Stránka 6 z 6
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: pát lis 07, 2014 17:49
od Marek
Petr HC píše:O hydroštelech u OHV a SV rozvodu jsem neslyšel ani nečetl a zdá se mi, že by to byl krok zpět.
Fabia 1,0 MPi (37kW) a 1,4 MPi (44 a 50kW) má rozvod OHV s hydraulickým vymezováním vůle. Není to, pravda, tak obvyklým jevem, jako u rozvodů OHC či CIH, ale existuje to (a dokonce "doma"
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
).
Majo píše:
Marku, asi nemas parametry, tych novsich vaciek? Viem, ze SPI malo o 1mm vyssi zdvih? A co MPI? Dovcera som bol v tom, ze je rovnaka ako v SPI. Nikde sa k hodnotam neviem dopatrat.
Vačkový hřídel pro motor 1,7 SPi má časování vaček 243,5° / 229°, má delší střih o 1,5°. Sací vačky mají o cca 1 mm větší zdvih. Výfukové časování je jakoby o 3° kratší, než mají karburátorové vačky. Ovšem u 1,7 SPi se na výfukové vačce ladí větší vůle - čili pokud naladíte "karburátorovou" vůli, přiblížíte vahadlo blíž k vačce a časování bude lepší, srovnatelné s karburátorovou výfukovou vačkou.
O parametrech vačkového hřídele pro 1,7 MPi bohužel nevím vůbec nic. Pokud někdo něco zjistí, rád vsáknu informace
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
. Nemyslím si, že by byla stejná s motorem SPi - to by neměla jiné katalogové číslo. Bude určitě jiná (ale jaká...........?).
Jinak, Luďku, asi nemá cenu zatím z tohoto nic moc tahat bokem - jak se to nějak rozroste, použiju to do toho celku jako nějaký kompletní materiál a udělám z toho nějaké .pdf-ko.
![SPi.jpg](./download/file.php?id=30091&sid=f2605a490e847bad521123d28ca36caf)
- SPi.jpg (20.32 KiB) Zobrazeno 2059 x
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: pát lis 07, 2014 18:09
od Marek
U toho Favorita je třeba mít na paměti, že původní vačkový hřídel 240° / 230°, který se používal do všech motorizací Favoritu 135 (781.135, 781.135K, 781.135E, 781.135B) a do základní motorizace Favoritu 136L (781.136), byl záměrně "pokur...ý", hlavně je to vidět na časování výfuku, aby to málo žralo (ale i málo jelo).
Pozdější pokus s motorem 781.136X, kde byla použita vačka s prodlouženým časováním 248° / 248°, se podle vyjádření výrobce neosvědčil kvůli vyšší spotřebě (především v městském provozu). Tak to po osmnácti měsících přestali vyrábět.
Jen taková maličkost z minulosti:
Zkoušeli jsme onehdy do Favoritu 136 namontovat vačku z Felicie 1,3SPi 50kW, která má nejdelší sériové časování 254° / 254°, jak jsem tu už někde uváděl. Na brzdě to mělo 53,5 kW někde kolem pěti a půl tisíce otáček. Po snížení hlavy a tak zvýšení kompresního poměru na 10,5:1 se výkon dostal na 57 kW / 5900 rpm. Jelo to pěkně, ale chtělo to zásah do regulace předstihu.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: sob lis 08, 2014 11:49
od Vašátor
Marek píše:UJen taková maličkost z minulosti:
Zkoušeli jsme onehdy do Favoritu 136 namontovat vačku z Felicie 1,3SPi 50kW, která má nejdelší sériové časování 254° / 254°, jak jsem tu už někde uváděl. Na brzdě to mělo 53,5 kW někde kolem pěti a půl tisíce otáček. Po snížení hlavy a tak zvýšení kompresního poměru na 10,5:1 se výkon dostal na 57 kW / 5900 rpm. Jelo to pěkně, ale chtělo to zásah do regulace předstihu.
Marku, jak se potom změnila spotřeba? Máš alespoň nějaký hrubý odhad? Zní to velice zajímavě
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: sob lis 08, 2014 12:17
od Marek
Šlo hodně o to, jak se s tím jezdilo. Pokud jsi jezdil piánko, do stovečky podle předpisů, šel jsi pod šest litrů. Pokud jsi to honil (což člověka celkem svádělo), bylo to samozřejmě o poznání víc. Ale to je s každým autem.
Navíc ten Favorit měl (záměrně) dlouhou převodovku, která se osazovala do prvních modelů, aby to v provozu chodilo v nižším pásmu otáček. Těžko říct, co by to udělalo se spotřebou v případě kratších převodů. Ne vždycky musí nutně znamenat, že vyšší otáčky mají vyšší spotřebu. Fakt by se to muselo zkusit.
Tohle umělo dálku mimo město a mimo dálnice i za pět a půl. Ale krom toho rozdělovače to bylo komplet v sérii. Určitě bych tam dal jinak stavěnou výfukovou soustavu, která by určitě mohla přispět k nějakému tomu koníku nahoru. Myslím, že 60kW je reálná hodnota, možná i víc.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: ned lis 09, 2014 19:56
od Mikeš
Něco málo k těm vačkám 21214 jsem našel na ruském fóru,jestli jsem to pochopil dobře tak časování 21213 a 21214 je stejné,jen ta 21214 má o desetinku nižší zdvihy,asi kvůli těm hydroštelům(jak jinak)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: pon lis 10, 2014 12:24
od Marek
No vida!!! A pak, že to nejde!!!
Dokonce jsou tam uvedené i další vačkové hřídele s vyššími zdvihy a jiným časováním.
Dobrá práce!!!
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte srp 18, 2015 14:19
od Cory
Marek píše:No vida!!! A pak, že to nejde!!!
Dokonce jsou tam uvedené i další vačkové hřídele s vyššími zdvihy a jiným časováním.
Dobrá práce!!!
Nechcem aby sa to bralo ako rypanie, ale uvadzal si, ze vacka 2101 ma casovanie 232/232, ale podla tejto tabulky a podla dalsej, ktoru som nasiel na ruských strankach, ma 265/265
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř srp 19, 2015 17:32
od Marek
To je nesmysl, jedná se o závodní vačkové hřídele. Pokud umím počítat, tak sériová vačka 2101 (osazovaná do všech motorů 1200 - 1600 ccm) v sání časuje 12 + 180 + 40 = 232° a rovněž u výfuku je číslo stejné, 42 + 180 + 10 = 232°.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř srp 19, 2015 19:59
od Cory
Заводские znamena tovarenske. To casovanie mi potvrdil aj predavac na UA, docital som sa o nom aj na ruskych forach a napriklad aj tu:
http://www.raspredval.ru/product/dc21213.phtml
серийные - sériové
EDIT: Ha! A nasiel som už aj údaj 232/232...Kde je teda problem? Da sa to merat roznymi technikami alebo ako? Nejak mi to hlava nebere.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř srp 19, 2015 20:53
od Cory
Tak Marek, zrejme mas pravdu, no minimalne v 3 zdrojoch som nasiel 265/265, v jednom zdroji dokonca pre vacku 2101 232/232 a pre vačku 21213 283/265. V Rusku v tom asi maju zmatok, alebo maju nepresne uhlomery
![:mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Inak si to vysvetlit neviem. Pochopil by som to, keby som to nasiel v jednom zdroji.Ale takto?
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř srp 19, 2015 20:54
od Marek
Časování je dáno konstrukcí hřídele, změnit jej prakticky nelze (jedině přebrousit). Měří se při tzv. časovací vůli ventilů - u Lady je to 0,30 mm.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř srp 19, 2015 20:59
od Cory
Marek píše:Časování je dáno konstrukcí hřídele, změnit jej prakticky nelze (jedině přebrousit). Měří se při tzv. časovací vůli ventilů - u Lady je to 0,30 mm.
A nemoze byt háčik v tom, ze tych 232°je pri casovacej vôli a tych 265 pri 0,15mm?
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř srp 19, 2015 21:01
od Marek
Takový rozdíl to opravdu dělat nemůže.
Vůle ventilů 0,15 mm je zastudena. Jakmile se motor ohřeje, vůle se zvětší pravděpodobně na těch zmíněných 0,30 mm. Proto se časování uvádí u vůle na teplém motoru.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř srp 19, 2015 21:05
od Cory
Každopádne zaujímavé, mozno tych 265 je samotny uhol vacky (ako keby bez ventilovej vole) a tych 232 je s pracovnymi volami...Ale aj tak je to vela. Skusim patrat dalej.