Stránka 2 z 3

Napsal: pon říj 27, 2008 18:56
od Yellow01
Mám taky jeden rébus, dneska se mě na to ptal známej. Má Ford Transit, má puštěnej ventilátor topení a když přidá plyn, tak se zvednou taky otáčky toho ventilátoru. Čím by to tak mohlo být?

Napsal: pon říj 27, 2008 20:17
od Maysner
zvysi se ti napeti v palubni siti. me to zigul dela taky. jakmile zvysim otacky nebo se rozjedu ventilator se roztoci rychleji

Napsal: pon říj 27, 2008 21:57
od Yellow01
A co s tím? Prej to je dost nepříjemný, tak by se toho rád zbavil.

Napsal: pon říj 27, 2008 21:59
od Maysner
necim by se to osetrit dalo. ale ja to neresim. me to vyhovuje
sasa nebo nejakej specialista by moh vedet
tak me napada dela mu to celou dobu co to ma nebo to zaclo z niceho nic

Napsal: pon říj 27, 2008 22:03
od Yellow01
To nevim, ale předpokládám že to asi začlo, protože by s tím už něco dělal, když by to trvalo delší dobu.

Napsal: pon říj 27, 2008 22:07
od Hurikán
S tímhle se toho moc dělat nedá. Tedy dá, ale otázka zní: stojí to za to? Už se to tu řešilo několikrát. Prostě při volnoběžných otáčkách alternátor nedobíjí a napětí v síti je tedy nižší. Při zvýšení otáček začne alternátor dodávat energii - stoupne napětí - ventilátor běží rychlejí/světla víc svítí. Je to naprosto normální stav.

Řešení:
1) vzít na vědomí a nechat tak
2) zvýšit volnoběžné otáčky motoru - to by do značné míry problém eliminovalo
3) vyměnit řemenici na alternátoru za menší a zvýšit tak převodový poměr mezi motorem a alternátorem. To je ale nutné "spočítat" aby nedošlo k přetáčení alternátoru.

Napsal: pon říj 27, 2008 23:58
od Martin-MTX
a nestaci jen repasovat altik? dyt prece kdyz je altik uz horsi tak dava na volnobeh mesni napeti nez kdyz sem mel novej, takze by teoreticky rozdil nemel byt tak znatelny..

jeste me napada jedno genialni reseni pro kolegu s transitem - klasicky stabilizator 12V bez problemu ho sezenes na GM nebo si ho postavis: staci 4 diody, jeden usmernovaci tranzistor a kondik :-D

pak se to bude tocit porad na 12V at do toho budes prat treba 16V jediny rozdil by ovsem byl, kdyz by napeti pri volnobehu nebylo 12V coz sem teda jeste nevidel :-D

(jen by to chtelo nejaky silnejsi tranzistor aby utahl ten proud)

pro jistotu at zmeri napeti na baterce pri volnobehu a potom pridava plyn a sleduje zmeny napeti a pritom sleduje otacky ventilatoru, jesli je to skutecne tim...

to sem zase chytrej jak radio co.. :D

Napsal: úte říj 28, 2008 10:27
od Saša
Jedna chytrá rada tam je : Vem měřák a změř napětí na bateriji při vyšších otáčkách . Mohla nastat vada v regulátoru a altík přebíjí ! Napětí nesmí překročit u "novějších Fordů 14.8V (do roku v. 01/1999 pak 14V) Od tohohle roku se také pro Fordy a jiná vozidla dělají specielní baterie .
Jak se tu již psalo snížení napětí na volnoběh je zcela normální (pokud to nepřebíjí) a tím pádem i otáčky ventilátoru klesnou .
Tento stav bývá víc patrný v zimně kdy je zapnuto různé vyhřívání třeba u Fordu předního okna atd.. Velký vliv na to má stáří baterie která časem zvětšuje svůj vnitřní odpor a tím nestačí držet požadované napětí .
Martin-R9 píše:jeste me napada jedno genialni reseni pro kolegu s transitem - klasicky stabilizator 12V bez problemu ho sezenes na GM nebo si ho postavis: staci 4 diody, jeden usmernovaci tranzistor a kondik
Nezbejvá mi nic než položit otázku kčemu tam jsou ty diody (v autě je DC napětí !) a co je "usměrňovací" tranzistor ?
Nehledě na to že stabilizovat 12V v 12voltové síti auta tímhle spůsobem (stabilizátorem) nejde .

Napsal: úte říj 28, 2008 11:12
od Hurikán
Saša píše:Nehledě na to že stabilizovat 12V v 12voltové síti auta tímhle spůsobem (stabilizátorem) nejde .
Martin to asi myslel tak, že stabilizátor nepustí do spotřebiče vyšší napětí než třeba těch 12V - čili např. ventilátor poběží stále nižšími otáčkami bez ohledu na to, jak to dobíjí.

Napsal: úte říj 28, 2008 12:52
od Martin-MTX
no ty diody sou tam jako usmernovac (v zadnem pripade sem nemyslel ty svítící :-D ) ale teoreticky je tam davat jako nikdo nemusi, i ten kondik tam byt nemusi je tam jako zatez a vyhlazovac, nektere stabilizatory tam potrebuji mit aspon odpor nebo kondik, ale teoreticky to muze byt skutecne jen jeden jedinej tranzistor kde 1 pin je vstup, druhej zem a treti vystup (stabilizovane 12V napeti)

treba tady:

http://www.ges.cz/?page=index&or=sort&i ... ES08802542

stojí 32Kč a propustí 5A

A myslel sem to presne tak jak pise Hurikán, ze stabilizator nepusti vic jak 12V. Proste nikdy, to by musel asi hořet :-) a to sem v životě neviděl


Saša: Proč to podle Tebe nejde?

Napsal: úte říj 28, 2008 17:15
od Saša
Martin-R9 píše:no ty diody sou tam jako usmernovac
A co mají usměrňovat ? V autě je stejnosměrné napětí ! Pouze se tím sníží vstupní napětí .
Martin-R9 píše:ten kondik tam byt nemusi je tam jako zatez
Kondenzátor jako zátěž ? Leda že by tam někdo dal kondík na 3.3V pak by se chvíli choval jako "zátěž" a pak by odešel .
Martin-R9 píše:skutecne jen jeden jedinej tranzistor kde 1 pin je vstup, druhej zem a treti vystup
To co Jsi nazval tranzistorem je ve skutečnosti integrovaný obvod zvaný stabilizátor a i když tak vypadá tak jím není .
Martin-R9 píše:a propustí 5A
Tuhle informaci Máš odkud ? I kdyby to ale "umněl" tak 5A pro ventilátor stačit nebude .
Martin-R9 píše:Proč to podle Tebe nejde?
Tyhle stabilizátory ke své funkci potřebují jistý rozdíl vstupního a výstupního napětí (obvykle 2V "drop") Dělají se i specielní (low-drop cca 0.4V) ty jsou drahé "viz Tvůj odkaz" a na menší proudy . Pokud to není dodrženo kmitají a dělají vše možné ale jen né a né stabilizovat .

Napsal: úte říj 28, 2008 19:08
od Martin-MTX
hmm koukam souboj elektrotechniku - tak ja se vzdavam :-))

ja sem totiz elektrotechnik amater, uz sem udelal spousty elektrokravin, mezi posledni mega vytvory patril robutek ovladany na dalku co mluvil a videl, ale samozrejme prijimam nazor jinych, protoze ja nemam zaklad teoreticky nybrz prakticky. me to dycky fungovalo jak sem potreboval :-) (ale samozrejme po dlouhem experimentovani a velkem mnozstvi spalenych soucastek :-))

jen jednu vec sem skutecne napsal blbe -- kondik jako zatez je kravina, toho sem si skutecne vedom, kdyz to ted po sobe čtu :-D

a vubec, mě by to nedalo spát - ja si to doma zkusim hezky stabilizovat 12V 12V stabilizatorem.

akorat ze napr ted sem na GME a ctu si popis stabilizatoru 12V 5A a pisou tady ze musi byt 1.5V voltu rozdil tj, pokud to spravne chapu, tak to spravne funguje kdyz je na vstupu o 1.5V vice. jenze v praxi sem jeste nenameril (pokud pomineme nedobijeci auto) ze by pri volnobehu nebylo na baterce alespon 13V to znamena, ze podminka bude taky splnena.

hlavne, kdyz se na to podivam z druheho pohledu, je kravina cokoliv stabilizovat a lepsi asi bude najit pricinu, kdyz to predtim fungovalo, né ji obcházet :-D to se myslim schodnem..

jen sem svuj napad ohledne stabilizatoru, ktery jsem pro laiky nazval tranzistorem (pac tak vypada : -) napsal jako jedno mozne reseni.

a jeste by me zajimala jedna vec, kterou sem nezkousel - co by se stalo kdybychom zapojili dva stabilizatory paralelne a vystup znich bychom svedli na jednu vetev, zdali by se proudova zatizitelnost skutecne zdojnasobila nebo ne :-D

Napsal: úte říj 28, 2008 19:16
od Křečík Barbuška
Martin-R9 píše:... jenze v praxi sem jeste nenameril (pokud pomineme nedobijeci auto) ze by pri volnobehu nebylo na baterce alespon 13V to znamena, ze podminka bude taky splnena.
To jsi tedy těch aut moc nepoměřil, světla + vyhřívání zadního okna, ventilátor topení ... . Průměrná dobíjející Lada pod těch tvých 13V spadne hravě, mmj. i ten tebou zmiňovaný stabilizátor vyžaduje poměrně velkou diferenci a i těch 13 by bylo málo, nehledě na to, že se velmi těžce vlezeš do požadovaných proudů a odolnosti vůči špičkám.

Napsal: úte říj 28, 2008 19:29
od Saša
Martin-R9 píše:zdali by se proudova zatizitelnost skutecne zdojnasobila nebo ne
Ano zdvojnásobila ale je tu to ALE . oba stabilizátory by musely mít naprosto stejné výstupní napětí .
Martin-R9 píše:ja si to doma zkusim hezky stabilizovat 12V 12V stabilizatorem.
Skusit to můžeš a skus to zatížit .
To že Jsi neviděl "odejitý" stabilizátor by Ti rádi věřili majitelé Fábijí a Oktávek kde odchází stabiky v palubkách . (8 a 5 V)
Ale už dost už je to OT .

Napsal: úte říj 28, 2008 19:37
od Martin-MTX
doufam, ze si tohle tema nebudou cist Ti, pro ktere obcas programuju integráče :-D
mno nechme toho je to jen teoretizovani - ale vyzkousim si to, az bude cas, pac me to zajima co to skutecne udela...