Přestavba 4Q převodovky na 5Q

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Přestavba 4Q převodovky na 5Q

Příspěvek od wiku »

Vím že minimálně jednou se to tu vyskytuje, ale přesto si dovolím založit nové téma. Potřebuji totiž osobní zkušenosti někoho s touto úpravou. O co jde: Jsou dvě převodovky. Jedna 4Q 2105, druhá 5Q. Rád bych z té čytřkvaltní vzal středovou část skříně se všemi vnitřnostmi prvních čtyř stupňů, kromě samotné hlavní hřídele. Jsou to tedy zběžně sepsáno: karter, kola, vstupní hřídel, spojky, synchrony, ložiska, vidličky. Tyto součásti bych potřeboval vsadit do pětistupňové převodovky. Už teď ale vidím dva problémy. 1) Čep, po kterém chodí vložené kolo zpětného chdu, je u 4Q nalisovaný. Lze, po jeho vylisování, na díry zašroubovat delší čep z pětikvaltu? 2) Středový karter na čtyřkvaltu a pětikvaltu není úplně shodný. Našel jsem v zadní stěně velké rozdíly v žebrování. Je mezi nimi ještě nějaký rozdíl?
Štěpán

Příspěvek od Štěpán »

Já to takhle mám. Já jsem ale použil 4Q ze 2101 převodovky. Práce je tam víc a bez soustruhu a svářečky se to neobejde ( čep vloženého kola a hnaná hřídel. )

V tvém případě je to ale jednodušší.
Vezmeš ze 4Q všechny vnitřnosti a případně i přední díl ( koš spojky ) a z 5Q vezmeš prostředek, konec ( Myslím obal ) hnanou hřídel a soukolí 5.Q , potom stromeček 5Q+R, řadící vidličku, přesuvníky a čep, po kterém běhá vložené kolo.
V takovém případě se jedná jen o LADALEGO a je to práce i s čištěním na cca 2 - 3 hod.
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Příspěvek od wiku »

Trošičku si protičíš. Píšeš "všechny vnitřnosti z 4Q" a pak píšeš "stromeček z 5Q". Pokud tedy stromeček ve tvém názvosloví znamená předlohová hřídel (mrkev).

I tak to ale není přesně to co potřebuju. Chtěl jsem pouít i střední obal z toho čtyřkvaltu, protože tak spolu chodilo 110 000km a nikdo to nikdy nerozebíral. U toho obalu z 5Q mám podezření že je v nepořádku. Nevím jeslti s ním někdo sil ně říznul o zem, či co. Ale když jsem v něm vyměnil na zkoušku veškerý vnitřek za vnitřnosti z jiného pětikvaltu, pořád se oběvovala ta stejná závada - téměř nemožné zařazení dvojky.
Proto mám teď perfektně fungující čtyřkvalt ze kterého chci pro budoucí 5Q použít maximm dílů.
Štěpán

Příspěvek od Štěpán »

Stromečkem jsem myslel ten díl mezilehlé hřídelé, na které je ozubení zpátečky a 5Q. V podstatě za stromeček se považuje cela ta dvoudílná hřídel, která je ve spodní části převodovky.

Pokuď chceš použít prostřední díl 4Q, tak si vem původní čep vloženého kola, ze strany od vnitřnosti 1 až 4Q vyvrtej díru a vyřezej v ní závit pro M8 nebp M10 závit. Udělej si na soustruhu podložku asi 3 - 5 mm tlustou a s vnitřním průměrem průměru čepu a tuto podložku navař na čep přibližně v místě, kde je vyfrézovaná drážka pro zajišťovací plech, co zároveň drží ložisko v prostředním díle převodovky. Šrobem ze spoda tento čep potom přitáhneš. Pozor ale na to, aby podložka nebyla moc tlustá a i svár aby nebyl moc vysoko, jinak se ti nebude správně posunovat vložené kolo.
Dále bys potřeboval odsoustružit materíl na hnané hřídeli tak, abys tam mohl bez problému zasunout jádro synchronizace 5.Q a taky pouzdro, na kterém se točí ozubené kolo 5.Q. Nezapomenout na to, že pro to jádro musíš vyfrézovat drážku pro pero a až si seženeš nové pero, tak ho patřičně zkrátit a upravit.

Snad jsem to napsal srozumitelně. Píšu tak, jak mi ty myšlenky skáčou na mysl. :D
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Příspěvek od wiku »

A lze použít čep zpátečky z 5Q ? Ten má přece již z výroby na sobě ze strany 5.stupně podložku a z vnitřní strany závit a matici kterou se přitáhne ke skříni.
Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Přiznám se, že nevím, proč takovou somarinu řešíš???

Na co je to dobré???
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Příspěvek od wiku »

Rád ti to vysvětlím. Mám doma celkem pět převodovek. Dva 5q a tři kusy 4q. Oba pětikvalty jsou (byly už když jsem je koupil) v žalostném stavu. Pod tím si představ stržené přeskakující spojky, popraskané pružiny synchronů, ložiska hučící jako trolejbus, řazení tuhé že bys ohnul řadící páku, vyskakující rychlosti. Naopak všechny tři čtyřkvalty jsou nikdy neotevřené, v perfektní kondici. Samozřejmě chci do auta 5tikvalt. Po roce snažení opravit pětikvalty jsem se rozhodl jít jinou cestou. Cestou kterou jsem popsal v prvním příspěvku. Použít jako základ nové převodovky maximum součástek z čtyřkvaltu a pouze nezbytné věci z 5Q. Vzhledem k tomu, že součásti ve 4Q jsou na sebe sedlé, rád bych je použil i s jejich středovým obalem. Přecijen při přeházení do jiné skříně se nasčítají výrobní tolerance a mohlo by to dělat neplechu. Neříkám že je to pravidlo, ale setinka k setince sedne a už se součásti budou po sobě valit v poloze ve které předchozích 100 tisíc km nikdy nebyly. Navíc mám podezření že se skříněmi z 5ti kvaltů někdo předemnou zacházel velice hrubě. Nevím jestli to byla masivní autonehoda, nebo s ní hodili o zem. Ale když jsem tehdá použil skříň z jednoho a dal do ní veškeré vnitřnosti z druhého, projevovali se stejné závady jako před výměnou vnitřku. Jakoby závada byla vázaná na skříň. Proto se té 5Q skříni snažím vyvarovat.
Možná to vypadá blbě, když se takhle moc ptám a vše si chci ověřit u ostatních... Ale před dvěma lety jsem si chtěl koupit pětikvalt, namontovat ho a jezdit. Od té doby jsem měl převodovku z auta venku již 7krát... Takže po 8mé to chci měnit opravdu naposledy.
Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Drtivá většina dílů 4q a 5q je shodných. Takže se určitě podaří složit ze dvou (či více) převodovek jednu v dobrém stavu. Hnaná kola a hnaný hřídel jsou identické, taktéž spojky a vidlice I.-IV.

Rozdíl je v předlohovém hřídeli a samozřejmě soukolí pátého převodu. Jiné je tím pádem zadní víko a řadicí páka. Ale s trochou trpělivosti se dílo určitě podaří.

Osobně bych rozložil 4q a 5q na dvě desky vedla sebe a porovnával. A samozřejmostí je použití katalogu obou skříní - tak je jasné na první pohled, které díly jsou stejné (mají identická kat. čísla) a které jiné.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“