Stránka 1 z 4

pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 11:38
od ger007
nazdar decká,

kedze mam doma jednu celu kasnu ktora sa bude pomaly chsystat, tj opieskovat, a nasledne by som ju chcel dat pozinkovat, aspon po okna, ak by to bolo mozne, to by sa mi fakt pacilo, akurat neviem ci je to mozne, mate kontakt na neaku firmu alebo niekoho kto toto podstupil alebo vybavil, alebo niekdo pracuje v tomto sektore??

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 16:57
od Saša
Už jsem to ve staré verzi fóra zmiňoval . Pozinkovat kastle jde , ale : po takovéto "operaci" (alespoň Žárové zinkování) - ponořením do zinkové lázně . Stanou se tři věci 1. karoserie o dost ztěžkne 2. ohromně ztuhne a skřehne 3. rovné plechy se pokroutí !
Nejhorší je tuhost a křehkost - je to skušenost jednoho trabantisty (ne Trabantologa) kterému po pozinkování karoserie po roce ježdění popraskala v mnoha rozích .
Jinak to udělají klidně v zinkovně v Roudnici n/Labem .
Nevím zda li se provádí také chemické zinkování (pokovení) - to by situaci zásadně mněnilo . Jde ale o to kolikrát je to draší ? .
Já tvrdím otryskat omýt průmyslovým odrezovačem (kyselina fosforečná) , kvalitní základovka , přetmelit veškaré spáry a spoje , druhá vrstva základovky (třeba se slídou) a pak vrch .

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 17:32
od Hurikán
Sašo, ve druhé větě máš podstatný rozpor. Není jasné, jestli máš na mysli žárové zinkování (šopování), nebo galvanické zinkování (ponoření do lázně). Stejně tak není jasné, následky kteréžeto varianty popisuješ dále. Já osobně soudím, že popis se týká šopování.

Jinak galvanického zinkování bych se rozhodně nebál. Nárůst hmotnosti nebude nijak velký, neboť tloušťka vrstvy je v řádech desítek až stovek mikronů. Jedinou podmínku pro bezproblémové pozdější lakování je, že musí jít o moderní technologii pokovování tzv. "suchým" zinkem. Ve starších technologiích se používal tzv. "mastný" zinek se kterým bylo následné kvalitní lakování dosti obtížné. :idea:

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 18:17
od Saša
Myslím ponořením do zinkové lázně . A desítky až stovky mikrónů , ano v ideálním stavu což je třeba íčko tahané pomalu ven . Deně vidím zábradlí schody atd.. se zinkovny a není vyjímkou i centimetrové nánosy v místech kde zinek nestačí odtéct a ztuhne . Další problém je zmíněné lakování . Do "mokré" to není celkem problém tam je vše zdárně vyřešeno , horší je prášek , který se s tím né vždy snáší .
Jinak máme na place již čtvrtý rok opískovanou a (nakomaxitovanou) karoseriji dodávky kterou si někdo zapomněl nebo co vyzvednout , prší , sněží , peče sluníčko na ní a stále vypadá jako vytažená předednem s pece ! Škoda že pod práškovou barvu neexistuje kyt .

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 19:15
od Hurikán
Tak to tedy opravdu nevím, co tam máte za zinkovnu, ale tady ve Štatlu jsou zkušenosti s galvanickým zinkováním velmi dobré. Zcela běžně se zinkují i maličké věci a tenké profilované plechy. Někteří kolegové gurmáni z veteránklubu si nechávají zinkovat třeba i vrtulky do ventilátorů, malé šroubky, matičky a podložky (od velikosti M4), viz fotky, takže žádné několikamilimetrové vrstvy opravdu nehrozí.

Fakt by mě zajímal ten rozpor. :?: :?:

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 19:21
od Křečík Barbuška
ger007 píše: ... kedze mam doma jednu celu kasnu ktora sa bude pomaly chsystat, tj opieskovat, a nasledne by som ju chcel dat pozinkovat ...

Nevymýšlej blbosti a šupni to do šrotu, uleví se ti :P .

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 20:01
od Luděk Ondrůch
Hurikán píše:Sašo, ve druhé větě máš podstatný rozpor. Není jasné, jestli máš na mysli žárové zinkování (šopování), nebo galvanické zinkování (ponoření do lázně). Stejně tak není jasné, následky kteréžeto varianty popisuješ dále. Já osobně soudím, že popis se týká šopování.

Jinak galvanického zinkování bych se rozhodně nebál. Nárůst hmotnosti nebude nijak velký, neboť tloušťka vrstvy je v řádech desítek až stovek mikronů. Jedinou podmínku pro bezproblémové pozdější lakování je, že musí jít o moderní technologii pokovování tzv. "suchým" zinkem. Ve starších technologiích se používal tzv. "mastný" zinek se kterým bylo následné kvalitní lakování dosti obtížné. :idea:
Rozpor tam není, žárové zinkování se provádí i ponorem do lázně z roztaveného zinku.

Mimochodem Alberte můžeš prosím dát kontakt na galvanickou zinkovnu v Brně?

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 20:04
od ger007
to KL: takovu radost ti neudelam :-P

to Albert: vedeli by myslis spravit aj celu kasnu ak ano treba zistit cenu, to iste plati aj pre sašu :), opieskovat auto neni problem.

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 21:04
od Milan
karoseria nie je konštrukčne prispôsobená na pozinkovanie. Chýbajú tam technologické otvory na odtekanie zinku. Problém môže spôsobiť tiež chladnutie. Môžu vzniknúť pnutia, ktoré spôsobia skrútenie kasne, odtrhnutie zvarov.
Základný problém je však vhodnosť materiálu na pozinkovanie, ktorý je daný obsahom Si. Karoseria je zvarenec niekoľkých desiatkov výliskov, pričom pochybujem, že hute si dávali pozor na obsah kremíka. Aby to bolo pozinkovateľné, obsah Si musí byť max.0,03% alebo v rozmedzí 0,17 - 0,25%. Ak je Si mimo uvedených intervalov, spôsobí to naviazenie Zn na plech nie v mikrónovej vrstve, ale v niekoľko mm vrstve, odlupovanie Zn a podobné neduhy. Osobne by som karosériu pozinkovať nedával. Jedine, že máš dostatok financií, a prípadný neúspech oželieš a nebude ti ľúto vyhodiť kasňu do šrotu.

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 22:11
od Sid
Aj keby ju zdárne pozinkiješ, tak spoje plechov ostanú nepozinkované. A to sú miesta, kde korózia rada vzniká.

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: pon říj 31, 2011 22:12
od ger007
no asi vies o com hovoris, v metalurgii nam pan profesor take vselijake veci rozpraval nieco o bsahu kremika a veci podobne, myslis ze by to mohlo sposobit az roztrhnutie bodoveho zvaru, ten ma predsa velmi vysoku pevnost, pokial je dobre spraveny musi jeden bodovy zvar uniest podla mojho nazoru aja 300 kg,

jo a keby to len galvanicky pozinkujem ?

to sid: no dobre a ako na tieto miesta ???

ako na boj s koroziou !? hergot to sa toho nezbavim :-D

uz to mam pozvaram si vlastne auto z nerez plechu :-D

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: úte lis 01, 2011 00:07
od Hurikán
Luděk Ondrůch píše:Rozpor tam není, žárové zinkování se provádí i ponorem do lázně z roztaveného zinku.

Mimochodem Alberte můžeš prosím dát kontakt na galvanickou zinkovnu v Brně?
Aha, tak to jsem nevěděl, že existuje i ponorné žárové zinkování. :oops: Doteď jsem si myslel, že žárově se jen stříká, čili šopuje. To potom mění situaci. Já ale měl na mysli GALVANICKÉ zinkování. U něho opravdu nehrozí několikamilimetrové vrstvy. :)

Pokud mě paměť neklame, tak kolegové jezdí sem: http://zinkovna-dofek.webnode.cz/o-nas/ a jsou spokojení. Gera ale zklamu, neboť na kastli nemají tak velké vany. Podrobné informace jsou na jejich stránkách. ;)
Milan píše:karoseria nie je konštrukčne prispôsobená na pozinkovanie. Chýbajú tam technologické otvory na odtekanie zinku. Problém môže spôsobiť tiež chladnutie. Môžu vzniknúť pnutia, ktoré spôsobia skrútenie kasne, odtrhnutie zvarov...
Nechci se hádat, neb nemám metalurgické vzdělání. Leč po zkušenostech s tím, co všechno někteří kolegové nechávali zinkovat (svařence z tenkých plechů a vše naprosto bez problémů) si myslím, že Tebou uvedená rizika se vztahují na žárové ponorné zinkování. U galvanického zinkování totiž nedochází k teplotnímu pnutí, neboť probíhá za studena. Takže jediný potencionelní problém jsou odtokové otvory, ale i to je řešitelné.

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: úte lis 01, 2011 08:23
od JmJ
Nejak mi prijde, ze si tu nekteri porad vali "to svoje" a nehledi na to, co pise Tajfun ;-)

ja o tom v zasade vim take pendrek, ale prece jen je neco jineho nanaset material ponorenim do lazne a doufanim, ze se na ponorenou vec neco prichyti a neco jineho je ponorit ho zrejme do jineho druhu lazne a pomoci elektrolyzy nechat nanest vrstvu v atomarnim meritku.

Pri elektrolyze se vrstva vytvori vsude tam, kde se dostane nejspis pomerne ridky roztok. Je otazkou, jestli na hranach se nevytvori vrstva silnejsi, protoze elektrina ma hrany rada.

Jako decka sme si hrali s elektrolyzou roztoku NaCl. Do roztoku sme soupli dve vodive veci a pripojili na ne nejakou baterku. U jedne elektrody se delaly bublinky z chloru a druha elektroda se potahla bilou vrstvou sodiku. Sodik, stejne jako asi i zinek, se na elektrodu nanasi vlastne atom po atomu, takze vrstva muze byt opravdu velmi tenka.

Odtokove otvory jsou relevantni snad jen v pripade, ze by predmet mel dutinu, do ktere by nemel kudy roztok natect, tedy spis jde o pritokove otvory ;-). Predstavuju si, ze roztok bude pomerne ridky, takze pokud nekam natece, pak spolehlive zase vytece a i kdyby nekde neco zaschlo, tak se zrejme nic nestane. A vytekat muze treba 2 hodiny, protoze pujde o roztok tekuty za beznych teplot.

Jak sem psal na zacatku, ja o galvanickem zinkovani nic nevim, jen soudim z toho, jak sme za mlada desinfikovali detsky pokoj chlorem ;-)

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: úte lis 01, 2011 14:27
od Jan Vaníček
V zinkování celé karoserie nevidím žádný velký přínos. Pokud se budeme bavit o jednotlivých kusech, kde není čádný spoj, pak ano, ale tam, kde jsou jakékoliv dutiny je to kontaproduktivní. Sám dávám zinkovat hodně součástek na veterány. Galvanické nazinkovánístarších dílů bez dalšího ošetření barvou je velmi na krátko, velmi často mi ty díly sprašiví ještě v regále. Kde je dutina, behem chvilky začne okolo místa výtoku oxidace a koroze. Našopovat jednotlivé díly určitě prospěje věci, bohužel to opět neřeší spoje/dutiny. Žárově zinkovat díly lze jen pevné a ty, kde nevadí deformace, případně nejsou vidět časté až 5mm tlusté šupiny/kapky, zas ale velmi dobrá ochrana. Myslím, že bych pro každý díl dle jeho charakteru použil jinou technologii a někde se smířil s tím, že to nejde. Navíc co se asi stane, když dáte někomu do vany kastli a z dutin se začne vyplavovat bordel?
Ještě poslední poznámka: ani zinkování není spásné. Právě mám v lakovně služební OCT.II kvůli opravě koroze na záruku, u Fábiií a OCT I to je častý jev a bohužel se to nevyhýbá služebním A6, které jsou staré 5-6let a každá má na pohledových dílech několik červených fleků koroze , které začaly oťuknutím kamínkem (nebyly bourané!!).

Re: pozinkovanie karoserie

Napsal: úte lis 01, 2011 15:00
od ger007
no dobre, zoberme to teda z ineho konca, mam opieskovanu kasnu, a ako ju ochranit proti korozii