I když je to OT a vím, že určitě rozpoutám vášnivé diskuse, ale můj názor je, že auta s moderními dieselovými motory nejsou o nic víc na nic než auta s moderními benzinovými motory vybavenými turbem, kompresorem a dalšími hračkami. Největším problémem je to, že ta auta, která se se... jsou většinou krásný, leč vylítaný lundry. To že dnes motor již nevydrží půl miliónu km je prostě fakt a daň za náš konzum.
Má služební auta jsou vzhledem k nájezdu km diesely a dávám ho pryč s min. 140tis.km, max. jsem měl asi 230 a u žádného nebyl problém s motorem (na rozdíl od jiných komponent). Pokud vlastní motor nemá přímo konstrukční vadu (viz některé motory Fordů nebo VW), jsou při rozumném užívání bezproblémové. Co se týká servisu, nemohu posoudit (u soukromého si měním i olej sám), možná je trochu dražší olej a navíc se musí občas měnit naftový filtr (na mém jednou za dva servisy), jinak vše ostatní stejně jako benzín. U žádného auta mi neodešlo turbo, vstřikovač, ani se nepoškodil filtr pevných částic. Prostě ta auta neměla najeto moc km.
Je jasný, že asi nejlepší je jednoduchý 8-mi ventilový benzin 2-3L objemu + LPG. Ale těch ubývá. Ani obyčejný atmosferický čtyřválec nemusí být ideální a úsporný při provozování na LPG. Některé značky, viz Ford, Hyundai a další musí k plynu přivstřikovat benzín kvůli chlazení ventilů. To samé platí o TSI a podobných hračkách. A pokud tam spolu s plynem musíte dávat 20-35% benzínu, pak se rentabilita oproti dieselu posouvá jinam.
S dieselem 2L jezdím v dlouhodobé průměrné spotřebě 4,5L nafty, s benzínem 1,6L za 8-9L LPG + první studené kilometry na benzín, pak je to provozně cenově naprosto vyrovnané. A bohužel ten diesel díky krouťáku "jede" a není velký rozdíl,pokud šlapu na plyn víc, nebo míň.
Takový rádoby řeči lidí že nafta je jen do traktoru, kamen a pod., to jsou Žigule s prominutím hospodský neopodstatněný kecy plynoucí z toho, že jen málo lidí (a nejen tu na fóru) má tu možnost jezdit s nejmodernějšími diesely a to od nova a zároveň poměrně velké porce kilometrů. Pokud budu jezdit jen okolo komína, stačí mi starší či staré (viz žigulík) benzínové auto, o tom žádná. Tak to mám doma taky. Na můj soukromý nájezd do 25tiskm/rok jsem si taky nikdy diesel nepořídil, měl jsem buď čistý benzín (protože v té době stála přestavba na LPG u tehdy moderních aut 35-45tis), nebo LPG. Až si asi za 5 roků budu domů pořizovat nové nebo zánovní auto, budu mít asi problém, co pořídit, protože těch jednoduchých benzínů ubývá.
Teď jsem zvědav na smršť reakcí