Stránka 1 z 2

Pístní kroužky

Napsal: ned dub 04, 2010 22:37
od Mojma
Zdravím, chystám se překroužkovat motor, ale v Jak na to jsem se dočetl, že pokud není válec po výbrusu a je u vrchu schodek, mohl by se ten nový vrchní kroužek zlomit. U mého motoru není ten schodek tak markantní, ale prstem je dost dobře cítit.
Jaké s tím máte zkušenosti? Mám ten vrchní nechat původní a vyměnit jen ty spodní, nebo co s tím? Díky

Napsal: ned dub 04, 2010 22:51
od Hurikán
Pokud je na konci doběhové dráhy pístu jasně patrná hranka, tak je samotné překroužkovávání bez výbrusu úplně zbytečná práce. Nový kroužek se o hranu nezlomí (dojíždí do stejného bodu jako kroužek starý), ale nebude ve vyběhaném válci pořádně těsnit. Jestliže chceš motor opravit, tak jedině udělat výbrus, vyměnit písty a kroužky. Polovičaté opravy jsou na nic. Jenom vyhodíš peníze za práci a za díly, které při následné GO stejně vyhodíš a koupíš nové.

Napsal: pon dub 05, 2010 09:19
od Lada Rider
Cela vymena kruzkov je pekna sprostost, aj ked tam schodik nebude. Kazdy stary motor ci chceme alebo nie, ma valce vyhonene do ovalu. A ked tam dame novy okruhly kruzok, tak nebude co? Ako vravi Hurikan, tesnit! Uplne zbytocne vyhodene prachy a praca. Bud spravit vybrus alebo nehat tak :P

Napsal: úte dub 06, 2010 06:52
od Marek
Nové kroužky do starého válce není sprostost, ale normální a naprosto běžný postup a není na tom vůbec nic divného. Dělá se to úplně normálně. Ovšem pouze v případě, že válec je v pořádku a nejeví známky opotřebení.

Nicméně pokud je nahoře odskok, znamená to jednu jedinou věc - válec má opotřebenou stěnu a v takovém případě prostá výměna kroužků skutečně nepomůže a je to zbytečná práce. Motor by sice normálně pracoval, možná chvilku i malinko lépe než před výměnou, ale nikdy nepojede tak, jak by měl. Velká vůle mezi pístem a stěnou válce znamená velkou spotřebu oleje - to zaprvé. Dále ztrátu kompresních tlaků díky špatné těsnosti spalovacího prostoru, špatné vedení pístu při pohybu ve válci a některé další věci. Prostě - pokud má stěna válce velké opotřebení, je třeba nechat udělat výbrus, koupit písty odpovídajícího průměru a samozřejmě i větší pístní kroužky. Jedině tak má oprava motoru smysl.

Celé to vyjde bez práce na cca 5000-6000 Kč (výbrus cca 2500 - 3000 Kč, písty 1000 Kč a kroužky podle značky 500 - 1000 Kč, sada hlavní a ojniční šály 800 Kč a sada těsnění na motor cca 300 Kč, pak už jen olej a filtr).

Napsal: úte dub 06, 2010 14:37
od Štěpán
Ještě doplním, že sám výrobce doporučuje po ujetí 100 000km preventivně vyměnit jak kroužky, tak i hlavní a ojniční pánve + axiální půlměsíce na klice.

Napsal: úte dub 06, 2010 21:51
od Hurikán
Štěpán Getsko píše:Ještě doplním, že sám výrobce doporučuje po ujetí 100 000km preventivně vyměnit jak kroužky, tak i hlavní a ojniční pánve + axiální půlměsíce na klice.
Tak tohle jsem nikde nezachytil. Můžeš, prosím, uvést zdroj téhle informace? Docela mě to zajímá.

Napsal: úte dub 06, 2010 22:34
od Mojma
Marek píše:Celé to vyjde bez práce na cca 5000-6000 Kč (výbrus cca 2500 - 3000 Kč, písty 1000 Kč a kroužky podle značky 500 - 1000 Kč, sada hlavní a ojniční šály 800 Kč a sada těsnění na motor cca 300 Kč, pak už jen olej a filtr).
To je právě strašně moc, ty teorie o velké vůli mezi válcem a pístem, ovalita válce... jsou mi známé. Mně zajímá jestli s tím má někdo už zkušenost, aby motor neměl pak menší komprese než před výměnou, větší spotřebu oleje... Každopádně vyfrézuju sedla a obrousím a zabrousím ventily, vyměním gufera na ventilech, ale ty kroužky furt nevim :( , aby z toho nebylo víc škody jak užitku.

Napsal: stř dub 07, 2010 06:43
od Marek
Víc škody z toho určitě nebude. Ale moc užitku možná taky ne.

Napsal: stř dub 07, 2010 14:41
od Štěpán
Hurikán píše:
Štěpán Getsko píše:Ještě doplním, že sám výrobce doporučuje po ujetí 100 000km preventivně vyměnit jak kroužky, tak i hlavní a ojniční pánve + axiální půlměsíce na klice.
Tak tohle jsem nikde nezachytil. Můžeš, prosím, uvést zdroj téhle informace? Docela mě to zajímá.
Kdysi ( někdy v roce 1995 ) to někdo pronesl otci, že se doporučuje po prvních 100 000km, udělat tůhle výměnu. Zmínil jsem to tady jen jako jakousi informaci navíc. Všichni víme, že ten motor bez generálky naběhá 200 - 300 000km, takže nějaka preventivní výměna pánví snad ani nemá smysl. :D

Taky je napsáno v jedne chytré knize od p. I.P. Šuvalova ( automobil žiguli - lada ), že motor je schopen bez generální opravy ujet 100 000km. Taky nevím, co si o tom mám myslet? Jestli komplet generálku s výbrusem, nebo jen takovouhle výměnu nejvíce namáhaných dílů? :roll:

Napsal: stř dub 07, 2010 15:20
od Luděk Musil
Štěpán Getsko píše: ... motor je schopen bez generální opravy ujet 100 000 km ...
Ale také nepíší, že je to limita (ať spodní či horní) :idea: .
Máme zde motory, které naběhaly bez GO i více než 400 kkm a jsou stále ve výborné kondici. L.

Napsal: stř dub 07, 2010 16:52
od Marek
V tehdejší době se toto číslo udávalo proto, že většina tehdy vyráběných motorů východního bloku této hranice nedosáhla. Motory Škoda sto tisíc km tehdy (v roce 1969) nenajely.

Takže pokud někde v literatuře někdo uvedl, že motory Lada mohou bez opravy najet přes 100.000 km, byla to vlastně chlouba. Jiný význam to nemá a nic to neznamená. Víme, že většina motorů Lada ujede bez vážnějších potíží přes 200.000 km, někdy i dvakrát tolik.

Napsal: stř dub 07, 2010 23:00
od Mojma
Marek píše:Víc škody z toho určitě nebude. Ale moc užitku možná taky ne.
Dobře, to jsem chtěl vědět. Jen jsem měl strach, aby ten motor nebyl pak na šlahnóti do kopřiv. Tahle oprava bude sice typu Aby se vlk nažral a koza zůstala celá :D , ale snad to tu spotřebu oleje trochu sníží (1,2 l/1000 Km). Díky.

Napsal: čtv dub 08, 2010 05:46
od Luděk Musil
Mojma píše: ... spotřebu oleje trochu sníží (1,2 l/1000 km).
Tato spotřeba oleje svědčí o většímm opotřebení motoru. Myslím si, že nebude stačit pouze překroužkování.
Jakou má barvu dým z výfuku?
A co "vedlejší" úniky oleje? Netěsnost olejové vany? Ventilového víka? Známky oleje v chladicí kapalině?
L.

Napsal: čtv dub 08, 2010 06:47
od Marek
A co třeba simeringy na ventilech? Jejich opotřebení dělá taky litr na tisíc km.

Napsal: čtv dub 08, 2010 17:42
od Saša
Mojma píše:Každopádně vyfrézuju sedla
Až to budeš skoušet frézovat a "nějak" to nepude - bude to tím že jsou z tvrdokovu a nejdou "normálně" frézovat .
Zabruš je brusnou pastou společně s ventily .