Stránka 2 z 6
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: čtv kvě 08, 2014 09:58
od Marek
Pokud se tato hlava použije na jiný typ motoru, než právě na první motory 21011 (s písty s rovnými dny), má pak daný motor menší kompresní poměr (kolem 8:1) a ztrácí zbytečně na výkonu. Pro jiné motory je tato hlava tudíž prakticky nepoužitelná.
Ovšem kdo by o ni mohl mít eminentní zájem, to je člověk, co má v plánu přestavbu motoru Lada na turbo. U přeplňovaných benzinových motorů obecně je žádoucí snížení kompresního poměru, aby v prostoru nad pístem bylo víc místa a tudíž aby se tam vešlo víc směsi a tudíž aby se dosáhlo vyšších výkonů. Proto jsem tehdy říkal, že tahle hlava je vzácná
.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte čer 10, 2014 19:03
od Mičun
Nedávno sem vyčet, že motory se "starými" hlavami s komresním poměrem 8.8:1 se přestaly montovat, aby se zvýšila životnost motorů. Je možné, aby takové minimální zvýšení komprese nějak razantně snížilo životnost motoru?
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte čer 10, 2014 19:54
od Vašátor
Ono to šlo podle mne spíš ruku v ruce s nekvalitním benzínem a jeho zaostávajícím oktanovým číslem. Mnohonásobně víc, než vysoké tlaky motoru, totiž škodí detonační spalování. A to je ruku v ruce s vyššími tlaky motoru a nižším oktanovým číslem.
Druhou možností je, že chtěl rus s těmito motory standardně najet půl milionu
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř čer 11, 2014 08:24
od Marek
Přesně. Nemyslím si, že by snížení kompresního poměru o tři desetiny na motoru, který je robustní jako TDi, nějak významně přispělo ke zvýšení jeho životnosti. Naopak si myslím, že motor, který má takový konstrukční základ jako Lada, mohl mít klidně stupeň komprese podstatně vyšší. Jenže od toho se odvíjí především náchylnost na kvalitu a přesnost seřízení. A to se v 70. letech moc nenosilo, v Rusku už vůbec ne.
U motoru s kompresním poměrem 7:1 je úplně jedno, jestli má předstih ve volnoběhu nulový nebo deset stupňů. Ten pojede plus minus pořád stejně. Ovšem u motoru, který má stupeň komprese 11:1, je na výkonu, pružnosti, spotřebě a především životnosti motoru výrazně znát odchylka o pouhé dva stupně. Tudíž laicky řečeno - motory s vysokým stupněm komprese potřebují kvalitní a co nejpřesnější řízení spalovacího procesu, což kladívkem v rozdělovači s odstředivou regulací opravdu zajistit nelze. Při kvalitě paliv používaných za totality v ČSSR takřka nemožné. Jak známo, kvalita paliva (zejména OČ) má zásadní vliv na kvalitu a rychlost hoření a musí se tomu přizpůsobovat předstih. Proto pokud někdo do Lady, která měla standardně doporučené palivo s 96 oktany, tankoval Speciál 90, musel tomu přizpůsobit předstih (snížením o 3-5° v celém rozsahu odstředivé regulace).
Teď si představte, že máte mechanicky řízený (karburátor, rozdělovač s mechanickou regulací) motor s kompresním poměrem daleko přesahujícím 10:1, kde je velmi citlivé seřízení. Natankujete nekvalitní benzin, což není zase nic neobvyklého, a motor detonačně klepe (v důsledku vysokého předstihu - motor s menším oktanovým číslem totiž potřebuje předstih snížit). A vy s tím pojedete několik set, v horším případě tisíců kilometrů. Klika vám podá ruku, ojnice se uvolní (v uložení na klice), písty se budou deformovat a další "příjemné" legrace.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř čer 11, 2014 11:42
od Vašátor
A pokud bude docházet k detonačnímu hoření pravidelně a velmi často, krom toho všeho co psal Marek, se vám po rozebrání motoru naskytne i krásný pohled na popraskané písty s vylámanými drážkami.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř čer 11, 2014 17:20
od Marek
No, to je jedna z těch "příjemných" legrací citovaných na samém konci
.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: stř čer 11, 2014 17:51
od Luděk Musil
Vašátor píše:... krásný pohled na popraskané písty s vylámanými drážkami...
Marek píše:... jedna z těch "příjemných" legrací ...
Ano, toho jsem se dočkal na mém nebohém motoru 1,8 řízeném vstřikováním.
Bláhově jsem si myslel, že to ŘJ rukuvruce s lambdasondou "dotáhne" ... nedotáhla
.
Tím jen chci říct, že když měníte kubaturu, tak tomu musíte nastavit a doladit směs. Jinak je to cesta do pekla i když je mnohdy dlážděna dobrým úmyslem.
L.
PS: obsah mého příspěvku není určen k následné debatě
O tom jsou jiná témata
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: pon lis 03, 2014 08:51
od Jaykee
Zítra bych chtěl zkusit vyměnit těsnění pod hlavou. Otázka je, jestli je podfouklé těsnění, nebo prasklá hlava, z výfucku jde sauna. Kdyby byla hlava, můžu na 1,7 mpi nasadit UNI hlavu (21011-1003015-10)? Čidla i "vajíčko" u sacích parohů na vstřiky jsou mi ukradené, jde mi hlavně o kompresní poměr, jestli se popasuje s většími písty atd...
Další věc je, jakou máte zkušenost s nasazením hlavy aniž bych jí nechal líznout? Vím že je to trochu prasárna, ale zítra bych to asi všechno nezvládl.
Dík!
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: pon lis 03, 2014 16:57
od Dusan
Keby si dobre hladal vedel by si ze hlava na 1,7 je nizzsia oproti UNIfikovanej hlave. Fungovat to ale bude.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte lis 04, 2014 16:18
od Marek
Fungovat to bude, ale pojede to hůř, protože bys motoru snížil stupeň komprese. Pokud bys UNI hlavu nechal snížit (dejme tomu o cca 1,5 mm), dostal by ses přibližně na původní stupeň komprese.
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte lis 04, 2014 20:45
od Jaykee
Takže jsem si to ozkoušel a je to jasné. UNI hlava, alespoň od oka (šupléru jsem zapomněl v autě, blbec) je stejná jako hlava na čtyřbod (pro dokonalost, nepočítám čidla, jiný vstupní sací ovtor...). Menší spalovací prostor u čtyrbodu je okem patrný a to co jsem si na vlastní pěst zkusil, hydroštely tam jdou (jsem trochu nevěřící Tomáš, proto jsem se ptal i na Koněvce a bylo mi řečeno, že záměna nejde). Ovšem povolit tu spodní matici je paráda, škoda že není ještě o chlup nižší...
Dneska jsem se při koupi hlavy na čtyřbod dozvěděl, že asi u této verze bude jiná slitina, či způsob lití. Pán nezažil, aby někdo po něm chtěl hlavu od 01 po jednobod z důvodu prasknutí, na čtyřbod již několikrát.
Proto si hraju s myšlenkou, že osadím UNI hlavu a šoupnu jí tam. Tu novou bych stejně chtěl nechat líznout.
Ale teď je otázka, víte někdo o kolik se má hlava srazit? Nějakou 100% informaci?
(dík Marku za info, ale jestli tam půjde UNI, potřebuji tutovku, ne cca
)
A ještě dotaz na hydroštely (dneska jsem je měl poprvé v ruce). Hlava kterou jsem sundal, byla osazena hydroštely u kterých se nedá tyčkou rukou pohnout. Dneska mi pán dal k hlavě tři kousky, u kterých se nechá tyčkou hýbat.
Co je správně?
Pro lidi, kteří si hydroštel neumí představit, jako já do dnešního dopoledne, přikládám foto...
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte lis 04, 2014 21:08
od Vašátor
Všeobecně ... pokud je hydroštel suchý, půjde s ním pohnout velice jednoduše. Pokud je nalitý, pohnout s ním takřka nepůjde = velkou silou. Hydroštel se plní tak, že jej postavíš do misky s olejem (aby byl celý ponořen) a pumpuješ s ním. Pak by měl výrazně ztvrdnout.
Docela čumím, jak to mají rusáci řešené ...
, není originál pod hydroštelem mazací kanál?
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte lis 04, 2014 21:21
od JmJ
Uplne laicka otazka: da se tim osadit 05 hlava?
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte lis 04, 2014 21:30
od Jaykee
Podle mě je záměna hydroštelů za štelovací šrouby možná u jakékoli hlavy. V podstatě stačí 8 hydroštelů a lišta, která je napojená na domeček vačky. Na hydroštely tu byly negativní reference, ale nikdy jsem neslyšel čistější "Žígo" zvuk, než na tomto motoru. Možná jsem moc náročný, ale vždy jsem alespoň jeden ventil slyšel. Na Škodéru jsem je seřídil na první dobrou, u Žíga se mi to k dokonatosti nikdy nepovedlo. Proto je chci stůj co stůj...
Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107
Napsal: úte lis 04, 2014 21:43
od Vašátor
Aha, já si říkal, jak jsou hydroštely plněny. Takže žádný kanál pod nimi není, ale je tam nějaká lišta napojena na domeček vačky? Mohl by jsi mi to prosím vyfotit? Ať si rozšířím obzory