Stránka 4 z 6

Napsal: úte úno 07, 2006 12:48
od Roman
Tie LEDkove ziarovky funguju vsade bez problemu, iba v blinkroch kde sa pouziva tepelne prerusovanie nie. Tam je totizto frekvencia prerusovania dana pretekajucim prudom a ten sa u LED nezvasci ani ked ich das 5 do serie. 21W ziarovkou tecie pri 12V 1,75A, aby si to dosiahol LEDkami, muselo by ich byt v jednej ziarovke cca necelych 100kusov :!:

Napsal: úte úno 07, 2006 14:27
od Trevor
A co tak tam urobit na miesto tobo bimetal prerusovaca astabilny klopak ved suciatky vyjidu na par korun a v podstate sa to da urobit z hoci coho. Ked mam davat takze peniaze za 20w rezistory tak to si rovno ten klopak mozem urobit

Napsal: úte úno 07, 2006 16:59
od VaSek
Ono s nahradami zarovek LEDkami je treba postupovat obezretne. :idea: Jsou stanovene hodnoty svetelneho toku pro dany typ svetla (blinkry predni/zadni, brzdove svetlo, zpatecka a podobne). Jakym zpusobem se postupuje pri navrhu LED lamp (at uz blinkru nebo brzdovych) je uvedeno napr. :http://www.luxeon.com/pdfs/AB20-3.pdf
nebo http://www.luxeon.com/pdfs/AB20-1.PDF. Neni uplne dobre teda pocitat s tim ze tam flaknu 5 supersvitych LED, ktery svitej jako blazen a hotovo. Napr. predni smerovy svetla vyzadujou vice jak 2x takovej svetelnej tok nez brzdovy. Napr. konkretne brzdove svetlo: Typ Ledky urcene pro svitilny aut http://www.vishay.com/docs/83138/83138.pdf vychazi pro brzdovou svitilnu 20 kusu. Je to ledka s Uf=2.2V a If=70mA, pri razeni (4 v serii)x(5 paralelne) je odber 350mA. A pro predni smerovy svetla a vyuziti LED se svetelnym tokem 3lm (zatim nejlepsi automotive LED) to vychazi na min 32kusu.
Vzhledem k pozadavkum uvedenym ve zminenych dokumentech bych pouziti zarovek s 8(nebo kolika) ledkama do prednich blinkru vubec neveril. Ono to sice sviti, ale ne tak jak ma. Ty normy nejsou vycucany z prstu, ale jde o hodnoty zarucujici vyhovujici viditelnost za kazdych podminek.
Elektronickej spinac je skoro nutnosti (ne nezbytnosti), protoze topeni do odporu :roll: neni asi tim spravnym resenim.

Napsal: úte úno 07, 2006 17:07
od Roman
Samozrejme ze to ide, ale ak by si chcel spravit elektroniku, ktora by sa dala priamo nainstalovat namiesto povodneho prerusovaca a aby fungovali aj vystrazne svetla, nie je to celkom jednoduche.Ak to spravis daj vediet.Ja som sa s tym uz chvilu bavil, musim pockat na teplejsie casy aby som to mohol odskusat v aute.

Napsal: úte úno 07, 2006 20:07
od dmatej
Roman píše:Samozrejme ze to ide, ale ak by si chcel spravit elektroniku, ktora by sa dala priamo nainstalovat namiesto povodneho prerusovaca a aby fungovali aj vystrazne svetla, nie je to celkom jednoduche.Ak to spravis daj vediet.Ja som sa s tym uz chvilu bavil, musim pockat na teplejsie casy aby som to mohol odskusat v aute.
Máme tu na to přece hned několik expertů, co kdyby se toho někdo ujal? ;-)

Napsal: úte úno 07, 2006 20:58
od Trevor
N nie je problem urobit blikac ale aby to bolo len ze zamenis to povodne za to druhe tak to chce najpv zistit ze ako je to tam urobene

Napsal: úte úno 07, 2006 21:35
od Kamil Teplárek
Buďte v klidu.Pracuje se na tom,a je to v poslední fázi zkoušek.

Napsal: stř úno 08, 2006 10:51
od Myso
Vasek zase raz do niecoho MOC vidi :mrgreen: doprdele aj s normami...

ako pise Roman, skatulka je uz pol roka hotova, caka sa na teple casy vhodne na implantaciu...

Napsal: stř úno 08, 2006 11:38
od VaSek
Myso píše:Vasek zase raz do niecoho MOC vidi :mrgreen: doprdele aj s normami...

ako pise Roman, skatulka je uz pol roka hotova, caka sa na teple casy vhodne na implantaciu...
:oops:
No jo, nez se do neceho pustim tak stravim pul roku rozjimanim.

Napsal: stř úno 08, 2006 20:38
od denis
Kamil Teplárek píše:Buďte v klidu.Pracuje se na tom,a je to v poslední fázi zkoušek.
Děkuji mému tiskovému mluvčímu. :lol: :lol: Testy proběhly celkem v klidu a tak toto je vychytáno. Teď budu testovat automatické rožínání světel-1.7.se blíží. :lol: :wink:

Napsal: pon úno 13, 2006 09:16
od MZ
Myso píše:Vasek zase raz do niecoho MOC vidi :mrgreen: doprdele aj s normami...

ako pise Roman, skatulka je uz pol roka hotova, caka sa na teple casy vhodne na implantaciu...
Vasek ma ale pravdu, nahrazovat ledkama brzdovy svetla a blinkry neni moc dobr napad. Jde o to, aby to melo potrebnou svitivost, je jich treba opravdu hodne, byvaji problemy v lete, kdyz je venku 30°C a LEDky se pri sviceni ztahreji nad 80°C a sviti min (a to trvale)! Pokud je to ovsem rovnou nespali :-) Proto se musi zvetsit proudova rezerva jednotlivymi diodami a tim i jejich pocet. Pod 40 diod do blikru bych nesel. Podle meho je lepsi brzdovky upravit na dvomontaz zarovek (ma to tak tusim Paja?) a blinkry nechat byt. LEDky bych videl pekny u obrysovych koncovych a bocnich blinkru pripadne u tretiho brzdoveho svetla, ale nahradit LEDkou 20W zarovku nedoporucuju.
A k tem prerusovacum, norma predepisuje, ze kontrolka (a tim padem u normalnich prerusovacu i blinkry)musi zmenit frekvenci blikani ci jinym zpusobem indikovat nefuncni blikac (krome tech na blatniku). A to u LEDek docela zkomplikuje realizaci, obycejny astabilak ci zapojeni s 555kou nezajisti. Zde je treba hlidat snizeny (preruseny vodic, spatny spoj), ale i zvyseny (nekolik vadnych, pretizenych diod, zkrat na kastli) odber proudu

Napsal: pon úno 13, 2006 09:31
od denis
No, hodně nových aut, co používá elektronický přerušovač tam nepoznáš, když 1 žárovka odejde. Je pravda, že u těch LED je to úplně o něčem jiném, ale uvařot je všechny anráz snad ani nejde,tak bych byl v klidu. Polovodiče vydrží +-150 na pouzdře a tak těch 80°C je nerozhodí. Navíc, pokud se ledky hřejí při běžném provozu, je něco špatně.
Blikač už mám hotový a po úpravách bliká, jak má-originál schéma při prvním bliku dělalo cipoviny a nejelo to. Kamil Teplárek to otestuje a pak by to mohlo jít do více KS. :wink:

Napsal: pon úno 13, 2006 09:52
od MZ
denis píše:No, hodně nových aut, co používá elektronický přerušovač tam nepoznáš, když 1 žárovka odejde. Je pravda, že u těch LED je to úplně o něčem jiném, ale uvařot je všechny anráz snad ani nejde,tak bych byl v klidu. Polovodiče vydrží +-150 na pouzdře a tak těch 80°C je nerozhodí. Navíc, pokud se ledky hřejí při běžném provozu, je něco špatně.
Blikač už mám hotový a po úpravách bliká, jak má-originál schéma při prvním bliku dělalo cipoviny a nejelo to. Kamil Teplárek to otestuje a pak by to mohlo jít do více KS. :wink:
Ano máš pravdu, že LEDka při normálním provozu nehřeje, ale přechod uvnitř ano a při určité teplotě se odstartuje nevratná změna svítivosti způsobená práívě vysokou teplotou přechodu PN v substrátu LEDky. U klasický červený to nastává při 20mA až 25mA a teplotě právě 30°C. Na oko nic nepoznáš, ale při změření svitivosti je to znát (pokles o ca 50%). 150°C je bezpečná teplota přechodu při pájení (což odpovídá řekněme 250°C páječky po dobu 5s).

S elektronickýma přerušovačema zkušenost nemám, ale elektronický z 05 (náhradní díl) tuto funci má.

Osobně plánuju v budoucnu 3. brzdový světlo za okno taky z ledek, tak se ozvěte, jak jste dopadli :-)

Napsal: pon úno 13, 2006 10:55
od denis
Jsem sám zvědavý-zkoušel jsem to doma na 5W žárovku a na ledky-asi 20Ks a blikalo to skvěle ale není to "jako ze života" proto to potřebuje testovat v autě. Teplota tomu nevadí-je to zalité za provozu tavným lepidlem a mělo to hooodně stupňů a šlo to. Dnes by to měl Kamil vyzvednout a testovat. Pokud se to osvědčí, jde to užít jako náhrada na žárovky či ledky třeba zároveň-část světel na žárovky část na led. Montáž je na původní konektory+jeden drát navíc na kostru což není problém. Necháme se překvapit. :lol: :wink:

Napsal: pon úno 13, 2006 21:13
od Roman
Nad tymi teplotami som sa nikdy nezamyslal, ale kopa novych aut LEDky v blinkroch bezne pouziva.......