Mix otázek a odpovědí III

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Rankl
Příspěvky: 268
Registrován: úte říj 20, 2009 20:46
Bydliště: Kolinec

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Rankl »

takže jsem dojel velmi dobře, ukazovalo to stabilně 13,3 se zapnutými světly, pak dokonce 13,4. ten měřák jsem umístil vpravo k spolujezci a - drátek chytil pod šroub, který drží obklad trámku. Jakmile bude čas, tak to připojím tedy rovnou na baterku, musím na tu - větev také dávat pojistku?
2107 a 21214
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od MartasBrno »

Pojistku ne, stačí jedna v plusové větvi. Jezdíš krátké, nebo dlouhé trasy?
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Rankl
Příspěvky: 268
Registrován: úte říj 20, 2009 20:46
Bydliště: Kolinec

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Rankl »

ju, díky. Pohybuju se na trase Sušice-Písek, Písek-Budějovice a Sušice-Budějovice (ve zkratce 60 a víc km), jindy zas okolo 20 km ráni tam a večer zpět. Případně pár km pojižďky. Ale 3x týdně minimálně vykonám dlouhou trasu. Měřák v palubce ukazuje přibližně na polovinu rozsahu, u minulého arternátoru byl na čárce mezi větším a menším zeleným úsekem, o čemž jsem si myslel, že je to správné. Baterku jsem pořídil 70Ah asi před měsícem, s tou jsem spokojen.
2107 a 21214
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od MartasBrno »

Totiž já se posledně trochu víc nořil do problematiky dobíjení a můj poznatek je ten, že teoreticky vyhovuje to menší napětí (myšleno 13,2 - 13,8V) pro dlouhé trasy, kdy je dost času na dobití, přičemž nehrozí nějaké plynování baterky, takže neztrácíš vodu z baterky. pro lidi co jezdí krátké trasy může být lepší vyšší napětí, tam kde je černá ryska na voltmetru v autě (14 - 14,5V). Já dobíjím na 15V, žárovky mi nepraskají, ale kromě dovolených pouze přískokem vpřed, 5km sem, 5km tam. A dolívám destilku jednou ročně.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10520
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Luděk Musil »

Ano, mých cca 13,2 - 13,6 V pro dobíjení je zcela ideální pro akumulátor. Totižto jezdím "na zátah" cca 40 km. A akumulátor to zvládal skvěle i při (teď už snad minulých) 20 stupňových mrazech.
Ale zcela nedostačující by to bylo v režimu "poskakování po městě" = start, 2 km, stop, hodinu stát, start, 2 km, stop, hodinu stát ... atd. Potom by bylo nutno akumulátor minimálně v měsíčním intervalu dokrmit.
Já jsem tedy zastánce "větších" akumulátorů. I ve felicii mám 55 Ah, přičemž výrobcem je doporučena 40-ka. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Rankl
Příspěvky: 268
Registrován: úte říj 20, 2009 20:46
Bydliště: Kolinec

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Rankl »

takže jsem ujel zase něco přes padesát a zdá se dobrý,když pujde na krev, tak dám ten vyndaný, mam ho v kufru. jenom mě zarazil rozdíl jednoho voltu,ale podle toho co píšete, je to věc běžná. Uvidím, až budeme mít výzkum a budu pojíždět pár jen kilometrů na lokalitu.
2107 a 21214
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od MartasBrno »

Tak obecně platí, že olověná baterka umírá na nedobíjení, protože sulfatuje. Čili je lepší přebíjet, než nedobíjet. Jenomže problém je v tom, že je pak potřeba doplňovat vodu a když se na to člověk vykašle, tak tu baterku pošle do pekel taky. Prostě to vyžaduje pozornost.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Petr HC »

MartasBrno píše:Tak obecně platí, že olověná baterka umírá na nedobíjení, protože sulfatuje. Čili je lepší přebíjet, než nedobíjet. Jenomže problém je v tom, že je pak potřeba doplňovat vodu a když se na to člověk vykašle, tak tu baterku pošle do pekel taky. Prostě to vyžaduje pozornost.
Úplně nejlepší je nabíjet "akorát" t.j. těsně před bod zlomu nabíjecí charakteristiky (cca 2,2 - 2,4 V), který závisí na hustotě elektrolytu,stáří baterie(stupni sulfatace) ,teplotě . I když se při častém přebíjení za zlom charakteristiky často doplňuje voda, dochází k rozrušení hmoty desek vývinem plynů a následně ke zkratu spodní hrany desek vodivým kalem.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od MartasBrno »

Petře, máš nějaký názor na možnost teplotní kompenzace nabíjecího napětí v autě, nakolik se vyplatí se tím zabývat, když i tak je životnost akumulátoru dobrá? Našel jsem v literatuře závislost, která říká, v provozu zima - léto dělá tento rozdíl cca 1V. Samozřejmě by to muselo mít omezení shora kvůli životnosti žárovek... šlo by o regulaci v rozsahu cca 13,5 - 15V. Blbé je, že mi nedošlo, jestli se s teplotou mění i plynovací napětí.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Petr HC »

Do takových krajností bych rozhodně nešel. To bys musel mít v každém článku čidlo teploty a regulovat každý článek zvlášť, poněvadž určitě bude značný rozdíl teploty mezi články okrajovými a středními. Ten první, ofukovaný ledovým vzduchem, zadní ohřev od motoru ... atd, atd. Ne - odmítám - toť můj názor.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od MartasBrno »

Chápu to jako obavu z nesprávného měření teploty a tím pádem neadekvátní regulace. Ale co třeba sezonní přepínač léto - zima?
Děkuju za odpověď.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Petr HC »

MartasBrno píše:Chápu to jako obavu z nesprávného měření teploty a tím pádem neadekvátní regulace. Ale co třeba sezonní přepínač léto - zima?
Děkuju za odpověď.
Na to sis včera zčásti odpověděl sám a konkretizoval to i Luďek. Není to ani tak o létě/zimě, ale o couračkách/dálkových jízdách. Už to zde popisoval Saša a řešil to "podložením" regulátoru diodou (o +0.7 V Si, nebo o 0,2 V Schottky) tak, jak se to dělá s integrovanými stabilizátory (např. řady MA78xx). http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?p=138836#138836
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
Pepa
Příspěvky: 129
Registrován: úte čer 01, 2004 21:09
Bydliště: Říčany

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Pepa »

Dotaz na odborníky, jaký mají názor na odpojování předehřevu sacího potrubí a benzínového čerpadla po přepnutí na LPG (u motoru 1,7i)?
Kombík i za mrazů okolo -20 šel bez problémů skoro hned přehodit na LPG :) , předehřev je podle mě potom na nic jenom užírá elektriku, stejně tak se mi zdá zbytečný aby čerpadlo prohánělo benzín pořád dokola. Může odpojení čerpala a ohřevu něčemu ublížit?
2101 r.v.09.1971
21073 r.v.06.1996
21044 r.v. 1998
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6527
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od JmJ »

Pepa píše:Dotaz na odborníky, jaký mají názor na odpojování předehřevu sacího potrubí a benzínového čerpadla po přepnutí na LPG (u motoru 1,7i)?
Kombík i za mrazů okolo -20 šel bez problémů skoro hned přehodit na LPG :) , předehřev je podle mě potom na nic jenom užírá elektriku, stejně tak se mi zdá zbytečný aby čerpadlo prohánělo benzín pořád dokola. Může odpojení čerpala a ohřevu něčemu ublížit?

predehreve nevim, ale cerpadlo by obcas nejaky ten benzin prohnat melo. hadicky a ruzna tesneni maji tendenci dost tvrdnout, pokud nejso zavlazovany benzinem :-). sice je to hadice v jine casti soustavy, ale hadice od hrdla nadrze po 5 dnech na vzduchu mimo auto je po 15 letech pouzivani jako kamen :-)
VAZ 2104 1.3 1989
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10520
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Mix otázek a odpovědí III

Příspěvek od Luděk Musil »

Před časem jsem tuto otázku debatoval se Sašou.
Odpojení čerpadla dokáže zařídit rozepínací relé, jen musí dostat správný signál od řízení LPG. Měl jsem (možná ještě někde mám) schema zapojení. Zatím jsem se k tomu nedostal, jedním z důvodů je i připomínka JmJ.
A předehřev sacího potrubí? Co to je :?: :lol: . Ne - legrace. Já sací potrubí nepeředehřívám ... vůbec - vytáhl jsem (mega)pojistku a je po ptákách. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Odpovědět

Zpět na „Poklábosme“