Stránka 4 z 6

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 17:40
od JmJ
Marek píše:Vždyť to štelování je na tom všem to nejkrásnější přece!!!!!
to reknu kingovi a drobkovi a pak ti povim, jak se tvarili :P

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 17:43
od Marek
Za svůj život jsem seřídil ventily asi tak na tisíci a jednom motoru, takže tak nějak mám představu, o co jde, to buď bez starosti ;-).

Když už jsme u Lady, tak ta má oproti mnoha jiným motorům té doby obrovskou výhodu, že pokud se ventily udělají opravdu dobře (což umí opravdu málokdo ;-)), vydrží jejich správné nastavení poměrně dlouho. Třeba u škodulí se to rozhodně tvrdit nedá.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 18:09
od Laďuša
Já když jsem si šteloval ventily prvně sám, tak jsem si to po ňákej době nechal Luďkem překontrolovat na sraze a ten upravil jeden ventil s tim, že tam neni co nastavovat :) Takže ono se to snad až zas tak dobře umět nemusí :P Teď už jsem měl znova tendence štelovat, páč už to mam rozhodně víc než rok, ale když mi vycházely jedny z historicky nejnižších spotřeb, tak jsem si zase řek, že lepší bude do ničeho nehrabat :lol:
Navíc je teď zase zima, hmm.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 18:14
od Michal Pokorný
Láďo, tobě to na Ladné bude stačit jednou za 20 let. Co by si na tom chtěl, po nájezdu 30 km, upravovat? :lol:

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 18:27
od Laďuša
Tak to první bylo zezačátku mojí kariéry, to jsem s tim jezdil furt. No a to nastavení teď už taky pár srazů objelo :P

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 18:34
od Křečík Barbuška
Objelo? Uz ani nevim kdy ti to naposledy dojelo, az na sraz :-) .

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 18:36
od Laďuša
Podzim 2013 8)

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 19:40
od Jaykee
Takže hotovo, složeno, zajeto, funguje to!
Jen shrnutí. UNI hlava sražena o 1,5 mm a skutečně to bude skoro, možná zcela přesně aby odpovídala 4 bodové hlavě.
Děkuji všem za rady, snad už jí nebudu muset nikdy sundavat.
Těsnění jsem máznul měděnkou (grafitku jsem neměl), dotahoval jsem na třikrát, hydroštely jsem opatrně vymačkal a ač se zdálo, že některé budou KO, trvalo celkem dlouho, než-li se naplnily. Teď je opět ticho po pěšině.
Jsem neskutečně šťastný a jestli mě baví, či nebaví seřizování, toto je opravdu sametový zvuk.

Vačka. Na Koněvce mají tři druhy, klasiku, 1 bod a 4 bod. Prý se jim zdají stejné, dokonce, když nějaká nebyla, prodali jinou.
Rozdíly třebas budou minimální, ale otázka na Marka, proč tam musí být vačka ze 4 bodu?

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 19:52
od Marek
Tak rozhodně nejsou stejné a kdo to tvrdí, je mírně řečeno choromyslný. Ty rozdíly jsou totiž viditelné prakticky okem (resp. šuplerou). Vaček na škodovku je asi dvanáct druhů a taky vypadají na první pohled úplně stejně. Bože, to jsou názory!!!

Proč musí být pro tento systém vačka, která tomu odpovídá? Odpovím otázkou - dal bys na Octavii nárazník z Transita?

A teď odpověď, která asi bude zajímavější: Hydraulické vymezování vůlí ventilů má za následek, že mezi vahadlem a vačkou není vůle. Tím se zásadně změní časování. A aby se nezměnilo, musí tam být prostě vačka, která s tím počítá.

Vačka z karburátoru se dejme tomu dá nahradit vačkou z monovstřiku, dokonce to za jistých okolností může být ku prospěchu věci. Opačně (dávat karburátorovou vačku na stříkadlo) to ovšem zásadně nelze doporučit.
Ale vačka z MPi je jedinečná, a to právě proto, že vůle ventilů jsou vymezované hydraulicky, nikoli stavěcím šroubem.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 19:56
od Jaykee
Marek píše:Tak rozhodně nejsou stejné a kdo to tvrdí, je mírně řečeno choromyslný. Ty rozdíly jsou totiž viditelné prakticky okem (resp. šuplerou).

Proč musí být pro tento systém vačka, která tomu odpovídá? Odpovím otázkou - dal bys na Octavii nárazník z Transita?

A teď odpověď, která asi bude zajímavější: Hydraulické vymezování vůlí ventilů má za následek, že mezi vahadlem a vačkou není vůle. Tím se zásadně změní časování. A aby se nezměnilo, musí tam být prostě vačka, která s tím počítá.
Děkuji za odpověď a raději se už ptát nebudu. Ne, opravdu bych nárazníky neměnil. Bohužel teprve teď nastal čas, kdy jsem se s hydroštely setkal. Někdo dříve, někdo později. Omlouvám se za snahu se něčemu přiučit.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 19:58
od Marek
Jsi moc rychlý. Odpověď jsem dopsal dost podrobně, potřebuju k tomu víc času ;-). Jsem tu na fóru víceméně pověstný tím, že odpověď píšu na několikrát a často mi to trvá i přes hodinu.

A nemusíš se hned nasírat. Odpověděl jsem Ti snad tak, abys to pochopil.

Nejde o nic jiného, než časování rozvodu. Česky řečeno jde o to, kdy ventil otevře a zavře.

Začnu obecně: Vůle ventilů se zvětšuje se vzrůstající teplotou motoru. Pokud je zastudena vůle ventilu dvě desetiny, zatepla bude třeba čtyři desetiny. To je platné u všech motorů na světě. Motory se navrhují s ohledem na provozní vůli. Dejme tomu, že Lada zvolila provozní vůli ventilů tři desetiny (asi k tomu měli nějaký důvod). Pak se motor nechá vychladnout na pokojovou teplotu a ventily se proměří. Vyšlo jim 0,15 mm. A proto uvedli, že ventily se mají při studeném motoru ladit na patnáct stovek. To proto, aby po ohřátí na provozní teplotu měly tu správnou provozní (větší) vůli, kterou navrhli konstruktéři.

Vůle ventilů je důležitá především pro správné časování rozvodu, dále to má vliv na opotřebení a hlučnost.
Pokud máme motor s hydraulickým vymezováním vůle, máme výhodu v tom, že eliminujeme hlučnost a opotřebení. Takže tam hrajeme jen na to časování.

U motorů, kde se ventily seřizují, se časování udává s ohledem na provozní (chceš-li časovací) vůli ventilů, což u Lady je, jak jsem uvedl výše, 0,30 mm. Třeba u škodovky je to 0,43 mm (u systémů OHV dochází díky většímu počtu součástí k většímu roztahování a rozdíl mezi vůlí zastudena a zatepla je tak větší).

U motorů, kde je hydraulické vymezování vůlí ventilů, vůle neexistuje. Dochází k trvalému kontaktu vahadel s vačkami. Proto musí takový motor mít jinou vačku.

Česky: Pokud do motoru s hydraulickým vymezováním vůlí použiješ vačku z "obyč" motoru, časování rozházíš. Naopak to samozřejmě platí také.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 20:17
od Majo
to je dobre vediet, uz chapem preco MPI z vackou 272 islo tak priserne :-D

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 20:18
od Marek
Protože jsi tam to delší časování pochopitelně ještě dál dost citelně prodloužil a asi už to bylo až moc ;-).

To časování 272°/ 272° je zcela jistě udáváno pro provozní vůli tři desetiny (předpokládá se mechanické seřizování), možná i větší vůli. Jenže hydráky jsou bez vůle, čili ventily Ti otvíraly ještě dřív a zavíraly o to samé později - tím se časování prodloužilo třeba až na 290-300° (co já vím, kam až?) a samozřejmě to už ten motor nemusel dát. Pravděpodobně bys musel zvýšit volnoběžné otáčky. A kdoví, jestli by to bylo k něčemu.
Jednoduše řečeno - prodloužení časování je fajn, ale nejde ho prodlužovat do nekonečna. Navíc zdaleka to nelze aplikovat na všechny motory (na sériové určitě ne). A důležitější než časování je tvar (ostrost x strmost) a výška vaček.

Čili časování je pouze jedna, nikoli jediná veličina rozvodového mechanismu.

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: čtv lis 06, 2014 20:30
od Jaykee
Nenaštval jsem se. Jen mě zkrátka nebaví omáčka okolo, jako nárazník atd.
Něco málo o autech vím, ale oproti motorářům jsem v podastatě amatér. A tak se ptám kudy chodím.
Když se mě někdo na něco zeptá, odpovím mu, protože každý má jiný zájem, jiné znalosti a je krásné, když se můžeme navzájem obohacovat.
V mém případě stačí info vůle a změna časování a už je mi to jasné.
Každopádně evidentně jsi přes motory kapacita a to je skvělé, protože vím, koho trápit otázkami... :wink: :D

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Napsal: pát lis 07, 2014 08:10
od Marek
Mě netrápíš ;-), to neměj strach.