Stránka 1 z 2

Dobíjení - kontrolka - záhada

Napsal: úte čer 21, 2011 20:58
od Marek
Sharan ASZ 2005

Malinko jsem se hrabal ve spínači světel - zapojoval jsem automat na světla AS12 od Jablotronu - a samozřejmě mimo jiné zkoušel i zapínat a vypínat zapalování (z důvodů jistých měření).

Najednou jsem si všiml, že mi při zapnutém zapalování nesvítí kontrolka dobíjení, která předtím prokazatelně svítila. Ani po startu se nerozsvítila, neproblikla - nic. Navíc auto po startu nedobíjí - musí se krátkodobě malinko zvýšit otáčky (ťuknout do plynového pedálu), aby začalo dobíjet. Pak dobíjí celou dobu v pohodě.

Na vodiči D+ je napětí ihned po zapnutí klíčku, ne až po roztočení altíku - chová se jako kdyby to byla svorka 15. A to i v případě, že svorku D+ odpojím od altíku.


Co se děje a co se stalo???

Moc dík za nápady.

[ Komentář přidal: zelvotron: st červen 22, 2011 19:46 ]
Přesunuto do příslušné sekce ;)

Napsal: úte čer 21, 2011 20:59
od Laďuša
Co diody v usměrňovači? Mě po nesvícení kontrolky odešlo něco takovýho.

Napsal: úte čer 21, 2011 21:03
od Marek
Ale ono to dobíjí a dobíjí to správně.

Navíc diody by pravděpodobně odešly při činnosti (altík v chodu). Já jsem pouze zapínal a vypínal zapalování - motor neběžel. Kontrolka svítila, svítila........ až najednou jsem si všiml, že nesvítí.

Napsal: úte čer 21, 2011 21:17
od Laďuša
Já jsem si taky najednou všim, že nesvítí. A ono se zdálo, že to ňák dobíjí, ale docela bych třeba chtěl vidět průběh napětí na osciloskopu :D EMI, čteš to tu? Chtěli jsme to změřit! :lol:

Napsal: úte čer 21, 2011 21:38
od Saša
Marek píše:Kontrolka svítila, svítila........ až najednou jsem si všiml, že nesvítí.
No právě . Když je na výstupu pro kontrolku (na altíku) + tak kontrolka nemůže svítit . Buďto je proražená některá z pomocných diod , nebo kondenzátor (né všechny altíky ho mají) .
Skus vzít žárovkovou skoušečku , jedním koncem ji připoj na + a druhým se dotkni na odpojený výstup na origo kontrolku na altíku. Zapalování může být vypnuté . Pokud nebude svítit je chyba v altíku .
Diody většinou odcházejí právě při zapnutí v provozu je to jev ojedinělý . Altík s vadnou (proraženou) pomocnou diodou bude fungovat normálně , jen kontrolka svítit nebude.
Je také možné že by se porušila i hlavní usměrňovací dioda a propouštěla by v závěrném směru . To by se dalo zjistit zvýšeným odběrem proudu z baterie i ve vypnutém zapalování . Porucha některé hlavní diody je poměrně vážná závada neboť může dojít k požáru altíku .

Napsal: stř čer 22, 2011 07:11
od Marek
Přiveze to na víkend, tak se na to podívám.


Sašo - kdyby byla ta pomocná dioda v háji (některá z nich), čím ji lze nahradit? To je kolikaampérová? Stačilo by něco jako 1N54xx třeba ?

Napsal: stř čer 22, 2011 15:44
od Saša
Tak tak . vyhoví jakákoli 3A dioda ale raději na vyšší napětí (100 a výš V)
Teď jsem se díval na schéma altíku a musím si nasypat popel na hlavu . Vada pomocné diody to být nemůže ! To by nespůsobilo přítomnost + 12V na výstupu pro kontrolku . + se tam může dostat jedině vadou "kladných" (hlavních) usměrňovacích diod , nebo poruchou elektronického regulátoru .
Skus ještě jestli je na tom výstupu opravdu + (nejlépe žárovkovou skoušečkou proti kostře) . Pokud bude svítit je to jedna z popisované vady . Pokud svítit nebude tak přendej konec skoušečky na + baterie a znovu na ten výstup . Teď by svítit měla ! pokud ale svítit nebude jsou vadné uhlíky nebo přerušené vinutí rotoru .

Napsal: stř čer 22, 2011 18:24
od Marek
Na vodiči D+ (připojeném i odpojeném od altíku) je po zapnutí zapalování skutečně 12V - podle mě se tam dostává přes kontrolku dobíjení. Altík s tím nemusí mít vůbec nic společného. I když konektor D+ od altíku úplně odpojím, stále je tam to napětí.

Napsal: stř čer 22, 2011 21:24
od Luděk Musil
Hele kluci - nechci Vám kecat do vysoce odborné debaty o které nevím ani podrobnosti, ale ... nebude závada více prozaičtější?
Marek píše:Malinko jsem se hrabal ve spínači světel - zapojoval jsem automat na světla AS12 od Jablotronu
Nenapojil jsi náhodou některý z drátů kam neměl být? L.

Napsal: čtv čer 23, 2011 07:00
od Marek
Ne, to rozhodně ne. Navíc i po úplném odpojení té věci a uvedení všeho do původního stavu kontrolka nesvítí.

Napsal: čtv čer 23, 2011 07:14
od Dusan
nechcem ta strasit ale ci si neodpalil regulator v alternatore. Lebo +12V ide cez ziarovku do toho regulatora a cez vinutie na kostru. ked sa nabudi alternator tak na pomocnych diodach sa objavi napetie a budenie je zivene z thoto napetia. Kedze medzi vyvodmi ziarovky je 12+ a +12V ziarovka nesvieti.

Skusil by som nastrtovat a spolahlivym meracim pristrojom zmerať napetie na alttiku. Na hlavnej svorke +12V a na tej kde s apripaja ziarovka D+. rozdile pri beziacom motore max 0,5V on o zaleži aj ako je zatazovany hlavny usmernovač potom ten ubytok može byt večši... ale bez svetiel a spotrebičov do max 0,5V.

Vymena regulatora je na chvilku, otazka znie ci chces investovať do noveho...to by chcelo zapožičať a vyskušat....ešte je otazka pristupu k altiku.

Napsal: čtv čer 23, 2011 07:26
od Luděk Ondrůch
A nemůže to náhodou být tím, že ta žárovka praskla?

Napsal: čtv čer 23, 2011 08:02
od Marek
Luděk Ondrůch píše:A nemůže to náhodou být tím, že ta žárovka praskla?
Kdyby žárovka (kontrolka dobíjení) praskla, neprošlo by přes ni napětí na druhou stranu.





Dusan píše:Skusil by som nastrtovat a spolahlivym meracim pristrojom zmerať napetie na alttiku. Na hlavnej svorke +12V a na tej kde s apripaja ziarovka D+. rozdile pri beziacom motore max 0,5V on o zaleži aj ako je zatazovany hlavny usmernovač potom ten ubytok može byt večši... ale bez svetiel a spotrebičov do max 0,5V.
Ten rozdíl tam je - asi 0,5-0,6 V.

Re: Dobíjení - kontrolka - záhada

Napsal: čtv čer 23, 2011 09:10
od Petr HC
Marek píše: ... Najednou jsem si všiml, že mi při zapnutém zapalování nesvítí kontrolka dobíjení, která předtím prokazatelně svítila. Ani po startu se nerozsvítila, neproblikla - nic. Navíc auto po startu nedobíjí - musí se krátkodobě malinko zvýšit otáčky (ťuknout do plynového pedálu), aby začalo dobíjet. Pak dobíjí celou dobu v pohodě...
Pokud stále platí toto, hledal bych závadu v obvodu napájení regulátoru - tedy podle ruského schema (pokud je to shodně zapojeno) hoření červený vodič, čárkované vodiče a pojistka pos.3

Napsal: čtv čer 23, 2011 09:38
od Marek
Regulátor je součástí altíku, je umístěn na jeho zadním víku a nejsem si jist, zda kromě vodiče D+ od kontrolky dobíjení je tam ještě jiný drát. Řekl bych, že není. Takže si myslím, že pokud je tam nějaký problém, pravděpodobně bude právě ve spojení mezi regulátorem a vodičem D+.