Stránka 6 z 17
Napsal: ned črc 24, 2005 11:53
od Křečík Barbuška
Dovolil bych si přiložiti nákres plošňáku pro masochisty
viz. výše, je to ze strany spojů, velké 120 x 75 mm, kondenzátory C3, C4, C5 jso naletované přímo na plošňák, pokud se do toho někdo pustí, tak mu přeji mnoho zdaru. Cena součástek cca. 320 Kč.
Napsal: pon srp 08, 2005 18:12
od Křečík Barbuška
Jen malý poznatek z provozu toho bastlu, den před Trnavou jsem vyměnil svíčky, staré Brisky LR15YC měly cca 10 tisíc, jejich barva byla taková béžová bez známek napáleného oleje, vzálenost elektrod standardních 0,7 mm. Osadil jsem nové téže značky s tím rozdílem, že jsem zvětšil mezeru na 0,9 mm. Po projetí v městském provozu jsem nepozoroval výraznějších změn, tudíž nechal tak. Při cestě do Trnavy jsem si všiml poněkud rychlejšího úprku palivoměru do leva, jinak se motor choval obstojně. Po prvních testovacích sprintících jsem pozoroval poněkud lenošnější chování vozu, zevrubná prohlídka motorového prostoru odhalila vytlačení oleje kolem víka odlučovače což nebývá obvyklé, většinou olej pozoruji jen ve filtrboxu. Demontoval jsem svíčky, které měly najeto ani ne 200 Km, byly pokryté černými usazeninami z oleje. Osadil jsem staré svíčky, auto lehce ožilo, spotřeba paliva do Brna byla již v normálu. Olej kolem odlučovače již nebyl zpozorován, závěr tedy zní, v mém případě se zvětšování vzdálenosti neosvědčilo co vám ostatním?
Napsal: pon srp 08, 2005 19:22
od goodji
Mám přesně stejnou zkušenost...
Napsal: pon srp 08, 2005 19:35
od Pool
Já jenom doplním, že béžová barva svíček je ta nejsprávnější barva....
Dobrý téma... taky by mě zajímalo, jakej vliv na zapálení směsi má zvětšení mezer o 0.4mm?? (L15YC1-1)
Napsal: pon srp 08, 2005 19:44
od Křečík Barbuška
Možná svíčka od začátku vyrobená s 1.1, je lepší než 0,7 amatérsky ohýbaná, dle Marka by ty 1,1 měly chodit. Jinak jsem zpozoroval, že napětí na primáru cívky je menší o cca 0,8V než na baterce, spínačka nehřeje tak nevím. Ale pořád to je 15,5V minus 0,8V, takže 14,8V to by mělo stačit.
Napsal: pon srp 08, 2005 20:27
od Lukáš
Já mám elektronické zapalování podle Marka s těma dvou tranzistorama BUY69A. Ovšem mám tam zapalovací cívku z Favorita na Markovo doporučení a na svíčkách mám vzdálenost 1,1mm. Motor běží o poznání klidněji a ve vyších otáčkách má docela pěknej tah. Já si tedy opravdu nemůžu stěžovat. Ta cívka z Favorita se totiž může nabít na větší napětí alespoň myslím a proto ti v pohodě propálí tu větší vzdálenost.
Na 100% to bude vědět Marek. Kdo jinej
Snad sem to napsal správně.
Lukáš.
Napsal: pon srp 08, 2005 20:35
od Pool
Já to samozřejmě zkoušel... Ohnutá svíčka z 0.7mm na 1.1mm už nemá tak přesný přeskok jiskry jako když je nastavená z výroby, proto bych je raději koupil. K přeskoku jiskry mezi 1.1mm je určitě potřeba větší energie, na kterou žigul cívka možná nestačí, ať už je napájena sebelepším spínačem. S cívkou ze Šáde 120L mi to jiskřilo solidně, ale na volnoběh už to fungovalo velmi nepravidelně. Proto jsem se raději vrátil na 0.7mm. Nějaká změna chování motoru při 1.1mm se odhaduje opravdu velmi těžko...
Ohledně toho napětí, jak už se tu psalo tenkrát, napětí na cívce by mělo být nižší dokonce až o 1,8V (primár cívky / alternátor) - dík vnitřní struktuře BU931. Prostě lidově řečeno těch 1,8V spolkne tranzistor.
Napsal: pon srp 08, 2005 20:35
od Křečík Barbuška
To s tou cívkou máš asi pravdu, taky jsem to někde četl, já tam mám bulharskou na žigula, v kufru se mi válí rezervní polské výroby asi ze Zastavy, nevím ani jestli funguje, zkusím něco o ní zjistit, třeba bude mít lepší převod.
To Pool, napětí jsem měřil na + svorce cívky proti zemi na bloku motoru, takže tranzistor na to nemá vliv, prostě se to ztrácí.
Napsal: pon srp 08, 2005 20:59
od Pool
Tranzistor na to má vliv takovej, že když je sepnut vytvoří úbytek napětí mezi C a E 1,8V. Napětí na cívce mezi kontakty 1 a 15 je o tenhle úbytek menší. Napětí mezi 15 a blokem motoru je rovno palubnímu napětí.
Napsal: pon srp 08, 2005 21:06
od Křečík Barbuška
Ano tak je to správně, protože tak to má být, sám bych to nenapsal lépe.
Kacířská myšlenka, dva BU931 paralelně, chodilo by to? Teoreticky poloviční úbytek napětí.
Napsal: pon srp 08, 2005 21:14
od Pool
To by takhle nefungovalo...
Neplést s paralelním řazením rezistorů...
Napsal: pon srp 08, 2005 21:22
od Křečík Barbuška
Paralelní spojení tranzistorů je poměrně častá praxe zejména v napaječích, ale tam jsou nutné malé byť hodněwatté rezistory v kolektorech. Ale naprosto netuším co by dělaly paralelní darlingtony, ale pokud by tam musely být odpory tak by se okamžitě ztratila výhoda menšího úbytku na přechodu, takže nic, zcestná myšlenka, jakobych nic neřek.
Napsal: pon srp 08, 2005 22:22
od Pool
Podle mně by došlo jenom k rozdělení výkonu mezi oba tranzistory, se stejným úbytkem 1,8V ale nemám to matematicko-vědecky podloženo...
Určitě by se dal použít i jinej správně dimenzovanej tranzistor s úbytkem pouze 0,7V. Nikde není napsaný, že darlington BU 931 je nenahraditelnej. Ale já raděj ověřená schémata, nesponzoruju vlastní výzkum...
Napsal: úte srp 09, 2005 05:09
od MZ
koko-loko: dva paralelní bipolární tranistory mají jen ten efekt, že se tím rozdělí výkon na nich spálený.Rezistory u nich použité jsou vlastně jen jejich ochrana(ale nezbytná). Pro menší úbytek by bylo třeba použít nějaký ne-darlington typ, pak ale nebude stačit budící tranzistor a bude se hřát(a bude třeba změnit i jeho odpory). Jediné rozumné řešení je použít MOS-Fet, který zajistí úbytek cca 0,1V. Je třeba předělat koncový stupeň z proudového na napěťové řízení a hlavně najít vhodný typ. Podle mě je lepší použít cívku z Favorita, která je navržená na nižší napětí (a s tím i větší proud, aby se zajistilo stejné sycení), což kompenzuje úbytek na našem BU931. Já plánuji koupit cívku z Fáčka a tohle neřešit.
Osobně jsem kontakty nepřihýbal, ještě nevěřím ELZAPu natolik, abych mu svěřil celé zapalování. Chci mít co nejjedušší změnu do původního stavu (a vysvětlujte přítelkyni, že nestačí přehodit drát, ale i štelovat svíčky). Po zimě plánuji optické snímání v rozdělovači a pak to teprve budu řešit.
Napsal: úte srp 09, 2005 16:27
od Dusan
Mam niekde fotky z prerobreneho rozdelovača LAda na opticke snimanie...
Ale nebolo by jednoduchšie použiť origo rozdelovač z hallovou sondou ?
z 1700 ?