Teorie předstihu
Moderátor: Moderátoři
Teorie předstihu
Nikde se mi nedaří nic pořádného najít,tak se optám tady:
Už delší dobu po večerech bastlím vlastní elektronické zapalko.Zajímalo by mě,ja správně vypočíst hodnotu předstihu?Je mi jasné,že svůj podíl na tom bude mít rychlost prohořívání směsi,její poměr,pístová rychlost,tlak.Proto by mě zajímalo,jestli tu někdo není na motory dostatečně študovanej,kdo by mě uvedl do dané problematiky,kdy optimálně zapálit směs,aby došlo k jejímu shoření ve správný čas.
Prosím pouze odpovědi k tématu,né stylu někde sem něco slyšel nebo kámoš řikal.
Dík Dušín
Už delší dobu po večerech bastlím vlastní elektronické zapalko.Zajímalo by mě,ja správně vypočíst hodnotu předstihu?Je mi jasné,že svůj podíl na tom bude mít rychlost prohořívání směsi,její poměr,pístová rychlost,tlak.Proto by mě zajímalo,jestli tu někdo není na motory dostatečně študovanej,kdo by mě uvedl do dané problematiky,kdy optimálně zapálit směs,aby došlo k jejímu shoření ve správný čas.
Prosím pouze odpovědi k tématu,né stylu někde sem něco slyšel nebo kámoš řikal.
Dík Dušín
2103 - красное октябрь
21061 - экспедиционной машине/էքսպեդիցիոն մեքենա/საექსპედიციო მანქანა
2101 - Lahváček (Echt veterán 1975)
21061 - экспедиционной машине/էքսպեդիցիոն մեքենա/საექსპედიციო მანქანა
2101 - Lahváček (Echt veterán 1975)
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Tu je pomerne rozsiahly elaborat praci a riadeni zazehoveho motora, snad sa ti nieco z toho bude hodit: http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/zap/minim ... l#tth_sEc1
Roman
Teorie předstihu je jednoduchá. Předstih v daném okamžiku musí být nastaven těsně pod hranici detonačního klepání motoru. To je známá věc a asi nemá smysl o tom diskutovat.
Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy chceš vymyslet, jak této hodnoty v každém okamžiku docílit
. Předstih je totiž závislý na mnoha skutečnostech - stupeň komprese motoru, střední pístová rychlost, okamžitá bohatost směsi, okamžité otáčky motoru, podtlak v sacím potrubí (závisí na otáčkách a otevření škrticí klapky), teplota motoru, teplota směsi, atmosférický tlak, rychlost proudění (závislá na průměru ventilů, vrtání válce, zdvihu vaček a jejich tvaru, časování rozvodu), množství nasávaného vzduchu, proudění ve výfukovém potrubí, délce a tvaru sacího potrubí,............. Mám pokračovat? 
Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy chceš vymyslet, jak této hodnoty v každém okamžiku docílit


RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
No, kdyby chtěl člověk jít cestou minimálních úprav a pokud chce ladit pouze předstih na optimum, tak by asi potřeboval brzdu, hodně benzínu, času, nervů a programovatelné zápalko. Chápu to správně?
Je ntěch parametrů, které mají vliv na režim motoru je tolik... že je to snad na podělání. Už asi vím, proč do nás v matice tloukli ty vektorové prostory
Mimochodem - jak se asi řeší tatáž úloha na motoru s variabilním časováním ventilů?
Zlatý radar.
Je ntěch parametrů, které mají vliv na režim motoru je tolik... že je to snad na podělání. Už asi vím, proč do nás v matice tloukli ty vektorové prostory

Mimochodem - jak se asi řeší tatáž úloha na motoru s variabilním časováním ventilů?



Zlatý radar.
Dnes se to řeší asi trošku jinak , ale do nedávna elektronika zapalování za chodu pořád zvyšovala předstih až do doby kdy motor "klepnul" (čidlo detonací) poté došlo okamžitě k jistému snížení předstihu a celé se to opakovalo . Jízda na hranici detonací je sice výkonově dobrá , ale jsou horší exhalace .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
To je můj cíl.Jde mi o to,jak spočítat alespoň základní charakteristiku předstihu.Na ekologii kašlu.jde mi spíš o špičkový výkon a do auta to zatím bastlit neplánuju,bo momentálně žigula nemám.Testovat to hodlám na mym introšovi...brzdu tu mám kousek od baráku...No nic,asi skončím u staré osvědčené metody:Odměřim si předstih v celé škále osciloskopem a bude.MartasBrno píše:programovatelné zápalko
2103 - красное октябрь
21061 - экспедиционной машине/էքսպեդիցիոն մեքենա/საექსპედიციო მანქანა
2101 - Lahváček (Echt veterán 1975)
21061 - экспедиционной машине/էքսպեդիցիոն մեքենա/საექსპედიციო მანქანა
2101 - Lahváček (Echt veterán 1975)
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
No a jak vyhodnotíš, jestli máš ten předstih dobře? V měření předstihu nevidím problém, spíš v tom, jak vyhodnotit jednotlivý parametry - otáčky, podtlak, teplotu. Moje myšlenky by šly cestou předpokladu provozní teploty a lineární závislosti předstihu na otáčkách, tím by vznikla základní charakteristika a k té bych přičítal korekci odvozenou od podtlaku, nebo později váhováním teploty a podtlaku. Ale hranici klepání jak zjistit a nevěštit z dlaně, nebo jakou si pak od ní dát rezervu, to nevím. Snad ještě čidlo klepání by se nechalo někde uzmout a nabastlit někam kde to má některý z novějších žigulů... (má doufám třeba MPi lada čidlo klepání někde v hlavě???)
Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
Čidla detonací (klepání) jsou montována na blok motoru . Jejich vyhodnocení je celkem složitá záléžitost .MartasBrno píše:(má doufám třeba MPi lada čidlo klepání někde v hlavě???)
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Přesně tak.Blbosti,jako je čidlo klepání neřešim....Podtlak v sání taky ne-ovlivnňuje to chod tak minimálně,že se to u motorek snad ani nepoužívá(alespoň u těch s karbem)...MartasBrno píše:Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
2103 - красное октябрь
21061 - экспедиционной машине/էքսպեդիցիոն մեքենա/საექსპედიციო მანქანა
2101 - Lahváček (Echt veterán 1975)
21061 - экспедиционной машине/էքսպեդիցիոն մեքենա/საექსპედიციო მანქანა
2101 - Lahváček (Echt veterán 1975)
myslim, ze nejde o to mit ta cidla za bezneho provozu, ale jde o to pouzit ta cidla pri ladeni. abys zjistil, kdy motor klepe. takze by treba slo nahodit 1000 rpm, menit plynule predstih a cidlem klepani zjistit, kdy to klepe. tak dostat predstih v 1000 rpm. To same udelat treba 3000 rpm, pak treba v 6000 rpm a mas nejakou zakladni krivku, ze ktere by mimo jine slo poznat, jestli ten prubeh predstihu je opravdu linearni. dalsi veci je, ze mam takovy nejisty dojem, ze je rozdil v tom, jestli v danych otackach motor otacky nabira, udrzuje nebo otacky klesaji. pro tyto rezimy muze byt rozdilny predstih pri stejnych otackach. ale to si nejsem uplne jisty.dusin píše:Přesně tak.Blbosti,jako je čidlo klepání neřešim....Podtlak v sání taky ne-ovlivnňuje to chod tak minimálně,že se to u motorek snad ani nepoužívá(alespoň u těch s karbem)...MartasBrno píše:Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
VAZ 2104 1.3 1989
A nemenia sa detonacie aj kvalitou zmesi? To by znamenalo, ze po nastaveni predstihu pomocou cidla a naslednom pohrani sa s karbom, by bolo treba nastavit predstih zasa.JmJ píše:myslim, ze nejde o to mit ta cidla za bezneho provozu, ale jde o to pouzit ta cidla pri ladeni. abys zjistil, kdy motor klepe. takze by treba slo nahodit 1000 rpm, menit plynule predstih a cidlem klepani zjistit, kdy to klepe. tak dostat predstih v 1000 rpm. To same udelat treba 3000 rpm, pak treba v 6000 rpm a mas nejakou zakladni krivku, ze ktere by mimo jine slo poznat, jestli ten prubeh predstihu je opravdu linearni. dalsi veci je, ze mam takovy nejisty dojem, ze je rozdil v tom, jestli v danych otackach motor otacky nabira, udrzuje nebo otacky klesaji. pro tyto rezimy muze byt rozdilny predstih pri stejnych otackach. ale to si nejsem uplne jisty.dusin píše:Přesně tak.Blbosti,jako je čidlo klepání neřešim....Podtlak v sání taky ne-ovlivnňuje to chod tak minimálně,že se to u motorek snad ani nepoužívá(alespoň u těch s karbem)...MartasBrno píše:Jdeš cestou zachování původního karbu = optimalizace výkonu (ne optimalizace spotřeby)?
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
ja bych rekl, ze bude existovat "spravna smes" a pro ni pak "spravny predstih", ovsem v jakem poradi a jak to ladit, to netusimCory píše:A nemenia sa detonacie aj kvalitou zmesi? To by znamenalo, ze po nastaveni predstihu pomocou cidla a naslednom pohrani sa s karbom, by bolo treba nastavit predstih zasa.JmJ píše:myslim, ze nejde o to mit ta cidla za bezneho provozu, ale jde o to pouzit ta cidla pri ladeni. abys zjistil, kdy motor klepe. takze by treba slo nahodit 1000 rpm, menit plynule predstih a cidlem klepani zjistit, kdy to klepe. tak dostat predstih v 1000 rpm. To same udelat treba 3000 rpm, pak treba v 6000 rpm a mas nejakou zakladni krivku, ze ktere by mimo jine slo poznat, jestli ten prubeh predstihu je opravdu linearni. dalsi veci je, ze mam takovy nejisty dojem, ze je rozdil v tom, jestli v danych otackach motor otacky nabira, udrzuje nebo otacky klesaji. pro tyto rezimy muze byt rozdilny predstih pri stejnych otackach. ale to si nejsem uplne jisty.dusin píše: Přesně tak.Blbosti,jako je čidlo klepání neřešim....Podtlak v sání taky ne-ovlivnňuje to chod tak minimálně,že se to u motorek snad ani nepoužívá(alespoň u těch s karbem)...

VAZ 2104 1.3 1989