Scotova NIVA
Moderátor: Moderátoři
Re: Scotova NIVA
Na sraz jsme dojel s prazdnou baterkou. Koupil jsem tam novou, ale domů jsem odjel opět s prázdnou. Kontrolka dobíjení nesvítí, ale vypadá to, že alternátor nefunguje správně. Chtěl jsem se na to dneska podívat, ale ani po hodinovém hledání jsem nenašel multimetr. Tak jsem objednal nový a bude to muset chvíli počkat. Předpokládám, že mám ještě nějaký starší typ alternátoru, než ten s třemi konektory co je na novějších nivách. Já mam jen dva vývody, pokud jsme dobře počítal s třemi červenými kaly a dvěma modrými. Dá se to ještě koupit, případně je použitelný ten novější model?
Edit: Tak žena mi multimetr našla, ještě že ji mám. Čerstvě nabitá baterka 13,3V. Když nastartuju, při 2000otáčkách 15,3V. Nicméně pokud pozapínám světla a ostatní spotřebiče, klesne napětí na 12,4V a to jsem ještě nezapínal stěrače. Je těch 12,4V málo? Není to příliš závislé na otáčkách motoru. Pokud je to málo, čím by to mohlo být? Mám prvně zkusit vyměnit uhlíky? Nebo regulátor napětí?
Edit: Tak žena mi multimetr našla, ještě že ji mám. Čerstvě nabitá baterka 13,3V. Když nastartuju, při 2000otáčkách 15,3V. Nicméně pokud pozapínám světla a ostatní spotřebiče, klesne napětí na 12,4V a to jsem ještě nezapínal stěrače. Je těch 12,4V málo? Není to příliš závislé na otáčkách motoru. Pokud je to málo, čím by to mohlo být? Mám prvně zkusit vyměnit uhlíky? Nebo regulátor napětí?
Re: Scotova NIVA
Novy a stary alternator maju odlisnu konstrukciu - novy je budeny kontrolkou a ma integrovany regulator, stary ma regulator separatne. Ty mas stary alternator. 12,4V je malo, prakticky stale vybijas baterku. Pri vsetkych zapnutych spotrebicoch musi byt vzdy vyssie napatie ako na odpojenej plne nabitej baterke, teda >13V, ale bezne aj do 14,5V. Najjednoduchsie asi najprv skusit vymenit regulator.
- Teepee
- Příspěvky: 4306
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
Zkus ten reguátor, protože 15,3V by se tam taky objevovat nemělo. Máš tam ten originál, plechová krabička?
12,4 za chodu je málo = nedobíjí to.
Optimum je 13,8-14,2 s tím, že při všech spotřebičích by se dalo tolerovat cca 13,6V.
Pokud regulátor nepomůže, alternátor ven, zkontrolovat uhlíky, diody, posoudit stav ložisek, nebo ho odvézt k někomu, kdo ho prostě zrepasuje.
12,4 za chodu je málo = nedobíjí to.
Optimum je 13,8-14,2 s tím, že při všech spotřebičích by se dalo tolerovat cca 13,6V.
Pokud regulátor nepomůže, alternátor ven, zkontrolovat uhlíky, diody, posoudit stav ložisek, nebo ho odvézt k někomu, kdo ho prostě zrepasuje.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Re: Scotova NIVA
Tak regulátor vyměněn za modernější model. Už teda nepřebíjí, ale napětí pořád není dostatečně vysoké. Podle dokumentace je nastaven na 14,2V. Na volnoběžné otáčky je 13,1V, tedy napětí baterky. Po zapnutí světel 12,7V. Má dokonce nějakou vlastní diagnostiku a měl by, pokud je vše OK, svítit zeleně a červeně, nicméně svítí jen červeně. Budu se muset podívat na samotný alternátor. Co mi nejde do hlavy, že nesvítí kontrolka, že nedobíjí, žárovka je OK.
- Teepee
- Příspěvky: 4306
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
Kontrolka není spolehlivý indikátor. Obvykle jsem jí viděl, až když bylo v síti třeba 10-11V.
Spolehlivější je třeba tohle: https://www.alza.cz/auto/iso-961-voltme ... 854890.htm
Nebo svého času existoval Batest 2000.
Který mohl být jen třídiodový: https://www.amd-autodily.cz/nezarazeno/ ... 000-2.html
Evidentně ses zbavil přepětí, ale výkon alternátoru je nízký a nemine Tě jeho hlubší kontrola a oprava. Já se s tímhle projevem jednou pral na JAWA 350/640, v diodovém můstku se odpájela jedna dioda.
Spolehlivější je třeba tohle: https://www.alza.cz/auto/iso-961-voltme ... 854890.htm
Nebo svého času existoval Batest 2000.
Který mohl být jen třídiodový: https://www.amd-autodily.cz/nezarazeno/ ... 000-2.html
Evidentně ses zbavil přepětí, ale výkon alternátoru je nízký a nemine Tě jeho hlubší kontrola a oprava. Já se s tímhle projevem jednou pral na JAWA 350/640, v diodovém můstku se odpájela jedna dioda.
Bílý LADA a okřídlená spol.
- Jarda_NIVA1.7
- Příspěvky: 923
- Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
2 Teepee:
Jo to napeti okolo 12V by odpovidalo te diode. U felicii a rapida, kde mam felda altik jsem se jich nameni... ale vzdy poblikavala kontrolka dobijeni, u nivy jsem to nikdy neresil, protoze do stare dlouhe jsem dal altik z opela a v tom mi jen jednou odesel regulator.
Jo to napeti okolo 12V by odpovidalo te diode. U felicii a rapida, kde mam felda altik jsem se jich nameni... ale vzdy poblikavala kontrolka dobijeni, u nivy jsem to nikdy neresil, protoze do stare dlouhe jsem dal altik z opela a v tom mi jen jednou odesel regulator.
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Re: Scotova NIVA
Hlavně dobíjecí napětí neměřit při volnoběhu. Je třeba zvednout otáčky. Na volnoběh to do zátěže nestíhá dobíjet.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Scotova NIVA
Měřím to při cca 2200 otáčkách, na mechanickém sytiči to jde docela dobře nastavit. Už jsem sehnal jiný alternátor, ale zatím není čas pustit se do výměny. Dostal jsem od vrchního velení prioritní úkoly na stavbě a do toho mně rozbolely zuby
Re: Scotova NIVA
Tak dnes jsem dnes vyřešil problém s dobíjením baterky. Závada byla poměrně banální, stačilo našponovat klínový řemen. Začal jsem s výměnou toho alternátoru, ale jak jsem sundal krycí plechy motoru, zdálo se mi, že by ten klínový řemen mohl být napnutý trochu víc. Tak jsem ten starý alternátor jen povolil a zkusil ten řemen více napnout a pomohlo to. Sice to trochu pískalo, ale nic co by nespravila trocha mýdla. Teď mám při 2000 otáčkách 14,1V. Tak jsem se soustředil na řešení problému po elektrické stránce, že mně tohle nenapadlo. Holt mi chybí ty zkušenosti. BTW ten přístup k těm šroubům alternátoru nic moc. Na spodní jsem nedal račnu kvůli silentbloku motoru, stranovému klíči překáží spodní rameno nápravy. Na horním zase račně zavází hadice k termostatu, ale tu jsem ohnul a modlil se ať to někde nezačne téct, nevypadá už nejmladší
Re: Scotova NIVA
Tak zase o zkušenost navíc
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Re: Scotova NIVA
Ale ten regulátor se podle mně vyměnit musel.