Já na sedmistovkovou Karosu nedám dopustit i když dobrá devítistovka je na jízdu hodně příjemná. Přední náprava LIAZ s nezávislým zavěšením kol je narozdíl od tuhé nápravy Škoda, která se dávala od roku 1999 do devítistovek verze "E", na našich rozmlácených silnicích pohodlnější a autobus se tolik "nehoupe na měchách". Náprava Škoda se taky mnohem dřív vymlátí, autobus je potom poznat už zdálky podle typického cvakání přední nápravy. Dělá to 99% Karos 900 "E" a Citybusů.
Co se týká toho topení, profukování apod. Tam záleží hlavně na údržbě. Táhne jak v devítikelch, tam v 700, když jsou špatně slícované a dotažené ochranné kryty. Pořádný hadr nacpaný do průchodu s kabely pod palubní deskou z hlavního rozvaděče vedle řidiče je základem, bez něj to nejde.
Naopak u sedmistovky mi přijde, že je výkonnější topení a když má něco topit perfektně, tak to byla vždycky sedmistovka. Taky tolik netrpí na stržené lanko ovládání průtoku do výměníku. Žádné totiž nemá. Průtok se ovládá kohoutem na podlaze.
Řízení, sloupek a posilovač je u řady 900 převzatý z výrobního programu Renault, řada 700 má sloupek a posilovač Technometra Radotín. V tomhle případě je úplně jedno, jaký typ řízení je použit, funkce posilovače záleží na seřízení, těsnotech, odvdušnění a spolehlivosti čerpadla - hydrogenerátoru.
Zažil jsem jak perfektně fungující Technometru u řady 700, tak mizerný posilovač na 900. Dobré je, když se s dílnou podaří dohodnout na kompromisu a řízení udělat aspoň "tak nějak". Na vůle trpí oba typy stejně, řekl bych, že renaultové řízení je na to náchylnější.
Řízení Technometra taky nemá tendenci zrádně vypovědět službu při rychlém přetáčení řízení z jednoho rejdu do druhého (autobusové terminály, vytáčení). To buď posiluje ztuha, nebo posiluje. Renaulťácký udělá to, že se po několika otáčkách prostě zasekne a nepomůžou ani zvýšené otáčky motoru. Musí se nechat "na půlvteřinu" bez točení a potom začít zase kroutit a dohánět o to rychleji nevytočený kus manévru.
Někdy pomůže trochu protůrovávat motor, tím se vždycky do řízení "kopne" trochu tlaku navíc a při vyjíždění a vyhýbání to pomáhá.
Světla - záleží na seřízení. Já jsem spokojený s oběma typy.
Spotřeba. To jsem nikdy u autobusů neřešil.
Nikdy mě na koberec nevolali, takže to mám asi dobré. Někdy je to až s podivem při mém stylu jízdy, u automatu stále "kick-down" a plný plyn, s mauálem časté podřazování a před přeřazením točení motoru až k omezovači. Než mi na to přišli a přehráli software, měl jsem u DP na svém autobusu dokonce přeprogramovanou řídicí jednotku převodovky, aby řadila později a nechávala motor víc točit. Lítalo to do kopců až neskutečně. Každý kdo s ním jezdil si to pochvaloval a já se jen šklebil užíval si to.
S tímhle stylem jízdy jsem dělal u automatu na městě 25 litrů/100 km, to si myslím je na město a automat spotřeba víc než dobrá. Zase jsem to ušetřil jinde, využíváním výběhu, plynulou jízdou ke světlům apod. Byl tam taky výborný motor zajetý do rychla a seřízené čerpadlo.
a ještě nakonec - s Karosama se opravdu lítá po okreskách 90.
Když to okreska a charakter linky dovolí, nevidím důvod, proč jet pomaleji. Většinou tyhle stálé rychlíkářské Karosy mají vyštelovanou tu vůli v řízení a obecně jsou dobře utěsněné, dobře osvětlené a chlapi je mají vychytané. Moje současná městská Karosa taky umí přes 100 km/h. Má meziměstský "zadek" a výborně se to dá využít na krátkém úseku po rychlé výpadovce.
Jinak aktuálně jsem si zabral (až se vrátí z dílen) generálkovanou Karosu B 732, která má dostat nový lak v "retrobarvách" společnosti a víceméně by to měla být taková vlajková loď všech dosud zařazených provozních sedmistovek v ČR. Je v perfektním stavu, včetně nového motoru, který jsem si sám zajížděl na míru. Vzhledem k poměrně mladému roku výroby se udrží asi ještě hodně dlouho.
No a než se vrátí z dílen, budu si ladit a vylepšovat tu sedmistovku, kterou jsem dostal po nástupu k téhle firmě a střídat to s nablýskanou B952E a Mercedesem.
P.S. V Radkově Karose bude už 100% Renault, to by vysvětlovalo i to vytáčení. Bez něj totiž netáhne. I převodovka je pro motor Renault jinak zpřevodovaná, než pro Liaz.
C 934 E mají všechny už motory Renault. Už klasických C 934 s Liazem moc nebylo. Zájezdová LC 936 se nedělala s Liazem nikdy i když v té době byly odpovídající Liazy k dispozici. Zájem vlastníka Karosy byl evidentní. V městských B 931 E naopak Liazy jsou často k vidění. Podle mého názoru a zkušeností je to míň hypochondrický motor, než Renault MIHR.