Napsal: ned led 04, 2009 09:14
Vem si do ruky Tůmu - kterékoli vydání - a podívej se na to, co je tam psáno. "Dodatečné přetahování hlavy válců se již neprovádí". I ve všech dostupných softwarových nástrojích, které mám jako aktivní mechanik k dispozici (Autodata, VIVID Automotive Workshop, ELSA, ESTA Automotive a jiné) nikde není o přetahování hlavy na motoru LADA ani zmínka.
Je třeba rozlišovat pojem NOVÝ MOTOR a MOTOR OPRAVOVANÝ. Nikdo z vás, pánové, nemá nový motor (motor, který zakoupil jako zcela nový prvek v továrně Toljatti), u kterého si teplem a tlakem "sedá" materiál bloku, hlavy a šroubů (proto je možná vhodné provést přetažení hlavy). Toto první dotažení hlavy se provádí pouze jedenkrát za celou životnost motoru, a to právě po ujetí oněch 2000 - 3000 km od jeho vyrobení, v rámci první servisní prohlídky ve značkovém servisu LADA. Není to ale proto, že by bylo nové těsnění hlavy, je to pro zcela jiný důvod - proto, že si sedá materiál motoru (blok, hlava a šrouby). Pokud se kdykoli později provádí demontáž hlavy (z kteréhokoli důvodu), dotahování hlavy se už neprovádí (materiál si již dávno dávno sedl a dotažení proto nemá opodstatnění).
Všichni bez výjimky máte staré motory s rokem výroby 1970 - 2002. V každém případě mají tyto motory najeto mnohokrát víc než 2000 - 3000 km od jejich vyrobení. Proto pokud u takového motoru po opravě provádíte přetažení hlavy, děláte špatně. Je třeba si uvědomit, že dodatečným přetahováním těsnění hlavy riskujete především jeho poškození (jak se v mnoha případech na různých vozech stalo), nehledě k tomu, že si naprosto nepochopitelně a zbytečně přiděláváte práci (které není málo).
NIKDY jsem u motoru LADA hlavu nepřetahoval (držím se zněním stati v Tůmovi a dalších zdrojích), nikdy se mi nestalo, že by došlo k problému. Naopak mnozí lidé (na zcela jiných vozidlech) po opravě hlavy těsnění přetahovali (protože tak byli zvyklí ze starých škodovek) a dřív nebo později se setkali s nemalými problémy.
Je třeba rozlišovat pojem NOVÝ MOTOR a MOTOR OPRAVOVANÝ. Nikdo z vás, pánové, nemá nový motor (motor, který zakoupil jako zcela nový prvek v továrně Toljatti), u kterého si teplem a tlakem "sedá" materiál bloku, hlavy a šroubů (proto je možná vhodné provést přetažení hlavy). Toto první dotažení hlavy se provádí pouze jedenkrát za celou životnost motoru, a to právě po ujetí oněch 2000 - 3000 km od jeho vyrobení, v rámci první servisní prohlídky ve značkovém servisu LADA. Není to ale proto, že by bylo nové těsnění hlavy, je to pro zcela jiný důvod - proto, že si sedá materiál motoru (blok, hlava a šrouby). Pokud se kdykoli později provádí demontáž hlavy (z kteréhokoli důvodu), dotahování hlavy se už neprovádí (materiál si již dávno dávno sedl a dotažení proto nemá opodstatnění).
Všichni bez výjimky máte staré motory s rokem výroby 1970 - 2002. V každém případě mají tyto motory najeto mnohokrát víc než 2000 - 3000 km od jejich vyrobení. Proto pokud u takového motoru po opravě provádíte přetažení hlavy, děláte špatně. Je třeba si uvědomit, že dodatečným přetahováním těsnění hlavy riskujete především jeho poškození (jak se v mnoha případech na různých vozech stalo), nehledě k tomu, že si naprosto nepochopitelně a zbytečně přiděláváte práci (které není málo).
NIKDY jsem u motoru LADA hlavu nepřetahoval (držím se zněním stati v Tůmovi a dalších zdrojích), nikdy se mi nestalo, že by došlo k problému. Naopak mnozí lidé (na zcela jiných vozidlech) po opravě hlavy těsnění přetahovali (protože tak byli zvyklí ze starých škodovek) a dřív nebo později se setkali s nemalými problémy.