Stránka 74 z 124

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: stř srp 08, 2012 19:52
od Hurikán
Teda, to je ale pěkná klasika. Takových už moc není. Určitě je to ještě kvedla, co? Navíc motor Liaz, to musíš teď být v sedmém nebi. :love7: :D

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: stř srp 08, 2012 20:06
od Honza 21061
No jistě! Taky jsem si ho vybral a přes nenápadné pokusy "nabídnout mi něco novějšího", se držím na tomhle. :P
Je to kvedla, motor Liaz, před několika lety generálkovaný, jezdí jako z praku; a je tam úplně všechno originál, včetně staršího typu otáčkoměru, bzučáků na dveře, přepínače "bufíku" a elektroinstalace. Je to staré, ale dobré. :) Výroba ještě v letech, kdy Karosa byla n.p.
Jediné, co bych klidně modernizoval, je zapojení paměťového cyklovače. Ten v originále neexistoval a do těchhle Karos si ho dopravci dávali buď při generálkách, nebo jako vlastní vylepšení. V tomhle případě můžu opsat text jako u Škody 105 L a 120 L dle Tůmy: "Spínací třetí poloha dolů je nezapojena. Je-li zapojena (Škoda 105 GL a 120 GLS od 8. 1981), spíná polohový intervalový spínač stěračů se zpožďovacím cyklem." :lol:

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 06:58
od Teepee
Honza 21061 píše:No jistě! Taky jsem si ho vybral a přes nenápadné pokusy "nabídnout mi něco novějšího", se držím na tomhle. :P
Je to kvedla, motor Liaz, před několika lety generálkovaný, jezdí jako z praku; a je tam úplně všechno originál, včetně staršího typu otáčkoměru, bzučáků na dveře, přepínače "bufíku" a elektroinstalace. Je to staré, ale dobré. :) Výroba ještě v letech, kdy Karosa byla n.p.
Jediné, co bych klidně modernizoval, je zapojení paměťového cyklovače. Ten v originále neexistoval a do těchhle Karos si ho dopravci dávali buď při generálkách, nebo jako vlastní vylepšení. V tomhle případě můžu opsat text jako u Škody 105 L a 120 L dle Tůmy: "Spínací třetí poloha dolů je nezapojena. Je-li zapojena (Škoda 105 GL a 120 GLS od 8. 1981), spíná polohový intervalový spínač stěračů se zpožďovacím cyklem." :lol:
To není Tůma ale Cedrych (Mário René Cedrych) :wink: A cyklovač určitě sám nejlíp víš, že najdeš taky ve Š130L a Š130Rapid, případně 135 a 136)

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 07:03
od Michal Pokorný
Jejda, jezdíš pro Technické muzeum, nebo co? :mrgreen:
Takovéto stroje u nás již dávno nesmí vyrazit do ulic, vyjma mimořádností.
Nanejvýše se dá u nás v ulicích občas potkat toto monstrum :P http://www.vlcoun.cz/index.php/ustecka- ... a-a-v-akci

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 07:37
od radek mb
Tak k napsání nějaké rozsáhlejší úvahy na téma "já za volantem busu" jsem se ještě nedostal, tak sem aspoň hodím nějaké foto z mého nového pracoviště.

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 07:50
od Teepee
Pěkný. Tak nějak mi přijde, že ten autobus Ti sluší nejvíc.

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 08:28
od Laďuša
Honzo, Štáhlich to možná bude, páč to mělo cedule červeně psaný a ty má on. Jinak skutečně, jeho praktiky jsou legendární a to nejenom v okruhu řidičů :lol:
Radku, nevim proč, ale tak ňák jsem si teď vzpomněl, jak tehdy na nádraží Mladá Boleslav hl.n. jela s autobusem ta holka :D

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 08:34
od Hurikán
Radku, to máš taky pěkný historický krutostroj. :) Aspoň to takhle na mě z fotky působí. A teď mě došlo - to asi vlastně kaštanům prodáváš i lupeně, že? Což si zajisté užíváš. :lol:

Slovník:
kaštan = cestující, pasažer
lupen = jízdenka, cestovní lístek

:idea: :lol:

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 10:45
od Honza 21061
Teepee: Chybka se vloudila, není to ani Tůma, ani Cedrych, ale Jaroslav Andrt-údržba a opravy! :)
M. R. Cedrych popisuje Škodu 105 GL a 120 GLS jako automobily s velmi dobrou výbavou i výpravou karosérie, Škodu 130 L ještě navíc i jako vůz s jasně sportovním charakterem. To je samozřejmě pravda.
Ale pravdou taky zůstává, že v době vydání knihy, spínací třetí poloha páčky je nazapojena. Je-li zapojena, spíná... Od 8. 1981. :lol:
---------------------
Radku, gratuluju k začátkům a vítám Tě do cechu autobusáckého. :) Ať tě na silnicích moc neohrožují vražední kamioňáci, ať z jímek uniká co nejmíň vzduchu, ať posilovač řízení při manévrech nevypoví poslušnost a ať jsou na tebe ti kaštani (cestující) vždycky jenom milí a ať ti nanosí co nejvíc švestiček a jablek! :P :)

Pro Radka teď nastává úplně jiný režim, i když by se mohlo zdát, že drží pořád stejné kolo, jede po stejných kolech a po stejné silnici. Jsem moc zvědavý, jak se na to bude dívat s odstupem času a co nakonec z jeho pohledu bude lepší. 8)

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 12:15
od Teepee
Honza 21061 píše:Teepee: Chybka se vloudila, není to ani Tůma, ani Cedrych, ale Jaroslav Andrt-údržba a opravy! :)
M. R. Cedrych popisuje Škodu 105 GL a 120 GLS jako automobily s velmi dobrou výbavou i výpravou karosérie, Škodu 130 L ještě navíc i jako vůz s jasně sportovním charakterem. To je samozřejmě pravda.
Ale pravdou taky zůstává, že v době vydání knihy, spínací třetí poloha páčky je nazapojena. Je-li zapojena, spíná... Od 8. 1981. :lol:
:oops: Pravda, Škodabible není od Cedrycha, ale od Andrta. :oops: Od Cedrycha je knížka Aby jezdili i v roce 2000.
Přemýšlím, že cyklovač stěračů musel být spojen jedině s palubkou "zvláštní výbavy", tzn. tu se zamykacími dvířky kastlíku, kde byly vedle sebe cyklovač, větrák, mlhovky(a), varovky, ( já měl ještě dále spínač ventilátoru chladiče a jeho kontrolku) http://img.skoda-virt.cz/vase_auta_uplo ... -23_96.jpg
Protože na té standardní je místo jen na dva spínače uprostřed - větrák a varovné blikače. Přepínač cyklovače už by nebylo kam dát. http://img.skoda-virt.cz/vase_auta_uplo ... -51_82.jpg



Ale nic, zpět k autobusům.

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 12:24
od Luděk Musil
Teepee píše:Přemýšlím, že cyklovač stěračů musel být spojen jedině s palubkou "zvláštní výbavy", tzn. tu se zamykacími dvířky kastlíku, kde byly vedle sebe cyklovač, větrák, mlhovky(a), varovky, ( já měl ještě dále spínač ventilátoru chladiče a jeho kontrolku) http://img.skoda-virt.cz/vase_auta_uplo ... -23_96.jpg
Ale nic, zpět k autobusům.
Myslím, že tento typ palubky byl pouze v provedení Rapid a Garde (130 + 135). Vzpomeňte, že u 110R ta palubka vypadala podobně.
Ten druhý (standartní) typ byl pro 105/120/125.
Také se omlouvám za drobné OT :D . L.

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 19:26
od radek mb
Děkuji za ohlasy.
Nejdříve si dovolím glosovat Honzovo tvrzení, že sice točím stejný koláč a jsem dál řidičem z povolání, ale rozdíl mezi kamionem a autobusem tu je. Naprosto souhlasím. Řekl bych, že jsem udělal další krok výše v hierarchii řidičů z povolání, autobusák je, dle mého mínění o stupínek výše, nejenom tím, že vozí místo palet lidi. :)
Za ty tři týdny, co jezdím busem, jsem si dovolil zevrubně rozškatulkovat "kaštany". Nejvděčnější mi připadají staré babky, které jsou hlavně rády, že autobus vůbec jede a neřeší, jestli přijel včas či o pět minut později. Pak se najdou starší chlapíci, které mají vždy tendenci se s řidičem bavit, v podstatě na libovolné téma. Zvláštní kapitola jsou ženy od čtyřiceti let výše, ty mají často radost, že je konečně veze mladý řidič a ne důchodce. Mladí mi zase většinou nechávají dýžko, korunu či dvě. Ostatní jsou prostí cestující, kteří využívají autobus k přepravě do zaměstnání a je jim jedno kdo a jakým busem přijede. Zatím mi to vychází, že mě vyprudí jeden člověk týdně. :evil: Jelikož tento týden ještě nikdo takový nebyl, očekávám to zítra. :|
Snažím se být řidič příjemný a usměvavý. 8) Ve stylu:" Dobrý den, tak kam to bude mladá paní?Prosím lísteček, děkuji." "A pane řidiči, zastavíte mi u X?" "Samozřejmě, ale cinkněte mi, ať na Vás nezapomenu."
Změnou oproti kamionu je samozřejmě pracovní úbor. Žádné tepláky a mikina, ale pěkně modrá košile.
Abych nastínil, kde a jak jezdím: linky meziměsto, z Benátek nad Jizerou. To znamená Benátky-Lysá nad Labem a zpět, Benátky-Mladá Boleslav, Mladá Boleslav-Mnichovo Hradiště, Ml.Boleslav-Brandýs apod. Náplň práce jako taková mne docela baví, i když to jsou ty samé trasy, tak se děje stále něco jiného a nového.
Časově je toto zaměstnání vcelku náročné, hlavně na ranní vstávání. :Hangman: Vyjíždět na první linku je 4:30 je zabijácké. Když mám dlouhý turnus, tak končím až ve 23:15. Domu nemá cenu jezdit, když druhý den začínám v 4:45, tak spím v autobuse, vzadu na "pětce" ve spacáku. Spí se tam docela dobře, navíc v první dobu je to tam pěkně vyhřáté od motoru.
Co se dá označit za dobrý zážitek? Když jsem jel poprvé trasu Mladá Boleslav-Mnichovo Hradiště, tak jsem vůbec nevěděl, kde jsou zastávky. Čili jsem to před odjezdem z MB ohlásil celému autobusu, že tu linku jedu prvně, ať mě navigují, kde jsou přesně zastávky. Nevýhodou bylo, že to bylo už za tmy, samozřejmě jsem nabral deset minut spoždění. Ale stačí mi to jet jednou a auž si to pamatuji.
Hurikán zde předhodil, že určitě musím prodávat lístky cestujícím. Je to tak. Naučit se s tím strojkem je trochu alchymie, ale již jsem to zvládl. To celý, pak poloviční, pes jako poloviční, zavazadlo jinak, do toho ZTP a jako bonus dobíjení karty na bus.
Závěrem bych podotkl, že vlastně mi to Honza předpověděl, že jednou skončím na busu, už tenkrát, když jsem s ním jel jeho linky v Praze.
P.S. Ještě jedna myšlenka. Ostatní řidiči jsou k busu daleko ohleduplnější než ke kamionu. Což mne překvapilo.

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: čtv srp 09, 2012 22:51
od Honza 21061
Ještě poslední OT Teepee, Luděk: Tento typ palubovky měly všechny "GL(S)" od 8. 1981, do nástupu "eMkové" verze ještě bez přepínače mlhovek. Ve zvláštní výbavě se tahle palubovka montovala i do prvních modelů 130 L, které byly celou svou výbavou i výpravou, jak s oblibou používá M. R. Cedrych, v podstatě GL.
Ta se začala dělat až o něco později a 130 L potom dostala palubovku a chudší výbavu odvozenou od typu 120 LS (opěrky hlavy a otáčkoměr navíc oproti 120 L). Zcela správně se v počátku vyráběla jen nejlépe vybavená verze, ale potom asi někoho chytrého napadlo, že i člověk vlastnící Š 130 bude muset shánět a podplácet lepší výbavu, takže i Š 130 se začala dělit na L a GL.
M. R. Cedrych má na svém kontě o Škodovkách ještě jeden počin "105-120-130-Rapid: Údržba, seřizování a opravy svépomocí" Vydal to Nadas v roce 1985 a já osobně to považuju za nejlepší knihu na ŠkodoFky. Andrt není o nic moc víc, než opis dílenské příručky, která je motoristovi z ulice často pendrek platná, k tomu je docela strohá a neobsahuje různé vychytávky a upozornění, co by se mohlo při laické práci vymstít, jako má Cedrych.

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: pát srp 10, 2012 00:07
od Honza 21061
Radku, to máš v podstatě podobné zážitky jako řidiči MHD v Praze, až na to, že tady těch vysíračů je trochu víc a průměrně ti to vychází na 1-2 incidenty za směnu. :mrgreen:
I když já teď zakotvil nastálo na lince, která má spíš venkovský charakter a podle toho vypadá i složení cestujících. Je tam víc těch slušných a méně uspěchaných. 8)

S tím spaním v autobusu mají zkušenosti hlavně řidiči, co z celé republiky zaskakovali za odvolaný DP Ústeckého kraje. Tenkrát do toho šťourala i Nova a místo aby je nechali vychrápat, tak jim s kamerou nevlezli div do spacáku. Ale je to naprd. Předpokládám, že po skončení šichty se jedeš odstavit do garáží firmy. Oni tam nemají pro řidiče nad výpravnou pár postelí? Tohle bylo vždycky nejlepší pro mimopražské řidiče, že skončili práci a víceméně byli hned v posteli. Postupně se bohužel ubytování přímo v areálech garáží ruší. Možná je to i váš případ, každopádně na linkové dopravě by to ještě mělo fungovat normálně.

Re: Autobusy a vše okolo - part two

Napsal: pát srp 24, 2012 09:01
od Michal Pokorný
http://www.vlcoun.cz/index.php/ustecka- ... -nepoznali

Heh, no nevím, ale v případě vozu 15TrM se mi zdá termín "obnova" vozového parku poněkud odvážný :mrgreen:
Samozřejmě, Laďuša bude nadšen :lol: