Stránka 1 z 3

Jak změřit dobíjení

Napsal: sob úno 14, 2009 10:34
od peet2101
Už delší dobu mám problém s docházejcí baterií, ale poslední dobou se to zhoršuje auto startuje třikrát a jak zastavím po čtvrté tak nenastartuju ani teplí motor (pomalu to ani neotočí startérem). Kontrolka dobíjení při nastartovaném motoru nesvítí

Proto se ptám jak změřit dobíjení a jak ho případně seřídit??

Napsal: sob úno 14, 2009 11:44
od Pája
Normálně multimetr napíchneš na baterku a měříš, co to dobíjí za napětí. Na volnoběh to moc neřeš, starý altíky nechtěj při nízkejch otáčkách moc dávat. Ale tak od dvou tisíc otáček bys měl mít napětí okolo 14-ti voltů jak bez rozsvícenejch světlech, tak s rozsvícenejma. Pokud se na to necejtíš, nebo nemáš voltmetr k dispozici, tak to večer postav proti zdi s rozsvícenejma světlama a na volnoběh by mělo auto svítit lehce do žluta a když trochu protůruješ motor(roztočíš víc altík), tak by se měly světla rozjasnit. Ale to je jen rychlá, orientační kontrola, jestli to vůbec něco dobíjí. Spolehlivě to zjistíš jen měřením.

Napsal: sob úno 14, 2009 12:19
od Hurikán
:shock: To si snad děláš srandu s tím ztrojeným tématem!!! :axe:

Co se tak třeba nejdřív trochu podívat po niž existujících tématech?! :roll: Zrovna o nabíjení je toho tady spousta. Pro začátek třeba totoucelené téma, které jsem dal dohromady spolu s Pátračem. :wink:

Napsal: sob úno 14, 2009 13:26
od Petr HC
Hurikán píše::shock:
Co se tak třeba nejdřív trochu podívat po niž existujících tématech?! :roll: Zrovna o nabíjení je toho tady spousta. Pro začátek třeba totoucelené téma, které jsem dal dohromady spolu s Pátračem. :wink:
Naprostý souhlas. Proto například neodpovídám DRIFTLadovi, který snad nečetl ani předcházející příspěvek, poněvadž z něho vyplývá, že musí uvést alespoň co má za auto a jaký alternátor a regulátor. Drifte, nic ve zlém – začni kontrolou napnutí řemenu a tím jestli se nezadírají nebo nejsou „v háji“ložiska alternátoru (pokud jsi toto udělal, a nenapíšeš to do dotazu a vše co jsi dosud odzkoušel, budeme stále omílat jedno a totéž) . Spousta ostatních problémů s alternátory a nabíjením je v předešlých tematech . A neber to osobně, týká se to i řady jiných .
A k Peetovi : „odcházejícímu“ akumulátoru se nesnižuje napětí – vnitřní elektromotorická síla (EMS), ale stoupá jeho vnitřní odpor (Ri). Z tohoto důvodu sice naměříš třeba správných 14,4 V (U) ,které „podrží“ regulátor alternátoru, ale vlivem zvýšeného Ri do aku teče malý proud (I),který nestačí k dodání potřebných Ah (ampérhodin) do aku, které jsou potřeba k nastartování.
To je Ohmův zákon kde I = U/Ri a s tím nic nenaděláš .Kdyby se Ti i podařilo zvednout proud „poštelováním“ regulátoru, bude Ti to pálit žárovky a ostatní spotřebiče.

Napsal: sob úno 14, 2009 14:35
od Křečík Barbuška
Pokud napětí naměříš správná, vem do pacek hustoměr, ev. dej baterku na nabíječku a s ochrannými brýlemi mrkni jak články "žijí" je možné, že ti odpochodoval článek ... a mrkni do té FAQ.

Napsal: ned úno 15, 2009 16:31
od peet2101
Tak změřil sem napětí na baterii je 12V napětí nevzroste ani po přidání plynu, relé zdáse nespíná pořád je spojena kotva s horním kontaktem...
Ještě mi známý poradil ať zkusím sundat kabel z baterky na nastartovaném motoru podle čehož bych měl asi zjistit funkčnost alternátoru (pokud je nefunkční nebude motor házet jiskru a zhasne) což jsem udělal a motor stále běžel...
Co mám dělat teť,, Po čem jít??

P.S.:Hurikán-téma jsem založil kvůli problému který potřebuju vyřešit, přiznávám že volba názvu byla nešťastná a bludišťáka přijímám....

Napsal: ned úno 15, 2009 16:38
od Cory
peet2101 píše:sundat kabel z baterky na nastartovaném motoru
a teraz je vacsia pravdepodobnost, ze fungovat nebude

Napsal: ned úno 15, 2009 17:31
od Jelen
peet2101 píše:sundat kabel z baterky na nastartovaném motoru
a pokud to náhodou dobijet bude, tak shoří všechno, co je v tu chvíli připojeno jako spotřebič (veškeré osvětlení co bude svítit, cívka, najebeš veškerý měřiče v palubce...) Má z toho lézt víc jak dvanáct, maximálně ale 14,5V. Zkus vyměnit relátko, nebo mu vyčistit kontakty. Poak bych se zaměřil na uhlíky a kdyby nepomohlo ani to, tak vyměň alternátor, asi budou v háji diody.

Napsal: ned úno 15, 2009 18:15
od peet2101
Nic se neodpálilo všechno jede tak jak má...znamená to něco???

Napsal: ned úno 15, 2009 19:33
od Jelen
Jestli jsi to tedy odpojil a jede to, namená to že to tedy dobijí, ale třeba to dobijí málo. 12V je hodně málo. Nebo je v háji baterka a nedovolí zvýšení napětí. Zkus přehodit baterku z jiného auta a změřit to znova. Jestli tam bude za chodu motoru zas jen 12V, tak je v háji relátko/uhlíky/alternátor.

Napsal: ned úno 15, 2009 19:59
od peet2101
Baterka je stará necelí rok takže by měla být ok, ale zkusím to

Napsal: pon úno 16, 2009 14:04
od Sid
To ti naslovo vzatý odborník teda poradil. Za jazdy niečo odpájať je ťah, ktorým môžeš len niečo neúmyselne zničiť.
Treba postupovať systematicky od jednoduchých závad ku zložitým.Najprv skontroluj poistky, či nieje niekde vypálená, ak sú to dáke staré zoxidované kur.., vymeň za nové. Pozri, či káble idúce do alternátora majú dobrý kontakt- či jeden nevypadol, alebo nieje faston moc voľný a nevypadáva. Ak tu nieje zrada, potom je treba skontrolovať uhlíky. Vybereš von, a ak sú to už len malé špaky, treba vymeniť. Ak majú schopnú veľkosť, pozri, či dosadajú dobre- musia byť lesklé po celej dosadaciej ploche. Ak je všetko v poriadku, môže byť niektorá dióda v háji. Treba rozobrať alternátor, pomerať a vieš. Poprípade iná patália, napr. spálené vinuti, alebo vadné vodiče, ale to nieje bežná závada a vyskytuje sa veľmi veľmi zriedkavo. Reg. relé máš asi v poriadku, lebo keď sa pokazí, býva problém, že nezopne na druhý kontakt a prebíja to. Za normálneho chodu s pridaným plynom by to malo prepínať medzi sebou. Keď závadu nájdeš, treba nabíjanie nastaviť. Neviem, či poznáš postup. Ak nie, opýtaj sa.

Napsal: pon úno 16, 2009 16:29
od peet2101
Relé nespíná je pořád seplé s horním kontaktem.
Postup nastavení dobíjení neznám, takže bych byl za něj rád.
Ale stejuně teť toho moc neudělám protože tu strašně sněží.

Napsal: pon úno 16, 2009 16:54
od JmJ
peet2101 píše:Relé nespíná je pořád seplé s horním kontaktem.
Postup nastavení dobíjení neznám, takže bych byl za něj rád.
Ale stejuně teť toho moc neudělám protože tu strašně sněží.
A zamrzl aspon sterkac? ;-)

Napsal: pon úno 16, 2009 17:36
od peet2101
JJ zamrzl, ale nelezl bych na něho a stejně po ledu radši jezdím :twisted: hanácký námko by mohlo povídat :twisted: