Stránka 2 z 5

Napsal: pon říj 01, 2007 22:09
od Vašátor
Já také přidám trochu do mlýna. Moje autí šlapalo i při nalévání chladícího systému při naklonění čumákem dolů a to z celkem prudkého kopce. Podařilo se na první pokus naplnit celý systém.
Tady vidíte, že i když máme stejnou značku, každé autí holt potřebuje něco jiného. Rozebírat Markovo tvrzení mi přijde bezpředmětné. I když to většina z nás nepotřebovala, uznejme, zní to logicky.

Napsal: úte říj 02, 2007 04:07
od Křečík Barbuška
Je to asi kus od kusu, vždy nalévám na stejném místě a to čumákem lehce z kopce :oops: . U motoru 2105 mi stačila pouze odpojená hadice topení, zatímco u motoru 2103 bylo nutno i experimentování s čidlem teploty, možná je to důsledkem přítomnosti LPG ve vozu, přeci jen je to v chladící soustavě navíc, čert ví. Každopádně bych vyčkal s čím přijde původce tohoto topicu, ten to rozsoudí proč se mu to vlastně hřálo a jak to odstranil.

Napsal: úte říj 02, 2007 06:58
od Marek
Proč mám dojem, že Štěpán se opět snaží vyvolat hádku a snižovat moje poznatky.....?

Mám sto chutí zase být zlý, jízlivý a hnusný, protože mě Štěpán svými útoky na mě prostě sere. Ale slíbil jsem některým členům LADAklubu, že se budu chovat slušně a nevyvolávat hádky.

Štěpáne, pamatuj si, že cokoli sem napíšu, má své opodstatnění. Buď je to dáno letitými zkušenostmi (jezdil jsem s Ladou už v době, kdy Ty jsi navštěvoval základní školu), nebo je to prostě dáno a nemá cenu o tom diskutovat.

Ohledně tohoto problému s přehřátím motoru: Stávalo se mi to pokaždé - pokud jsem (třeba po výměně hlavy) naplnil okruh chlazení vodou, vždy zůstal čtvrtý válec a podstatná část hlavy bez vody. Je to i celkem logické - není kudy by se dostala ven.
Mnozí z vás tvrdí, že při chodu motoru by se měl veškerý vzduch dostat přes zátku chladiče do expanzní nádoby a vybublat. Ano, i to je logické, ovšem mnohdy je ta bublina tak velká, že prostě nemá sílu se ven dostat.
Proto je vhodné buď postavit auto předkem do prudkého kopce nebo (podle mne jednodušší způsob) vyšroubovat čidlo teploty a vzduch z inkriminovaného místa motoru okamžitě vyletí, prostor se zalije kapalinou a vše je naprosto v pořádku.

Štěpáne, varuju Tě!!! Slíbil jsem vedení klubu, že své výbušné nálady budu krotit. Totéž žádám od Tebe - chovej se slušně a nech mě na pokoji, prosím. K tomuto příspěvku už se nevyjadřuj, je vidět, že o tom nic nevíš (tedy rozhodně ne víc než já), takže to ani nemá smysl.
Pokud mi nedáš pokoj, budu iniciovat Tvé vyloučení z klubu.

Napsal: úte říj 02, 2007 13:32
od Myso
zapojim sa aj ja aspon sa dozviem ci to robim dobre alebo zle:

ja pri naliveni otvorim kurenie (topeni), nalejem vodu do chladica a nastartujem motor s otvorenym chladicom, a necham to zohriat tak aby zacala voda navrchu chladica vriet a spustila sa sahara, potom ked hrozi ze sa vriaca voda dostane von z chladica tak ho zavriem a koniec :)
samozrejme ze ked si to odgrgne a klesne hladina tak dolejem.

na konci aktu doplnim expanzku po gumenu pasku.

Napsal: úte říj 02, 2007 15:01
od Marek
Jak je vidět, každý vůz chce svoje. To mě u ruského výrobku nepřekvapuje.

Patrně neexistuje spolehlivý a jediný způsob či přesně definující návod, jak chladicí systém odvzdušnit. Nemůžu si však pomoci - odvzdušnění pomocí vyšroubovaného čidla teploty vody mi přijde nejrychlejší, nejméně nebezpečné a stoprocentní za všech okolností.

Napsal: úte říj 02, 2007 15:28
od Štěpán
Marku, svůj příspěvek jsem vůbec nemyslel nijak proti tobě :!:

ps: V době kdy jsem chodil na ZŠ jsem jezdil i ladou :D

Napsal: úte říj 02, 2007 18:48
od dmatej
Moje zkušenost na 2101:
Zapnuté topení...
Auto čumákem malinko dolu...
Do chladiče dolít co se dá, nastartovat
Průběžně dolívat chladič, sem tam auto pohoupat
nakonec když je motor ohřátý a pár minut se nedá dolít kapka, zavřít chladič, dolít expanzku a je hotovo ;-)

Jestli byl v hlavě vzduch vám ale nepovim ;-) sundaval jsem před tím chladič a všechny "vodní" hadice.

Napsal: stř říj 03, 2007 06:19
od Luděk Musil
Marek píše:Jak je vidět, každý vůz chce svoje. To mě u ruského výrobku nepřekvapuje.
Patrně neexistuje spolehlivý a jediný způsob či přesně definující návod, jak chladicí systém odvzdušnit. Nemůžu si však pomoci - odvzdušnění pomocí vyšroubovaného čidla teploty vody mi přijde nejrychlejší, nejméně nebezpečné a stoprocentní za všech okolností.
Přidám i já způsob odvzdušnění, který jsem praktikoval na jaře při výměně motoru. Vše navíc poněkud ztíženo tím, že od hadic topení mám rozdvojky a nataženy hadice kolem chladiče na druhou stranu "k rozdělovači", kde hnízdí reduktor-zplynovač.
Auto stálo na rovině. Do chladiče jsem nalil, co jen šlo. Potom jsem nastartoval. Následovalo dolití dalšího množství - jak postupně vodní pumpa "vytahovala" vzduch. Potom jsem musel auto projet do mírného houpavého kopce - asi 800 metrů (víc ta komunikace nemá). Po návratu zpět tou samou cestou jsem dolil ještě další asi 1,5 litru (to se konečně odvzdušnily i hadice k reduktoru) a bylo hotovo. L.

Napsal: stř říj 03, 2007 09:55
od Wolf
Tak kdyz se tu tak vsichni sverujete... Ja asi jako jeden z mala mohu zodpovedne rict, ze v motoru a chladici nebyla nikdy zadna sracka nebo jenom voda, nepocitam-li tu ruskou kapalinu, kterou jsem vypustil ihned po zaruce, protoze uz behem zaruky mi odesla vodni hadice a chladic. U mne probiha naplneni systemu nasledovne. Naplnim chladic az po vicko, naplnim expanzku asi tak 3 cm pod vicko a vyrazim to ohrat. Rucicka teplomeru vysplha az do pulky, coz bezne krom stani v kolonach nedela, pak klesne, ja to projedu do kopce z kopce a po zchladnuti doplnim kapalinu. Tot vse. Takto jsem to delal i u predchozich Lad. Kdo mne zna ale vi, ze nejsem priznivcem LPG a tak tam mam jenom hadice, ktere tam dal rusky muzik. W.

Napsal: stř říj 03, 2007 09:59
od dusin
Čučim jak péro z gauče :shock: Tot sem vždy považoval za absolutně bezproblémové.Do října(2103)vždy stačilo jenom nalejt vodu a bylo :shock:

Napsal: stř říj 03, 2007 10:06
od Pato
takze sa aj ja pridam

pri vymene gufera na prsach som vyhodil aj chladic a ked uz bol von tak som rovno vyplachol cely motor aj chladic horucou vodou - je zaujimave ze pri vypustani z motora isla uplne cista kvapalina a z chladica vytiekla tiez cista ale pri preplachovani som nasiel v chladici nejaky oranzovohrdzavy sajrajt a v motore nie.

najprv som do chladica nalial cca styri litre a vyzeralo ze uz ma dost - tak som pumpoval vrchnou hadicou na chladic az si to odgrglo a klesla voda v chladici - potom som znova dolial a takto som to opakoval az pokila som nedolial dalsie vyse styri litre. potom som zavrel chladic doplnil do odvzdusnovacky tak cca 5cm nad znacku nastartovla a nechal som ho bezat az kym nezapla sahara - este som ho nechal bezat a po chvili vypol .Po vychladnuti bola voda v nadobke tak tesne na minimom.

result - ziaden problem s chladenim rucka sa drzi presne kde ma ci idem po meste alebo po dialnici alebo hore prudkym kopcom - sahara zapina len pri dlhom stani v kolone a na chalupe az skoro na vrchole kopca.

A este jedna vychytavka - nadobku som poriadne vydrhol zvnutra kefopu a praskom takze je jak nova a uz je vidiet aj kvapalinu.

Napsal: stř říj 03, 2007 10:43
od Honza 21061
U Lady používám k nezapalcení dobrý způsob z Karosy a Škodovek 105-120, poněkud upravený, protože nemá průtočnou expanzku na nejvyšším místě soustavy...
Běžně nalévám vodu do chladiče, samozřejmě s otevřeným topením. Při nalévání stačí parkovat i na rovině, lepší je předkem mírně do kopce.
Potom normálně zavřu víčko a jedu za nejbližší roh někam mimo lidi, zaparkuji předkem do kopce, otevřu nalévací otvor a čekám na otevření chladiče a zahřátí motoru. (Přitom se většinou něco dolije).
Po chvíli, když je teplota tak 90, vezmu za ovládání plynu a chvíli držím motor kolísavě v hodně vysokých otáčkách, potom přejdu na volnoběh a ještě několikrát to zopakuji. V nalévacím hrdle je v tu chvíli vidět obrovský únik bublin, takže doliju vodu a opakuji znovu.
Při tom je samozřejmě potřeba promačkat horní hadici z motoru do chladiče, u sebe ji mám téměř vodorovně a vzduch se tam někdy chytí. Ještě z pedantství uzavřu a znovu otevřu ventil topení- asi zbytečné, ale co kdyby se tam náhodou něco chytilo že? :) Po této kůře mám jistotu, že soustava je bezpečně na 100% odvzdušněná. 8)
Není vůbec na škodu to po krátkém poježdění zase zopakovat, minule jsem vytlačil ještě pár bublin, ale když jsem to dělal ještě potřetí, bylo to už dobré.
--------
Nepřejte si zažít, jak se oproti Ladě odvdušňoval Wartburg 1.3 :roll: To znamenalo ve fázi 1 odpojování hadic sytiče, ve fázi 2 otevření odvzdušňováku topení a ve fázi 3 vyjmutí expanzní nádržky, zvednutí hodně nad úroveň celé soustavy, dolévat a čekat. A stejně tam ta jistota nebyla a chtělo to hlavně na topení několikrát při jízdách zopakovat.
Zato jednoduchý způsob jsem praktikoval u Peugeota 405. Místo složitého systému výrobce, stačí výše zmíněný starý Karosácký trik. Dolít vodu, sundat víčko expanzky vedle chladiče a jezdit chvíli bez toho... Nic víc. 100% odvdušněno. 8) Stejný trik také uchrání spoustu vody, když někudy teče. Zrušením přetlaku buď přestane utíkat, nebo jsou úniky minimální.

Napsal: stř říj 03, 2007 14:30
od Saša
Honza 21061 píše:Stejný trik také uchrání spoustu vody, když někudy teče. Zrušením přetlaku buď přestane utíkat, nebo jsou úniky minimální.
Pozor na to! je to možná dobré na nouzové dojetí ale né na dlouho!
V chladící soustavě MUSÍ být přetlak! Zvyšuje to bod varu chladící kapaliny,kdyby tam přetlak nebyl tak by voda při normálním atmosférickém tlaku(1013hpa) vařila při 100°C. JENŽE na vstupu vodní pumpy vzniká vlivem sání podtlak a chladící kapalina může pak začít vařit klidně pří teplotě 90°C i nižší ! před pumpou se utvoří bubliny a zavzdušní se celý systém! A místně se začne přehřívat hlava i motor.
To nehovořím o tom kdyby Jste s "takhle vylepšenou" chladící soustavou jeli třeba přes Alpy třeba do itálie tak by to nešlo uchladit vůbec.! Vlivem nižšího atmosferického tlaku ve vyšší nadmořské výšce.

Napsal: stř říj 03, 2007 15:22
od Pajas
To Saša: To zní logicky, souhlasím s Tebou, také o fyzice něco vím :P

Napsal: stř říj 03, 2007 22:50
od Honza 21061
Zdravím celý fyzikální kroužek...
Já bych to zase tak drasticky s tím podtlakem před pumpou neviděl...
Se zmíněným Wartburgem jsem bez přetlakování jezdil skoro 3 roky- vlastnoručně jsem z víčka s rozkoší všechno vydlabal a volné místo vycpal hadrem. Jezdil jsem hlavně město (nikdy jsem nevařil), Tatry (nikdy jsem nevařil ani do vysokých kopců při pomalé jízdě), ani při vysokých výkonech. Pokud bych jel tak vysoko do Alp, možná bych to tam zase nacpal zpátky.
Chladicí soustava se mi nikdy nezavzdušnila, naopak, zrušení přetlakování mi několikrát zachránilo jízdu, do té doby, než jsem provedl generální výměnu velké části hadic, které byly v úděsném stavu. Ani poté jsem přetlakování neobnovil- roztržení chladiče vlivem přetlaku u prvního Wartburga mě dostatečně vyučilo.
Jen velmi málo ventilů totiž bylo spolehlivých a to jak pro přetlak, tak i pro podtlak při chladnutí.
U žigula lituji, že bez výrazného zásahu do uzávěru, nelze to prokleté přetlakování zrušit. Jezdím tedy s ním, ještě loni jsem před utěsněním chladiče řešil úniky vody, při chladnutí naopak přisávání vzduchu a teď, když je ticho před bouří, čekám, kde se co na mě vyvalí...

Příspěvek uzavírám tímto: Kdo chce, ať si jezdí s přetlakováním, já si budu jezdit (pokud možno) bez něj... :roll: