Stránka 2 z 3
Napsal: pát črc 25, 2008 13:50
od Patrac
Petr HC píše:Pátrači ,nepřeháněj to . Při dimenzování vodičů a pojistek se počítá s tzv. soudobostí – to znamená , že se nepředpokládá zapnutí všech spotřebičů současně . Při Tvém požadavku by vycházela spotřeba 13 V x 200 A = 2,6 kW a to je téměř trojnásobek výkonu alternátoru . Jištění dimenzuj tak ,aby jmenovitý proud pojistky nepřekročil o 10 – 40 % proud jištěného spotřebiče (spotřebičů) . Takže dejme tomu 13 V x 10 pojistek x průměrně 10 A máš 1,3 kW, soudobost 60 % (ať nežeru) a jsi na plném výkonu alternátoru 780 W (800) ,tj. 60 A . Ty tam dostaneš průřezem 6 mm2 jak jsem psal . Když dáš 10 mm2 nic nezkazíš ,ale je to podle mne již značně předimenzované .
Takže když použjiju plíšek z mědi o tloušťce 0,8m ev 1mm a šíři 10mm je průřez 8-10mm2 což je dostačující
přívodní kabel nasunu 6mm2 průřez a buď ho zabalím a zacínuju a nebpo přišroubuju a prdím na to. Faktem je že když vezmu počet pojistek co tam bude a typy spotřebičů tak pojedou max 4ks společně
Napsal: pát črc 25, 2008 19:20
od Petr HC
OX (Очень хорошо) .
Napsal: pát črc 25, 2008 19:37
od Vašátor
Jelikož teď dělám komplet elektriku na staré Felici (r.v.1960), také jsem něco zjišťoval ohledně káblů. Osobně bych koupil klasickej izolovanej automobilovej drát o průměru 6-10mm a udělal to asi buď napájením pocínovaného drátu přes všechny kontakty (z jedné strany samože) pojistkové skříňky a nebo jak píše Petr HC.
Dráty pro auto elektriku seženeš třeba v Elektru Pelar na Táborské ulici.
Napsal: pát črc 25, 2008 22:51
od Petr HC
For Vašátor - pozor na "pojmy a dojmy" . Drát je plný vodič a do automobilu vůbec nepatří (chvěním se ulomí) - tedy pouze kabel (lanko) . Dále průměr a průřez .Drátem o průměru 10mm bys mohl připojit k síti malou fabriku ev. Kabelem průměru 10 mm (průřez 78,5 mm2) starter autobusu . Promiň - asi moje profesionální deformace .
Napsal: pát črc 25, 2008 23:06
od Teepee
Petr HC píše:pouze kabel (lanko)
Prostě
licna. Pokud si správně vzpomínám, též oficiálně CYA, několik let jsem to nekupoval.
Napsal: sob črc 26, 2008 08:01
od Dusan
Zaujimave ze prepajate jednu stranu....ked privod je vedeny vecsinou na spinacku a az odtial na poistky v polohe jedna na svetla cez vypinace svetiel a v polohe 2 pre zapalovanie. tj niesu prepojene vsetky poistky na jednej strane.
Napsal: sob črc 26, 2008 09:34
od Roman
Dusan zobud sa a precitaj si prvy prispevok, aby si vedel aky problem sa v tomto vlakne riesi.
Napsal: sob črc 26, 2008 09:41
od Vašátor
Petře, v poho
. Já bych touto profesionální deformací asi měl trpět také, ale naštěstí mě do svých spárů ještě nechytila
.
Tož opravuju: Elektro Pelar, Táborská ulice, průřez pleteného měděného kabelu 6-10mm, cena kolem 10Kč/metr (přesnou nevím, kupoval jsem toho hafo strašně moc).
Napsal: sob črc 26, 2008 10:27
od Roman
Ked deformacia, tak poriadna : 6 - 10 mm2 (prierez sa udava v milimetroch stvorcovych )
Napsal: ned črc 27, 2008 11:59
od Laďuša
Petr HC píše: .... Když dáš 10 mm2 nic nezkazíš ,ale je to podle mne již značně předimenzované .
Bude to předimenzovaný, ovšem větší průřez => menší odpor, takže poklesnou ztráty
I když na dlouhým vedení je to trošičku podstatnější
Napsal: ned črc 27, 2008 15:15
od Petr HC
For Laďuša - když k něčemu přidáváš komentář ,buď trochu konkretní - co je podle Tebe dlouhé vedení ,co je větší průřez ,menší odpor atd.?
Takový komentář by měl vypadat asi takto : 1 m autokabelu CYA (dnes FLY) o průřezu 6 mm2 má měrný odpor 3,13 miliohmů - při průtoku proudu 60 A vznikne úbytek napětí 188 mV , a výkonová ztráta bude 11 W t.j. 1,3 % výkonu alternátoru .
Pro průřez 10 mm2 budou odpovídající hodnoty 1,82 miliohmů , 109 mV ,6,5 W ,0,8 %.
Pak to o něčem vypovídá.
Napsal: ned črc 27, 2008 16:01
od Laďuša
Petr HC píše:co je podle Tebe dlouhé vedení ,co je větší průřez ,menší odpor atd.?
Dlouhý vedení je podle mě třeba vvn 300 km
větší průřez - bavíme-li se o průřezu 6mm2, pak větší je třeba 10...
Menší odpor je odpor většího průřezu, páč má prostě na stejnou dýlku menší odpor.
Dobře, nechtělo se mě oživovat vzorečky a propočítávat...
Ale Tebe bych si taky dovolil maličko poopravit, jestliže na to mam trošku nárok:
Petr HC píše: ...má měrný odpor 3,13 miliohmů..
Tady s Tebou nesouhlasim, nejedná se o měrný odpor, ale prostě o odpor R. Měrný odpor neboli rezistivita má značku Ró, základní jednotku Ohm*metr a vyjadřuje odpor vodiče o délce 1m a průřezu 1m2.
Napsal: ned črc 27, 2008 20:41
od Petr HC
Laďuša píše:Ale Tebe bych si taky dovolil maličko poopravit, jestliže na to mam trošku nárok:
Samozřejmě ,každý máme nárok na opravu i chybu - to slovíčko "měrný" je skutečně poněkud zavádějící . Nemluvil jsem však o materiálu ale o kabelu . Ró čisté mědi je dle tabulek 0,0175 ohm_mm2/m. 1m kabelu průřezu 6 mm2 má jak jsem psal má 3,13 miliohmu ,tedy 1 mm2 má 6 x větší odpor 0,00313 ohmu x 6 = 0,0186 ohm_mm2/m.
A zase jsme o maličko chytřejší - materiál autokabelu není čistá měď ,ale slitina ( je možné ,že legovací kov v autokabelu zlepšuje některou jeho vlastnost ,např. pevnost v tahu) , nebo nás Kablo "šulí".
P.S. předem se omlouvám že neuvádím všechny veličiny v základních jednotkách soustavy ISO .
Napsal: pon črc 28, 2008 07:24
od Luděk Musil
Pozn. moderátora: a co kdybyste, chlapci, zase přešli od vzorečků, odporů, ohmů a jánevímjakýchdalšíchnesmyslů, k tématu vlákna.
Pokud mi Pátrač dobře ukázal místo budoucí pojistkovky - tak se jedná o cca 30 cm toho tlustýho káblíku. L.
Napsal: pon črc 28, 2008 10:04
od Roman
Tak k tematu: Patrac, ak prides do Trnavy , mozem poslat po Mysovi nejake 30cm kusky slusneho kabla, slusneho prierezu.....