Stránka 1 z 4
Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: ned led 08, 2012 07:48
od Paťo Zvolen
S blížiacou sa reálnou zimou a po zistení nie najideálnejšieho kľudového odberu som sa v súbehu s inými nepriaznivými aspektami rozhodol pre nasledujúcu variantu viacmenej udržiavaceho dobíjania.
Moje požiadavky na uskutočnenú realizáciu vychádzali z nasledovného:
1. Vzhľadom k parkovaniu v úzkej garáži nemožnosť prístupu k BATT.
2. Neochota odpojovať káble od BATT
3. Časovo nenáročné riešenie pripojenia / odpojenia (vzhľadom k neustálemu rannému zhonu bola požiadavka rádovo na sekundy)
Všetko je viacmenej zrejmé z foto dokumentácie. Akurát vyzdvihnem prezieravosť súdruhov zo ZSSR ktorí vybavili povoz konzolou – predpokladám, že na obdobný účel ako som ju nakoniec využil ja. Použil som starú , pre mňa z pohľadu nabíjania “prúdovo presvedčivejšiu“ (škodovácku) ešte bakelitovú zásuvku, čo predpokladám vylučuje v budúcnosti problémy s dnešnými mnohokrát nepodarenými plastovými výliskami. Ako “donabíjačku“ som použil produkt (viď. nižšie). Výraz dobíjačka nie je preklep, pretože bohužiaľ nie je schopná uspokojivo nabiť “vymlátenú“ BATT, ale na udržiavacie priebežné nočné dobíjanie je ako stvorená.
Dobíjanie - udržiavacie - PART 2
Napsal: ned led 08, 2012 07:54
od Paťo Zvolen
Pokračovanie
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: pon led 09, 2012 14:29
od Majo
ja len, ze ta "konzola" u 1.6tiek Niv nie je len konzola, ale nachadza sa v nej prave takato zasuvka na pripojenie montaznej lampicky. U Teba ju uz zrejme niekto od*rbal, zrejme prave kvoli materialu, z ktoreho je - nie prave najodolnejsi bakelit. U starych Lad sa takato zasuvka nachadza pod volantom, takze toto riesenie by slo pouzit aj tam.
Len podotknem, ze nazov "udrziavacie" je na mieste, kedze by tadial nemalo pretekat viac ako 6A, hlavne ak je to zapojene original kablami a cez poistku. Na pomale dobijanie alebo udrziavanie je to v pohode
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: pon led 09, 2012 14:46
od Paťo Zvolen
Noo ja to skôr u mňa vidím na "predprípravu", vzhľadom k tomu, že farba na "konzole" nembola oškretá, čiže ak tam aj niekedy niečo bolo (čo však pochybujem) určite to nemalo GND.
Noo tam ak pretekajú 3A-4A tak je veľa. Kua poistka ...... na to sa akosi v spěchu pozabudlo .......asi bude potrebné zjednať nápravu
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: pon led 09, 2012 14:54
od Teepee
Paťo Zvolen píše:Noo tam ak pretekajú 3A-4A tak je veľa. Kua poistka ...... na to sa akosi v spěchu pozabudlo .......asi bude potrebné zjednať nápravu
To záleží na nabíječce, kolik tam prohání. Ale je-li to udržovací proud, tak si představuji max 0,1A.
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: pon led 09, 2012 19:51
od veliz
Já používám tuto dobíječku. Dobíjí proudem 0,8A nebo 3,8A nebo 0,1A (udržovací režim). Do udržovacího režimu se dobíječka přepíná automaticky po dobití baterie.
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: pon led 09, 2012 20:40
od Paťo Zvolen
Ano, myslím, že obdobný produkt majú z času na čas v LIEDLi, ALE pre moje využitie je to prvé 2-3 roky obmedzene použiteľné, keďže strihnutím prívodných káblikov by sa prišlo o záruku.
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: úte led 24, 2012 23:33
od MartasBrno
Pro stejný účel jsem použil "adaptér", resp. "nabíječku" od nějakéh omalého zařízení typu mobil, kterou jsem pošteloval na vhodné napětí. Zdroj je to relativně měkký, hodí se na připojení na celou zimu s občasnou kontrolou. Kablík mám zakončený štekrem do zapalovače.
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: stř led 25, 2012 13:30
od Petr HC
To MarťasBrno -Tobě to nemusím říkat, ale některé "bastlíře" by to mohlo s vést k tomu, že vezme první adaptér co mu padne do ruky a hurá dobíjíme. Některé adaptery nemaji ani vestavěný usměrňovač, jiné nedosahují napětí, které by "přetlačilo" proud do baterky přes její napětí a ty velké (resp. s napětím cca větším než 20 V, by mohly dávat příliš velký proud. Takže opět jediná dobrá rada - měřit, měřit, měřit.
Adaptery s napětím menším než 12 V lze dovybavit násobičem napětí a proud případně korigovat seriovým odporem (žárovkou).
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: stř led 25, 2012 15:31
od Majo
no ja som skor na nieco taketo
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... y_charger/
kedze v poslednej dobe parkujem dost daleko od elektrickej zasuvky
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: čtv led 26, 2012 09:27
od Teepee
Do garáže bez oken ideální
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: čtv led 26, 2012 16:11
od Majo
ja nemam garaz
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: čtv led 26, 2012 16:44
od MartasBrno
Petr HC: Máš pravdu, člověk musí vědět co dělá. Já se omezil na úpravu zpětnovazebního děliče a hotovo, je to malý spínaný zdroj.
Ten solar mne zaujal, ikdyž to taky není pro každého. Mám sovětskou kabelku, která má jmenovité napětí okolo 12V, ale pro optimální výkon by to chtělo dovybavit MPPT měničem. Samotný měnič mám zhruba odladěný, chodí to, ale MCU k řízení podle MPPT algoritmů jsem ještě nedodělal - a do důchodu už asi ani nedodělám.
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: čtv led 26, 2012 21:30
od Hurikán
Teda Martine?! Nějak přestávám rozumět jazyku tvého kmene. A to jsem si do teď, evidentně zcela naivně, myslel, že jsem elektrikář.
Jinak abych taky něco přidal k tématu, tak já si udržovací nabíječku zhotovil naprosto primitivně, ale účelně, dle přísloví
účel světí prostředky.
Použil jsem starý trafonapaječ se štítkovým údajem 12V/1A. Dle měření je nestabilizovaný a na prázdno dává něco kolem 15V. Při připojení k baterii proud postupně klesá z několika stovek mA až se ustálí někde kolem 10mA při napětí na baterii kolem 14,5V.
Hodnoty píšu z hlavy, takže se v reálu můžou trošku lišit, ale určitě ne o moc. Už je to asi rok, co jsem tohle měřil. V případě zájmu můžu časem přeměřit přesně.
A teď to hlavní, celé mně to stálo asi 20,- Kč.
Kdyby někdo chtěl, můžu mu dotyčný napaječ dodat.
Re: Dobíjanie - udržiavacie
Napsal: pát led 27, 2012 10:23
od MartasBrno
Hurikán, že uhodnu od čeho ten napáječ původně je?
Je fakt, že neřeší kolísání sitě, ale tím bych se asi nezabýval, pokud všichni v ulici nemají elektrokotle