Stránka 18 z 23
Re: alternator
Napsal: stř lis 19, 2014 13:57
od Luděk Musil
Vašátor píše:... správně napnutý řemen u většiny motorů půjde pootočit (ve zkrutu) o 90°. Pokud méně, je napnutý moc. Pokud více, je napnutý málo.
Zajímavá pomůcka/nápověda, zajímavé si pamatovat.
Mmch. platí jen pro klínové nebo i ploché? L.
Re: alternator
Napsal: stř lis 19, 2014 14:36
od tomass
Tuhle starou praktiku s otočením řemene jsem už kdysi slyšel. Asi se dnes moc nepoužívá. Bude závislá na vzdálenosti řemenic a šířce řemene. Používala se u klínových řemenů ještě v době, kdy neměly vnitřní "vlnovku". Proto nepůjde použít obecně na každém autě. Třeba na Fiatu jí nevyzkouším, protože cca k 2 cm širokému plochému pásu nedostanu ruku.
Re: alternator
Napsal: stř lis 19, 2014 16:06
od Majo
Tiez pouzivam tuto metodu, u klinovych funguje u plochych je to ine, ale kedze sme v Starej rade, nemusime riesit ine. Takze ano, je to spolahliva metoda =zlaty stred medzi presmykovanim z nedostatocneho alebo kurvenim lozisk z privelkeho napnutia.
To s tym potocenim za lopatky vodnej pumpy je tiez dobra metoda, aj tu pouzivam, ta vsak funguje len u aut s mechanickou saharou. Kde je elektricka tak za samotne koleso vodnej pumpy to uz neni spolahlive.
Re: alternator
Napsal: stř lis 19, 2014 16:57
od tomass
Majo, jestli to nebylo z předchozího popisu zřejmé: točím za zahnuté plechové lopatky větráku alternátoru. Vodní pumpa klade za provozu určitě menší odpor, než alternátor. Alternátor dává maximálně cca 1000 W a např. zahradní čerpadlo 1000 W by pohánělo vodu výrazně větší energií. Tak soudím, že vodní čerpadlo v autě potřebuje tak 200 W výkonu. Zkouším alternátorem, protože má menší řemenici, kde je samo o sobě větší riziko prokluzu řemene a k tomu ještě vyžadující větší výkon ( i když né trvale). Za lopatky mechanického větráku by to asi šlo taky. Ovšem výkon zřejmě tak jako vodní pumpa vyžaduje nevelký. Pak jestli si dobře pamatuju, plastový lopatky mechanickýho větráku byly na hranách docela ostrý a hrozí pořezání.
Re: alternator
Napsal: stř lis 19, 2014 17:15
od Laďuša
To schvalně zkusim, normálně jsem dycky napínal jen tak holou rukou, průhyb trochu a hlavně, aby se to točilo a dávalo. Teď jsem měnil regulátor a napnul trochu poctivějš (byl jsem vyhecován), že by to mělo takovej vliv? Zatim jsem to připisoval jenom regulátoru.
Re: alternator
Napsal: stř lis 19, 2014 18:41
od Majo
cim poctivejsie to napnes, tym menej vydrzia loziska(vodnej pumpy, alternatoru i klukovky-saly). Samozrejme, ked to napnes slabo, bude to presmykovat a nedobijat, pripadne slabo chladit.
S tym odporom vodnej pumpy a alternatora by som sa to neodvazil udavat vo Wattoch, odpor vody je tiez dost velky a viackrat sa mi stalo, ze ked zacal presmykovat remen, zacalo to menej chladit a pritom to stale dobijalo v medziach normy...
A tie lopatky su plastove a maju pomerne zaoblene hrany, riziko porezania je na kovovom kryte tych lopatiek, ktore sem-tam su fakt ostre.
Re: alternator
Napsal: stř lis 19, 2014 18:49
od Křečík Barbuška
Neuvěřitelné jaká se dá z napnutí klínového řemene udělat věda
.
Re: alternator
Napsal: čtv lis 20, 2014 10:19
od tomass
Majo, zkušennost, kterou píšeš je logická. Alternátor nemusel být třeba příliš zatížen (např. jízda bez světel), proto nekladl na řemenici nijak velký odpor. Stačilo, že se trochu točil, aby to dobíjelo. Vždyť k dobíjení bez odběru stačí 1000 ot/min na motoru a dobíjí to. Při běžné jízdě kolem řekněme 3000 ot/min stačí při prokluzu řemene třetinové otáčky a stále to nemusíš poznat. Při těch samých okolnostech by třetinové otáčky na vodní pumpě znamenalo, že voda bude protékat třetinovým průtokem a to musí být znát na chlazení hodně. S ohledem na větší řemenici vodní pumpy byl prokluz na pumpě pravděpodobně menší, než na alternátoru a i tak to mohlo být znatelné na chlazení.
OT: Velikost řemenic je volená s ohledem na potřebné pracovní otáčky. Kdyby měly řemenice velikost podle potřebného zatížení, tak vodní pumpa s malou řemenicí už nebude při vyšších otáčkách pracovat a alternátor s velkou řemenicí nebude dostatečně dobíjet. Začala by se trhat voda a vytvářet bubliny. Je mi jasné, že toto většina lidí zde bude vědět. Přišlo mi, že když to nenapíšu, neobhájím celou myšlenku.
Mě třeba vždycky točí, když jedu za nějakým pakem v obci co stále jede v rozmezí 30-45 km/hod. Stačí aby na 2 kilometrech 4-5x změnil rychlost v tomto rozpětí a Lada se mi začne hřát těsně pod hranici zapnutí ventilátoru (když je teplo, tak se zapne). Celou dobu jedu na trojku, protože bych musel jinak 4-5 x řadit nahoru a zase hned dolu i když jedu téměř po rovině. Motor se hřeje asi tolik, jako bych jel vcelku větší kopec stejnou rychlostí a pořádně pod plynem. Přitom nemám problém s chlazením. Tolik pro příklad, že při běžné jízdě za některými "rádobyřidiči" stoupne vcelku výrazně teplota motoru prakticky na úplně rovné silnici. Předpokládám, že o řemen se starám správně a není příliš napnutý, když původní vodní pumpa neběžela tiše (stále fungovala a netekla, jen mě to rozčilovalo) v cca 145 tkm kdy jsem jí měnil a altík mám stále původní 185 tkm a ten už asi 7 let není vyloženě tichý jen v období listopad-únor, jinak o něm vůbec nevím.
Taky je rozdíl v kvalitě řemenů. Druhý český, před lety jsem namontoval, 1x napnul a byl celou životnost v cajku. Třetí ruský z Autolady co tam mám teď jsem po montáži během prvních 2 let cca 8x napínal, protože šlo vždycky tak po 2 měsících rukou otočit alternátorem za jeho chladící vrtuli (prokluz). Teď už je skoro 5 let bez potřeby napínání.
Re: alternator
Napsal: pon lis 24, 2014 20:55
od corsair
Ano ano, ked remen drzi iba tou textiov a normalne chyba kde tu aj centimeter gumy tak preklzuje... Takto som to mal... Az sa cudujem ze sa neroztrhol (a uz sa roztrhnutia nebojim)
Re: alternator
Napsal: pon pro 01, 2014 20:14
od Majo
ked uz sa tu nedrzime striktne temy, naviazem - volnobezka u dizlaka. Ma to fungovat tak, ze do jednej strany sa volne rukou toci? Vybral som alternator z renault kangoo 4x4 a je tam volnobezka
konkretne tato ale je zablokovana, resp ma volu cca 5mm, na obe strany sa vsak zasekne. To asi neni spravne? Alebo to ma fungovat az v otackach???
Re: alternator
Napsal: pon pro 01, 2014 21:26
od Roman
Musi sa na jednu stranu volne pretacat. Aj rukou.
Re: alternator
Napsal: pon pro 01, 2014 21:58
od Majo
ok, dik, myslel som si....
a kedze pre mna nic nie je "nerozoberatelny celok", tak uz aj viem, kde je pes zakopany....
Re: alternator
Napsal: úte pro 02, 2014 09:31
od Luděk Musil
že by to krapet zkorodovalo
L.
Re: alternator
Napsal: úte pro 02, 2014 10:17
od tomass
Krásnej materiál.
To je umístěný tak, že do ložiska prší, nebo jde voda zespodu ? Nedokážu si skoro představit jak jinak dojde ložisko do takového stavu, když i čelní strana vypadá vcelku čistě. Možná ještě tak kruté přehřívání, že vyschne mazivo, nebo kdyby výrobce zapomněl namazat. Každopádně tohle nevolnoběžkovalo hooodně dlouho. Mělo to nějaké projevy za jízdy ? Vibrace, hluk a podobně ?
Re: alternator
Napsal: úte pro 02, 2014 11:03
od Majo
Trochu to udajne vydavalo "nejake" zvuky, mozno sa to este sem-tam pretocilo. Voda sa do toho nemala ako dostat ani zvrchu ani zospodu, navyse neposkodene prachovky. Skor tipujem, ze to odislo na absenciu maziva(dnes v novych loziskach bezna vec) a najazd cez 200tkm.
Nakoniec to vsak doslo na zodrate uhliky a dosadaciu plochu na rotore. Nebyt toho, ze prestalo dobijat, tak to asi majitelia neriesia
Volnobezka 31€(maju aj za 95); uhliky favo 3€ a nova fosforova bronz na rotor a ideme na dalsich 200t...