Stránka 2 z 3

Napsal: čtv úno 24, 2011 18:39
od Luděk Ondrůch
dvk píše:A jak to máš zapojené ? 5 odporů na 21 diod ... nějak se nemůžu dopočítat ... ?
4 větve po 4 diodách a 1 s 5 diodami (středová).

Víceméně je to pokusnej tišťák, ve finále budou větve po 3 diodách a deska bude mít 9V stabilizátor napětí.

Napsal: čtv úno 24, 2011 18:49
od Marek
Zeptám se jako idiot - proč nezapojíš tři paralelní větve po osmi diodách? Nemusel bys řešit nic - chodilo by to bez odporů. Pokud uvažujeme napájecí napětí jedné diody kolem 1,8 až 2V, vyšlo by to akorát.

Napsal: čtv úno 24, 2011 18:51
od Maysner
Luděk Ondrůch píše:
Pája píše:Tý jo, to musí bejt v práci ale nuda! To krycí sklo je čirý, nebo oranž?
Oranžový, ale časem tam půjde bílý. Jsem doma tak mám čas na blbosti. :P
Mam doma funglovky. Kdyz bys chtel.

Napsal: čtv úno 24, 2011 19:01
od Luděk Ondrůch
Marek píše:Zeptám se jako idiot - proč nezapojíš tři paralelní větve po osmi diodách? Nemusel bys řešit nic - chodilo by to bez odporů. Pokud uvažujeme napájecí napětí jedné diody kolem 1,8 až 2V, vyšlo by to akorát.
Jednak bys musel mít v palubní síti kolem 18V a byl by problém s kolísáním napětí a diody by odcházely.

Maysner: Co za ně chceš?

Napsal: čtv úno 24, 2011 19:25
od Saša
Marek píše:chodilo by to bez odporů.
Bez odporů nebo stabilizace proudu (neplést si to se stabilizací napětí) to chodit nemůže . LED-ka totiž je elektronická součástka (vysílač) a nesmí jí procházet víc proudu než na který je stavěna . Proto se u Ledky "neuvádí" napájecí napětí ale proud . Odporem se nastaví proud a na LED vznikne dle druhu a hlavně barvy nějaký úbytek (to je to napětí ve Voltech , u LED 1.2 až cca 3.5V) Zapojení jen s odporem má ovšem v autě velkou nevýhodu a to že pokud není stabilizováno napětí (jak psal Luděk) musí se odpor vypočítat z maxima napětí 14V aby nebyl překročen max. proud ledkou se kterým v praxi také není možnépočítat (musí se volit nižší) a při nižším napětí rychle klesá proud LED a tím i svítivost .
Do aut se pro řízení svitu LED používájí specielní obvody které napájejí ledky rychlým sledem impulzů pro vyší svit . V domácích podmínkách bych doporučil jednoduchou stabilizaci proudu , nebo alespoň "Luďkuv" 9V stabilizátor . Ten ovšem potřebuje okolo sebe další součástky .

Napsal: čtv úno 24, 2011 19:31
od Maysner
Luděk Ondrůch píše: Maysner: Co za ně chceš?
za vsechny dohromady 200kc

Napsal: čtv úno 24, 2011 21:14
od Luděk Ondrůch
Maysner píše:
Luděk Ondrůch píše: Maysner: Co za ně chceš?
za vsechny dohromady 200kc
Jestli vydržíš do příští výplaty, tak je beru.

Napsal: čtv úno 24, 2011 23:21
od Little Red Riding Hood
Luděk Ondrůch, super, pekná práce.. konečně to někdo zmakl

Napsal: pát úno 25, 2011 14:38
od ger007
nechce sa ti spravit 2ks navyse ? :-D:-D

Napsal: pát úno 25, 2011 15:09
od Luděk Ondrůch
ger007 píše:nechce sa ti spravit 2ks navyse ? :-D:-D
Pokud na to nespěcháš, tak klidně.

Napsal: pát úno 25, 2011 16:41
od Maysner
Luděk Ondrůch píše:
Maysner píše:
Luděk Ondrůch píše: Maysner: Co za ně chceš?
za vsechny dohromady 200kc
Jestli vydržíš do příští výplaty, tak je beru.
v pohode. zatim furt lezi v polici mezi ostatnima vecima

Napsal: pát úno 25, 2011 18:58
od Petr HC
Dnes mám více času (příští týden jsou prázdniny), tak trochu teorie k tomuto tématu.
Lepší vysocesvítivá červená LED fy Kingbright má úbytek v propustném směru max 1.8 V při proudu 20 mA, 1,72 V při 10 mA. Svítivost je úměrná protékajícímu proudu (příkonu). Z toho vyplývá, že při řazení 3 LED do serie je úbytek 5,4 V při 20 mA.Předpokládejme, že napětí palubní sítě automobilu se pohybuje od min 12,5 V (což je již extrém) do 14, 5 V. Pak v případě, že předřadíme trojici LED odpor, musí se na něm ztratit 14.5 - 5,4 = 9,1 V , Odpor tedy bude mít hodnotu R=U / I = 9,1 / 0,02 =450 ohmů .Nejbližší hodnota z řady je 470 ohmů, obvodem poteče přibližně opět (poněkud poklesne i úbytek) I = U / R = 9 / 450 =0,02 A Zatížení odporu bude P = R * I * I = 450 * 0,0004 = 0,18 W .Nejblíže v řadě je 0,25 W nebo raději 0,33W - volíme odpor s kovovou vrstvou (spolehlivost). Příkon trojice LED bude P = U * I = 5,4 * 0,02 = 0,108 W .
Poklesne-li napětí palubní sítě na 12,5 V (při zastavení motoru), klesne úbytek na odporu 470 ohmů na 12,5 - 5,3 = 7,2 V, proud I = U / R = 7,2 / 470 = 0,153 A,úbytek klesne na cca 1,78 V na diodu, proud diodou na 15 mA (z přiložené charakteristiky) . Příkon trojice LED pak klesne na P = U *I = 3 * 1,78 * 0,015 = 0,0801 W , tedy cca o 25 %. V případě, že bude motor běžet a napětí palubní sítě bude kolísat cca 13,5 - 14,5 V , bude pokles svítivosti LED pod 15 %, což bych klidně zanedbal.
Vyplývá z toho, že čím méně diod v serii bude zařazeno k jednomu odporu, tím bude kolísání svítivosti menší a naopak . Ty tři diody s úbytkem 1,8 - 2 V na diodu je ještě přijatelný kompromis bez stabilizace.

Napsal: pát úno 25, 2011 19:18
od Raduz
Luděk Ondrůch píše:Dioda je daná v patici žárovky, Je to udělaný tak, že vymontuji žárovku a místo ní dám patici ze které vedou dráty do plošňáku. Přerušovač budu dělat elektronickej.
No mě by zajímal ten přerušovač....
To budeš stavět nebo se dá koupit hotov s tím, že se jen vymění za stávající?

Napsal: pát úno 25, 2011 20:45
od Petr HC
Raduz píše:
Luděk Ondrůch píše:Dioda je daná v patici žárovky, Je to udělaný tak, že vymontuji žárovku a místo ní dám patici ze které vedou dráty do plošňáku. Přerušovač budu dělat elektronickej.
No mě by zajímal ten přerušovač....
To budeš stavět nebo se dá koupit hotov s tím, že se jen vymění za stávající?
Dnes jsou k dostání "blikací" LED. K tomu jeden odpor a jeden spínací MOSFET a je to.Pro sichr snad jen zenerka z gate na zem.

Napsal: sob úno 26, 2011 08:10
od Raduz
:shock: vůbec nevím o co jde, jediný čemu rozumím že jsou blikací LED, ty jsem použil do hračky rolby jako majáčky, co to je "MOSFET" ?