Kulatá x hranatá světla
Moderátor: Moderátoři
- ger007
- Příspěvky: 4784
- Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
- Bydliště: NMnV - Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kulatá x hranatá světla
toto verim ze musi svieti fest!
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !
1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25
детские игрушки
if not better, be different
LADA !
1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25
детские игрушки
Re: Kulatá x hranatá světla
Ja osobne som nikdy nemal problém jazdiť ani s klasickými asymetrickými žiarovkami na lade 1500. Videl som dostatočne a to aj keď som išiel po hore a aj za dažďa, vždy a všade. Proste mi to úplne stačilo. Halogény svietia silnejšie, to je pravda.
Ale nemôžem strpieť všeliaké silné svetlá, kedy má len stretávacie a už mi ide oči vypáliť keď idem oproti nemu. Nejde len o to zažať a svietiť až do krista. To je dobré do hory a nie na cestu. Treba brať ohľad aj na ostatných, aby neboli oslepovaní.
Ale nemôžem strpieť všeliaké silné svetlá, kedy má len stretávacie a už mi ide oči vypáliť keď idem oproti nemu. Nejde len o to zažať a svietiť až do krista. To je dobré do hory a nie na cestu. Treba brať ohľad aj na ostatných, aby neboli oslepovaní.
Re: Kulatá x hranatá světla
Pokud je světlo správně seřízeno, nemůže oslňovat ani v případě, že by žárovka měla kilowatt výkonu. Takže to není o wattáži žárovek - je to o bezohlednosti řidičů, kteří nemají správně seřízené světlomety, nebo nekorigují jejich náklon, když dozadu naloží tlustou tchyni (= tučnou svokru).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Teepee
- Příspěvky: 4310
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kulatá x hranatá světla
Je to nejen seřízením, ale také konstrukcí světlometu.
Fabie 1. generace a taky jak bohužel pozoruji, Peugeot 406 s čirými světlomety, při potkávacích světlech osvětlují různými body a světelnými pramínky i okapové žlaby na domech u silnice. Logicky, když se do tohoto bodu jako protijedoucí strefím, jsem oslněn i při sebelépe seřízených světlometech.
A že já je seřízené mám, jednou v dílně a následně mi je na STK lehce zvedl nahoru.
Fabie 1. generace a taky jak bohužel pozoruji, Peugeot 406 s čirými světlomety, při potkávacích světlech osvětlují různými body a světelnými pramínky i okapové žlaby na domech u silnice. Logicky, když se do tohoto bodu jako protijedoucí strefím, jsem oslněn i při sebelépe seřízených světlometech.
A že já je seřízené mám, jednou v dílně a následně mi je na STK lehce zvedl nahoru.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Re: Kulatá x hranatá světla
Jenže s těmito "bludnými prameny světla" bohužel nic nenaděláš. A nenadělá s tím nic nikdo - to je dáno konstrukcí toho světlometu. To se musí tolerovat, nic jiného nám nezbývá. A pravda je, že to dělají povětšinou plastová světla - skla tolik ne.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Kulatá x hranatá světla
a pokiaľ tu spadla zmienka o plastových svetlách, všimli ste si, že na tých atrapách odchádzajú žiarovky pomerne častejšie, ako na sklenených? otec felicia, nemenil žiarovku ani nepamätá, ja na lade takisto, avšak so svetlami prišli nové a to nemôžem až tak porovnať, na starej schade čo sme mali sme ich takisto menili raz za uhorský rok.... Otec má aj okrem feldy focusa rv. 2008 a toho roku už menil 2, na dodávke čo ňou jazdím sa menili už 3x... a to má rok, síce nie málo km. Staré ducata sa pamätám mriežka na chladič vyberala ako na dennom poriadku a už sa menili žiarovky... čím to môže byť? Nejakým zlým utesnením pochybujem... Žeby ten plast namiesto skla odvádzal teplo oveľa horšie a prehirevali sa ma jedine napadá...
Re: Kulatá x hranatá světla
Příčin odcházení žárovek bude asi víc. 1: Chlazení - kovová parabola určitě odvede více tepla . 2: napětí . Již delší dobu se po vzoru f. Ford používá vyšší palubní napětí (místo 14,4 tak 14,8V) . to znamená vyšší proud žárovkou a tím i teplo . Je divné proč je na žárovkách pořád údaj 12V . 3: vibrace Auta jsou dnes "tvrdší" a nažhavenému vláknu stačí k přetržení velmi málo . 4: Výrobce (respektive kvalita) - kapitola sama . Kdo dnes chce vyrobit věc (navíc spotřební) aby vydržela léta ! to je přeci rozpor se slovem spotřební . A pak je tady spousta jiných příčin na které jsem si nevzpoměl až po mé obligátní "Že za vše může špatná obrana Zimního paláce" (ruská revoluce tuším 1918 počátek Socialismu) . A když se mne někdo zeptá proč to odchází a já nevím tak odpovím že je to osud .... Takže tak .
PS: jinak na firemní Fobiji vydrží H7 v pravém světle cca 3 týdny ! Už si děláme srandu že cena žárovek je vyšší než cena paliva na stejnou dobu .
PS: jinak na firemní Fobiji vydrží H7 v pravém světle cca 3 týdny ! Už si děláme srandu že cena žárovek je vyšší než cena paliva na stejnou dobu .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Re: Kulatá x hranatá světla
s 3 bodom sa až tak súhlasiť nedá, pretože na mojích volgách (pružinách) to asi až také ružové nebude, a 100W žiarovky vydržali pomerne dlho, ani jedna neodišla. Skôro to bude tým odvádzaním tepla a určite aj tým napätím.
Re: Kulatá x hranatá světla
Marek píše:Pokud je světlo správně seřízeno, nemůže oslňovat ani v případě, že by žárovka měla kilowatt výkonu. Takže to není o wattáži žárovek - je to o bezohlednosti řidičů, kteří nemají správně seřízené světlomety, nebo nekorigují jejich náklon, když dozadu naloží tlustou tchyni (= tučnou svokru).
tučnúsvokru. inak výraz tchýne sa mi páči viac. Už len to slovo znie tak nepekne Ale tak zas dobrá svokra nad zlato.
Ano, je pravda, že si to niektorý ani nenaklápajú. Aj dnes som zas skoro oslepol.
Re: Kulatá x hranatá světla
Myslím, že hlavní příčinou častého praskání vláken žárovek v moderních světlech je něco zcela jiného. Napětí ANO, vibrace ANO, častější používání ANO - ale na velmi podstatnou věc jste zapomněli. Je to skutečnost, že drtivá většina světel dnes používá žárovky H7, H3, případně H1. Uvědomte si, jak malé jsou to baňky oproti žárovkám H4 nabo asymetrikám, tudíž jak obří teplo v nich je. Ta žárovka se zničí sama svým vlastním teplem.
Jinak asi největším vlivem kromě tepla je právě to zmíněné napětí. Žárovky jsou konstruovány na napětí 12Vss v toleranci pěti procent. Tedy jakmile napájecí napětí překročí 12,6V, je zle.
U žárovek H7 začala škodovka osazovat odporové vedení do série s žárovkou. Od roku 2003 se do Fabií první generace dávalo toto vedení ve fabrice jako originál díl. A nutno říci, že životnost žárovek se od té doby podstatně zvýšila. Předtím nebyl problém co měsíc měnit žárovku. S odporovým vedením se životnost více než zdesetinásobila.
Hodně by taky pomohlo, kdyby žárovka při zapínání nenaskočila na plné napětí, ale měla možnost se krátkodobě zahřát proudem o napětí nižším (třeba 10V). Žárovka totiž nejvíce odchází právě ve fázi jejího zapnutí - velký proudový náraz do téměř nulového odporu studeného vlákna bývá nejdestruktivnější.
Jinak asi největším vlivem kromě tepla je právě to zmíněné napětí. Žárovky jsou konstruovány na napětí 12Vss v toleranci pěti procent. Tedy jakmile napájecí napětí překročí 12,6V, je zle.
U žárovek H7 začala škodovka osazovat odporové vedení do série s žárovkou. Od roku 2003 se do Fabií první generace dávalo toto vedení ve fabrice jako originál díl. A nutno říci, že životnost žárovek se od té doby podstatně zvýšila. Předtím nebyl problém co měsíc měnit žárovku. S odporovým vedením se životnost více než zdesetinásobila.
Hodně by taky pomohlo, kdyby žárovka při zapínání nenaskočila na plné napětí, ale měla možnost se krátkodobě zahřát proudem o napětí nižším (třeba 10V). Žárovka totiž nejvíce odchází právě ve fázi jejího zapnutí - velký proudový náraz do téměř nulového odporu studeného vlákna bývá nejdestruktivnější.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Kulatá x hranatá světla
A banálně jednoduché schéma jak dosáhnout plynulého náběhu jsem do starého fóra dával . Skusím najít .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Re: Kulatá x hranatá světla
To by bylo fajn.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Kulatá x hranatá světla
Tak jsem to nenašel (respektive po několika pokusech je ni líto času) a proto to dávám znova .
Skoušeno to bylo s NTC10 a s H4-kou + nějakým (plastovým) 12V auto relé-m . Doba náběhu je cca 1,5-2s . Při zapnutí je NTC studený a má proti vláknu žárovky poměrně vysoký odpor proto se napětí rozdělí a na žárovku laicky řečeno mnoho nezbyde . NTC se začne zahřívat a jeho odpor rychle klesá . Tím se na žárovce zvyšuje napětí a když přesáhne určitou hodnotu (podle relé 6-8V) relé sepne a přemostí NTC-čko a žárovce se oběví plné napětí .
Tu je schéma .
Skoušeno to bylo s NTC10 a s H4-kou + nějakým (plastovým) 12V auto relé-m . Doba náběhu je cca 1,5-2s . Při zapnutí je NTC studený a má proti vláknu žárovky poměrně vysoký odpor proto se napětí rozdělí a na žárovku laicky řečeno mnoho nezbyde . NTC se začne zahřívat a jeho odpor rychle klesá . Tím se na žárovce zvyšuje napětí a když přesáhne určitou hodnotu (podle relé 6-8V) relé sepne a přemostí NTC-čko a žárovce se oběví plné napětí .
Tu je schéma .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Re: Kulatá x hranatá světla
Moc hezký, to musim hnedle postavit