alternator

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9400
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od Vašátor »

Autobaterie je v pořádku? Lze nabít do plného? Po nabití drží alespoň 13V ?

Repasovat (seskládat z několika jeden funkční) alternátor u Lady je vcelku jednoduché. V první řadě je potřeba ho rozdělat, pozor však, statorové vinutí je k diodovému můstku přiletované. Jakmile jej rozděláš, proměř zvlášť rotorové, statorové vinutí a diodový můstek. Diodový můstek musí být odletovaný, jinak naměříš bludy. U rotoru se nelekej, měl bys naměřit cca 4,5ohmu.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od dmatej »

Jj, baterie je rok stará a chová se poslušně.

Super, díky, tohle jsem potřeboval. To rozebírání - jednou jsem to zkoušel, ale když to i po vyšroubování všech šroubků pořád drželo pohromadě, vykašlal jsem se na to a zase jsem to sešrouboval. Je tam nějaký chyták? Předpokládám ale, že když se pořádně kouknu do Jurčenka, uvidím všechno potřebné ...
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6587
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: alternator

Příspěvek od JmJ »

blba rada, ale kdyz mas tolik jine prace, tak ten altik hod do rozumneho servisu na vyzkouseni/reparovani. oni to zvladnou hadam za 500/1000 kc, coz mi kurna nerikej, ze te zrujnuje. nervy ma clovek jen jedny. kazdopadne, pokud se vic altiku chova stejne, tak je hodne velka sance, ze je chyba jinde. nebo na to chces gdb? :-)
VAZ 2104 1.3 1989
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od dmatej »

Tákže, včera mě trklo v debatě s kamarádem, že bych mohl taky měřák přepnout na střídavý rozsah. Naměřil jsem při volnoběhu na sytič krásných 25V, což podle Jurčenka zhruba odpovídá nějakým 2200 otáčkám. Prostě dává. Ale neusměrňuje.

Alternátor je opět venku, rozebraný. Diody jsem prošel jen měřákem, kde je i rozsah na kontrolu diod. Všechny v jednom směru nejdou a v jednom jdou a všechy jsou zhruba stejné. Ale předpokládám, že měřák dává nějaké pidinapětí (1,5V?) a pidiproud, takže proražená dioda, která má udržet 25A, se takhle nepozná. Možná bych mohl zkusit ještě testík se žárovkou a 12V ...

Uhlíky mají ještě velikou rezervu.

Koukal jsem, jak jsou přichycené - jedna matička, plus diody jsou zalisované. Jak moc práce je dostat je ven? A je vhodné vyměnit rovnou všechny, nebo stačí najít vadnou? Možná bych zkusil najít zdravou v tom druhém altíku ... no, trošku si ohřeju prsty a asi se na to zase vrhnu ...

JmJ: 1000 Kč - to můžu rovnou za 2500 koupit úplně novej alternátor.

EDIT: předáno elektrikářovi, prý nemá čas, ale mrkne se na to a zítra dá vědět. Mušketýrův altík jsem rozdělil, můj původní je vcelku.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9400
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od Vašátor »

Diody stačí otestovat jen tak jak jsi psal. U diody vždy dochází k buď plnému průrazu PN přechodu, nebo jeho poškození opačném a to je dioda obousměrně zavřená. Diody jsou v můstku zalisované, stačí je vyťuknout, ovšem s výměnou pouze vadného kusu mám zlé zkušenosti - altík chvíli držel a pak rupla jiná.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od dmatej »

No, vzhledem k tomu, že to neusměrňuje, a můj test nenašel jedinou vadnou, potvrzuje to jen to, cos psal dřív - testovat je po jedné venku. Já je totiž nevyndaval, jen jsem "přikládal" měřák na vývod jednou červeným, podruhé černým. Věděl jsem to, ale byl jsem zvědavej, co to bude dělat. Prostě kroky zkušeného cimrmanologa - tudy ne, přátelé! :D

Uvidím, jak dopadne elektrikář. Asi se předzásobím novými diodami, a až zase nějaká zdechne, půjdou ven všechny.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od Roman »

Keby si si pozrel zapojenie alternatora, musi ti byt jasne, ze diody bez odpojenia nezmeras...... Kontrola diod bez rozoberania sa da spravit meranim osciloskopom, ale aj tam zistis iba ci je niektora dioda vadna (pripadne ci ich je viac vadnych). V niektorej ruskej knihe k VAZom boli aj obrazky s priebehmi.
Roman
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: alternator

Příspěvek od Petr HC »

Roman píše:V niektorej ruskej knihe k VAZom boli aj obrazky s priebehmi.
Je to i tady:
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... =oscilo%2A
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od dmatej »

Diody měl vybrané elektrikář a jsou v pořádku. Aha, sem jsem to ještě nenapsal :-)
Zítra to složím, uvidíme, jak to dopadne.
Stav mého alternátoru po kontrole odborníka: vyběhlé ložisko, mrtvé uhlíky, diody OK.
Stav Mušketýrova alternátoru: ložisko má menší vůli, uhlíky jako nové, kolektory ok (jeden chce zabrousit), diody OK.

Jediné co mě napadá je, že při posledním pokusu, kdy jsem naměřil 25V střídavých na pólech baterky, jsem měl špatně zastrčený konektor na svorce "od hvězdy", a byl opřený o tělo alternátoru. Mohlo by to být tím?

Zítra to udělám tak, že tenhle konektor dám napevno s asi 30cm drátem, na který dám další konektor. Nikdy se tam nemůžu trefit, nadávám jako špaček, a nakonec nevím, jestli je to dobře.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: alternator

Příspěvek od MartasBrno »

Nemohlo by to být tím.

2, těch 25V si musíš promyslet. Co kdybys otočil polaritu měřáku? Ukázal by taky 25Vstř? Některé levné měřáčky ukazují pěkné voloviny, protože NEUMÍ změřit střídavinu se stejnosměrnou složkou... Hmm. No a některé měří střídavé napětí tak, že ho jednocestně usměrní (!) a vynásobí dvěma(!). ;-)

Dokud nemáš na měřáku napsáno TRUE RMS, nevíš co měří. To tak ve zkratce.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od dmatej »

Závěr je tu :-)
1) Mušketýrův altík je úplně v pořádku, akorát při skládání jsem mu zlomil jeden uhlík, takže jsem musel koupit nové.
2) Starý altík měl mrtvé uhlíky, proto vypadl. Budiž ponaučením, že to prostě přijde během vteřinky a bez varování.
3) Měřák i teď naměří na střídavý rozsah 25V, na stejnosměrný max. 14,6V při určitých otáčkách. I na volnoběh se tam ale udrží pěkných 13,5V.

Laďka jezdí, díky za vaší trpělivost, pánové ;)

P.S.: na rozebírání altíku je vhodné jít ve dvou, každý tahá za jednu půlku. Na skládání stačí jeden a kilové kladivo :D
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od Majo »

to mas fakt asi divny merak(co je dost mozne) lebo keby si na dobrom altiku a dobrom meraku nameral striedave napatie nech uz akekolvek, znamena to odpalenu diodu v mostiku.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od dmatej »

Jo, taky mě to udivilo, Marťas má holt přehled :-)
Můžu to zkusit ještě legendárním Avometem :-)
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9400
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od Vašátor »

Ponaučení zní: uhlíky se nasazují přes spárovou měrku.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Re: alternator

Příspěvek od dmatej »

Vašátor píše:Ponaučení zní: uhlíky se nasazují přes spárovou měrku.
Néééébo přes konec pinzety :-)
Obrázek

Další fotky v Laďky albu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/7 ... directlink
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“