Stránka 5 z 6

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 09:12
od Luděk Musil
To Marek:
Najdeš si chvíli času a uděláš nám z toho cca 0,5 - 1 stránkové povídání o typech rozvodu (OHV, OHC, desmo, ...), časování rozvodu, seřizování rozvodu, hydraulice ..., které bych následně založil do FAQ ?
Trocha teorie nikdy neuškodí. O seřizování stačí jen zhruba - o tom tam už FAQ (ventily) je.

Předem díky. L.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 09:46
od Marek
Velmi stručně? To je odhadem tak na 10-15 stran. Musí k tomu být i obrázky, je to hodně druhů a z hlediska způsobů seřizování to bez obrázků a nějakého vysvětlení nejde.

Pokud si najdu čas, udělám. Ale nemůžu slíbit, kdy - finišuju na fakultě, k tomu v práci jedno školení a certifikace za druhým..............

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 10:02
od dvk
Zajímavé téma !

V tom objemu ostatních povinností už ti nějakých 15 stránek musí přijít jako brnkačka :)

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 10:37
od Luděk Musil
Marek píše:Velmi stručně? To je odhadem tak na 10-15 stran. Musí k tomu být i obrázky, je to hodně druhů a z hlediska způsobů seřizování to bez obrázků a nějakého vysvětlení nejde.

Pokud si najdu čas, udělám. Ale nemůžu slíbit, kdy - finišuju na fakultě, k tomu v práci jedno školení a certifikace za druhým..............
To by bylo super, nějakej Word s obrázkama. Dopředu děkuju. L.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 12:01
od Marek
Zrovna teď jsem se vrátil ze zkoušek TIČR pro plynová zařízení. Šest testů, šest osvědčení. Diplomka bude dobrá - to vezmu třicet stran mojí bakalářky, dopíšu dalších třicet jako rozšíření tématu a hotovo. Ale angličtina, ta mě straší, bestie jedna. Taky finanční řízení podniku s panem docentem Suchánkem je noční strašidlo.......

Něco s tím vymyslím.

Udělal bych to jako přehled rozvodových mechanismů čtyřdobých motorů (SV, OHV, CIH, OHC, Desmo), nějaké ty obrázky........, způsoby seřizování vůlí ventilů.......... Něco s tím provedu.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 12:06
od Jaykee
Já jsem taky pro!
A klidně bych z toho udelal seriál na pokračování, třebas každou středu... :mrgreen:
Hezky pěkně od začátku, nic nešidit. Auto má motor. Motor žere béňo, někomu olej, někomu i vodu... :lol:

Třebas mě hned napadá otázka. Jak je to s ostrou vačkou? Co je k ní potřeba dalšího udělat, aby v autě měla význam?

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 12:27
od Marek
Tak jak je to s vačkami - díl první ;-):

U vaček, které ovládají ventily, se v zásadě určují čtyři důležité faktory: Časování, zdvih, tvar (ostrost x strmost) a souměrnost (geometrie náběžné a úběžné hrany). Potom lze ještě určovat úhel překrytí (střih), posun středu překrytí od HÚ a další věci.

Ostrost nemá vůbec nic společného s časováním!!!!!!! To je omyl drtivé většiny lidí, co o tom nic nevědí. Časování vačky určuje okamžik otevření a zavření ventilu, respektive úhel klikového hřídele, kdy je ventil otevřen.

Lada má vačky s časováním 232° / 232°. Mám na mysli motorizace 1200-1600 ccm se zadním pohonem. Sací vačka otvírá 12° před horní úvratí a zavírá 40° po dolní úvrati. Sečteme-li 12+40+180, dostáváme oněch 232° časování. Stejné je to u výfukové vačky - ta otvírá ventil 42° před dolní úvratí a zavírá jej 10° za horní úvratí. Čili opět 232°. Pro doplnění hodnot - překrytí vaček je 22° a posun je +1°.

To, že si někdo sežene odněkud vyrobenou vačku s časováním 272° / 272° (viz třeba Majo), nemusí nutně znamenat, že je automaticky či samozřejmě ostřejší, než byla ta původní. Má pouze delší časování, nic víc. S ostrostí (tvarem) to zpravidla nesouvisí. O zdvihu ani nemluvím. To jen pro začátek.

Ostrost vačky je tvar. Nemá nic společného s časováním rozvodu.

Pokud půjdeme do extrému z hlediska ostrosti vačky, měla by ventil co nejrychleji otevřít, co nejdéle jej držet v maximálním otevření a poté co nejrychleji zavřít. Čili nejostřejší vačka je obdélník ;-). Naopak vačka špičatá, chcete-li trojúhelníková (strmá) je nejméně ostrá.
Z toho tedy plyne, že u vačky je to opačně, než u nože. Ostrý nůž má špičku, tupý plošku. Vačka to má naopak.

_____________________________

Předvedu vám to na jednoduchém příkladu: Porovnám dva motory výroby SSSR se stejným objemem. Lada 2103 a Moskvič 412.

Lada má objem 1452 ccm (76 x 80); Moskvič 1479 ccm (82 x 70)
Lada má kompresní poměr 8,5:1 (původně 8,8:1); Moskvič 8,8:1
Lada má výkon 55,4 kW / 5600 rpm; Moskvič 58 kW / 5800 rpm
Lada má točivý moment 106 Nm / 3400 rpm (některé prameny udávají 114 Nm); Moskvič 116 Nm / 3000 rpm

Nepřipadají vám ty hodnoty obou motorů stejné, resp. skoro stejné? Mně ano. A přitom motor Lada má vačky s časováním 232° / 232°, zatímco Moskvič 412 má časování obou vaček 280°. Zajímavé, že? Kdyby platilo, že delší časování znamená automaticky vyšší výkonové parametry motoru, musel by ten Moskvič pelášit jak střela. A ono to tak není. Je to dáno tvarem vaček - Moskvič má podstatně "tupější" tvar vaček než Lada.
Co z toho plyne? Plyne z toho závěr, že samotné dlouhé časování rozvodu není pro výkon a točivý moment motoru až tak důležitým hlediskem. Důležitější je zdvih a ostrost vaček, časování je jen bonus navíc ;-).

_______________________________

A teď třeba motor Š781 u Favorita 136: Existoval motor 781.136 s výkonem 46kW (točivým momentem 100 Nm) a chvilku se dělal i motor 781.136X, který měl výkon 50kW a točivý moment 105 Nm. Jediný rozdíl v obou motorech byl v časování vaček, jejich tvaru a zdvihu. Prvně jmenovaný motor měl vačkový hřídel s časováním 240° / 230°, zatímco druhý (výkonnější) motor měl časování rozvodu 248° / 248° a o dvě desetiny milimetru delší zdvih výfukové vačky. Rozdíl ve tvaru (ostrosti) údajně byl také, ale to nemohu okem posoudit.
Nic jiného na hardwaru motorů rozdílné nebylo. Lišily se pouze vačkovými hřídeli.

pozn.: Vačkový hřídel pro škodovku s nejdelším časováním má Felicia 1,3 s jednobodovým vstřikováním BOSCH a výkonem 50kW (motor 781.136B), a sice 254° / 254°. V případě potřeby jej lze použít i do všech starších motorů Škoda, počínajíce Š1000.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 14:05
od Majo
parada, dakujem za info v mene celeho kolektivu 8-)
Spominam si, ze kedysi davno(tak 9rokov dozadu) som rozobral hlavu nejakeho Fiat 8V s dvomi vackami. Naramne som na to kukal, ake to ma "ostre vacky" - spicate ze az - a hovoril som si, ze to "musi jet jako krava". Potom som ten 66kW 2liter spojazdnil, casom zalozil do auta(fiata) a hovoril som si, toto ze je dvojliter?? Potom som ho nahradil 85kW verziou, ktory sa lisil prave vackami(boli tupe) a softwarom a to uz fakt jelo ako krava(no uplne az tak nie, ale viete ako to myslim). Ovsem dodnes som osobne nepochopil to nutkanie, davat Fiat motor do Lady(ale ani nie ze by som bol odporcom takeho niecoho) :)

Marku, asi nemas parametry, tych novsich vaciek? Viem, ze SPI malo o 1mm vyssi zdvih? A co MPI? Dovcera som bol v tom, ze je rovnaka ako v SPI. Nikde sa k hodnotam neviem dopatrat. A som si dost isty, ze to mam v autach pozamienane - na hydrosteloch sa mi vozi vacka z SPI lebo som si myslel, ze je rovnaka a mozno mam niekde aj omylom hodenu MPI vacku na mechanickych stelovakoch. Budem to musiet rozhodit a omerat.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 15:15
od Petr HC
Určitě bude přínosem něco napsat o atypických ventilových rozvodech a myslím že Marek je ten, kdo o tom ví opravdu hodně. K tomu "hydroštelu" který je dnes už standartní doplněk rozvodu OHC si dovolím poznámku, že se mi nezdá, že by hydroštelem "ztracená vůle" 0,2 - 0,4 mm nějak podstatně (o desítky supňů) ovlivnila časování. K tomu "potkání se" ventilů s písty ještě poznámka, že setrvačná hmota a pružnost ventilu může způsobit ve vysokých otáčkách dvě věci a to odrážení se ventilu od sedla při uzavírání a "přeběh" ventilu při otevírání.
O hydroštelech u OHV a SV rozvodu jsem neslyšel ani nečetl a zdá se mi, že by to byl krok zpět.
O strmosti vačky hodně vypovídá časový diagram. Ty dva úhly někde uváděné jsou jen informativní hodnota.
Asi před 6ti lety jsem zde něco psal o desmodromickém rozvodu. Tuším že byl zkoušen u vozů F1 a určitě s tím jezdily sportovní prototypy Mercedes. Pricip je ten, že jedna vačka ventil otevírá a druhá „natvrdo“ zavírá . Vše je ovšem na úkor složitosti, životnosti a potažmo ceny motoru.
Dalším atypem je rozvod F o kterém zde myslím nebyla řeč, což je rozvod s jedním ventilem (sacím řízeným shora jako OHV nebo OHC) a druhým jako SV. Ještě někde byl citován rozvod CIH, to mi však nic neříká.
Pak je zde ještě kombinovaný rozvod - sání vrchem a výfuk kanály otevíranými pístem (u lokomotivních a lodních dvoudobých dieselů s podporou dmychadla). O tom zde také někdo psal.
Nevím, jestli by zde bylo vhodné jít dále na dvoutakty, tedy vratné vyplachování, deflektorové, dvoupístové, v kombinacích se šoupátkovým a membránovým sáním.
Snad těchto pár opožděných (a trochu nelogicky uspořádaných) postřehů také přispějě k vzájemné informovanosti.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 15:40
od Luděk Musil
Děkuji za první kolo.
Zkusím to nějak nakopírovat do FAQ.
Marku, jestli budeš dodávat obrázky - vytáhneš si tento text a uděláš z toho wordovský dokument pro stažení? L.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 16:22
od Jaykee
To Marek:
Paráda a díky moc! Jak jsem psal, evidentně jsi přes motory kapacita. Už se těším na další díl... :bounce: :D
Jestli u Fakýra záměna udělala 4kW, musí přece být na Žígo také nějaké zlepšení, nebo u 4 bodu už je to dobré dost?
Každopádně seriál by mohl být v lehkém stínu tuningu, jak vykřesat z motorů koně, ne jen kroucenými svody, leštěnými kanály, zvýšením komprese... :D

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 16:42
od Jelen
Petr HC: Mám vůz s rozvodem OHV a má hydroštely. ;-)
4.0 litr 6 válec.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 16:50
od Petr HC
Jelen píše:Petr HC: Mám vůz s rozvodem OHV a má hydroštely. ;-)
4.0 litr 6 válec.
Není to 3 + 3 do V ? Tam by to z konstrukčního hlediska mělo logiku - možná dvě nebo dokonce jedna vačková hřídel místo čtyř.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 16:57
od Jelen
Ne, řadovej 6tiválec, jedna vačka. :-)

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 17:25
od Cory
Az budem mat trochu casu, obehnem ruske forum, tam maju informacii o hlavach a vackach az az.