Stránka 6 z 10

Napsal: stř říj 21, 2009 19:00
od ra100
Maysner píše:sklad banner mam ani ne kilak od baraku, takze az budu kupovat baterku pro sebe, pujdu rovnou tam
ja som teraz vyhadzoval bannerku rok výroby 37/1999 čestné pionierske.

Napsal: ned říj 25, 2009 18:58
od Marek
Tak jsem si vyčlenil víkend na hokuspokus s mojí baterkou.

Nejprve jsem ji úplně nabil (nabíječkou se stabilizovaným výstupem 14,4V) a potom ji vybíjel konstantním proudem 10A (dvě žárovky H4 paralelně - 2x dálkové vlákno, tedy (2x60)W / 12V = 10A). Jednoduše tak lze určit kapacitu akumulátoru - v okamžiku poklesu napětí na 10,5V (akumulátor považován za vybitý) se odečte čas vybíjení a je to. Vzhledem k tomu, že baterka má psáno 74Ah a není už v nejlepší kondici, předpokládal jsem, že aspoň dvě třetiny kapacity má (tudíž žárovky by měly svítit aspoň pět hodin, než napětí poklesně pod 10,5V).
Po dvou hodinách vybíjení bylo napětí 11,6V. "Vypadá to nadějně", řekl jsem si..... Jaké však bylo moje překvapení, když po necelých čtyřech hodinách bylo napětí 7 voltů a pochopitelně žárovky nesvítily, nýbrž "žhavily". Odhaduji tedy, že kapacita mého akumulátoru je maximálně někde kolem 25Ah, což nejsou předpokládané dvě třetiny, leč třetina pouze jedna.

Nasypal jsem tam sice Amper Plus, ale moc se obávám, že v tomto stavu baterky je to opatření naprosto pozbývající smyslu. Nechal jsem to tam dva dny působit, jak píše návod, teď baterku přes noc nabiju a ráno hurá do práce (doufám, že né pěšky :-D).

Napsal: pon říj 26, 2009 09:33
od Petr HC
Marek píše: Po dvou hodinách vybíjení bylo napětí 11,6V. "Vypadá to nadějně", řekl jsem si.....
Ona ta startovací schopnost baterky není ani tak o kapacitě, jako o vnitřním odporu (Ri). Pokud jsi těch 11,6 V naměřil při zátěži 10 A a napětí po odlehčení stoupne např. na 11,7, znamená to ,že Ri baterie je 0,1 / 10 tedy 0,01 ohmu. To znamená, že při typickém startovacím proudu 500 A (odhaduji pro 2 l diesel) na tomto Ri vznikne úbytek 500 x 0,01 což je 5 V .Napětí na starteru bude cca 7 V ,což by mělo ještě motor natočit (u nové baterie to bývá 8 – 9,5 V). Jsi –li s napětím baterie pod 12 V – tedy v lineární části vybíjecí charakteristiky, pak tento výpočet dost přesně „sedí“. Nelze to měřit v ohybu charakteristiky ke konci nabíjení. A pokud se toto měření bude shodovat i na „odstáté“ baterce po 2 – 4 dnech pak by měla zimu přežít (zvláště, pokud je vůz garážovaný). Skutečné hodnoty si jistě vypočteš sám.
Tak ať se to podaří.

Napsal: pon říj 26, 2009 10:25
od Saša
Tak tak . Vše závisí od toho "Ri" . K nastartování motoru nové Avie (Cumins oběm 3900 ccm) při - 30°C ! "vysaje" přepočítaně startér pouhých 1.6 Ah ! (údaj ze skušebny motorů) . Pokud je ake baterie starší (stářím se Ri zvětšuje) tak nemá možnost startéru dodat potřebný proud a kapacita třeba 25Ah je "jí" k ničemu .
Jsem ovšem zvědav na účinek "bateriových steroidů" .

Napsal: pon říj 26, 2009 10:27
od Teepee
Pak je tu ještě drobnost. Kapacita aku se zpravidla udává jako C20. Tzn. při vybíjení proudem odpovídajícím 1/20 kapacity. U 74Ah proud 3,7A by měl vytrvat 20 hodin.
Když jsi použil cca 10A bude vybíjecí doba i u fungl nového AKU trvat ve výsledku méně než 7,4 hod.

Napsal: pon říj 26, 2009 11:09
od Marek
To všechno vím, díky za připomenutí.

Zajímalo mě, jak se bude chovat v zátěži ani malé, ani velké. Tedy 10 Ampér mi přišlo jako "zlatý střed". Navíc vybíjení žárovkami má výhodu v tom, že na nich jasně vidím, že jimi proud protéká (nemusím ho měřit) a že hodnota proudu se prakticky nemění (plus minus půl Ampéru není pro toto měření podstatné).
Po dvou hodinách vybíjení měla baterka při zátěži 10 A napětí 11,6 V, po odpojení zátěže napětí přelezlo 12,2 V během jedné minuty. Připojil jsem tedy žárovky zpátky a vybíjel další dvě hodiny. Když jsem k tomu přišel (celkový čas vybíjení cca 4 hodiny), bylo při připojené zátěži napětí 7 V a protékal proud cca 5,5 A (žárovky pochopitelně svítily podstatně slaběji) a po jejich odpojení nevylezlo napětí přes 9 V ani po pěti minutách. Tak jsem usoudil, že toho má holka asi dost.

Nabíjel jsem ji stabilizovaným napětím 14,4 V (zpočátku tam tekl proud přes 12 Ampér, ale rychle se snižoval). Po dvou hodinách nabíjení byl nabíjecí proud kolem 5 Ampér. Nechal jsem baterku na nabíječce skoro 40 hodin, takže pokud je schopna do sebe něco dostat, pak právě teď to muselo být to maximum. Po 40 hodinách nabíjení bylo svorkové napětí 14,3 V (na těch "magických" 14,4 V to prostě nevylezlo, ale co bych chtěl po baterce v takovém stavu) a protékal víceméně udržovací proud asi 50 mA. Tudíž baterku lze považovat za nabitou.

Dal jsem ji do auta a normálně nastartoval, jako kdykoli předtím. Takže podle mne se nic zásadního nezměnilo jak v kladném, tak v záporném smyslu. Jak to bude dál nedovedu odhadnout, uvidíme.

Auto garážuju, s tím problém nemám, navíc v garáži můžu i topit, kdyby bylo třeba. Problém ovšem může nastat v okamžiku, kdy pojedu na víkend za dětmi. Dojedu k rodičům v pátek podvečer a do nedělního podvečera auto stojí na parkovišti. Jakmile poklesne teplota někam hlouběji pod nulu, bojím, bojím bojím......





Petr HC píše:Napětí na starteru bude cca 7 V ,což by mělo ještě motor natočit (u nové baterie to bývá 8 – 9,5 V).
Ono je to trochu jinak. Motor by to teoreticky roztočit mělo, jenže on nenaskočí. Poklesne-li totiž palubní napětí pod 9 V, řídicí jednotky nedostávají šťávu (mají zpětnovazební vstupní napájecí členy se stabilizací na 9 V a pokud toto napětí nemají, nastupuje nouzový režim). Zlatý karburátory............. :wink:.
Já jsem dosud nikdy neměl problém s tím, že by baterka s motorem neotočila. Otočí s ním vždycky a vždycky nastartuju. Mám jiný problém. Motory TDi od VW mají přímé vstřikování a tudíž nežhaví. Jejich žhavení se aktivuje až při teplotě kolem nuly a nižší, čili pokud je teplota chladicí kapaliny výše než asi +5°C, motor nevyužívá žhavení. Zejména u horkého motoru je problém, že nechce naskočit, i když se roztáčí. Jde totiž o to, že když naftový motor nemá žhavení, potřebuje velké roztáčení otáčky startéru (kde není teplota, musí být velký točky, aby se stlačovaný vzduch dobře ohřál a došlo ke kvalitnímu vznícení). A můj motor se točí bez problému, jenže díky "líné" baterce jsou roztáčecí otáčky malé a teplý start je mizerný. Se studeným startem není problém, tam i bez žhavení naskočí na brnk i při nule stupňů. Co to ale udělá při -20°C, kdy žhavení je aktivní přes 10 sekund, motor ztuhlý a odpory jako prase, to taky radši nedomýšlím.


_______________________________________________________________________

První poznatky:

Včera (pondělí, první den po "ozdravné kúře") jsem ráno normálně nastartoval, dojel do práce, odpoledne domů. Tedy dvě krátké cesty cca á 4 km. Dnes ráno (auto stálo 16 hodin v garáži) jsem před odjezdem do práce změřil napětí na baterce. Voltmetr mi ukázal 12,8 V, což je hodnota, na kterou se tato baterka NIKDY předtím nedostala, a to ani při nabíjení pomocí nabíječky. Po takovém stání mívala běžně maximálně 12,4 V, často i méně. Další subjektivní dojem - motor se při startování roztáčí PODSTATNĚ svižněji než předtím (a to si před startem přižhavil, čili nějakou část energie spálily svíčky).
Nechci malovat Paroubka na vrata, ale řekl bych, že něco se na té baterce změnilo. Napadá mě, jestli steroid Amper Plus by mohl být opravdu natolik prospěšný a způsobit takovou opravdu dost markantní změnu? Nebo jestli baterce pomohlo hluboké vybití a poté kvalitní nabití? Nevím, ale rád bych věřil tomu, že výsledek mojí práce nepřišel nazmar a že baterka mi ještě nějakou chvíli poslouží.

Napsal: čtv lis 05, 2009 23:50
od rezna
vlozim sem dotaz - zahledl jsem v ramci vlakna diskuzi o tom jak by se spravne mela kupoovat baterka - tedy nechat si ji nalit az pri koupi - otazka zni - mate nekdo zkusenosti s kvalitnim baterkovym obchodem v olomouci - jedna z veci co je potreba do sharana zainvestovat je prave baterka - ale skoda koupit prvni co prijde pod ruku ze :)

Napsal: pát lis 06, 2009 06:27
od Wolf
Marek píše:Nechci malovat Paroubka na vrata, ale řekl bych, že něco se na té baterce změnilo. Napadá mě, jestli steroid Amper Plus by mohl být opravdu natolik prospěšný a způsobit takovou opravdu dost markantní změnu? Nebo jestli baterce pomohlo hluboké vybití a poté kvalitní nabití? Nevím, ale rád bych věřil tomu, že výsledek mojí práce nepřišel nazmar a že baterka mi ještě nějakou chvíli poslouží.
:D Kéž bych se pletl, ale i trpícímu se obvykle před smrtí uleví, tak ještě nejásej :D

Napsal: pát lis 06, 2009 13:43
od Acibuk
Pán v Hodolanech, na jméno si nevzpomenu, zjistím:) Josef Vyroubal, Škoda díly na Chválkovické. Rodinný známý, nikdy žádný problém.

Napsal: úte lis 10, 2009 09:34
od rezna
Acibuk píše:Pán v Hodolanech, na jméno si nevzpomenu, zjistím:) Josef Vyroubal, Škoda díly na Chválkovické. Rodinný známý, nikdy žádný problém.
diky - sjedu se tam mrknout

Napsal: pon pro 21, 2009 23:48
od dmatej
Mám taky dotaz - dá se spravit proražená baterka? Myslim elektriky - já idiot zapojil startovací kabely asi na vteřinu obráceně. Bateku dobiju na plnej stav, jakmile odpojím a připojím měřák, během 10 minut to spadne na 10.5 a tam to zůstane na věky věků ...
Přijde mi, jako by byl mrtvej jeden článek, zbytek ok.

Jinak po 2 měsících stání jsem vyndal baterku ze starý Laděny a nestačil se divit, krásných 13.2V. Teď cestuje v Kalině.
Ruská baterka dodělala na to, že jí asi v Sadské nedotáhli pořádně kostru a já dostatečně nevěnoval pozornost tomu, že se Berušce asi 2x startovalo "nějak pomalejc".

P.S.: Mám za to, že "totální vybití" klasickým autobateriím nesvědčí, pletu se?

Napsal: pon pro 21, 2009 23:51
od Jelen
Můžeš ji totálně vybít pomocí žárovky a posléze zas nabíjet, takhle to zkus několikrát udělat, třeba se zas naformátuje. Nevím, jestli jim to svědčí, nebo ne, ale je to uváděné i v knížkách.

Napsal: úte pro 22, 2009 00:35
od Nemo
Podle většiny literárních odborníků je vybití PB baterie pod 1V/článek jejím koncem.
V reále to ale některé baterce sedne hůř, a některá to přežije.
Zářným příkladem je moje již sešrotovaná červená Bannerka, která za dobu svého dlouhého devítiletého života, zažila třikrát totální vybití, tj.kontrolky ani nezažhnuly, a přesto vždy po nabití normálně dál fungovala.

Každopádně stav úplného vybití by měl trvat co možno nejkratší čas.

Napsal: úte pro 22, 2009 08:48
od Petr HC
Nemo píše:Podle většiny literárních odborníků je vybití PB baterie pod 1V/článek jejím koncem. ....... V reále to ale některé baterce sedne hůř, a některá to přežije.
Každopádně stav úplného vybití by měl trvat co možno nejkratší čas.
Problém je ovšem v tom , že u dnešních baterek nelze měřit napětí jednotlivých článků a dojde k tomu, že na celé baterce naměříš např. 8 V , řekneš si - ještě dobrý a nejslabší článek už je na nule nebo se vybíjecím proudem ostatních "přepóluje" a to je jeho definitivní konec .

Napsal: úte pro 22, 2009 09:52
od Marek
Takže ta moje baterka je v háji. Přesněji řečeno je pořád stejně špatná jako před "ozdravnou kúrou". Asi jsem byl zasažen placebo efektem. Budu se snažit, aby mi přežila zimu a doufám, že i následné léto. Před příští zimou půjde nová.

Je zvláštní, že při startu s tím baterka skoro neotočí (po předchozím desetisekundovém žhavení opravdu sotva), ale po připojení na nabíječku se stabilizovaným výstupem 14,4V se chová jako nabitá (napětí na ní vyskočí na 14,4V během deseti minut a proud do ní skoro neteče). Asi je po ní...