Povolování řetězu 21053

Moderátor: Moderátoři

wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Povolování řetězu 21053

Příspěvek od wiku »

Zdravím. Už od koupě mojí 1500 se opakuje stále stejný problém. Povoluje se rozvodový řetěz. Po původním majiteli jsem měl napínák řetězu provrtaný, kde v závěrné matici měl šroub M6, tím tlačil na tyčku v napínáku a řetěz napínal ručně utahováním šroubu. Patrně se mu také několikrát ulomil tlumič kmitů, protože jsem ho vytáhl z motoru kde ležel několik 1000km. Nový byl namontovaný na svém místě, ale ulomený nechal spadlý v motoru a jezdil dál.
Když to mně poprvé rozmlátilo tlumič kmitů, vyměnil jsem ho a rovnou jsem pořídil i nový napíník (ten mechanismus s pružinou, nikoli lištu). Tlumiče to utrhlo ještě další dva, než jsem pořídil ten velký plastový z 07. Poté byl nějaký čas klid a dnes znovu. Řetěz se ozval. Tak jsem ho napnul. Během několika km znovu rachot z motoru který se stupňoval. Jentaktak jsem opatrně dojel domů. Ještě jsem to neotevřel, ale řetěz rachotí o víko, takže bude úplně volný. V tom roce kdy byl o řetězu klid, jsem měl dole halvu motoru, testoval jsem napínání řetězu. Provedl jsem napínací rytuál podle příručky a řetěz se krásně napnul, přesně tak jak to má fungovat.
Většinou se řetěz povolí, když jedu delší dobu ostřeji. To znamená vytáčení motoru nad 5000ot a záběr na plný plyn. Ale to by přece měl napínák pobrat, ne?
Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od Marek »

Otáčky tomu nemohou vadit. Spíš je problém někde v mechanismu napínání.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od wiku »

Jenže kde? Napínací lišta je ještě použitelná. Dokonce jsem ji i vypodložil v místě dotyku napínáku, abych eliminoval možnost, že napínák je už maximálně vysunutý a dál nemůže. Tím se nic nezměnilo.
Co by se na tom jednoduchém napínáku mohlo poškodit?
Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od Marek »

Jedná se o třecí svěrný spoj. Pokud tu matici nedotahneš dobře, anebo pokud neudrží svěrný spoj na matici tlačnou tyčku, prostě to klouzne a řetěz se povolí. A bacha na to - umí se to nakopnout.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od wiku »

Utahoval jsem to dost silně, skoro jsem se bál abych něco neutrhl, nebo nenatáhl golu. Můžu to zkušit ještě víc dorvat..
Je nějaká věc která na mechanismu napínáku odchází a lze ji po rozebrání překontrolovat?
Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od Marek »

Napínák ;-).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od wiku »

To jsi mě moc nepotěšil. Doufal jsem v nějakou instantní radu :-) .
Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od Marek »

Instantní? To jako v prášku a zalít vodou? Fajn - tak posypej celou karoserii Tvého 21053 hydroxidem sodným (známým pod obchodním názvem KRTEK) a zalij vodou. Věř, že v tu chvíli budeš mít naprosto jiné starosti a problém s napínákem řetězu Ti přijde rázem naprosto banální :-D.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Dusan
Příspěvky: 3882
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od Dusan »

To by ma zaujimalo ako si vypodlozil napinaciu listu..... nieje na motore znizena hlava pripane hlava z 1700 ? je mozne ze je vytahany retaz a tym padom dlhsi a spanovak je potom utiahnuty na kratkej dlzke a obcas sa povoli...ale ked hovoris ze si podlkada listu i ked si to neviem predstavit babracka to vymontovat, dole prsia a vytahovat von fuj. normalne sa o caa 1cm nadstavi spanovak a je to ok.... tak ze popis ako si upravil napinaciu listu....
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od wiku »

Instatní, jako že je to běžný problém a někdo tu závadu bude znát. Ale to bych chtěl moc :-)

Dosan: Ano, motor má sníženou hlavu a k tomu původní, již poněkud vytažený, řetěz. Měnit rozvody nechci, protože o kvalitě dnešních dílů vím svoje. Právě z toho důvodu, aby napínák nebyl příliš "vystrčený" jsem upravil lištu. Na Liště je ze zadní strany nabodovaný plachový výlisek o který se opírá tyčka z napínacího mechanismu. Na výlisek jsem přišrouboval ještě jeden plech stejného tvaru a stejné tloušťky. Tedy teď, při stejném napnutí řetězu, je tyčka v napínáku o cca 4mm více zastrčená. Tedy napínák by podle měření před montáží rozhodně neměl být v nějak nepřirozené krajní poloze.
Jak jsem již psal, problém s napnutím by možná vyřešila i nová lišta, které ještě nemá vyjeté hluboké drážky od řetězu. Dokonce jsem si ji i koupil. Jenže už při zkoumání před montáží mi začala odpadávat guma od plechové kostry a bodové svary po lehkém zabrání šroubovákem také praskly. Takový šlendrián si do motoru nenamontuji, to radši budu několik hodin vymýšlet a podkládat vytažený řetěz a ojetou lištu made in USSR.
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6518
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od JmJ »

wiku píše:Instatní, jako že je to běžný problém a někdo tu závadu bude znát. Ale to bych chtěl moc :-)

Dosan: Ano, motor má sníženou hlavu a k tomu původní, již poněkud vytažený, řetěz. Měnit rozvody nechci, protože o kvalitě dnešních dílů vím svoje. Právě z toho důvodu, aby napínák nebyl příliš "vystrčený" jsem upravil lištu. Na Liště je ze zadní strany nabodovaný plachový výlisek o který se opírá tyčka z napínacího mechanismu. Na výlisek jsem přišrouboval ještě jeden plech stejného tvaru a stejné tloušťky. Tedy teď, při stejném napnutí řetězu, je tyčka v napínáku o cca 4mm více zastrčená. Tedy napínák by podle měření před montáží rozhodně neměl být v nějak nepřirozené krajní poloze.
Jak jsem již psal, problém s napnutím by možná vyřešila i nová lišta, které ještě nemá vyjeté hluboké drážky od řetězu. Dokonce jsem si ji i koupil. Jenže už při zkoumání před montáží mi začala odpadávat guma od plechové kostry a bodové svary po lehkém zabrání šroubovákem také praskly. Takový šlendrián si do motoru nenamontuji, to radši budu několik hodin vymýšlet a podkládat vytažený řetěz a ojetou lištu made in USSR.

a) pokud chci dostat radu, pak je dobre hned napsat vsechna fakta, zvlaste nestandardni upravy, jako je snizena hlava

b) pokud je retez vytahany, pak ti to nikdy nepojede jak by melo a je kravina si myslet, ze je lepsi tam nechat vytahany reteze, nez tam dat novy. ale kazdy sveho napinaku strojvudce.
MFP
VAZ 2104 1.3 1989
Hyundai i30 1.6 GDI 2013
Škoda Felicia 1.3 1996
Škoda Fabia 1.4 MPI 2002
BMW M135i 3.0 2012
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od wiku »

JmJ: uznávám. O té hlavě jsem se měl zmínit hned. Zapoměl jsem. S vytahaným řetězem to není tak horké. Vytahání + snmížení hlavy o 1mm dalo v součtu tolik, že stačilo řetěz na vrchním kole přesadit o jeden zub, oproti původnímu usazení, a časování je nastaveno přesně tak jak má být s novým rozvodovým řetězem bez snížené hlavy. Takže na časování rozvodů můj vytažený řetěz nemá prachžádný vliv. Navíc když vidím ty "kvalitní díly" z druhovýroby, bráním se novému řetězu a kolům jak jen můžu.
Dusan
Příspěvky: 3882
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od Dusan »

Tak že je to jasne stacilo nadstavit napinak retaze o 1cm a vsetko by bolo ok. este by som doporucoval rozobrat napinak a umyt ho od oleja, nadstavit o 1cm zatlait zatiahnut matku, namontovat do auta...klukov naspanovat retaz a povolit maticu napinaka urobi to tuk a bude napnute... inak niekde je popis ako sa to spanuje... inak v tvojom pripade as ibude stacit nadstavit o 0,5cm i ked neviem... je zle ze si urobil tu upravu na tej liste lebo je dot nepristupna. inak tusim ze nejaku blbu dieru treba doo toho nadstavujuceho valceka...6,2mm uz neviem treba zmerat. skoda ze neviem najst foto a presnu dlzku o kolko to ma byt dlhsie....
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od wiku »

Tak jsem to dnes rozebral, očistil a zkontorloval napínací mechanismus.Zdál se být v pořádku. Po namontování zpět a našponování řetězu jsem kleštinu utáhl velkým trhákem z Goly. Myslím že víc už to dorvat nejde :-) . První ostrou jízdu to přežilo. Uvidíme co to bude dělat dál.
Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Povolování řetězu 21053

Příspěvek od Marek »

wiku:
Pokud máš sníženou hlavu o 1 mm a stačilo přesadit řetěz na kole vačky o jedn zub, mohu Tě bezpečně ujistit, že řetěz je po smrti, a sice již velmi velmi dlouho. Dobře si přečti, co Ti napíšu dál:

Měl jsem na motoru 2103 (stejný s Tvým motorem) sníženou hlavu o 2,2 mm. Řetěz měl najeto více než 200.000 km (byl původní). Když jsem se pokoušel přesadit rozvodové kolo vačky o zub, bylo to moc.

Co z toho plyne? Plyne z toho to, že řetěz v Tvém motoru je ještě mnohem a mnohem vytahanější, než byl kdysi ten můj řetěz po ujetí dvou set tisíc kilometrů.

Vyměň kompletní rozvody - řetěz i rozvodová kola (všechna tři kola!!!) a potom se budeme bavit o tom, jestli se Ti povoluje napínák, ju? ;-). A věř, že budeš víc než překvapený.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“