Stránka 55 z 124
Napsal: sob pro 25, 2010 05:42
od Michal Pokorný
Napsal: sob pro 25, 2010 21:27
od MartasBrno
Tak ten třetí kousek j epěkně pocuchanej, jinak moc hezký kousky, jako nový! A ty tulipány
.
Jinak ty šavle, no, nevím nevím, ale budiž. Spíš by tam páslo něco s hranama, ale i tak, ten znak v obroučce jak z MBčka je taky solidní tuning, ikdyž pěknej. Je to fajn připomínka kousku historie. Jo, kde ty časy jsou...
Napsal: ned pro 26, 2010 09:40
od Michal Pokorný
Napsal: stř pro 29, 2010 00:05
od MartasBrno
Zrovna ten dinosaurus jak píšeš se mi líbí. Dobrý že to je aspoň jako záloha, al ekoukám, že ty vozy možná prošly modernizací? Podle výdechů za zadníma dveřima... Proč mají některé vozy mřížku v horní části masky úzkou a některé širokou? V čem se to liší?
Napsal: stř pro 29, 2010 00:42
od Michal Karásek
Jestli to nebyla modernizace podle řady 83x, ty se v čechách podle mých informací z vysokého mýta (a tehdy jsem si i psal o informace) nevyskytly vůbec, šly na export do litvy a lotyška. Jinak řada 73x je pro mne vrcholem blahobytu v autobusové dopravě, taková 736Lx, v tom uskladním i svých 1,85 metru v takřka klasických klubovkách a dokonce se i vyspím (nedávno jsem musel vydržet asi 2 hodiny v mercedesu na cestě z jihlavy do brna, to bylo utrpení, dál do ostravy jela klasická 736, nádherně jsem si po tom kodrcání zdřímnul).
EDIT: Pokud se ohledně řady 83x mýlím, opravte mě prosím, tehdejší vyjádření automobilky se mi nezdálo moc věrohodné, v podstatě mělo jít o medernizovanou řadu 73x s parametry ne dle EU, ale podle provozních podmínek zemí, kam to bylo prioritě určeno, rád bych věděl, jestli to co mi bylo tehdy navykládáno je pravda, je to přeci jen už skoro deset let.
Napsal: stř pro 29, 2010 08:04
od Cory
O tej rade 83x som raz cital, boli urcene na export na vychod a mali tuším iné zadné čelo z dovodu osadenia retarderu...tolko si pamatam.
Napsal: stř pro 29, 2010 16:11
od MartasBrno
Co to je, ten retardér?
Napsal: stř pro 29, 2010 16:28
od Cory
nie som odbornik a neviem ako to presne funguje, ale je to "motorova brzda"
Napsal: stř pro 29, 2010 17:05
od mirozv
Mali ste na mysli niečo takéto?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Karosa_%C5%99ady_800
Mám taký dojem, že to bol taký hybrid medzi radou 700 a 900 a neviem, či to nemalo výfuk vyvedený k streche
Napsal: stř pro 29, 2010 19:07
od Michal Pokorný
MartasBrno píše:Zrovna ten dinosaurus jak píšeš se mi líbí. Dobrý že to je aspoň jako záloha, al ekoukám, že ty vozy možná prošly modernizací? Podle výdechů za zadníma dveřima... Proč mají některé vozy mřížku v horní části masky úzkou a některé širokou? V čem se to liší?
Tak zrovna tento kousek prošel "modernizací" lakem , jinak nic moc
Původně vypadal takto :
http://www.cnds.cz/ul/img/a373008.jpg Je to v podstatě jediný "současník" , tedy kloubový kolega, pamatující v Ústí n.L. Ikarusy.
Edit: Tedy po částečném vystřízlivění lehce poupravím informace
Poněkud jsem si to popletl s jiným vehiklem, tento kousek prošel, tuším, dvěma GO.
Napsal: stř pro 29, 2010 22:26
od radek mb
MartasBrno píše:Co to je, ten retardér?
Retardéry slouží jako pomocné brzdy u nákladních aut a autobusů.Známe dva druhy-elektromagnetický a hydrodynamický.
Elektromagn. má např. Renault Magnum.Představit si to můžeš jako dvě placky uprostřed kardanu.V každé jsou cívky.Pokud zapneš v kabině páčku retardéru,vznikají v obou "plackách" respektive v jejich cívkách velké proudy,které ty dvě placky tahají k sobě a tím brzdí otáčky kardańu.Třeba Magnum má myslím 4 stupně,na nejmenší to jen lehce přibržďuje,na poslední je to hukot,že normálně pohasíná celá elektrika.Pomáhá ti v tom,že z kopce,s naloženým kamionem nešlapeš pořád na brzdu,ale pomáháš si retardérem,aby se ti nepřehřáli brzdy.O tom,co dělají přehřáté brzdy asi psát nemusím.
Hydrodynamický retardér používají například náklaďáky DAF.Zase dvě "placky" uprostřed kardanu,avšak v těchto místo cívek jsou lamely a protéká tudy olej.Čím vyšší stupeň retardéru zapnu v kabině páčkou,tím více se naklápějí lopatky v těch plackách ,to zvyšuje odpor průtoku oleje a brzdí kardan a tím celé vozidlo.
Pro představu,jestliže mám DAF o výkonu motoru 480 koní,tak brzdná síla při plně zaplém retardéru je až 280 koní.To znamená síla působící proti.To znamená,že i když jedu z kopce o klesání 6%,naloženo 25 tun,čili celková hmotnost soupravy=40 tun,tak mě stačí zapnout retardér a on vás nepustí přes nastavenou rychlost,třeba 90 km/h.A to bez šlápnutí na brzdu.
Doufám,že jsem to vysvětlil aspoň trochu srozumitelně.
Napsal: stř pro 29, 2010 23:55
od MartasBrno
Jo, Radku, vysvětlil jsi to skvěle. Já tomu říkám motorová brzda, protože to jinak neznám. Vím že to mají asi běžně naše MHD autobusy, aspoň mám tu představu. Dělá to stejnej zvuk jako LIAZka jedoucí z táhlého kopce. Ale není to řešení nějak ventilovým rozvodem nebo klapkou ve výfuku? U některých vozů? Prostě ten zvuk evokuje představu, jakože se ucpe vejfuk a proto to brzdí...
Napsal: čtv pro 30, 2010 08:40
od Teepee
Neznáte náááhodou někdo tento autobus? Resp. nepotkáváte ho někde?
Registrační značka: 2E9 2970
Foto
Majitel:
http://autobusy-bartos.wz.cz/
Stál asi 14 dní opuštěný u nás u nádraží, nejprve přibylo otevřené víčko nádrže a nakonec rozflákané zadní sklo. To už ve mně vzbudilo takový soucit, že jsem na internetu vyhledal telefonní číslo na majitele a SMSkou mu napsal, jestli autobus náhodou nepostrádá (s myšlenkou, že ho někdo ukradnul, svezl se a odstavil u nádraží, kde je při ruce i výkup železa, nebylo by to první vozidlo, které takhle zmizelo ze světa, jen autobus je kapku větší).
A prvotní SMS reakce majitele byla, že si tam autobus nechali a zítra pojede, ale pak si asi uvědomil zmínku o rozbitém skle a volal, ve snaze se dozědět, jak je dál autobus poškozený a zjistit kdo to udělal (to pochopitelně nevím). Uzavřel to s tím, že druhý den lidi bez skla nepovezou, že se v noci na to dojede podívat. Druhý den (pátek 3.12.2010) byl autobus pryč.
Copak s ním asi teď je?
Napsal: čtv pro 30, 2010 10:23
od dvk
MartasBrno píše:Jo, Radku, vysvětlil jsi to skvěle. Já tomu říkám motorová brzda, protože to jinak neznám. Vím že to mají asi běžně naše MHD autobusy, aspoň mám tu představu. Dělá to stejnej zvuk jako LIAZka jedoucí z táhlého kopce. Ale není to řešení nějak ventilovým rozvodem nebo klapkou ve výfuku? U některých vozů? Prostě ten zvuk evokuje představu, jakože se ucpe vejfuk a proto to brzdí...
Jojo, motorová brzda je něco jiného než retardér. Zjednodušeně řečeno se zastaví přívod paliva a ucpe se výfuk, takže motor pracuje jako kompresor jen se vzduchem a tím auto brzdí.
Napsal: čtv pro 30, 2010 12:17
od Saša
Ten první typ retardéru co popsal Radek pracuje na principu vířivých proudů . Je to stejné jako moderní rotopedy kde se k setrvačníku přibližuje silný magnet jen s rozdílem že v kamiomu je to elektromagnet . Když se nějaký vodivý předmět pohybuje v magnetickém poli vytváří se elektrický proud a poněvač je kotouč retardéru vlastně závit na krátko (skrat) klade vznikající proud mechanický odpor . A vzniká velké množství tepelné energie .