Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Dusan »

No atomka do kazdeho mesta a vyriesene, palivo na 20rokov. SMR cellom zaujimavy napad, maleho reaktora.
Uživatelský avatar
tajga
Příspěvky: 640
Registrován: ned srp 19, 2018 16:47

Re: Naftovy motor VAZ

Příspěvek od tajga »

elektricke auta, elektromotor ked sa energia prepocita tak vychadza jouly z elektriky v prepocte na benzin spotreby 2-3 litre to sa u spalovacieho motoru taka spotreba ked do toho nastupili emisne normy neda dosiahnut.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Naftovy motor VAZ

Příspěvek od Marek »

Vycházíš z neznalosti věci. Tohle jsou bohužel pouze teoretická čísla. V praxi to tak být může, ovšem taky nemusí. Mám několik osobních zkušeností, kdy provoz na elektřinu vychází podstatně dráž než na benzín (o naftě ani nemluvím). Při provozu na elektřinu totiž velmi zásadně náleží na okolnostech, které při provozu nastanou. Teplota, počasí, vítr a další věci, které neovlivníš. Ano, i u spalovacího motoru na tom záleží, ale neudělá to zdaleka tak fatální rozdíl. Dejme tomu, že u nafty nebo benzínu mi to udělá rozdíl třeba 1 litru má 100 km, možná 2 litrů. Místo pěti pojedu za 6,5. Fajn. Ovšem u elektromobilu se běžně stává, že na plně nabitou baterii jednou ujedu 300 km a podruhé 120. A to je pro mě nepřijatelné a nikdy to nebudu akceptovat.

A při své amatérské úvaze jsi zapomněl zohlednit tu nejzásadnější věc. Cenu vozu. Kolik stojí stejný vůz se spalovacím a kolik s elektrickým pohonem. Rozdíl 100 až 150 procent. To je investice, kterou provoz elektrického vozu nikdy nevrátí, i kdyby jezdil na vítr.
A další aspekt provozu na baterky - prodejnost ojetiny. Myslíš, že si ojetý elektromobil někdo koupí? Leda sebevrah. Jinak řečeno, já tedy určitě ne. A asi nikdo, kdo vládne zdravým rozumem. Takže budeš moci jen těžko počítat s nějakým finančním efektem v případě prodeje.

O ekologickém dopadu na planetu se nebudeme bavit - podle názorů mnoha odborníků vzniká provozem elektromobilů mnohem víc odpadů, než je tomu u vozidel se spalovacími motory. Mám na mysli právě ty baterie, se kterými ještě stále nemáme jasnou koncepci jejich likvidace. Vyrobit je umíme, ale co pak s nimi? Asi nic.

Elektromobilita jako globální systém pohonu vozidel je nesmysl. A já stále doufám, že na to přijdeme včas, než bude opravdu pozdě.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Dusan »

Vidis to moc cerne, ja vravim ze pre 20% ludi to zmysel ma. Tj ludia co ziju do 30km od mesta, v rodinom dome, kde to budu nabijat. Samozrejme ako druhe auto do rodiny. Na dlhsie csety mu du mat furt nejakeho ropaka.
Tam by nebol problen s posilnenim siete koli nabijaniu.
Ale urcite to niene pre vsetkych ako nam vyklada EU.
Uživatelský avatar
Georgius
Příspěvky: 4042
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Georgius »

Pánové, pánové, takhle plevelit téma o naftě :!: Koukejte si přečíst tady jak to doopravdy bude, souboj zdravého rozumu (syntetický benzín se zanedbatelnou uhlíkovou stopou), německá vodíková pasta no a nebo dystopický svět hořících baterek ...

Jinak to, jak srovnat ceny elektrovozů a ropáků jsme tady řešili, je to celkem jednoduché a legantní, stačí ropu postupně o těch 100-150% zdražit, když se půjdeš, Marku, podívat do autosalónu, tak zjistíš, že se na tom už pracuje. Nejlevnější nové auto - Dacia Sandero - letos zdražilo na 240 tisíc (social edition, tříválcový litránek 49 kW), předchozí generace začínala na 211 tisících, měla 4 válce a 54 kW. To je, mmch, zdražení o hezkých 14%.

Dusan: ano, existuje use-case, kde to smysl dává, tam bych to ale spíš viděl na spoluvlastnění někde ve městě/příměstské oblasti.
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Marek »

Mně na elektromobilitě, kterou nám zcela evidentně na sílu vnucují (což mi vlastně vadí ze všeho nejvíc), vadí čtyři věci. Ty spolu navíc velmi úzce souvisejí. Jsou to bohužel natolik zásadní věci, kvůli kterým elektromobilitu jednoznačně odmítám.

1. Podstatně kratší dojezd, než u vozů se spalovacími motory. Já se svým vozem naprosto v pohodě na jednu nádrž najedu 1200-1300 km. Na to si u elektromobilů ještě dlouho počkáme. Navíc na ujetí této vzdálenosti mi stačí 42 kilogramů paliva, jehož hmotnost postupně úměrně klesá k nule. Abych takovou vzdálenost ujel s elektromobilem, musím mít s sebou baterie o hmotnosti 500 kg a tato hmotnost se v průběhu jízdy nemění.

2. Nesrovnatelně časově náročnější "tankování". Já svých 60 litrů nafty (palivo na minimálně 1200 km) natankuju za méně než 5 minut. To u baterií není (a nikdy nebude) technicky možné.

3. Naprosto nejistý dojezd. Já vím, že na svou plnou nádrž nafty najedu 1200-1300 km. Vždy - prakticky bez ohledu na jakékoli vnější, ovlivnitelné i neovlivnitelné, aspekty. U elektriky stačí banální rozdíl léto - zima a dojezd se liší třeba o 50%.

4. Nemožnost "přenosu" paliva. Já, pokud už by se náhodou stalo, že mi dojde nafta, si ji mohu donést k autu třeba v plastové lahvi. Neumím si představit situaci, že někde v arizonské poušti, kde k nejbližšímu člověku to mám třeba 200 mil daleko, mi dojde baterka v autě. Tam chcípnu, protože slunce mě usmaží dřív, než mě náhodou po týdnu najde náhodně projíždějící šofér trucku. Benzín či naftu si můžu vzít s sebou do kanystrů, čímž můj dojezd může vystoupat prakticky k nekonečným vzdálenostem. Elektřinu s sebou naložit navíc asi nikdy nebude dost dobře technicky proveditelné.

Jsem ochoten tolerovat elektromobilitu jako alternativu ke spalovacím motorům pro městský a příměstský provoz. Nic proti tomu. Do práce, na nákup, pro děti do družiny, klidně....... Pokud budu mít možnost vlastnit i jiný vůz, který bude vybaven konvenčním spalovacím motorem, prosím, nemám problém. Ale nikdo mi nesmí brát možnost volby. Přece není lidsky možné, aby nám nějaká nadřízená instituce nařídila zničit auta se spalovacím motorem a moci vlastnit pouze vozy na elektřinu. Kde je nějaké právo?

A umí si někdo z vás vůbec technicky představit způsob, jak všechny ty elektromobily nabíjet? Reálná situace - městské sídliště. Parkoviště, kde vedle sebe stojí třeba tisíc vozů. Bude tam tedy muset být tisíc nabíjecích přípojek. No jinak to totiž nepůjde, pánové!!! A od každé z tisíce přípojek bude muset vést kabel, takže to máme tisíc nabíjecích kabelů k jednotlivým parkovacím místům. Inu, to bude krása, že? A pro každý samosprávný kraj budete muset postavit jedny Dukovany, pro Prahu a okolí možná dvoje, protože jinak k nabíjení tak obrovského počtu aut nebudete mít dostatek energie. Už dneska jezdí po ČR přes 6 milionů osobních vozidel. Připočteme-li nákladní vozy, autobusy, dodávky, stavební stroje........ A kde máme 50 milionů osobních aut z Německa, 16 milionů osobních aut v Polsku, přes 5 milionů aut v Rakousku a stejný počet v Maďarsku, 2,5 milionu aut na Slovensku. Mám pokračovat?

Nebuďte bláhoví, tohle přece nikdo nemůže myslet vážně.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
valda1971
Příspěvky: 7273
Registrován: úte pro 06, 2011 16:45
Bydliště: Bílina

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od valda1971 »

Marek = Ale nikdo mi nesmí brát možnost volby. Přece není lidsky možné, aby nám nějaká nadřízená instituce nařídila zničit auta se spalovacím motorem a moci vlastnit pouze vozy na elektřinu. Kde je nějaké právo?
Oni nám to demokraticky vysvětlí......
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Uživatelský avatar
Georgius
Příspěvky: 4042
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Georgius »

Marek píše:pro každý samosprávný kraj budete muset postavit jedny Dukovany, pro Prahu a okolí možná dvoje, protože jinak nebudete mít dostatek energie k nabíjení tak obrovského počtu aut.
Fúúj jádro, to není zelený :mrgreen: Jedině solár, větrné a hydroelektrárny :!: Řadů Tebou jmenovaných problémů se ale již podařilo velmi elegantně vyřešit projektem Česká přehrada.
Česká přehrada píše:Jako demonstraci viability projektu navrhujeme postavit malé demo: hráz Suchdol-Bohnice a s tím související Přečerpávací elektrárnu Praha.
P.S.: Marku, oni ti nechávají svobodu volby. Po roce 2030 si budeš moc koupit auto s libovolným pohonem, pokud v reálném provozu bude produkovat 30 mg/km či méně :lol: :axe: - link https://www.novinky.cz/auto/clanek/chys ... t-40345010
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Marek »

30 mg/kg je nesmysl jak noha. Když už, tak je to v gramech. A to číslo samo je blbost taky. Proto to celé nesnáším.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Georgius
Příspěvky: 4042
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Georgius »

Taksi přečti tohle: https://www.casopisstavebnictvi.cz/clan ... ro-cr.html spočítaný je to hezky a člověk se při neděli nádherně nasere ;-)
Mimochodem, někde jsem zaregistroval, že E7 má být už 25 ... poslední šance skupovat Lady do garáží !
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Marek »

Velmi pěkně napsáno. Sdílím.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
tajga
Příspěvky: 640
Registrován: ned srp 19, 2018 16:47

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od tajga »

Presne pre toto som kupil novu Nivu, prerobil ju na LPG a dufam ze 10 rokov s nou uz nejak doklepem :D
Cory
Příspěvky: 11605
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Cory »

A o tom som pisal uz vyssie, že pokial sa nenajde sposob, ako tu elektrinu vyrobit v aute "natankovanim niečoho", tak tie elektromobily nemaju extra zmysel...iba ak okolo komína.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Georgius
Příspěvky: 4042
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Georgius »

Cory, a díval ses na tu vodíkovou pastu z Fraunhoferova institutu ?
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Uživatelský avatar
Liftback
Příspěvky: 2333
Registrován: čtv srp 04, 2016 14:30
Bydliště: Humenné Slovensko

Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence

Příspěvek od Liftback »

Sú vraj nejaké rieešenia, štandardizovanie významného množstva batérií ako napr. rozteč kolies - následne sa príde na "čerpačku" kde Vám baterku stroj - robot vymení - podsunie do vozidla, operácia asi na 3-5min, ale to strašné zázemie čo to vyžaduje tak to by som rád videl, alebo nejaký mozog z Brusele mal plán naťahať všade drôty - Bangladéš India, niečo už špekulujú tuším s kamiónmi vo Fínsku alebo Nórsku? Ale maximálne sci-fi vidím, že vraj do asfaltu, do ciest zabudujú niečo ako autodráhu, mali ste predsa za mlada doma autodráhu! :P :lol: 8)
Súdruhovia plán splnia aj keby sme nežrali!

PS: Na východe padajú mosty niekde okolo Michaloviec je ďalší v havarijnom stave, ledva lepíme cesty..toto kto by financoval? Fialová kravička MIlka a Svišť z Tatier?
:rolleyes:
Wartburg 353 Ja Hans! Das Auto! (KIA)
Škoda Favorit 135 H Black Deamon (Retired)

Renault Megane 1.6 66kw/90k Classic (Predané)
Lada Granta 1.6 72kw/98k Liftback - Polárna Líška, (Predaná)
Lada Vesta 1.6 16v ? kw/ ? k Sedan - Eskymka - Posledná biela kráľovná
Odpovědět

Zpět na „Poklábosme“