Napsal: úte čer 14, 2011 12:02
Pokusím se velmi stručně - v případě zájmu mohu konkretizovat:
Benzinové systémy:
Nepřímé plnění
1) karburátory - asi všichni známe - na sacím potrubí sedí karburátor se škrticími klapkami - v sacím potrubí proudí směs
2) centrální (jednobodové) vstřikování (SPi - single point injection) - náhrada karburátoru - na sacím potrubí sedí centrální vstřikovač paliva (plnění paliva nad škrticí klapku) - v sacím potrubí proudí směs
3) vícebodové vstřikování (MPI - multi point injection) - na sacím potrubí sedí pouze škrticí klapka, která ovládá množství vzduchu; vstřikovače paliva jsou umístěné těsně před sacími ventily motoru (plnění paliva pod škrticí klapku) - v sacím potrubí proudí pouze vzduch
Přímé plnění - systémy přímého vstřikování benzinu do válce (označované například FSI nebo GDI) - motor nasává a stlačuje pouze vzduch, do něhož se v určitý okamžik vstřikuje palivo (přímo do válce, podobně jako u naftových motorů)
Naftové systémy:
Nepřímé vstřikování - nafta není vstřikována přímo na dno pístu, ale do předkomůrky vytvořené v hlavě. Předkomůrky mohou být vířivé (Peugeot, VW aj.) nebo tlakové (Mercedes-Benz). Dodávka nafty je zajišťována řadovými nebo rotačními čerpadly - zpravidla mechanicky nebo jen s malým podílem elektronického řízení. Motory s nepřímým vstřikováním většinou potřebují žhavení před každým startem (tedy i zatepla).
Přímé vstřikování - nafta je vstřikována přímo na dno pístu do speciálně vytvořeného prostoru ve dnu. Dodávka paliva je zajišťována podobně jako u nepřímého vstřiku, tedy řadovými nebo rotačními čerpadly, nověji systémem Common-Rail či Pumpe-Düse. Přímovstřikové motory nepotřebují žhavení. Pouze při velmi nízkých teplotách se spalovací prostory krátkodobě vyžhaví (jinak se žhavicí svíčky vozí zadarmo třeba osm měsíců v roce ).
Common-Rail - malé vysokotlaké naftové čerpadlo stlačuje naftu pod velmi vysokým tlakem (1200-1800 Bar) do zásobníku paliva, kde je nafta pod tímto tlakem udržována. Ze zásobníku jsou odbočky tlakovým potrubím k jednotlivým vstřikovačům. Okamžik otevření a uzavření vstřikovače (okamžik předvstřiku a množství vstřikované nafty) je řízen elektromagnetickým či piezo ventilem.
Pumpe-Düse - motory s tímto systémem se vyznačují tím, že nemají žádné naftové čerpadlo (na první pohled vypadají jako motory benzinové). Nafta je vedena pod malým tlakem 3-6 Bar k centrálním vstřikovačům (pro každý válec jeden - ukryté v útrobách hlavy válců, zvenčí nejsou vidět). Působením vačkového hřídele a vahadla je vtlačována jehla (píst) do zásobníku centrálního vstřikovače PD, čímž nafta je tlačena do menšího prostoru. Elektromagnetický či piezo ventil je otevřen, nafta stlačovaná do malého prostoru uniká do zpětného vedení. V okamžiku, kdy je potřeba vstřikovat naftu do spalovacího prostoru, elektromagnetický (piezo) ventil uzavře, nafta nemá kam ze zásobníku centrálního vstřikovače unikat a obrovsky zvýší tlak (až na 2200 Bar), následně je dávkována do válce. Množství vstřikovaného paliva řídí jednotka okamžikem opětovného otevření elektromagnetického (piezo) ventilu.
Nepřímé vstřikování do vířivé komůrky x přímé vstřikování nafty:
Benzinové systémy:
Nepřímé plnění
1) karburátory - asi všichni známe - na sacím potrubí sedí karburátor se škrticími klapkami - v sacím potrubí proudí směs
2) centrální (jednobodové) vstřikování (SPi - single point injection) - náhrada karburátoru - na sacím potrubí sedí centrální vstřikovač paliva (plnění paliva nad škrticí klapku) - v sacím potrubí proudí směs
3) vícebodové vstřikování (MPI - multi point injection) - na sacím potrubí sedí pouze škrticí klapka, která ovládá množství vzduchu; vstřikovače paliva jsou umístěné těsně před sacími ventily motoru (plnění paliva pod škrticí klapku) - v sacím potrubí proudí pouze vzduch
Přímé plnění - systémy přímého vstřikování benzinu do válce (označované například FSI nebo GDI) - motor nasává a stlačuje pouze vzduch, do něhož se v určitý okamžik vstřikuje palivo (přímo do válce, podobně jako u naftových motorů)
Naftové systémy:
Nepřímé vstřikování - nafta není vstřikována přímo na dno pístu, ale do předkomůrky vytvořené v hlavě. Předkomůrky mohou být vířivé (Peugeot, VW aj.) nebo tlakové (Mercedes-Benz). Dodávka nafty je zajišťována řadovými nebo rotačními čerpadly - zpravidla mechanicky nebo jen s malým podílem elektronického řízení. Motory s nepřímým vstřikováním většinou potřebují žhavení před každým startem (tedy i zatepla).
Přímé vstřikování - nafta je vstřikována přímo na dno pístu do speciálně vytvořeného prostoru ve dnu. Dodávka paliva je zajišťována podobně jako u nepřímého vstřiku, tedy řadovými nebo rotačními čerpadly, nověji systémem Common-Rail či Pumpe-Düse. Přímovstřikové motory nepotřebují žhavení. Pouze při velmi nízkých teplotách se spalovací prostory krátkodobě vyžhaví (jinak se žhavicí svíčky vozí zadarmo třeba osm měsíců v roce ).
Common-Rail - malé vysokotlaké naftové čerpadlo stlačuje naftu pod velmi vysokým tlakem (1200-1800 Bar) do zásobníku paliva, kde je nafta pod tímto tlakem udržována. Ze zásobníku jsou odbočky tlakovým potrubím k jednotlivým vstřikovačům. Okamžik otevření a uzavření vstřikovače (okamžik předvstřiku a množství vstřikované nafty) je řízen elektromagnetickým či piezo ventilem.
Pumpe-Düse - motory s tímto systémem se vyznačují tím, že nemají žádné naftové čerpadlo (na první pohled vypadají jako motory benzinové). Nafta je vedena pod malým tlakem 3-6 Bar k centrálním vstřikovačům (pro každý válec jeden - ukryté v útrobách hlavy válců, zvenčí nejsou vidět). Působením vačkového hřídele a vahadla je vtlačována jehla (píst) do zásobníku centrálního vstřikovače PD, čímž nafta je tlačena do menšího prostoru. Elektromagnetický či piezo ventil je otevřen, nafta stlačovaná do malého prostoru uniká do zpětného vedení. V okamžiku, kdy je potřeba vstřikovat naftu do spalovacího prostoru, elektromagnetický (piezo) ventil uzavře, nafta nemá kam ze zásobníku centrálního vstřikovače unikat a obrovsky zvýší tlak (až na 2200 Bar), následně je dávkována do válce. Množství vstřikovaného paliva řídí jednotka okamžikem opětovného otevření elektromagnetického (piezo) ventilu.
Nepřímé vstřikování do vířivé komůrky x přímé vstřikování nafty: