Stránka 7 z 8
Napsal: úte úno 03, 2009 19:42
od Little Red Riding Hood
potřebuju radu, dnes sem nějak zprovoznil altik s jedním vyvodem... nestihl jsem však najit drat pro kontrolku, tak to samozřejmě bez zapojení nedobijelo, ale doma sem si vyrobil zkušební drátek se žárovkou , kterej sem naklapl na konektor na altiku a dal na (+) baterky, samozřejmě že to začalo hned dobíjet... ale žárovka pořád svitila i po tom co začala rafička voltmetru konečně běhat po budiku... kolik to přesně dobijelo nevim, ale napětí naprazdno bylo nižší, než při běhu motoru, takže to dobijí...
ale co mi teda nedá pokoj je to že ta žarovka pořád svitila... sice jsem to měl připojene napřimo na (+), ale když se to přopoji na kontrolku, ktera je napojená na kliček, tak to bude pořád to same ne??.. jako že to bude sviti při nastartovanem motoru...
Napsal: úte úno 03, 2009 20:20
od Hurikán
Měls to špatně!
Pokud je na altíku jen jeden fast-on vývod, tak jde o kontakt pro připojení buzení. Ten je umístěn buď na krabičce s regulátorem (kovová nebo plastová krabička) nebo přímo na držáku uhlíků (varianta alternátoru pro externí regulátor).
Při Tvém zapojení jsi žárovku vlastně zapojil do série s buzením, takže přes ni tekl proud a proto svítila. Díky tomu taky altík dobíjel. Na tento kontakt tedy musíš připojit drát s napětím 12V pro buzení (pokud je na altíku regler) nebo drát od externího regulátoru. Kontrolka dobíjení se připojuje přes relé na úplně jiný kontakt (pokud tedy na altíku je).
Snad jsi můj výtvor pochopil.
Napsal: úte úno 03, 2009 20:27
od Křečík Barbuška
Třeba ulovil íčkový, ten se již prý budí přes kontrolku, ale osobně bych se též přikláněl k tomu, že má klasický bezkontrolkový. To chce fotku.
Napsal: úte úno 03, 2009 22:23
od Little Red Riding Hood
ano mam ičkovej.... kde by mělo buzení fungovat přez kontrolku..
Napsal: stř úno 04, 2009 17:32
od Little Red Riding Hood
takže zase sem trochu poskočil... altik je namistě zapojeno vše jak má, taky to dobíjí (sice trochu mene asi, ale při zapnutých světlech asi 14,2V, při otáčkách kolem 3000), ale kontrolka stále svítí, důvod je ten že na konektoru ke kontrolce dobíjení je jen 7V (cca)...
s ludkem sme usodily že by mohlo jít o proraženou diodu...
takže mam možnost poskladat nějakej funkčni altik s regulátorem z toho co mam (ičkovej) a pak z klasickeho bez regulátoru a ještě mam naskladě regulátor na 04/04/07 altik s regulátorem..
otázka zní: jak je možno kombinovat vnitřností altiku.. jde mi hlavně o tu "podkovu" na ktere sidlí ony diody... jestli je možno jí měnit v různých altících??.
Napsal: stř úno 04, 2009 18:13
od Petr HC
Little Red Riding Hood píše: ... jestli je možno jí měnit v různých altících??.
Pokud "sedí "mechanicky,nestačí to, je nutno dát velký pozor na polaritu, poněvadž tyto "lisovací" diody se z důvodu jednoduchosti chlazení vyrábějí v obou polaritách - takže - měřit,měřit,měřit. Již jsem to zde popisoval.Teslácké se poznají podle barvy vývodů, ale u ruských nevím.
Napsal: stř úno 04, 2009 18:15
od Little Red Riding Hood
Petr HC, stejně je to asi na nic.. bo ted sem si rozdělal klasickej 01 altik bez regleru a ten je uplně jinej než z ička.. zejena ta podkova se rozpadne a čast diod zustane v odlitku...
Napsal: stř úno 04, 2009 22:57
od Hurikán
Ano, tři diody pro kladný výstup jsou na vyjímatelném držáčku a druhé tři pro záporný výstup (mínus) jsou zalisované v zadním víku alternátoru. O případné záměnnosti dalších dílů Ti neporadím, protože jiný než 01-čkový altík jsem zatím rozebraný neměl.
Napsal: stř úno 04, 2009 23:03
od Vašátor
Lepší je stejně koupit diodový můstek nový. Přendávání starých diod je jen na chvíli (slova člověka co má na toto živnost a i moje zkušenosti)
Napsal: čtv úno 05, 2009 15:17
od Saša
Pokud si mohu tipnout tak bude vadná jedna s těch tří pomocných (malých) diod . Dioda tam jde dát skoro jakákoli Třeba 1N400x (místo "x" může bejt 1-7)
Napsal: pon úno 09, 2009 20:17
od Dusan
Pokial viem idu tam 3-5A diody.... tak ze ziadna 1n4007 ale 1N5402-8...Asi tak.
Aby to nebo l nejaky hybrid zase ickovy s relatkom na kontrolku
Napsal: úte úno 10, 2009 11:40
od Saša
Chybama se člověk učí . Dusan má pravdu s tím proudem diod . Po roztočení altíku jimi totiž teče budící proud . Proto "řadu" diod 1N400x NE !
Napsal: úte úno 10, 2009 12:46
od Petr HC
Vše je vidět na schematu (i s popisem funkce):
Obsah fóra LADAklub - Forum » Stará řada (2101 - 2107) » Elektrická soustava » Blikající světla
U polovodičového regulátoru je jen ten rozdíl, že se nereguluje pomocí kontaktů a přes odpor, ale spojitě nebo pulsně/šířkově přes výkonový tranzistor.Pro názornost uvedu simulované grafy, kde je budící výkon vždy dán velikostí fialové plochy(nebo součtem ploch) v určitý čas. V reálu budou ty obdélníky zkresleny vlivem indukčnosti budícího vinutí.
Problémem je, že se temata všelijak kříží a prolínají a málokdo si pročte vše, co s tématem souvisí.
Ještě přihodím výhody/nevýhody:
Buzení3 – pomocí relé
+ jednoduchost
+ seřízení přihnutím pružiny
- opalování kontaků
- ztráty až 2/3 bud.výkonu ( při přerušení budícího odporu "bliká")
Buzení 1 – pulzně šířkové
+ bezztrátové
+ IO a tranzistor III gen.(výrobně jednoduché)
- dražší
- většinou nelze seřizovat
Buzení - spojité
+ elektronika II gen. (výrobně náročnější)
+ lze seřídit trimrem nebo justovacím odporem
- poruchovější než III generace
- ztráty cca 1/2 bud. výkonu
Napsal: stř úno 11, 2009 16:24
od DRIFTlada
takze mam takyto problem!
-Ked nastartujem auto a zapnem svetla,na volnobehu je vsetko normalne...
-Lenze akonahle sa motor dostane do otacok (cca nad 1500) tak zacnu mi blikat svetla a voltmeter ukazuje stahovanie prudu
-cize mi skace dobijanie a tym padom vsetky elektricke veci ako su svetla,kurenie,robi to aj pri zapnutych smerovkach.....
-MOZE TO BYT REGULATOROM? prosim vas o radu ...
konec zvonec
Napsal: sob úno 14, 2009 19:18
od Lada_BV
Tak přátelé altík je OK.
A verdikt - mrtvá -
oboustranně neprůchozí pomocná dioda.
Už mi z toho tekla krev ze zubů, ale dal jsem si s tím práci a je to OK.
Závada - neprůchozí dioda nešla zjistit dokud se to vše nerozletovalo.
Všem zúčastněným děkuji za pomoc.