ono zalezi jak chces jezdit rekl bych, ze zigulman tu honbu za svatou spotrebou zene az do extremu a je dost mozne, ze potkat ho nekde na silnici, tak na nej budes nechapave zirat, co to predvadiMZ píše:Momentálně jezdím za 10 litrů LPG a celou dobu si myslím, že bych za míň jezdit nemohl. A ono to jdezigulman píše:Majo píše:za 8 litrov coho? benzinu ci LPG
no jasne ze LPG
jak funguje LPG?
Moderátor: Moderátoři
VAZ 2104 1.3 1989
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
I po přečtení celého tematu jsem se vlastně nedozvěděl jak LPG v autě funguje, proto jdu také se svou troškou do mlýna - zkusím popsat jednotlivé díly soustavy a jejich funkci.
Plynová nádrž: jedná se o tlakovou nádobu válcového tvaru, která je opatřena multifunkčním ventilem.
Multifuknční ventil: má (dle názvu) několik funkcí. Ukazuje stav paliva, umožňuje plnění a vyprazdňování nádrže, má ruční otvírání a zavírání, hlídá maximální plnění (80% objemu), má bezpečnostní pojistku (při překročení určitého tlaku sám odpustí plyn z nádrže, který unikne přes ochrannou hadici pod vůz), a pokud uzná, že někde prasklo potrubí tak zastaví výdej plynu z nádrže (při průtoku větším než 6l/min). novější typy multiventilů jsou již opatřeny elektromagnetickým otvíráním.
Elektromagnetické ventily: kromě toho na nádrži jsou ještě další dva. Jeden slouží k zavírání a otvírání benzínu. Většinou je umístěn mezi palivovým čerpadlem a karburátorem. Druhý ventil slouží k otvírání a zavírání plynu. Většinou je umístěn na začátku potrubí vstupujícího do motorového prostoru. Tento ventil je navíc opatřen i filtrem. LPG z nádrže až do reduktoru je kapalina.
Reduktor/splynovač: je zařízení tvaru nízkého válce. Zde LPG mění svou formu z kapalné v plynnou (až sem ten kapalný plyn dojde pod tlakem z nádrže). Vedou k němu hadice z chladicího systému (většinou se vkládájí do okruhu topení). Jak správně podotkl Myšo, je to ohřívání reduktoru, protože při změně stavu dochází k vyššímu rozdílu teplot (LPG v kapalné formě mění svůj stav v plynný při -28°C a tlaku 0). Proto se občas stane, že reduktor (doslova) zamrzne, změní se v hroudu sněhu a ledu (a klidně i v parném létě). V podstatě jediným důvodem pro to je nedostatek media v chladicím systému - . Reduktor dodává jednak plyn pro volnoběh (jedna funkce) a dále "výkonový" plyn. Plyn pro volnoběh se reguluje přímo na reduktoru (je tam kolečko). Opět psal, tuším JmJ, že pokud není správně seřízen karburátor na benzín, tak ani plyn nepoběží správně a to jak ve volnoběhu, tak v otáčkách. Správná volnoběžná poloha je nejklidnější chod motoru. To kolečko (říkejme mu korektor) při otáčení mění chod motoru. Popsal bych to tak, že "na jedné straně" motor chcípe, "uprostřed" je klidnej a na "druhé straně" zase chcípe. Je to vlastně mechanické ovládání membrány. Ovládání dodávky výkonového plynu zajišťuje hadička, která spojuje reduktor se sacím potrubím. Výkonový plyn se reguluje až na hadicích ke karburátoru. Na rozvidlení je další šroub, na kterém se přidává nebo ubírá množství plynu. Tento šroub má na svědomí výši spotřeby kontra výkon motoru. Zde platí pravidlo nastavení tak, aby byl výkon na maximu a vůči tomu optimální spotřeba. Jestliže budu hnát do motoru plyn, který tam nevykoná práci, tak je to zbytečně spálený plyn. Takže přidání otáčky na tomto šroubu ne vždy zvýší výkon motoru, ale vždy zvedne spotřebu. Seřízení tohoto šroubu na začátku provede servis nebo emisní kontrola podle analýzy výfukových plynů. Další seřizování majitelem je vlastně dlouhodobé laborování s výkonem a spotřebou,
Obohacovač: je takové nenápadné zařízení (malá cívka na reduktoru), které slouží k usnadnění startu. Dalo by se též pojmenovat sytič (ale tohle pojmenování je spíše nevhodné). Pracuje na základě elektrického podnětu řidiče před nastartováním vozidla a pustí do karburátoru/motoru jednorázově větší množství plynu a tím usnadní nastartování motoru
"Brejle"/"Osmička": tohle zařízení je vlastně výstup celého systému Je připevněno na vršku karburátoru a pouští plyn do difuzorů.
Elektrika: celé ovládání systému dodávky paliva je elektrické. Jde pouze o to, aby do motoru šlo jen jedno palivo.
Systémy: těchto je několik. Zmíním např. Lovato, Lovtec, BRC, Landi-Hartog, Kargas, ....... atd. Každý systém má své výhody i nevýhody. V dnešní době už není výjimkou ani vstřikování plynu a tím i použití do nových kostrukcí motorů.
Výhodou LPG je jeho (ve srovnání s benzínem) nízká cena. Na začátku je sice vyšší investice (v současné době stojí LPG soustava řádově 10 000 - 17 000 Kč), avšak s každým ujetým kilometrem se tato investice vrací tím, že za palivo zaplatíme "jen" polovinu ceny.
I v našem klubu máme jak zastánce, tak odpůrce plynu. Někdo na plyn nedá dopustit, někdo by si ho naopak do auta nikdy nedal. Pokud si někdo plyn chce pořídit, měl by na začátku zvážit, kolik najede ročně kilometrů. Jestliže je to pár tisíc km, potom instalace plynu je, řekněme, zbytečná.
No nic - to by možná o plynu bylo zhruba vše. Myšo ten článek pravděpodobně nepřečte, neboť dlouhé články jsou ubíjející. Ale zkrátit to víc nelze. L.
Plynová nádrž: jedná se o tlakovou nádobu válcového tvaru, která je opatřena multifunkčním ventilem.
Multifuknční ventil: má (dle názvu) několik funkcí. Ukazuje stav paliva, umožňuje plnění a vyprazdňování nádrže, má ruční otvírání a zavírání, hlídá maximální plnění (80% objemu), má bezpečnostní pojistku (při překročení určitého tlaku sám odpustí plyn z nádrže, který unikne přes ochrannou hadici pod vůz), a pokud uzná, že někde prasklo potrubí tak zastaví výdej plynu z nádrže (při průtoku větším než 6l/min). novější typy multiventilů jsou již opatřeny elektromagnetickým otvíráním.
Elektromagnetické ventily: kromě toho na nádrži jsou ještě další dva. Jeden slouží k zavírání a otvírání benzínu. Většinou je umístěn mezi palivovým čerpadlem a karburátorem. Druhý ventil slouží k otvírání a zavírání plynu. Většinou je umístěn na začátku potrubí vstupujícího do motorového prostoru. Tento ventil je navíc opatřen i filtrem. LPG z nádrže až do reduktoru je kapalina.
Reduktor/splynovač: je zařízení tvaru nízkého válce. Zde LPG mění svou formu z kapalné v plynnou (až sem ten kapalný plyn dojde pod tlakem z nádrže). Vedou k němu hadice z chladicího systému (většinou se vkládájí do okruhu topení). Jak správně podotkl Myšo, je to ohřívání reduktoru, protože při změně stavu dochází k vyššímu rozdílu teplot (LPG v kapalné formě mění svůj stav v plynný při -28°C a tlaku 0). Proto se občas stane, že reduktor (doslova) zamrzne, změní se v hroudu sněhu a ledu (a klidně i v parném létě). V podstatě jediným důvodem pro to je nedostatek media v chladicím systému - . Reduktor dodává jednak plyn pro volnoběh (jedna funkce) a dále "výkonový" plyn. Plyn pro volnoběh se reguluje přímo na reduktoru (je tam kolečko). Opět psal, tuším JmJ, že pokud není správně seřízen karburátor na benzín, tak ani plyn nepoběží správně a to jak ve volnoběhu, tak v otáčkách. Správná volnoběžná poloha je nejklidnější chod motoru. To kolečko (říkejme mu korektor) při otáčení mění chod motoru. Popsal bych to tak, že "na jedné straně" motor chcípe, "uprostřed" je klidnej a na "druhé straně" zase chcípe. Je to vlastně mechanické ovládání membrány. Ovládání dodávky výkonového plynu zajišťuje hadička, která spojuje reduktor se sacím potrubím. Výkonový plyn se reguluje až na hadicích ke karburátoru. Na rozvidlení je další šroub, na kterém se přidává nebo ubírá množství plynu. Tento šroub má na svědomí výši spotřeby kontra výkon motoru. Zde platí pravidlo nastavení tak, aby byl výkon na maximu a vůči tomu optimální spotřeba. Jestliže budu hnát do motoru plyn, který tam nevykoná práci, tak je to zbytečně spálený plyn. Takže přidání otáčky na tomto šroubu ne vždy zvýší výkon motoru, ale vždy zvedne spotřebu. Seřízení tohoto šroubu na začátku provede servis nebo emisní kontrola podle analýzy výfukových plynů. Další seřizování majitelem je vlastně dlouhodobé laborování s výkonem a spotřebou,
Obohacovač: je takové nenápadné zařízení (malá cívka na reduktoru), které slouží k usnadnění startu. Dalo by se též pojmenovat sytič (ale tohle pojmenování je spíše nevhodné). Pracuje na základě elektrického podnětu řidiče před nastartováním vozidla a pustí do karburátoru/motoru jednorázově větší množství plynu a tím usnadní nastartování motoru
"Brejle"/"Osmička": tohle zařízení je vlastně výstup celého systému Je připevněno na vršku karburátoru a pouští plyn do difuzorů.
Elektrika: celé ovládání systému dodávky paliva je elektrické. Jde pouze o to, aby do motoru šlo jen jedno palivo.
Systémy: těchto je několik. Zmíním např. Lovato, Lovtec, BRC, Landi-Hartog, Kargas, ....... atd. Každý systém má své výhody i nevýhody. V dnešní době už není výjimkou ani vstřikování plynu a tím i použití do nových kostrukcí motorů.
Výhodou LPG je jeho (ve srovnání s benzínem) nízká cena. Na začátku je sice vyšší investice (v současné době stojí LPG soustava řádově 10 000 - 17 000 Kč), avšak s každým ujetým kilometrem se tato investice vrací tím, že za palivo zaplatíme "jen" polovinu ceny.
I v našem klubu máme jak zastánce, tak odpůrce plynu. Někdo na plyn nedá dopustit, někdo by si ho naopak do auta nikdy nedal. Pokud si někdo plyn chce pořídit, měl by na začátku zvážit, kolik najede ročně kilometrů. Jestliže je to pár tisíc km, potom instalace plynu je, řekněme, zbytečná.
No nic - to by možná o plynu bylo zhruba vše. Myšo ten článek pravděpodobně nepřečte, neboť dlouhé články jsou ubíjející. Ale zkrátit to víc nelze. L.
Naposledy upravil(a) Luděk Musil dne čtv srp 17, 2006 11:55, celkem upraveno 2 x.
- Marcel
- Příspěvky: 1122
- Registrován: ned led 15, 2006 19:58
- Bydliště: Hajnice u trutnova
- Kontaktovat uživatele:
taky jsem to přečetl je to celkem zajímavé
Marcel 2107
LADA 2107 - Laděnka
Největší abstinent z LKCS
http://marcel2107.rajce.idnes.cz/Ladka/#album
Silnice, mé přechodné bydliště
LADA 2107 - Laděnka
Největší abstinent z LKCS
http://marcel2107.rajce.idnes.cz/Ladka/#album
Silnice, mé přechodné bydliště
-
- Příspěvky: 31
- Registrován: úte čer 01, 2004 16:08
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Takže něco o sekvenčním vstřikování LPG na Ladu 110 od HL propan :
Spotřeba cca 9l ve městě i mimo (na benzín totéž )
Na poprvé lítal volnoběh 200-900ot , hlučnější chod na volnoběh , při rychlém sešlápnutí na volnoběh snaha chcípnout , za jízdy škubne .
Teď tam jsou nové vstřikovače otáčky už drží dobře , ostatní zůstává .
Doufám že při příští návštěvě servisu se něco z toho zlepší .
Sání to roztřelit nemůže .
Prodleva při přepnutí žádná .
Samo přepne na LPG při teplotě reduktoru 30st a 1600ot .
Jak dojde LPG psamo přepne na benzín (zvuková signalizace )
Do toroidu narvu pouze 32l (na přepínači pět ledek na stav nádrže)
Dnes jsem tankoval za 14,70 Kč/l .
Spotřeba cca 9l ve městě i mimo (na benzín totéž )
Na poprvé lítal volnoběh 200-900ot , hlučnější chod na volnoběh , při rychlém sešlápnutí na volnoběh snaha chcípnout , za jízdy škubne .
Teď tam jsou nové vstřikovače otáčky už drží dobře , ostatní zůstává .
Doufám že při příští návštěvě servisu se něco z toho zlepší .
Sání to roztřelit nemůže .
Prodleva při přepnutí žádná .
Samo přepne na LPG při teplotě reduktoru 30st a 1600ot .
Jak dojde LPG psamo přepne na benzín (zvuková signalizace )
Do toroidu narvu pouze 32l (na přepínači pět ledek na stav nádrže)
Dnes jsem tankoval za 14,70 Kč/l .
Marek uz tusim urobil mudru vec a LPG zo svojho auta vyhodil
Ale ta jeho uprava je v podstate jednoducha, urcite to mal spravene tak, ze na ten isty kabel co ide k elektromag. ventilu(podtlaku - na pr. blatniku), napojil spinacie rele, cez ktore zapojil ventil LPG. Je to len tip, v skutocnosti neviem ako to Marek mal, ale ja by som to urobil tak
Ale ta jeho uprava je v podstate jednoducha, urcite to mal spravene tak, ze na ten isty kabel co ide k elektromag. ventilu(podtlaku - na pr. blatniku), napojil spinacie rele, cez ktore zapojil ventil LPG. Je to len tip, v skutocnosti neviem ako to Marek mal, ale ja by som to urobil tak
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Jak je to s plynem v zime?
Dneska me otrok poprve trosku rozhodil.Prijdu rano o pul seste k autu a normalne nastartuju na plyn.Pohoda,chytne to na prvni otoceni motoru a plynem jen pridavam at mi to diky studenemu motoru nechcipne.Rozjedu se ,projedu prvni krizovatku 10m,blizim se ke druhe 200m a najednou citim ze to auto nejede.CHCIP ... provadim zazeh a nic.Prepnu na benzin,vytahuju sytic ,provadim zazeh a uz to jede,cestou do prace jsem to jeste zkusil asi po 1500m prepnout na plyn a zase chcip (bohuzel uprostred velkeho kruhoveho objezdu(takovej trapas) a zas se to nechtelo nahodit.Prepinam na benzin a tesne pred parkovistem u fabriky prepinam na plyn a uz je to v pohode.Tak nevim jestli mi nezamrznul plyn.
Od jake teploty se uz startuje na benzin? Rano mohlo byt tak kolem nuly byla mi zima i v zimni bunde a nechtelo se mi vstavat.Mlha byla tak husta ze by se dala krajet.Tak nevim jestli uz nakoupit trosku benzinu ,ted je u nas za 27.20.
Dneska me otrok poprve trosku rozhodil.Prijdu rano o pul seste k autu a normalne nastartuju na plyn.Pohoda,chytne to na prvni otoceni motoru a plynem jen pridavam at mi to diky studenemu motoru nechcipne.Rozjedu se ,projedu prvni krizovatku 10m,blizim se ke druhe 200m a najednou citim ze to auto nejede.CHCIP ... provadim zazeh a nic.Prepnu na benzin,vytahuju sytic ,provadim zazeh a uz to jede,cestou do prace jsem to jeste zkusil asi po 1500m prepnout na plyn a zase chcip (bohuzel uprostred velkeho kruhoveho objezdu(takovej trapas) a zas se to nechtelo nahodit.Prepinam na benzin a tesne pred parkovistem u fabriky prepinam na plyn a uz je to v pohode.Tak nevim jestli mi nezamrznul plyn.
Od jake teploty se uz startuje na benzin? Rano mohlo byt tak kolem nuly byla mi zima i v zimni bunde a nechtelo se mi vstavat.Mlha byla tak husta ze by se dala krajet.Tak nevim jestli uz nakoupit trosku benzinu ,ted je u nas za 27.20.
Lada neni jen auto,je to zivotni styl.
2103 model 77 Bila pani
2105 model 83 Milašek
2105 model 85 otrok
2103 model 77 Bila pani
2105 model 83 Milašek
2105 model 85 otrok
-
- Příspěvky: 296
- Registrován: čtv lis 25, 2004 07:59
- Bydliště: Orlová - opět :))))
- Kontaktovat uživatele:
Napovídlao by to na zamrznutí LPG, jen je mi divné že ani po 1500 m jízdy na benál se to neupravilo. Já měl takový problém v Srpnu(!) ráno, cestou do práce, příčinou bylo špatné napojení vyhřívání reduktoru - na karbec a rzí zanesená hadička. Já kupříkladu dnes ráno startnul na LPG, přepnul na benál, zapnul topení, vykouřil cigáro, přepnul na LPG a s rozmraženým autem odjel........
jasne zamrznutie. Pripomeniem, ze rozmrazenie trva o hooooodne dlhsie ako zamrznutie, takze tych 1500m jazdy by som povazoval za kratku vzdialenost. Ved voda sa ani poriadne nezohreje kym prejde celym systemom.....a v ziadnom pripade nemoze byt po 1500m prevadzkova teplota. ja osobne by som start na lpg neodporucal. je sice fajn, ze to dokaze naskocit aj na plyn, no toto som robil len v letnych mesiacoch, ked nocna teplota bola min.15 stupnov. ved naco to trapit, treba aj benzin prehanat systemom, napr.koli mazaniu karburatora, roznych membran a pod. ktore mozu vyschnut, popraskat a narobit zbytocne starosti prave ked ich netreba
-
- Příspěvky: 296
- Registrován: čtv lis 25, 2004 07:59
- Bydliště: Orlová - opět :))))
- Kontaktovat uživatele:
no slyšel jsem nějaké hlášky že lidi ujedou 200 m na benál a pak přepínaj, ale je možné že když už jsi to nechal zamrznout, tak rozmrznutí je na dýl. Já to dělám jednoduše. Automaty přepínaj na plyn při tuším 30 st. mi teploměr tak nízko neukazuje, proto přepínám když se ručka pohne, to jest těsně pod 50 st. a to už nemůže zamrznout( nebo to poznáš podle topení, že už z něj nejde ledový luft, ale musíš mít otevřený kohout ) . taky je to o ředění fridexu, jestli tam máš na -10 st, například, tak ti podle mě může v krajním případě zamrzat fridex, dřív než plyn, protože ten se vypařuje při -40 st.