Stránka 4 z 39
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 09:59
od Marek
Hurikán píše:Určitě bych Ti doporučil Syntol od Velvany. Ovšem ne 205, což je obyčejná DOT3, ale HD 265, což je DOT4. Jelikož máš vpředu kotouče, tak bych dal rozhodně DOT4.
Dovolil bych si poupravit:
Především brzdová kapalina s bodem varu 205°C se ve většině případů již nevyrábí. Pokud ji ještě někdo vyrábí, je to možné, ale osobně bych ji nikdy nekoupil. Brzdová kapalina DOT3 má nově bod varu minimálně 230°C. To ale považuji za nepodstatný detail.
Co však nechápu určitě - nerozumím tomu, proč pro kotoučové brzdy je třeba používat kapalinu DOT4? Pokud mně je známo, tak brzdová kapalina DOT4 se používá v systémech vybavených ABS. A pokud je mi známo, tak Oltcit Club 11R (případně RL) systém ABS rozhodně nemá. Alberte, pokud by to, co tu píšeš, mělo platit, pak nerozumím tomu, jak je možné, že Lada, Škoda a jiné vozy s kotoučovými brzdami vpředu běžně používaly zelenou brzdovou kapalinu s bodem varu 190°C.
Takže: Do Oltcitu použij klidně brzdovou kapalinu DOT3 s bodem varu 230°C. Oproti DOT4 je mnohem levnější a určitě odvede lepší službu než původní (zelená s bodem varu 190°C). A důležité pravidlo -
brzdová kapalina se má měnit nejdéle po dvou letech (bez ohledu na to, zda vůz jezdí nebo stojí v garáži).
Použitím brzdové kapaliny DOT4 samozřejmě TEORETICKY nic nezkazíš. Jsou to ale vyhozené peníze a navíc ze zkušenosti vím, že použitím takovéto kapaliny do starého a zanedbaného systému brzd riskuješ problémy (s válci a válečky). Abys poté třeba nezaplakal nad tím, že v dobré víře použítá kapalina DOT4 způsobila prosakování všech válečků a hlavního válce (= další nemalé investice, neřeším problémy se sháněním dílů).
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 10:55
od Křečík Barbuška
Neřekl bych, že za DOT4 jsou vyhozené prachy, zejména když se DOT4 seriozní značky dá koupit v ceně DOT3, jen je potřeba vědět kam pro ni jít. Pokud bych měl opravdu trvat na DOT3 tak bych do ničeho jiného než Syntolu HD205 nešel, Velvaně ještě věřím. Má loňská zkušenost s novým vařícím Sheronem DOT3 mne dostatečně poučila.
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 11:06
od Marek
Až do dvacet let nejetého brzdového systému (s pravděpodobně originál kapalinou z Rumunska) nalije kapalinu DOT4, začnou mu velmi pravděpodobně uchcávat všechny válečky (minimálně ty na bubnech plus hlavní válec). To Ti nepřijde jako vyhozené peníze? Mně docela jo
.
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 11:30
od Křečík Barbuška
Proč by to mělo po DOT4 začít téci a po DOT3 nikoliv? Pokud to má načlé, tak mu to snad poteče s čímkoliv, ne? Jsou nějaké dostupné materiály o zvýšené "žravosti" DOT4?
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 13:15
od Marek
Je to obdobné jako použití růžové chladicí kapaliny. Je to taky "JEN" nemrzka, ne? Ale kdo ji použije do dvacet let starého motoru, má z toho rázem kropicí vůz. Tak nějak je to s brzdovkou.
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 14:06
od Hurikán
Marku, částečně máš pravdu. Já v mém min. příspěvku ale 205 nemyslel jako bod varu ve °C, ale jako označení pro DOT3 brzdovku. Vím, že je to v mnoha případech stejné, ale to je nepodstatný detail. Taky jsem nepsal, že su kategoricky proti DOT3 a nic jiného než DOT4 neschvaluju. Jen jsem se snažil poradit co nejlépe na základě vlastních zkušeností.
Proto pro kotoučovky (i v žigulu a pod.) doporučuji právě DOT4. U kotoučových brzd je daleko vyšší teplotní zatížení a i větší přenos tepla na pístky a tím pádem i do kapaliny. Z toho důvodu je lepší volit kapaliny s vyšším bodem varu, neboť tak brzdy mají daleko větší teplotní bezpečnostní rezervu. Navíc i cenový rozdíl je prakticky nulový, což potvrzuje i K-L. Chápu, že Oltcit je lehoučká nákupní taška, takže zatížení brzd nebude tak velké a DOT3 by se použít dala, ale i přes to bych šel zcela jistě do DOT4, viz předchozí věta.
Ještě k Tebou zmíněnému použití zelené kapaliny HD190 v žigulech. Ano, máš pravdu, že se používala, ale to bylo v 1. polovině 70. let. A nebylo to proto, že by tato kapalina byla nějak extra dobrá, ale proto, že tehdy u nás jiná prostě nebyla. Červenou brzdovku na bázi minerálních a éterických olejů nepočítám. Od druhé poloviny 70. let naběhla výroba a distribuce žluté HD205, což byla první DOT3 kapalina u nás. Vývoj jde ale dopředu a i já uznávám, že některé nové věci jsou skutečně lepší, než ty staré a tak když to situace dovoluje, není důvod, proč je nepoužít a nezvýšit tak kvalitu/životnost nějakého systému. podobné je to s motorovými oleji. Ano, můžete používat M6ku, ale potom se nikdo nesmí divit, že motor nenatočí víc než 100.000. Zatímco použití opravdu kvalitního oleje umožní dosahovat dnes běžných čtvrtmilionových a větších životností. A to když uznám já, jakožto staromilec největší, je už co říct!
Prostě používání starého auta neznamená nutnost používání starého a méně kvalitního spotřebáku. Proto používám výhradně DOT4ku a to ještě v její vylepšené verzi, díky čemuž mám jistotu dobré funkce brzd a tím i klid v duši.
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 14:54
od 3enit
No, pěkné
Jen podotknu že Oltcit NEMÁ bubny, nikde
Sehnal jsem od kamaráda litrovku DOT4 z dílny, kde to kupují po pěti litrech, tak mi odlil. Zdarma... Ještě nevím co to je za značku, zatím sem pro to nebyl, ale nechce se mi teda kupovat DOT3...
Po tom co jste zde napsali jsem trochu na rozpacích
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 16:23
od Křečík Barbuška
Vůbec bych se nerozpakoval a nalil to tam, pokud to má téct, tak to poteče. Spíš se zeptám takhle, proběhl už nějaký detailnější okometrický průzkum brzd? V jakém stavu jsou prachovky a prostor pod nimi, chod pístků ... .
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 16:37
od 3enit
Zatím ne, snad zítra...
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 17:59
od Hurikán
Jak píše K-L, proveď okometrickou kontroli brzd a pak směle nalévat kapalinu a odvzdušňovat. Výměnu můžeš udělat kdykoliv.
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: pát pro 16, 2011 22:13
od 3enit
Ok, akorát... kdybych chtěl poznat jestli se válečky hýbou v pohodě, tam musím vydělat destičky ne?
Jinak brzdovka je SHERON DOT4
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: sob pro 17, 2011 01:06
od Křečík Barbuška
Jestli se válečky hýbají v pohodě poznáš jednoduše. a) brzdí to na fest tedy v pohodě, b) po tom brždění to odbrzdí, což znamená, že se válečky vrátí po brždění tak, že se kolo točí volně ... lehké šůchání destičky o kotouč není závadou, důležité je to, aby destička po odbrždění oproti kotouči vykazovala hmatatenou vůli.
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: sob pro 17, 2011 01:40
od Hurikán
Koko Loko píše:.. lehké šůchání destičky o kotouč není závadou, důležité je to, aby destička po odbrždění oproti kotouči vykazovala hmatatenou vůli.
S tou
hmatatelnou vůlí to bude asi horší, ale jednoduchý test je ten, že po odbrždění se musí kolo nechat rukou volně otáčet (u zvednutého auta). Po roztočení musí mít i nějaký "doběh". Ten ale u předních kol budeš díky napojení na převodovku zjišťovat trochu hůř. Každopádně se musí kola po odbrždění točit volně a přitom při sešlápnutí pedálu dobře brzdit.
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: sob pro 17, 2011 07:53
od 3enit
Dobrý návod
Jen jestli to nebude zavádějící, teď to sice brzdí, tak nějak pofiderně (aby pískaly kola? tak to ne...). Ale ta kapalina co v tom je, ta má konzistenci jak med.
Re: Oltcit - odvézt/neodvézt
Napsal: sob pro 17, 2011 15:32
od Roman
Kniha Prirucka oprav a udrzby automobilov OLTCIT autor Josef Wachtl uvadza o brzdovej kvapaline nasledovne:
napln SAE J 1703-LIFROM 010 0,25l
Nemozno miesat so ziadnou inou kvapalinou. Po celkovej vymene a preplachnuti mozno nahradit nasou zltou brzdovou kvapalinou Syntol HD 205.
Podotykam, ze kniha je vydana v r. 1992