Stránka 1 z 2
Teorie předstihu
Napsal: stř čer 02, 2010 19:37
od dusin
Nikde se mi nedaří nic pořádného najít,tak se optám tady:
Už delší dobu po večerech bastlím vlastní elektronické zapalko.Zajímalo by mě,ja správně vypočíst hodnotu předstihu?Je mi jasné,že svůj podíl na tom bude mít rychlost prohořívání směsi,její poměr,pístová rychlost,tlak.Proto by mě zajímalo,jestli tu někdo není na motory dostatečně študovanej,kdo by mě uvedl do dané problematiky,kdy optimálně zapálit směs,aby došlo k jejímu shoření ve správný čas.
Prosím pouze odpovědi k tématu,né stylu někde sem něco slyšel nebo kámoš řikal.
Dík Dušín
Napsal: čtv čer 03, 2010 14:08
od Roman
Tu je pomerne rozsiahly elaborat praci a riadeni zazehoveho motora, snad sa ti nieco z toho bude hodit:
http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/zap/minim ... l#tth_sEc1
Napsal: čtv čer 03, 2010 22:48
od vintera
dusine, celé jsem to přečetl a vybavily se mi některé vzpomínky na gymnaziální matematiku a fyziku, moje auto by určitě nejelo, ať máš úspěch.
Napsal: pát čer 04, 2010 08:10
od Marek
Teorie předstihu je jednoduchá. Předstih v daném okamžiku musí být nastaven těsně pod hranici detonačního klepání motoru. To je známá věc a asi nemá smysl o tom diskutovat.
Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy chceš vymyslet, jak této hodnoty v každém okamžiku docílit

. Předstih je totiž závislý na mnoha skutečnostech - stupeň komprese motoru, střední pístová rychlost, okamžitá bohatost směsi, okamžité otáčky motoru, podtlak v sacím potrubí (závisí na otáčkách a otevření škrticí klapky), teplota motoru, teplota směsi, atmosférický tlak, rychlost proudění (závislá na průměru ventilů, vrtání válce, zdvihu vaček a jejich tvaru, časování rozvodu), množství nasávaného vzduchu, proudění ve výfukovém potrubí, délce a tvaru sacího potrubí,............. Mám pokračovat?

Napsal: pát čer 04, 2010 12:14
od MartasBrno
No, kdyby chtěl člověk jít cestou minimálních úprav a pokud chce ladit pouze předstih na optimum, tak by asi potřeboval brzdu, hodně benzínu, času, nervů a programovatelné zápalko. Chápu to správně?
Je ntěch parametrů, které mají vliv na režim motoru je tolik... že je to snad na podělání. Už asi vím, proč do nás v matice tloukli ty vektorové prostory

Mimochodem - jak se asi řeší tatáž úloha na motoru s variabilním časováním ventilů?
Zlatý radar.
Napsal: pát čer 04, 2010 16:00
od Saša
Dnes se to řeší asi trošku jinak , ale do nedávna elektronika zapalování za chodu pořád zvyšovala předstih až do doby kdy motor "klepnul" (čidlo detonací) poté došlo okamžitě k jistému snížení předstihu a celé se to opakovalo . Jízda na hranici detonací je sice výkonově dobrá , ale jsou horší exhalace .
Napsal: ned čer 06, 2010 11:22
od dusin
MartasBrno píše:programovatelné zápalko
To je můj cíl.Jde mi o to,jak spočítat alespoň základní charakteristiku předstihu.Na ekologii kašlu.jde mi spíš o špičkový výkon a do auta to zatím bastlit neplánuju,bo momentálně žigula nemám.Testovat to hodlám na mym introšovi...brzdu tu mám kousek od baráku...No nic,asi skončím u staré osvědčené metody:Odměřim si předstih v celé škále osciloskopem a bude.
Napsal: ned čer 06, 2010 14:58
od MartasBrno
No a jak vyhodnotíš, jestli máš ten předstih dobře? V měření předstihu nevidím problém, spíš v tom, jak vyhodnotit jednotlivý parametry - otáčky, podtlak, teplotu. Moje myšlenky by šly cestou předpokladu provozní teploty a lineární závislosti předstihu na otáčkách, tím by vznikla základní charakteristika a k té bych přičítal korekci odvozenou od podtlaku, nebo později váhováním teploty a podtlaku. Ale hranici klepání jak zjistit a nevěštit z dlaně, nebo jakou si pak od ní dát rezervu, to nevím. Snad ještě čidlo klepání by se nechalo někde uzmout a nabastlit někam kde to má některý z novějších žigulů... (má doufám třeba MPi lada čidlo klepání někde v hlavě???)
Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
Napsal: ned čer 06, 2010 20:47
od Saša
MartasBrno píše:(má doufám třeba MPi lada čidlo klepání někde v hlavě???)
Čidla detonací (klepání) jsou montována na blok motoru . Jejich vyhodnocení je celkem složitá záléžitost .
Napsal: ned čer 06, 2010 21:55
od Dusan
+ este jedno cidlo na karoserii.... aby ked ides po kockach tak sa neznizoval predstih od hrkotania.
Napsal: ned čer 06, 2010 22:34
od Petr HC
Dusan píše:+ este jedno cidlo na karoserii.... aby ked ides po kockach tak sa neznizoval predstih od hrkotania.
Pánové - zadejte si do "Hledat" klíčové slovo deton* do autora Petr HC a do zobrazit příspěvky a máte tam 18 odkazů na tuto problematiku.
Napsal: ned čer 06, 2010 23:34
od dusin
MartasBrno píše:Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
Přesně tak.Blbosti,jako je čidlo klepání neřešim....Podtlak v sání taky ne-ovlivnňuje to chod tak minimálně,že se to u motorek snad ani nepoužívá(alespoň u těch s karbem)...
Napsal: pon čer 07, 2010 06:48
od JmJ
dusin píše:MartasBrno píše:Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
Přesně tak.Blbosti,jako je čidlo klepání neřešim....Podtlak v sání taky ne-ovlivnňuje to chod tak minimálně,že se to u motorek snad ani nepoužívá(alespoň u těch s karbem)...
myslim, ze nejde o to mit ta cidla za bezneho provozu, ale jde o to pouzit ta cidla pri ladeni. abys zjistil, kdy motor klepe. takze by treba slo nahodit 1000 rpm, menit plynule predstih a cidlem klepani zjistit, kdy to klepe. tak dostat predstih v 1000 rpm. To same udelat treba 3000 rpm, pak treba v 6000 rpm a mas nejakou zakladni krivku, ze ktere by mimo jine slo poznat, jestli ten prubeh predstihu je opravdu linearni. dalsi veci je, ze mam takovy nejisty dojem, ze je rozdil v tom, jestli v danych otackach motor otacky nabira, udrzuje nebo otacky klesaji. pro tyto rezimy muze byt rozdilny predstih pri stejnych otackach. ale to si nejsem uplne jisty.
Napsal: pon čer 07, 2010 06:53
od Cory
JmJ píše:dusin píše:MartasBrno píše:Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
Přesně tak.Blbosti,jako je čidlo klepání neřešim....Podtlak v sání taky ne-ovlivnňuje to chod tak minimálně,že se to u motorek snad ani nepoužívá(alespoň u těch s karbem)...
myslim, ze nejde o to mit ta cidla za bezneho provozu, ale jde o to pouzit ta cidla pri ladeni. abys zjistil, kdy motor klepe. takze by treba slo nahodit 1000 rpm, menit plynule predstih a cidlem klepani zjistit, kdy to klepe. tak dostat predstih v 1000 rpm. To same udelat treba 3000 rpm, pak treba v 6000 rpm a mas nejakou zakladni krivku, ze ktere by mimo jine slo poznat, jestli ten prubeh predstihu je opravdu linearni. dalsi veci je, ze mam takovy nejisty dojem, ze je rozdil v tom, jestli v danych otackach motor otacky nabira, udrzuje nebo otacky klesaji. pro tyto rezimy muze byt rozdilny predstih pri stejnych otackach. ale to si nejsem uplne jisty.
A nemenia sa detonacie aj kvalitou zmesi? To by znamenalo, ze po nastaveni predstihu pomocou cidla a naslednom pohrani sa s karbom, by bolo treba nastavit predstih zasa.
Napsal: pon čer 07, 2010 06:59
od JmJ
Cory píše:JmJ píše:dusin píše:
Přesně tak.Blbosti,jako je čidlo klepání neřešim....Podtlak v sání taky ne-ovlivnňuje to chod tak minimálně,že se to u motorek snad ani nepoužívá(alespoň u těch s karbem)...
myslim, ze nejde o to mit ta cidla za bezneho provozu, ale jde o to pouzit ta cidla pri ladeni. abys zjistil, kdy motor klepe. takze by treba slo nahodit 1000 rpm, menit plynule predstih a cidlem klepani zjistit, kdy to klepe. tak dostat predstih v 1000 rpm. To same udelat treba 3000 rpm, pak treba v 6000 rpm a mas nejakou zakladni krivku, ze ktere by mimo jine slo poznat, jestli ten prubeh predstihu je opravdu linearni. dalsi veci je, ze mam takovy nejisty dojem, ze je rozdil v tom, jestli v danych otackach motor otacky nabira, udrzuje nebo otacky klesaji. pro tyto rezimy muze byt rozdilny predstih pri stejnych otackach. ale to si nejsem uplne jisty.
A nemenia sa detonacie aj kvalitou zmesi? To by znamenalo, ze po nastaveni predstihu pomocou cidla a naslednom pohrani sa s karbom, by bolo treba nastavit predstih zasa.
ja bych rekl, ze bude existovat "spravna smes" a pro ni pak "spravny predstih", ovsem v jakem poradi a jak to ladit, to netusim
