Stránka 6 z 8

Napsal: úte led 13, 2009 13:47
od canku
Dík. Pak pro mě asi bude lepší budík samostatný. Totiž budíky dva ..
Koukám, že tenhle http://www.ladaauto.wz.cz/palub2.jpg má navíc čísla :)
Nabídněte někdo.
Anebo můžete mi doporučit nějakej dobrej LADAvrakáč v Praze a okolí?

Čanku.

Napsal: úte led 13, 2009 14:05
od Luděk Musil
canku píše:Koukám, že tenhle http://www.ladaauto.wz.cz/palub2.jpg má navíc čísla
Ano, to je budík osazovaný do modelů 2104 a 2105. Měl jsem ...... :( (tedy takový budík). L.

problém

Napsal: stř led 28, 2009 07:57
od Lada_BV
Problém - při nastartovaném motoru svítí kontrolka dobíjení, ale svítí asi jen tak na 50%. Víte někdo kde by mohl být problém ? :lurk:

1. alternátor s dobíjením v sobě - origo, žádný doma dodělávaný bastl (Bastl Made in Slovenia - 60A) 8)
2. alternátor - nové ložiska, srovnané stírací kroužky, nové uhlíky, ujeto cca. 10.000 km 8)
3. kontrolka svítí při zapnutém klíčku a nenastartovaném motoře - stav OK 8)
4. kontrolka po nastartování motoru pohasne asi tak na 50%, ale voltmetr ukazuje, že napětí je OK, tedy alternátor dobíjí a to i při vyšší zátěži (tlumené světla, motor, vyhřívání zadního skla, zapalovač atd.) :cussing:
5. klínový řemen dán nový, napnutý, problém samozřejmě zůstal (starý byl KO) 8)
6. akumulátor 12V 60Ah staří 4 roky, startuje, je OK 8)
7. změřil jsem dobíjení měřákem - 14,2 V při nastartovaném motoru 8)

Alternátor sice dobíjí, ale nedělá mi to dobře na oči, když svítí červená kontrolka a navíc pojedu v únoru do Krkonoš s rodinou a nerad bych využíval služeb naší "SOS gardy". Byla by to potupa pro mého dvorního mechanika - mě.



14.02.2009 19:00 středoevropského času byla závada odstraněna. Verdikt = vadná jedna ze tří pomocných diod (neprůchozí v obou směrech), které napájejí regulátor dobíjení.


Všem co mi pomohli děkuji !!!

Napsal: stř led 28, 2009 09:12
od Petr HC
For Lada BV, lidem jako Ty ,kteří takto popíší závadu je radost poradit. Tak tedy- nevím jestli dobrá,ale rozhodně dobře míněná rada: Zkontroluj diody v altíku - tipuji na 90%, že je jedna vadná (spíše přerušená než zkrat) a kontrolka signalizuje nesymetrii usměrňovacího můstku (ostatní diody přebírají její proud - takže nenechávat dlouho neopravené).

Napsal: stř led 28, 2009 09:30
od Luděk Musil
Když vytáhneš žárovku z kontrolky - bude to rychlejší
:D :D :D :D dobrá rada nad zlato :!: :axe:
---------------------------------------------------------------------------
Terazky vážne:
Připojuji se k názoru Petra HC - vadná/přerušená/proražená dioda na "podkově" (usměrňovací můstek). A s opravou bych moc neotálel - diody, které přebírají práci té vadné - jsou více namáhány. L.
PS: osobně jsem se s touto závadou nesetkal, přesto je možná.

Napsal: stř led 28, 2009 15:16
od Lada_BV
Luděk Musil píše:Když vytáhneš žárovku z kontrolky - bude to rychlejší
to je rada od LadaKRÁLE fakt dobré - tedy hlavně rychlá oprava :lol:

jinak děkuji oběma, vrhnu se na to dnes... nebo co nejdříve :( jsem nějak tak myslel, že by to mohla být dioda na můstku, ale nejsem elektromechanik, tak jsem radši počkal na dobrou radu

17:00 - doplnil jsem dvě fotečky - ten detail je kontakt na žárovku dobíjení a je pěkně zoxidovaný, mohlo by to být tím ???
18:00 - tak jsem zkusil diody - nabíječka + žárovka 12V 21W - dle mě OK - 6 diod a každou jsem zkusil na průchod i obráceně - vše se zdá OK, vše očištěno.
Jinak jsem zjistil, že uhlíky nejsou stejně zborušené - jeden je o cca.3 mm menší, ale přesto si myslím, že tady problém nebude, protože tem menší trčí ještě skoro 10 mm
22:26 - vše složeno a vyzkoušeno, prvních 30 sekund vše OK, pak jsem zkusil pozapínat vše co se dá (max. zátěž) a problém je tu znova, ale přidal se další - už to přebíjí na 14.6-15V. Příde mi, že bude v pytli asi dioda, ale měřil jsem to poctivě, pokud tedy byla moje metoda OK. Jsem to musel stejně složit, zítra jedu na STK, pak to rozdělám a dám proměřit švagrovi (elektrikář)

29.01.2009 07:00 - ujel jsem cca. 50 km, dobíjí to OK - nepřebíjí, ale kontrolka mírně svítí
30.01.2009 - do 1500 otáček nedobíjí a pak přebíjí a kontrolka stále prosvěcuje
31.01.2009 - další alternítor (z 2104 1700i) nedobíjí vůbec a kontrolka prosvěcuje
31.01.2009 - původní alternátor, modul regulace dobíjení z druhého altíku, dobíjí, ale kontrolka prosvěcuje
01.02.2009 sundal jsem altík ze své 21073 1700i (odzkoušený) vše OK, kontrolka neprosvěcuje, ale přebíjí to na 14,6V - už mám podezření, že měřák ukazuje blbosti (v mrazu)



první obrázek je modul regulace dobíjení z mého originálního alternátoru - je na tom napsáno MADE IN SLOVENIA a alternátor má 60A, nevíte, kde takový regulátor sehnat ???

Napsal: čtv led 29, 2009 14:57
od Petr HC
Diody řady KYZxxx musí mít podle katalogu v propustném směru při průtoku 20A max úbytek napětí 1,1V a v závěrném směru při -12V proud max 100mikroampér. Oxidace kontaktů žárovky nemůže způsobit to ,že by svítíla,ale podle toho jak je to zoxidované je možné, že je oxid i v zalisování diod do chladičů, nebo je oxid někde v obvodu propojení diodového můstku. Při proudu cca 50 A stačí přechodový odpor cca 0,05 ohmu k tomu, aby žárovka "mžourala".Víc mne zatím nenapadá.

Napsal: čtv led 29, 2009 18:56
od Little Red Riding Hood
Luděk Musil píše:Když vytáhneš žárovku z kontrolky - bude to rychlejší
:D :D :D :D dobrá rada nad zlato :!: :axe:
jojo??.. viděl jsi jak do dopadlo dnes u mě.. :D

prosba !!!

Napsal: ned úno 01, 2009 20:19
od Lada_BV
Jak změřit diody a vinutí alternátoru ???

Jaký odpor má mít vinutí statoru, rotoru atd. ???

Trochu vím, ale dotaz se směřován na odborníky !!!


Když z alternátoru s regulací dobíjení uvnitř tuto regulaci vyjmu a nechám jen uhlíky přidělám vnější regulátor dobíjení, bude alternátor dobíjet ? Pokud ne, tak proč ? Znám rozdíl mezi zapojením alternátoru s dobíjením uvnitř a dobíjením mimo, ale nechápu proncip buzení.

Napsal: pon úno 02, 2009 13:53
od Saša
Lada_BV píše:Znám rozdíl mezi zapojením alternátoru s dobíjením uvnitř a dobíjením mimo, ale nechápu proncip buzení.
Je to banalita pokud není na výstupu z altíku dané napětí (regulátorem a to jakýmkoli) tak je na uhlíky přiváděno napětí a tím je buzen rotor (stává se magnetický) a altík vyrábí . Po dosažení požadovaného napětí se buzení odpojí , tím napětí opět klesne a "kolotoč"budí/nebudí se rychle opakuje . Výstup altíku MUSÍ být vždy připojen na zátěž jinak dojde k jeho poškození (odejdou přepětím diody) .

Napsal: pon úno 02, 2009 16:07
od Lada_BV
Takže když odejde modul regulace namontovaný na alternátoru, tak jej nahradím klasickým nosníkem uhlíků a přibastlým klasické relé dobíjení na blatník a bude vše kromě kontrolky dobíjení funkční ??

Napsal: pon úno 02, 2009 19:20
od Hurikán
Ano, přesně tak. Funkční by měla být ale i kontrolka, protože ta se napojuje na vyvedený střed vinutí, což je fast-on přímo na zadním krytu alternátoru. Na její funkci tedy tedy nemá typ regulátoru žádný vliv.

Napsal: pon úno 02, 2009 19:22
od Křečík Barbuška
Pokud tam ovšem ten výstupní faston středu vinutí je.

Napsal: pon úno 02, 2009 19:28
od Hurikán
Koko Loko píše:Pokud tam ovšem ten výstupní faston středu vinutí je.
Ano správně. Jsou totiž i alternátory, které tento konektor nemají.

Napsal: pon úno 02, 2009 19:43
od Lada_BV
Hurikán píše:
Koko Loko píše:Pokud tam ovšem ten výstupní faston středu vinutí je.
Ano správně. Jsou totiž i alternátory, které tento konektor nemají.
není tam :cry:

Tak jsem celý altík podrobil řízené destrukci a to včetně můstků a můžu konstatovat, že jsem měřil diody, ale nepochopil jsem co mám vlastně naměřit, tak jsem to znovu vyzkoušel nabíječkou a 4W žárovkou a můžu konstatovat "asi" jsem našel vadnou diodu. Je to ta malinká dioda co je na kladném můstku z kterého je napájeno buzení alternátoru. Tato dioda nepropouští napětí v žádném směru. Že by z tohoto důvodu prosvěcovala kontrolka dobíjení? Samozřejmě bez vypájení těchto diod závada nešla najít. :cry: