Ahoj všem čtenářům a rádcům.
Minulý týden jsem strávil sháněním dílů a víkend postupnou analýzou vad přítomných ve vozidle a bránících úspěšnému absolvování STK.
Po brouzdání internetem jsem se rozhodl nové věci nakoupit na
http://www.lada-dily.cz (doufám, že se nejedná o nekalou reklamu).
Objednal jsem přerušovač blinkrů dle katalogu ND. V e-shopu mají špatnou fotku, která patří modernějšímu čtyřvývodovému provedení, naštěstí dle katalog. čísla poslali správný pětivývodový.
Ještě jsem objednal přední brzdové destičky, olejový a vzduchový filtr, pro jistotu i válečkový třívývodový přerušovač blinkrů a nové gumy na pedály (ty jen tak pro radost
) a hadici sání - papír.
- Původní hadice sání
- Nová hadice sání
- Asi poznáte, kterej je novej???
Nic zlého netuše jsem přes bazoš našel vrak, ze kterého jsem vymontoval komplet přístrojový štít, původní plastový pětivývodový přerušovač blinkrů (který jsem se eventuelně rozhodl obětovat pro zjištění příčiny poruchy) a velkou koženkovou tašku na nářadí, ve které byl naštěstí schovaný origo inbus klíč k vypouštěcím zátkám. Jako bonus jsem dostal kulatý vypínač varovných světel, který znám z 2107, kdyby původní Tahem zapni-Stiskem vypni byl KO.
No v sobotu jsem byl z auta nešťastnej, očistil jsem kostry u všech svítilen a rozmontoval původní vypínač varovných světel. Když jsem nenašel žádný problém, namontoval jsem starší přerušovač z vraku a ejhle - všechno funguje. Trošku nervózní jsem jen z toho, že mi problikne kontrolka blinkrů v tachometru když zapnu zapalování a když zapnu jakoukoliv směrovku, tak se kontrolka rovnou rozsvítí a zhasne až po prvním bliknutí.
Zbývalo vyřešit už jen závadu v palivoměru. Proměřováním budíku jsem nic nezjistil. Vymontoval a proměřil jsem tedy plovák, podle knihy Jeršov-Jurčenko hodnoty odporu seděly takřka na Ohm.
Je zajímavý, že původní budíky jsou ze zadu úplně orezlé a zašlé. Ačkoli s autem, ze kterého jsem vymontoval druhou přístrojovku, jezdili zedníci - bylo totiž uvnitř pokryté vrstvou cementu - přístroje byly absolutně netknuté. Beze stopy patiny či rzi na kovových součástkách vzadu.
- Kuchání přístrojovky
- Budík z původní přístrojovky
Jelikož jsem neměl moc času, tak jsem jenom sprostě vyměnil přístrojové štíty a opět vše bylo v pořádku. Pojistka č. 9 se už nepřepaluje a palivoměr ukazuje správnou hodnotu. Funguje i otáčkoměr. V původním přístroj. štítu byl pouze vypínač hlavních světel a mlhovek a v novém je navíc ještě vypínač vyhřívání skla, takže na ten v budoucnu napojím zadní mlhovku.
Co stále nefunguje jsou zpětné světlomety a přestaly svítit přední mlhovky.
Mlhovky jsou totiž zapojené přímo natvrdo z pojistkové skříňky přes kolébkový vypínač. I já, nešťastný absolvent Gymnázia ve Strakonicích, vím, že mlhovky se mají zapojovat přes relé. Bohužel dráty byly k vypínači zapojeny přes placaté konektory (bez plastové svorkovnice jako ostatní spínače v kabel. svazku). Jeden kablík se mi odněkud vytáhl a já za boha nemohl přijít odkud. Takže seženu relátko a přepojím si mlhovky korektně.
Při zkušební jízdě ještě odešel alternátor, který mi ale naštěstí místní šikovný autoelektrikář během 1 dne kompletně zrepasoval. Prostě ačkoliv je pro mě autoelektrika totálně španělská vesnice, tak s multimetrem, pár šikovnými kamarády a doporučenou literaturou i gymnazista něco dovede odhalit a opravit.
Zhruba před 10 lety jsem řídil Ladu 2107 a moc mě to neoslovilo. Zdálo se mi, že motor je na objem 1.5 l docela líný. Auto mělo již najeto přes 200 tkm, takže si zpětně myslím, že už mělo své za sebou. S obavami jsem očekával, že se moje chmury naplní a ačkoliv jsem 21061 OPRAVDU chtěl, budu z motoru zklamán. Ale naštěstí auto jede relativně jako z praku. Je v něm nový rozdělovač s podtlakovou regulací a karburátor Jikov 32 SEDR. Vcelku i dobře brzdí. Sice trošku táhne do leva, ale protože dlouho stálo v garáži, myslím, že po kontrole brzd se i toto zlepší. Sice jízdní vlastnosti a ovladatelnost jsou oproti i např. Daewoo Nexia, se kterým jinak jezdím, zcela nesrovnatelné, tak jsem z Lady nadšenej. Řekněte mi čestně: Kdo si v roce 2013 koupí Ladu? Jen ten, kdo přesně ví, co od 33 let starého auta může očekávat. Kdo to neví, koupí si za 110 t Kč Ochcáfku f tédéíčku z roku 2001 s tachometrem zaručeně stočeným na 165 tkm
Takže ačkoli se u mě doma neustále schyluje buď k pohřbu nebo k rozvodu, tak jsem moc rád, že přes počáteční rozčarování, se kterým jsem tak jako tak počítal, mám konečně auto, který jsem chtěl už tak asi 26 let. Klukovský sny se mají plnit když je možnost, není to žádná ostuda!
Po neděli má jít na STK, držte mu palce. Dík.