Tajemná závada motoru 2105 (slohovka)
Napsal: ned črc 01, 2012 22:57
Povím Vám teď příběh, který by mohl nést nadpis : Jak se státi blbem větším, než jsme čekali.
Předně nutno podotkonouti, že mám v poslední době pocit jakéhosi smolného období.
Tedy ne že by šla katastrofa jedna za druhou, spíš takové nepříjemnosti drobné.
A tak jsem prošvih technickou na 04ce. Skoro o měsíc. I vyrazi jsem potajmu, kanály a strouhami v sobotu ráno
na STK, bez přípravy, s vědomím, že trochu škube motor, a zadní brzdy asi nejdou úplně symetricky, ale co.
Na 30 dní mi stačí, hlavně když se budu moci po silnicích pohybovat legálně.
Ještě před otvíračkou stál jsem já a můj vrak před vraty stanice měření emisí, jako první do vrat vjel, 400,- zaplatil.
Motor rukou technika zaburácel, pak znovu a zas, ...no a pak jsem vyslechl verdikt "máte šílený HáCéčko, blbě vám to spaluje.
Limit HC je kolem 500, já měl přes 2000.Ve volnoběhu. Ve zvýšených taky přes limit, ale už jen o kousek. Jinak lambda tuším 1,08.
A tak tedy neprošel. Neprošel emisemi, Žigulík ! Čili STK se nekonala, zpět k domovu kanály a strouhami.
Říkám si kabel asi umřel, nebo svíčka (oboje je zánovní) mor na ně! Jaký šmejd se to dnes prodává!
Takže jsem začal s diagnostikou. ..Tedy on ten motor nešel vyloženě na tři. Jen měl takový nepravidelný volnoběh.
Jinak v otáčkách no problemo.
Postupným odpojováním VN kabelů jsem identifikoval jako zdroj problémů 4. válec.
Při odpojení kabelu z jeho svíčky se na rozdíl od ostatních, naprosto nezměnil chod motoru.
Konec kabelu proti kostře jiskru hází - asi na 12mm, raději ho ještě proměřím, je OK.
Tak tedy svíce. Jiskřiště má stejnou barvu jako na ostatních svíčkách, ale nic vyměním jí za novou.
A tuhle hříšnici hodím do 2. válce, jen ať se pravda naplno ukáže.
Startuka...odpojování kabelů...a ejhle, 4. válec je mrtvola!
Takže ve svíčce to nebude. Že by ventil?
No pro jistotu jsem udělal ještě několik rošád se svíčkami i zapalovacími kabely, ale nic nového.
Víčko rozdělovače je skoro nové, taky jsem ho vyměníl,....nic!
Tak mi ještě napadlo, aby si to nepřisávalo pod parožím.
Ale štefty jsou dotažené natvrdo, tak to se taky vylučuje.
Změření kompresí také neukázalo jakoukoli nesrovnalost, vše v nejlepším pořádku.
Inu tedy co se dá dělat, hlava musí dolu!
I podniknul jsem všechny náležitosti(voda, rozvody...) a hlavu demontoval.
Pln očekávání vysunul jsem ventily 4. válce..a..nic. Ventilová sedla i příslušné plochy na talířích ventilů bez
sebemenšího náznaku, že by bylo něco špatně. Ani žádné zvláštní vrstvy úsad, spíš velmi uspokojivě čisto, stejně jako ve všech ostatních
spalovacích prostorech. Hlavu jsem sundal i s parožím, tak jsem ještě v zoufalství protáhl kanály takovou kovovou spirálou, jestli tam nedlí mrtvá myš, či kus hadru.
Povrch válců bez znatelného opotřebení, žádná hranka, vůle mezi pístem a válcem v normě. Těsnění jak nové. Vršky pístů normální, bez poškození, minimum úsad.
Mimochodem jedná se o motor, který jsem svého času repasoval. Některé jedince uchvátila čistota vnitřku, jiné znejistělo, že jsem nešel do výbrusu a jen vyměnil šály,
kroužky (Goetze), a zaleštil ventily. Od té doby má naběháno nějakých cca 65tis.
Tak tedy kde je příčina ?! Proč ten zmetek nemaká?
Vrátil jsem hlavu zpět, (ano dotáhl momenťákem ve správném pořadí) a začal jsem se chovat iracionálně. Když on, tak proč ne já!
Postupně jsem tlakoval válce kompresorem (co když je nějaká nezpozorovaná trhlina v pístu?) nejdřív za studena, pak za tepla, ale nic nenormálního.
Ani třetí kontrola vůlí ventilů nepřinesla žádný posun. Vačky krásné, hladké, totéž vahadla.
Další nesmysl v pořadí byla vyměna komplet zapalování. Přeci jen místo kladívka tam mám infrazávoru, sice je to nepravděpodobné, ale pro jistotu.
Zprovoznil jsem kdysi zavržené favorití zapalko. Favo rozdělovač, navařená Lada oska, favo elektronika a cívka. Samo sebou, žádná změna.
Několikeré přeměření kompresí za studena i za tepla opět nic nepřineslo.
Tak další pokus. Svíčky ven, prst na otvor po svíčce a starér. Všechny válce sají a stlačují pocitově stejně, bez hadru přes prst je to vážně síla!
A co tak vložit jen tu čtvrtou svíčku, ostatní nechat venku, a nastartovat. Na půl plynu to ochotně chytlo, a motor běží jako by se nechumelilo.
Tak mu trochu přitopíme, vrátil jsem ostatní svíčky na místo, nechal je odpojené, a znovu start. Jo , na půl plynu to opět chytne a běží, Sice je znát, že s tím má co dělat, ale běží.
Připojím všechny svíce, nastartuju, postupně odpojuju, 1. 2. i 3. se hlásí snížením otáček a škubáním, ale 4. nic. Vůbec nic!
Jen stálý nepravidelný volnoběh. A to je konec víkendu, pokračování za týden.
Za týden bylo až dnes, Ráno motor ven, starý, co jsem si odložil do garáže oprášit, protočit (jde zlehka, nenadarmo dostal olej do válců) je holý, bez paroží, bez ničeho.
Takže sundat parohy z mrtvoly........a ejhle! Těsnění pod parožím na sacím kanále 4. válce je roztržené. Přesto, že byly parohy utažené, těsnění se na mě směje téměř 2mm
škvírou nahoře i dole na středu kanálu. No to by mě jeblo!!! Zajímavé je, že na šteftech sedělo celkem těsně, a ty dvě odtržené půlky nešly k sobě přisunout, roztrhlo se to a smrštilo.
Po vyndání do sebe roztržení celkem pasuje, asi skoro nic nechybí.
Bohužel jsem našel v zásobách jen jedno (půlku) těsnění Mastersport, které je 2x silnější než obyč. Tak jsem na druhou polovinu přihodil druhé těsnění ze starého motoru abych vyrovnal výšku, trošku jsem to ušpinil motorářským tmelem, smontoval (jo, časem to vyměním) hodil motor z5, a,a ... jo po startu vrní jako koťátko, běží hned bez sytiče krásně pravidelně.
Budiž vám můj strašlivý příběh poučením. I nepravděpodobné je možné. Strávil jsem na tom 3 dny, abych udělal práci na 1/2 hodiny.
A vlastně je to celé logické. Ve volnoběhu se směs pro 4. válec citelně ředila, sice to pálilo, ale chudou, takže mizerně, ve vyšších otáčkách se poměr falešného vzduchu snížil, a motor
tahal docela normálně. No jo, no.
Předně nutno podotkonouti, že mám v poslední době pocit jakéhosi smolného období.
Tedy ne že by šla katastrofa jedna za druhou, spíš takové nepříjemnosti drobné.
A tak jsem prošvih technickou na 04ce. Skoro o měsíc. I vyrazi jsem potajmu, kanály a strouhami v sobotu ráno
na STK, bez přípravy, s vědomím, že trochu škube motor, a zadní brzdy asi nejdou úplně symetricky, ale co.
Na 30 dní mi stačí, hlavně když se budu moci po silnicích pohybovat legálně.
Ještě před otvíračkou stál jsem já a můj vrak před vraty stanice měření emisí, jako první do vrat vjel, 400,- zaplatil.
Motor rukou technika zaburácel, pak znovu a zas, ...no a pak jsem vyslechl verdikt "máte šílený HáCéčko, blbě vám to spaluje.
Limit HC je kolem 500, já měl přes 2000.Ve volnoběhu. Ve zvýšených taky přes limit, ale už jen o kousek. Jinak lambda tuším 1,08.
A tak tedy neprošel. Neprošel emisemi, Žigulík ! Čili STK se nekonala, zpět k domovu kanály a strouhami.
Říkám si kabel asi umřel, nebo svíčka (oboje je zánovní) mor na ně! Jaký šmejd se to dnes prodává!
Takže jsem začal s diagnostikou. ..Tedy on ten motor nešel vyloženě na tři. Jen měl takový nepravidelný volnoběh.
Jinak v otáčkách no problemo.
Postupným odpojováním VN kabelů jsem identifikoval jako zdroj problémů 4. válec.
Při odpojení kabelu z jeho svíčky se na rozdíl od ostatních, naprosto nezměnil chod motoru.
Konec kabelu proti kostře jiskru hází - asi na 12mm, raději ho ještě proměřím, je OK.
Tak tedy svíce. Jiskřiště má stejnou barvu jako na ostatních svíčkách, ale nic vyměním jí za novou.
A tuhle hříšnici hodím do 2. válce, jen ať se pravda naplno ukáže.
Startuka...odpojování kabelů...a ejhle, 4. válec je mrtvola!
Takže ve svíčce to nebude. Že by ventil?
No pro jistotu jsem udělal ještě několik rošád se svíčkami i zapalovacími kabely, ale nic nového.
Víčko rozdělovače je skoro nové, taky jsem ho vyměníl,....nic!
Tak mi ještě napadlo, aby si to nepřisávalo pod parožím.
Ale štefty jsou dotažené natvrdo, tak to se taky vylučuje.
Změření kompresí také neukázalo jakoukoli nesrovnalost, vše v nejlepším pořádku.
Inu tedy co se dá dělat, hlava musí dolu!
I podniknul jsem všechny náležitosti(voda, rozvody...) a hlavu demontoval.
Pln očekávání vysunul jsem ventily 4. válce..a..nic. Ventilová sedla i příslušné plochy na talířích ventilů bez
sebemenšího náznaku, že by bylo něco špatně. Ani žádné zvláštní vrstvy úsad, spíš velmi uspokojivě čisto, stejně jako ve všech ostatních
spalovacích prostorech. Hlavu jsem sundal i s parožím, tak jsem ještě v zoufalství protáhl kanály takovou kovovou spirálou, jestli tam nedlí mrtvá myš, či kus hadru.
Povrch válců bez znatelného opotřebení, žádná hranka, vůle mezi pístem a válcem v normě. Těsnění jak nové. Vršky pístů normální, bez poškození, minimum úsad.
Mimochodem jedná se o motor, který jsem svého času repasoval. Některé jedince uchvátila čistota vnitřku, jiné znejistělo, že jsem nešel do výbrusu a jen vyměnil šály,
kroužky (Goetze), a zaleštil ventily. Od té doby má naběháno nějakých cca 65tis.
Tak tedy kde je příčina ?! Proč ten zmetek nemaká?
Vrátil jsem hlavu zpět, (ano dotáhl momenťákem ve správném pořadí) a začal jsem se chovat iracionálně. Když on, tak proč ne já!
Postupně jsem tlakoval válce kompresorem (co když je nějaká nezpozorovaná trhlina v pístu?) nejdřív za studena, pak za tepla, ale nic nenormálního.
Ani třetí kontrola vůlí ventilů nepřinesla žádný posun. Vačky krásné, hladké, totéž vahadla.
Další nesmysl v pořadí byla vyměna komplet zapalování. Přeci jen místo kladívka tam mám infrazávoru, sice je to nepravděpodobné, ale pro jistotu.
Zprovoznil jsem kdysi zavržené favorití zapalko. Favo rozdělovač, navařená Lada oska, favo elektronika a cívka. Samo sebou, žádná změna.
Několikeré přeměření kompresí za studena i za tepla opět nic nepřineslo.
Tak další pokus. Svíčky ven, prst na otvor po svíčce a starér. Všechny válce sají a stlačují pocitově stejně, bez hadru přes prst je to vážně síla!
A co tak vložit jen tu čtvrtou svíčku, ostatní nechat venku, a nastartovat. Na půl plynu to ochotně chytlo, a motor běží jako by se nechumelilo.
Tak mu trochu přitopíme, vrátil jsem ostatní svíčky na místo, nechal je odpojené, a znovu start. Jo , na půl plynu to opět chytne a běží, Sice je znát, že s tím má co dělat, ale běží.
Připojím všechny svíce, nastartuju, postupně odpojuju, 1. 2. i 3. se hlásí snížením otáček a škubáním, ale 4. nic. Vůbec nic!
Jen stálý nepravidelný volnoběh. A to je konec víkendu, pokračování za týden.
Za týden bylo až dnes, Ráno motor ven, starý, co jsem si odložil do garáže oprášit, protočit (jde zlehka, nenadarmo dostal olej do válců) je holý, bez paroží, bez ničeho.
Takže sundat parohy z mrtvoly........a ejhle! Těsnění pod parožím na sacím kanále 4. válce je roztržené. Přesto, že byly parohy utažené, těsnění se na mě směje téměř 2mm
škvírou nahoře i dole na středu kanálu. No to by mě jeblo!!! Zajímavé je, že na šteftech sedělo celkem těsně, a ty dvě odtržené půlky nešly k sobě přisunout, roztrhlo se to a smrštilo.
Po vyndání do sebe roztržení celkem pasuje, asi skoro nic nechybí.
Bohužel jsem našel v zásobách jen jedno (půlku) těsnění Mastersport, které je 2x silnější než obyč. Tak jsem na druhou polovinu přihodil druhé těsnění ze starého motoru abych vyrovnal výšku, trošku jsem to ušpinil motorářským tmelem, smontoval (jo, časem to vyměním) hodil motor z5, a,a ... jo po startu vrní jako koťátko, běží hned bez sytiče krásně pravidelně.
Budiž vám můj strašlivý příběh poučením. I nepravděpodobné je možné. Strávil jsem na tom 3 dny, abych udělal práci na 1/2 hodiny.
A vlastně je to celé logické. Ve volnoběhu se směs pro 4. válec citelně ředila, sice to pálilo, ale chudou, takže mizerně, ve vyšších otáčkách se poměr falešného vzduchu snížil, a motor
tahal docela normálně. No jo, no.