Geometrie
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 107
- Registrován: čtv úno 09, 2006 13:55
- Bydliště: Mirošov
- Kontaktovat uživatele:
-
- Příspěvky: 107
- Registrován: čtv úno 09, 2006 13:55
- Bydliště: Mirošov
- Kontaktovat uživatele:
ja som menil silentbloky v spodnom ramene a mal som dost
bol som si dat spravit geometriu u kamarata na dielni(Renault Trucks) a az na to ze som skoro spadol do jamy, co je robena pre kamiony, ja som liezol po jej okrajoch sa moj problem velmi nevyriesil
Odklon je takmer 0, zbiehavost 1mm a stale to mierne taha doprava. Ked som to skusal doma, tak po par upravach ma extremne zacalo tahat do lava. Tak som zbehol sem na pristroje, nastavil mi to a zas to taha do prava aj ked malo. Cim to je? Musi byt nejak presne nastavena zbiehavost aj podla sklonu capov ci co? Ze mam viac dotiahnutu jednu stranu nez druhu? Odklon som neriesil, nebol cas ani chut, brzdy nepribrzduju, loziska nepridieraju, gumy sa deru rovnomerne...
bol som si dat spravit geometriu u kamarata na dielni(Renault Trucks) a az na to ze som skoro spadol do jamy, co je robena pre kamiony, ja som liezol po jej okrajoch sa moj problem velmi nevyriesil
Odklon je takmer 0, zbiehavost 1mm a stale to mierne taha doprava. Ked som to skusal doma, tak po par upravach ma extremne zacalo tahat do lava. Tak som zbehol sem na pristroje, nastavil mi to a zas to taha do prava aj ked malo. Cim to je? Musi byt nejak presne nastavena zbiehavost aj podla sklonu capov ci co? Ze mam viac dotiahnutu jednu stranu nez druhu? Odklon som neriesil, nebol cas ani chut, brzdy nepribrzduju, loziska nepridieraju, gumy sa deru rovnomerne...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Na tahání vozidla do strany nemá vůbec vliv sbíhavost, nýbrž odklon kola !!!
Při důkladném seřizování geometrie je nutné měřit a nastavovat všechny tři důležité hodnoty, a to v pořadí záklon čepu (+3°30'), potom odklon kola (+0°5') - obě hodnoty jsou v toleranci (+-0°30'). Naposledy se seřizuje sbíhavost nápravy (+4 mm = +0°35'). Toto jsou hodnoty určené pro vozidlo zatížené pohotovostní hmotností, tedy bez posádky, pouze s plnou nádrží paliva a povinnou výbavou.
Pokud není možnost či čas a chuť seřizovat geometrii důkladně, lze v krajním případě měřit a seřizovat pouze odklon a sbíhavost (bez záklonu). Ovšem vzhledem k tomu, že hodnoty záklonů rejdových čepů mají důležitý vliv na stabilitu vozidla při projíždění zatáček a též na vracení volantu do přímého směru, může to při zatáčení zlobit.
Při důkladném seřizování geometrie je nutné měřit a nastavovat všechny tři důležité hodnoty, a to v pořadí záklon čepu (+3°30'), potom odklon kola (+0°5') - obě hodnoty jsou v toleranci (+-0°30'). Naposledy se seřizuje sbíhavost nápravy (+4 mm = +0°35'). Toto jsou hodnoty určené pro vozidlo zatížené pohotovostní hmotností, tedy bez posádky, pouze s plnou nádrží paliva a povinnou výbavou.
Pokud není možnost či čas a chuť seřizovat geometrii důkladně, lze v krajním případě měřit a seřizovat pouze odklon a sbíhavost (bez záklonu). Ovšem vzhledem k tomu, že hodnoty záklonů rejdových čepů mají důležitý vliv na stabilitu vozidla při projíždění zatáček a též na vracení volantu do přímého směru, může to při zatáčení zlobit.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Dakujem, presne toto som potreboval pocut
Mne bolo len divne, ze ked som doma nastavoval iba samotnu zbiehavost, tak mi to potom pri skusobnych jazdach vzdy tahalo do inej strany. No ale nebudem tu meditovat, dam si to urobit poriadne, lebo zaklon mam uplne na prd, odklon je celkom v norme.
Mne bolo len divne, ze ked som doma nastavoval iba samotnu zbiehavost, tak mi to potom pri skusobnych jazdach vzdy tahalo do inej strany. No ale nebudem tu meditovat, dam si to urobit poriadne, lebo zaklon mam uplne na prd, odklon je celkom v norme.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Na tom nie je vobec nic divne. Pri kladnej zbiehavosti taha auto na stranu na ktorej je vacsi zaklon capu. Pri zapornej naopak. Je to sposobene silami ktore sa snazia kolesa vyrovnat do priameho smeru. Na koleso s vacsim zaklonom posobi vacsia sila ako na koleso s mensim, tie sa preto, pokial je riadenie v priamom smere, vzajomne nevykompezuju a vysledna sila otoci riadenim.Majo píše: Mne bolo len divne, ze ked som doma nastavoval iba samotnu zbiehavost, tak mi to potom pri skusobnych jazdach vzdy tahalo do inej strany.
Prostě, Majo - když si dáš dokopy mou a Mišovu odpověď, vyplyne z toho jednoznačný závěr - pořádně seřídit všechny tři hodnoty v pořadí, jak jsem uváděl výše, a budeš jistě spokojen.
Před půl rokem jsem dělal kompletní GO nápravy (ramena, čepy, řízení - prostě komplet) a po nastavení geometrie jsem docílil záklonů +3°30' až +4°00', odklonů 0°00' až +0°15' a sbíhavost +5 mm. Tu změnu v chování bych, pánové, každému přál zažít. A ještě jedna věc mě moc potěšila - na levé i pravé straně jsem použil stejný počet podložek pod uložení spodního ramene (pod přední šrouby 2 podložky a pod zadní šrouby 4 podložky o síle 0,8 mm vlastní výroby), což jednoznačně svědčí o tom, že i po 30 letech se karoserie ani nehnula !!!
Před půl rokem jsem dělal kompletní GO nápravy (ramena, čepy, řízení - prostě komplet) a po nastavení geometrie jsem docílil záklonů +3°30' až +4°00', odklonů 0°00' až +0°15' a sbíhavost +5 mm. Tu změnu v chování bych, pánové, každému přál zažít. A ještě jedna věc mě moc potěšila - na levé i pravé straně jsem použil stejný počet podložek pod uložení spodního ramene (pod přední šrouby 2 podložky a pod zadní šrouby 4 podložky o síle 0,8 mm vlastní výroby), což jednoznačně svědčí o tom, že i po 30 letech se karoserie ani nehnula !!!
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
-
- Příspěvky: 2585
- Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
- Bydliště: Olomoucity-Brnotown
- Kontaktovat uživatele:
Velmi zásadně, ale nechápu, proč to řešíš. Geometrie se právě z tohoto důvodu měří a nastavuje při pohotovostní hmotnosti vozidla a na správně nahustěných pneumatikách. Výrobce VAZ původně v literatuře uváděl hodnoty geometrie pro vozidlo zatížené na celkovou hmotnost, jenže jistě uznáte, že to je dost nepraktické řešení (pro měření a seřízení bych musel mít ve vozidle pět stejně těžkých osob cca 70 kg vážících, které se po celou dobu měření a seřízení nesmějí ani pohnout, k tomu cca 50 kg nákladu rovnoměrně rozmístěného v kufru - to je kravina jak barák) - z toho důvodu výrobce přepočítal hodnoty pro nezatížený vůz v pohotovostní hmotnosti.Little Red Riding Hood píše:a jak se hodnoty změněj když auto zvednu a nápravy jsou vlastně svěšené??...
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
-
- Příspěvky: 2585
- Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
- Bydliště: Olomoucity-Brnotown
- Kontaktovat uživatele: