autem stále nejde jezdit. Vzhledem k tomu, že se střídavě staráme o nemohoucího člena rodiny, mohlo dlouhodobou absencí auta dojít k ohrožení jeho zdraví.
8.12. Vedoucí servisu dostal znovu za úkol mi volat. V rámci půlhodinového rozhovoru si připadám jako v blbém filmu. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí. Předně – servis nepochopil moji reklamaci. Měli za to, že se jedná jen o rozšíření zakázky, když přeci vyměnili rozvody, termostat a vodní pumpu, což jsem přeci chtěl. A co bych si jako víc představoval. Že prý jsem za svoje peníze dostal to, na co jsem měl nárok. Na to jsem reagoval, že mi ale vozidlo vrátili jako plně pojízdné a nikdo mi neřekl, že závada stále přetrvává. Pokud by s tím jela třeba matka, určitě by to uvařila jako začátkem 90. let Trabanta. Nový motor že by mi pak asi nedali. To vedoucí servisu nerozporoval. Dále mi bylo sděleno, že nějakými technikáliemi po stránce technické konzultace ze strany importéra je ochoten se Ford zabývat u auta do stáří tří měsíců, takže já mám se čtrnáctiletým autem jaksi smůlu. Ale že by mi nepomohlo, ani když bych měl půlroční auto. Na co jsem ale neměl co říct: mechanik sice dělal na autě během tří dnů třeba dvě hodiny, ale zbytek času nad tím přemýšlel… škoda, že na nic nepřišel. Dále mi byly sděleny věci, jako že zákazník má bohužel vždycky smůlu a že je vedoucí servisu unaven a potřeboval by si vzít dovolenou… to by nedali dohromady ani scénáristé od filmu. Resumé: servis zdarma vymění termostat za jiný, s nižší otevírací teplotou. Buď to pomůže, nebo ne. Pokud ne, budu řešit jinde. Chci tedy dát vozidlo do servisu. Nejbližší volný termín je 12.12.
12.12. Vozidlo předáno na výměnu termostatu. Odpoledne vyzvedávám, nikdo mi k tomu nic neřekne. Vyjedu na dálnici a po půl kilometru motor vaří, chvíli i svítí kontrolka chlazení/elektroniky. Naštěstí nezačala blikat, to by znamenalo poslední půl minutu jízdy, než by nouzový režim motor odstavil. 50 km domů jedu opět s otevřenými okny, topením naplno, rychlostí cca 70 km/h. Za Svijany stavím a otevírám kapotu. Dál jedu s pootevřenou. Chladič zcela studený, sahara mrtvá (což je zde už jedno). Za Turnovem přichází krize, Paceřický kopec jedu radši po staré, ve finále na dvojku rychlostí 30-40 km/h, ručička teploměru zaražená v červeném poli. Naštěstí nesvítí oranžová kontrolka chlazení. Dojeli jsme. Auto odstaveno u garážisty. Další osud nejasný.
Pokračování bude. Schválně, na co se nakonec přijde. Zatím tragédie a autorizovaný servis Ford za mě již nikdy více!!! Zítra jedu jako debil opět autobusem dvě a půl hodiny...