Já netvrdím, že by na mě u Furcha koukali skrz prsty nebo že by mne nějak odbyli - ostatně chtěl jsem od nich opravit kytaru jejich značky. Naopak musím říct, že jejich jednání bylo velmi příjemné a profesionální. Kdybych na opravě u nich trval, asi by mě neodmítli, ale dopředu mi řekli, že by to trvalo třeba i čtyři měsíce a cenově kolem osmi až deseti tisícovek. Doslova mi bylo řečeno, že vedení jim jako zaměstnancům opravy takového druhu nedoporučuje přijímat, a to ani pokud se jedná o nástroj jejich značky, protože tím, že firma chrlí neustále nové a nové kytary, nemá pro takové opravy prostor a čas. To mi úplně stačí.....
Myslím, že na použitých materiálech záleží velmi zásadně a od toho se ta cena vlastně odvíjí. Rozsah ceny je proto dost široký. Asi pokud se použije kus prkna ze stodoly, případně překližka, bude kytara za drobné - malá kytara pro děti na hraní se dá postavit do osmi stovek sakumprásk. Naopak kus 150 let starého dřeva ze smrku sitka, případně libanonského cedru na přední desku stojí třeba desítky tisíc (a to je jen přední deska o výměře cca čtvrt čtverečného metru - kde je zbytek, že?). Znám osobně kytary, které stály i přes sto tisíc korun - ač na první pohled by to jeden nepoznal
.
A dále pochopitelně dost záleží na tom, kdo kytaru staví - jaké jméno na veřejnosti má, jaké má režijní náklady a kolik lidí platí. Proto myslím, že vhodnější je nechat si kytaru postavit u "drobného řemeslníka", který neplatí horentní sumy za platy, provoz, marketing a daně. Navíc mám tak nějak zažito, že tihle "domadělové" mají k té výrobě nějaký takový jakoby osobnější vztah, že se s tím víc vymazlí a dají tomu to srdíčko mnohem víc, než firma, která bouchá tisíce nástrojů ročně.
Není bez zajímavosti, když zmíním následující informaci: Velmi často, ale opravdu velmi často jsem se ve svém životě setkal s případem, kdy kytara, jejíž cena byla "závratná", zdaleka nehrála tak dobře jako kytara, jejíž cena byla dejme tomu třetinová. Známý měl amerického Martina, za nějž po revoluci dával padesát tisíc (dnes odhadem třikrát tolik) - nechal si ji tehdy přivézt přímo ze Států svým kamarádem emigrantem, takže bez dalších marží českých dovozců a prodejců - a troufám si tvrdit, že kdejaký soukromý výrobce v ČR by uměl kytaru s lepším zvukem postavit za dvacet.
Druhý případ - bývalý kolega z Třebíče má Furcha v sérii Millenium Edition za cenu asi 35 tisíc korun (před 12 lety, dnes podle aktuálního katalogu stojí padesát) - když jsem porovnal tuto kytaru zvukově s kytarou mého kamaráda z kapely ze Sokolova, kterou si před stejnou dobou nechal postavit v Lubech u soukromého výrobce (zn. MAIPET) za deset tisíc, byl MAIET zvukově naprosto srovnatelný - rozdíl byste nepoznali.
Moc záleží taky na tom, jak spolehlivě mi kytara bude sloužit. To si myslím se odvíjí od obou faktorů, které jsem tu již zmínil - od použitých materiálů a od kvality provedení. Co je mi platné, že si dnes mohu koupit solidní šestku z cedru a velmi slušným zvukem již v ceně kolem pěti tisíc korun, když je to Korea nebo Čína, případě Tchaj-wan a po pár letech ji nenaladím, protože se ten materiál někam pohne a kytaru můžu použít akorát tak na podpal?
Moje dvanáctistrunná kytara FURCH, kterou jsem kupoval před cca 20 lety, je z hlediska kvality provedení špičková. Sledujte dobře: Je to plasťák - z celého těla je dřevěná pouze přední deska, zbytek těla je plastový výlisek (s tímto typem kytar v minulosti vyletěla americká společnost Ovation). Je to dvanáctistrunná kytara, čili předem je dáno, že tah strun je extrémní a dost reálně hrozí, že díky tomu bude mít kytara kratší dobu života (přední deska velmi trpí). A ke všemu tomu na ni celé ty roky používám tvrdé a silné bluegrassové struny 0,12 - 0,54 a hraju trsátkem. Přes všechny tyto rizikové faktory kytara i po dvou desítkách let ladí na půli hmatníku s naprostou přesností (a když napíšu s naprostou přesností, myslím tím skutečně naprostou přesnost, která je doložitelná elektronickou ladičkou). Nástroj se za celý čas ani nehnul, drží jako hrom a hraje velmi dobře. Čili za kvalitu provedení dávám Františkovi Furchovi jedničku třikrát podtrženou. A to musím říct, že jsem tenkrát, coby pubescent vůbec neměl šajna, co kupuju. Prostě se mi to líbilo, že to bylo na pohled jiné než tradice a že se to líbilo lidem. "Ty vole, koukej, co to má za super kytaru!!!!!"
Kolikrát jsem potom slyšel názory typu "bacha, nechoď s tím hrát ven, aby to nenavlhlo, urve se ti deska z toho plastu", nebo "nechoď s tím k táboráku - oheň je pro takovou kytaru jasná smrt", případně "počkej za tři, čtyři roky, nenaladíš to, protože se to zkroutí a půjde to do hajzlu". Blbosti, blbosti, blbosti
.
to vašátor: Dejme tomu, že cena slušné šestky, na kterou bych si mohl už poměrně slušně zahrát, začíná již na cenovce kolem 10 - 12 tisícovek. Podíváš - li se na stránky, jejichž link jsem tu dal, podívej se např. na slide 017. Totiž konkrétně na tento kus jsem se výrobce pana J.R. včera ptal (přesně něco takového by se mi líbilo - v případě, že bych se rozhodl nechat si kytaru udělat právě u něho). V době, kdy tuto kytaru stavěl (rok asi 2005), za ni chtěl necelých 15 tisícovek. Přičemž říkal, že dost významnou část ceny tvořil nápis BLUEGRASS MUSIC vykládaný perletí na hmatníku, jejž si majitel výslovně přál, a dále elektronický snímač. Deska smrk, luby a záda ořech, krk sapele, kobylka eben, mechaniky GOTOH, hmatník palisandr. Myslím, že s takovou kytarou bych byl na drtivé většině českých countryových scén králem - tedy rozhodně co se vzhledu týká. Jak hraje, to samozřejmě nemůžu vědět, pouze typnout podle jeho práce a použitých materiálů. Ale troufám si odhadnout, že to hrálo asi dost slušně, protože jinak by asi ty prachy tehdy nedostal. Navíc jsem včera již měl možnost jiné jeho nástroje zkusit.......
Samozřejmě jiný příklad - asi před dvěma měsíci jsem mluvil s Vojtou "Kiďákem" Tomáškem, který téměř 40 let patří k špičce české folkové scény, a ten mi říkal, že si k svým 65. narozeninám udělal radost a nechal si postavit kytaru - dal za ni přes šedesát. Nutno podotknout, že on se muzikou živí.......
Co se mi u pana J.R. z Moravských Budějovic líbí, je zvláštní úkaz, s kterým jsem se dosud nikde nesetkal. Bylo mi řečeno, že mi postaví kytaru, jakou si naporoučím, a to nejen z hlediska materiálů, ale i z hlediska tvaru těla, hloubky, tvaru krku a hmatníku, hlavy. Prostě originál prototyp. A poté, co bude kytara hotova, si ji zkusím - pokud se mi její provedení nebo zvuk nebude líbit, nemusím si ji koupit. A podotýkám, že nemusím předem platit ani žádné zálohy!!! Prostě mi postaví kytaru dle mého přání a pokud ji pak nebudu chtít, tak si ji nevezmu. Jeho postup sice nechápu a z hlediska obživy mu nerozumím, ale z pozice zákazníka se mi to líbí a maximálně mi to vyhovuje.
Takže tak...