Napsal: pát úno 15, 2008 18:30
Rozhodně bych do větší wattáže nešel. Především proto, že žádná taková žárovka není homologovaná pro používání ve vozidlech pohybujících se po silnicích. Jsou to žárovky určené do stavebních strojů a podobných vozidel, která jezdí někde v lomech nebo stojí na jednom místě (a není to silnice). Dalším negativním jevem vyšší wattáže je velký proud protékající vodiči, paticemi a přepínači, o relé nemluvě. Všechny tyto součásti trpí, přehřívají se a hrozí (a to velmi reálně) požár elektroinstalace. Před tím zpravidla není obrany (auto můžeme akorát tak opustit a ponechat osudu a nemilosti živlu). V neposlední řadě - žárovky s vyšší wattáží se extrémně zahřívají, což velmi škodí (především malým) světlometům, neboť praskají skla parabol (o plastových světlech nemluvě). V tomto mám s Ladou z minulosti osobní zkušenost (při projetí kaluží mi vypadlo sklo na světlometu a druhé prasklo).
Optimální řešení jest používání žárovek se standardní wattáží, tedy 60W/55W, ale se zvýšenou svítivostí. Základem těchto žárovek je použití jiných plynů v baňkách a jiných materiálů na výrobu vláken. Na trhu jsou jich spousty, od +30% po +80%. Například Philips, Osram, Narva, Bosch a mnohé další "žárovkářské" firmy nabízejí nepřeberné množství takových žárovek. Tyto žárovky mají mnoho výhod - především stejný odběr proudu jako standardní žárovky. Dalším příjemným jevem je skutečnost, že vzhledem k vyšší účinnosti světetlé energie při shodném proudu žárovky méně hřejí než standardní, což má za následek menší ohřívání okolního vzduchu ve světlometu potažmo skla a paraboly. Navíc v důsledku menšího vyzářeného tepla žárovka získává vyšší životnost.
Já mám v autě žárovky H4 od Philipsu, jmenují se Vision Plus se zvýšenou svítivostí o 50%. Takový rozdíl oproti standardním žárovkám si nikdo nedokážete představit. Cena cca 500 Kč za pár.
Optimální řešení jest používání žárovek se standardní wattáží, tedy 60W/55W, ale se zvýšenou svítivostí. Základem těchto žárovek je použití jiných plynů v baňkách a jiných materiálů na výrobu vláken. Na trhu jsou jich spousty, od +30% po +80%. Například Philips, Osram, Narva, Bosch a mnohé další "žárovkářské" firmy nabízejí nepřeberné množství takových žárovek. Tyto žárovky mají mnoho výhod - především stejný odběr proudu jako standardní žárovky. Dalším příjemným jevem je skutečnost, že vzhledem k vyšší účinnosti světetlé energie při shodném proudu žárovky méně hřejí než standardní, což má za následek menší ohřívání okolního vzduchu ve světlometu potažmo skla a paraboly. Navíc v důsledku menšího vyzářeného tepla žárovka získává vyšší životnost.
Já mám v autě žárovky H4 od Philipsu, jmenují se Vision Plus se zvýšenou svítivostí o 50%. Takový rozdíl oproti standardním žárovkám si nikdo nedokážete představit. Cena cca 500 Kč za pár.